• ACK1307

1årings mjölktänder gulaktiga, vad kan det bero på?

Min 1åriga dotter har nu fått sina framtänder (mjölktänder) helt utväxta och på båda dessa är de två gulaktiga fläckar. Någon som känner sig med liknande? Jag vände mig till folktandvården och de pratar om att det kan bero antingen någon medicin jag ätit under graviditeten(har INTE ätit någon medicin, högst någon alvedon då o då) eller att det har göra med något genetiskt. Hon har ju inte haft sitt första tandläkarbesök utan vi har endast pratat med dem i telefon. Blir orolig över att de "riktiga" tänderna kommer att vara missfärgade också...

• Svar på tråden 1årings mjölktänder gulaktiga, vad kan det bero på?
  • fluoret

Har du borstat med fluortandkräm? Fluor kan ge fula fläckar på tänderna. Googla för bilder..

• cosinus

Min yngsta har en emaljskada på sin ena tvåa (alltså inte framtand men den bredvid) uppe. Det var den första tanden som kom och jag visade upp det på folktandvården. Det är en gul fläck och tanden ser lite annorlunda ut.

De sa dock bara att det verkade vara en emaljskada och att så länge inte dottern är besvärad av det (och det är hon inte, det ilar inte eller så) då gör man inget.

Övriga tänder ser vanliga ut men det var ju lite spännande innan hon fick fler och man såg det

Svar på tråden 1årings mjölktänder gulaktiga, vad kan det bero på?