Grundläggande är att varje sak har sin bestämda plats. Är det lagom mycket leksaker från första början? (Vad nu lagom är)
Gör det tillsammans, i alla fall de första gångerna.
Låt det ta den tid det tar, ni går inte ifrån eller börjar med något annat förrän allt är helt klart. Var konsekvent, men se först till att ha den tid det kan ta. Bara själva övergången från att ha varit inne i en lek eller ett pyssel till att börja städa kan kräva en massa tid och energi, lika bara att vara medveten om det så att man i det kan ha extra tålamod.
Hjälp barnet rent konkret med struktur i kaoset med en sak eller en hög i taget o.s.v. Man kan lägga allt som hör ihop i högar som barnet sen får lägga på rätt plats.
Gör det till en lek. Ni kanske är hundar som städar? Eller du kanske har öppnat en affär med grejor som han köper och ställer på rätt plats? Lekte han något precis innan som går att väva ihop med städningen?
Sjung en städsång varje gång som "triggar" situationen undermedvetet positivt (Nu ska vi städa och göra så fint, göra så fint, göra så fint! Nu ska vi städa och göra så fint, på en måndagsafton o.s.v) - väldigt hurtigt men funkar ofta - inte alltid - på förskolan ;)
Om han har städat undan högarna kan det efter ett tag bli som en grej att du ska komma och titta och berömma så att han får visa hur bra han är på att städa och hur fint det blivit. Att det blir fint och han har bidragit med blir själva belöningen.
Vad har man själv för förhållningssätt till städning? Hur kan det möjligtvis påverka mitt barn OM det nu gör det?