• Anonym (Värt det?)

Är det värt och söka ensam vårdnad?

Bakgrund:

Vi har gått isär. Har gemensam vårdnad.
    Pappan har ett barn sen tidigare som han aldrig träffar och mamman där har ensam vårdnad.

Pappan bryr sig inte alls i sitt barn, säger datum och tider då han ska dyka upp men kommer aldrig.
    Inte ens på födelsedagen.

Att gå till familjerätten kommer han aldrig och göra, det är ju frivilligt och dom kan ej skicka ut en tid om han inte också ringer och säger att han vill dit.

Jag kan inte nå han alls.
    Sms:en vet jag inte ens om han läser, samtalen går direkt till mobilsvaret.

Pappan betalar ej ut något underhåll idag trots att han har hög lön.
    (Vi har gemensam vårdnad och då behöver ja inte betala underhåll säger han)

Han bryr sig NOLL, har inge intresse för och träffa barnet heller.
    Är det värt och stämma honom?
    Gemensam vårdnad = båda föräldrarna har LIKA mycket ansvar, bådas underskrifter krävs på många saker.

Jag får som sagt inte tag i honom alls, att be han om en underskrift kommer aldrig och ske.. (Jo kanske om flera månader, men då kanske det är för sent)
    Så vart är hans 50% av ansvaret?

• Svar på tråden Är det värt och söka ensam vårdnad?
  • Drottningen70

Om han visar så lite intresse så lär han ju inte dyka upp till några vårdnadsförhandlingar heller så då har du ju chans att få egen vårdnad. Vad det gäller underhållet undrsr jag varför du inte tar det via försäkringskassan. Det kan han aldrig undkomma oavsett vårdnadsform eller din inkomst.

• Anonym (Fel)

Få ensam vårdnad är inte det lättaste, däremot så SKA han betala underhåll! Minsta du kan få är 1273kr och då genom försäkringskassan -det behöver du inte gå tag på honom för att få ut, bara ring dit så skickar de papper och DE tar kontakt med honom.för att slippa underhåll måste han kunna bevisa att. Barnet bor vv ( behöver inte vara exakt vv) på fk s hemsida finns en modell där du kan räkna ut ungf hur mycket uh pappan ska betala, överstiger det 1273 så får du ta en funderare på om barnet ska stämma pappan på ett högre uh, om det är " värt" det.

• Kjell2

Om han på det sättet du beskriver vägrar komunicera kring barnet har du goda möjligheter att få EV.

Om du stämmer försök då även få reglerat umgänge.

Angående underhåll, kontakta försäkringskassan.

• Anonym (Värt det?)

Ja jag kommer inte neka han till och träffa barnet, men då ska det ske på bestämda tider! Han kan inte komma och gå som han vill..

Dyker han då inte upp inom 15min så anser jag att jag ska ha all rätt och planera om min dag.. Nu har jag liksom suttit och väntat flera gånger i flera timmar på att han ska dyka upp, men hör inte av sig och svarar inte i telefon eller på sms.

Angående underhållet är det redan inskickat via FK.

Hoppas bara det faller retroaktivt..

• SupersurasunkSara

Att bara vänta 15 min låter för lite, men säg 30 min utan att han hör av sig och meddelar försening eller att han inte kommer alls.

Det du kan göra i första hand är att skriva ihop ett umgänge som du anser kan fungera, låt säga varannan helg från kl 17 på fredagen till kl 17 på söndagen tex och att ev förfrågningar om byten ska göras i god tid, tex 5 dagar innan. Om ett byte ej kan ske ska umgänge ske som avtalat.
    Skriv också in att om inget meddelande mottagits eller han har dykt upp iom 30 min efter avtalad tid är du fri att anse att umgänge inte kommer att ske och kan planera in annat med barnet samt att om du inte får ett motsvar på detta så anser du att han tycker avtalet är bra och godkänner detta. (Håller inte rättsligt dock skulle jag tro)

Grejen är att man MÅSTE inte ha umgänge, ens planerat sådant så du kommer inte kunna räkna med att vara barnfri de tider han enl avtal ska ha umgänge, så ställ redan nu in dig på att om du vill hitta på något själv så får du boka annan barnvakt, det kommer att göra ditt liv betydligt enklare.

Vill du förbereda dig på ev stämning för att få ensam vårdnad så skriv upp alla tillfällen då pappan utebliver från umgänge samt hur lång tid det tar att få en underskrift tillbaka när du bett om det.

• Anonym (Värt det?)
    SupersurasunkSara skrev 2014-07-18 12:42:20 följande:

Att bara vänta 15 min låter för lite, men säg 30 min utan att han hör av sig och meddelar försening eller att han inte kommer alls.

Det du kan göra i första hand är att skriva ihop ett umgänge som du anser kan fungera, låt säga varannan helg från kl 17 på fredagen till kl 17 på söndagen tex och att ev förfrågningar om byten ska göras i god tid, tex 5 dagar innan. Om ett byte ej kan ske ska umgänge ske som avtalat.
    Skriv också in att om inget meddelande mottagits eller han har dykt upp iom 30 min efter avtalad tid är du fri att anse att umgänge inte kommer att ske och kan planera in annat med barnet samt att om du inte får ett motsvar på detta så anser du att han tycker avtalet är bra och godkänner detta. (Håller inte rättsligt dock skulle jag tro)

Grejen är att man MÅSTE inte ha umgänge, ens planerat sådant så du kommer inte kunna räkna med att vara barnfri de tider han enl avtal ska ha umgänge, så ställ redan nu in dig på att om du vill hitta på något själv så får du boka annan barnvakt, det kommer att göra ditt liv betydligt enklare.

Vill du förbereda dig på ev stämning för att få ensam vårdnad så skriv upp alla tillfällen då pappan utebliver från umgänge samt hur lång tid det tar att få en underskrift tillbaka när du bett om det.

Tack för ditt bra svar!

Okej, 30minuter låter kanske mer rimligt.

Vill han ha gemensam vårdnad, ja då får han ta ansvar minst 50% av tiden tycker jag. Som det ser ut nu idag tar han 0% av tiden, jag får inte ens tag i honom.

Eller jo, idag efter 7 dagars tystnad fick jag sms om praktiska saker.
    Inte ett ljud eller en fråga om hur barnet mår eller om han får komma och träffa barnet.
    Det är uppskrivet med. Jag svarade att vi får träffas öga för öga och göra upp och på så vis slippa koppla in advokater och tingsrätt, men då fick jag till svar att det gör vi imorn.
    Han kommer inte dyka upp imorn heller.. Så han gör allting för att förhala saker och ting.

Givetvis kommer jag och ha en backup-plan så att säga.
    Jag vet att han kommer att strula och skita i saker och ting.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Värt det?) skrev 2014-07-19 19:03:57 följande:

Tack för ditt bra svar!

Okej, 30minuter låter kanske mer rimligt.

Vill han ha gemensam vårdnad, ja då får han ta ansvar minst 50% av tiden tycker jag. Som det ser ut nu idag tar han 0% av tiden, jag får inte ens tag i honom.

Eller jo, idag efter 7 dagars tystnad fick jag sms om praktiska saker.
    Inte ett ljud eller en fråga om hur barnet mår eller om han får komma och träffa barnet.
    Det är uppskrivet med. Jag svarade att vi får träffas öga för öga och göra upp och på så vis slippa koppla in advokater och tingsrätt, men då fick jag till svar att det gör vi imorn.
    Han kommer inte dyka upp imorn heller.. Så han gör allting för att förhala saker och ting.

Givetvis kommer jag och ha en backup-plan så att säga.
    Jag vet att han kommer att strula och skita i saker och ting.

Ja, gemensam vårdnad bara om han tar 50% av ansvaret kan ju inte du bestämma Men som sagt, är det svårt för dig att få tag i honom och diskutera praktiska saker samt få underskrifter, främst underskrifter då praktiska saker kring barnets vardagliga liv får du ta beslut om själv, så får du antagligen det.

Men, inte ens om BÅDA föräldrar är ense om enskild vårdnad så går det inte alltid igenom.
Svar på tråden Är det värt och söka ensam vårdnad?