• Zarina

Hur få 3-åring att städa (leksaker) utan hot eller mutor...?

Hur får ni era barn att städa undan sina leksaker? Min tvärvägrar om han inte får godis/iPad/tv stund eller om man inte hotar med att han får gå in på sitt rum eller inte får se på barnprogram idag eller liknande. (Ja jag låter säkert som världens sämsta mamma men jag gör så gott jag kan, och vill tidigt få barnen involverade i sysslor, inget curlande här!) Men ber jag honom vänligt att hjälpa mamma att städa säger han bara trotsigt "NEJ ja vill int ALLS!!"

• Svar på tråden Hur få 3-åring att städa (leksaker) utan hot eller mutor...?
  • Mimmi77

Ett annat bra sätt att hålla ordning är att rensa bland barnets saker och ställa undan det så får man be om lådan med legot, bilarna, dockgrejerna etc sen när barnet lekt klart måste allt städas innan man kan få nästa grej. Barn har så mycket grejer nu att de totalt tappar respekten för sakerna så detta sätt kan få dem att uppskatta sina leksaker mer.menar inte att man ska tömma rummet helt utan bara ha lite framme så blir det mindre att stöka till.

• Hjortron
    Grundläggande är att varje sak har sin bestämda plats. Är det lagom mycket leksaker från första början? (Vad nu lagom är)

Gör det tillsammans, i alla fall de första gångerna.

Låt det ta den tid det tar, ni går inte ifrån eller börjar med något annat förrän allt är helt klart. Var konsekvent, men se först till att ha den tid det kan ta. Bara själva övergången från att ha varit inne i en lek eller ett pyssel till att börja städa kan kräva en massa tid och energi, lika bara att vara medveten om det så att man i det kan ha extra tålamod.

Hjälp barnet rent konkret med struktur i kaoset med en sak eller en hög i taget o.s.v. Man kan lägga allt som hör ihop i högar som barnet sen får lägga på rätt plats.

Gör det till en lek. Ni kanske är hundar som städar? Eller du kanske har öppnat en affär med grejor som han köper och ställer på rätt plats? Lekte han något precis innan som går att väva ihop med städningen?

Sjung en städsång varje gång som "triggar" situationen undermedvetet positivt (Nu ska vi städa och göra så fint, göra så fint, göra så fint! Nu ska vi städa och göra så fint, på en måndagsafton o.s.v) - väldigt hurtigt men funkar ofta - inte alltid - på förskolan ;)

Om han har städat undan högarna kan det efter ett tag bli som en grej att du ska komma och titta och berömma så att han får visa hur bra han är på att städa och hur fint det blivit. Att det blir fint och han har bidragit med blir själva belöningen.

Vad har man själv för förhållningssätt till städning? Hur kan det möjligtvis påverka mitt barn OM det nu gör det?
  • Hjortron
    Mimmi77 skrev 2014-07-19 12:39:13 följande:

Ha en tävling! Vem kan sda flest saker och räkna högt!

Alternativt be barnet städa 20 saker eller kanske 10 bilar, 5 köksgrejer, 5 nävar legobitar, 3 nallar etc.

• Fjärilslarv

När du hotar med att han inte får se på barnprogram, fullföljer du det? om inte så ger det ju ingen effekt.

ta bort leksakerna utom någon enstaka tills han plockar undan.

• Stjärnfall76

Mitt bästa tips är att ta bort 4/5 av alla leksaker så han får en chans att få en överblick och känsla fr sina saker.

Sedan, att man ta undan det gamla innan man tar fram nåt nytt. Eller gör nåt nytt. Även ser på tv eller äter. Det är ju helt enekelt så man gör, man tar undan det gamla först, sen gar man nåt nytt

• ölburk2

Vågar inte skriva här, hur vi gjorde 

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • HannaSn

Vi har ett schema på kylen där man får poäng för olika saker. När schemat är fullt så får man en leksak. Det här fungerar fint.

• Zarina
    HannaSn skrev 2014-10-01 19:34:21 följande:

Vi har ett schema på kylen där man får poäng för olika saker. När schemat är fullt så får man en leksak. Det här fungerar fint.

Fast det är ju mutor det! ;) Eller belöning, vilket ord man nu väljer! :) Men låter som ett snällt och trevligt system hur som helst! :)
  • Litet My

Vi städar tillsammans alt så tävlar vi vem som kan plocka fortast

• Leiben
    Natulcien skrev 2014-07-19 11:40:26 följande:
    Varför ska man hota och muta sina barn? Man hotar och mutar ju inte sina vuxna vänner och familjemdelemmar? Eller?
    hm...helt ärligt så gör nog jag det och jag vet fler. det kallas att manipulera och det låter väldigt illa men...
  • jwrga

Min son är snart 3 och jag brukar försöka få honom att städa med mig ibland. Vill han tex ha pussel kan jag säga att då får vi plocka undan duplot först. Ibland städar han glatt och ibland går det sådär så då städar jag mest och försöker att iaf få honom att lägga ner nån bit i lådan. Jag vill att han ska få in känslan av att det är något positivt att vi städar ihop. Vill han inte alls så tjatar jag inte men då tar jag inte fram det nya han vill ha att leka med. Sen så ser det ju oftast ut som ett bombnedslag med leksaker här ändåoch det räknar jag med att det kommer göra i många år.

• Gaytjej

Vi pratar mycket om samarbete och vad det betyder för föräldrarna/hela familjen och är sonen (4 år) bara på rätt humör (dvs inte för stunden trött, busig eller tjurig...) så brukar det faktiskt fungera åberopa teamwork.

När jag kom hem från lägerskola med mina 8:or (jobbar som lärare) så berättade för sonen att jag var besviken på att jag hade behövt tjata på mina elever för att de skulle städa. Detta gjorde stort intryck och han var extra angelägen att hjälpa tiden efter detta och fortfarande ett halvår senare går det att använda som ett ess i rockärmen 

Vi har vissa spel, pysselgrejer och sånt med mycket småsaker på hyllor högt upp så att vi föräldrar kan sanktionera bytet "playmobilskeppet mot pärlplattorna" osv (eller detta räknas som hot och muta i ett kanske?)

Men annars så fungerar sgs alltid hotet (som jag menar allvar med) att om han har så många leksaker att han inte orkar städa upp så behöver vi antingen sortera bort några alternativt skänka bort dem till ett annat barn. Vi har också passat på att skänka leksaker när vi packat julpaket till barnhem i Lettland.

På dottern på 2,5 år fungerar än så länge inget av ovanstående, utan med henne gäller det att leka fram städningen. Vi har behållt hennes lilla gåvagn framme och på kvällarna brukar hon och storebror köra den runt huset på leksaksjakt.

• Efraim Barkbit

Eller kan man undvika att göra så stor sak av det........

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • lövet2

Äh, det där slutade jag med redan efter första barnet. En 3-åring har det tillräckligt jobbigt här i livet utan att man ska bråka om städning också. Jag har erbjudit dem att vara med när jag plockat i hop, och vid 4-5 år har vi börjat hjälpas åt. Det går fort att städa upp om man hjälps åt och gör det till en lek.

Min inställning är att barnen ska lära sig att det är bra och viktigt att plocka i hop efter sig. Det lär de sig inte genom mutor eller hot. Då lär de sig bara att det är de vuxna som bestämmer, och det är ingen lärdom som direkt ger något.

• MolndalAnna

Jag brukar ta lite leksaker och säga oj titta här!

Och lägger det i den låda dom ska va i, sen titta på han och skratta och säga oj!

Då hänger han på och skrattar och gör samma sak, han är tre år,

Sen går vi och äter lite frukt eller en glass ????

Svar på tråden Hur få 3-åring att städa (leksaker) utan hot eller mutor...?