• LHUF

hur noga med att koka vatten till ersättning?

Lillebror har sedan dag 1 fått ersättning. När det var små mängder var det mycket enklare att ta tetra men nu börjar han komma upp i större mängd så tänkte börja med pulver nu.

Men hur noga är det med vattnet och hur gör man det smidigast? Kommer inte ihåg från sonen riktigt ..

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden hur noga med att koka vatten till ersättning?
  • LHUF

Men det borde funka att koka upp vattnet och hälla i nappflaskorna och ställa dom i kylen? Och sedan blanda med pulvret och värma när det skall ätas?

• veh

På sempers hemsida (bland frågor och svar) står det att det är pga en viss risk för bakterier i pulvret som det ska blandas med kokande vatten. Inte vattenkvaliteten som styr alltså... Snabbaste sättet tyckte jag var att ha kokt kallt vatten i kylen. Ersättningen blandade jag sedan av kokhett vatten, i mes pulvret, skaka, och späda med kallt vatten till lagom mängd. (Då får man ju dock ta hänsyn till att pulvret redan är i, och späda upp till den mängd som det ska vara när det är färdigt).

• veh

Kopierar in texten som fanns på sempers hemsida...

Fråga: Hur viktigt är det att koka vattnet till mjölkersättningen?

Anledningen att vi rekommenderar att man ska hetta upp vattnet är att man avdödar eventuella bakterier som kan finnas i pulvret när pulvret kommer i kontakt med hett vatten. WHO (världshälsoorganisationen) och EFSA (Europeiska Livsmedelsverket)har denna rekommendation till alla som tillverkar modersmjölksersättning och Semper följer alltså denna rekommendation.

Det är som allra viktigast de första månaderna i barnets liv. Det är alltså pulvret som behöver komma i kontakt med hett vatten (minst 70 grader) och därför kan du koka upp vattnet och förvara det i en termos om du har en bra termos som håller denna temperatur. Testa gärna genom att mäta hur länge din termos håller värmen. Ett annat alternativ är att du kokar upp halva vattenmängden och blandar pulvret med det heta vattnet (då har ju pulvret kommit i kontakt med hett vatten) och sedan späder du med resterande mängd vatten, men tar då kokt, kylskåpskallt vatten. På natten kan du således ha en termos med hett vatten och en termos med kallt vatten och först blanda pulvret med det heta vattnet och sedan späda med det kalla. Då får ersättningen en bra ättemperatur med en gång. Viktigt är att du häller i vattnet först i flaskan och sedan pulvret och vickar på flaskan tills pulvret löst upp sig. Skaka inte flaskan.

Till barn som har blivit några månader gammal kan modersmjölksersättning tillredas i mikrovågsugn. Blanda pulvret med kallt vatten och värm utan lock eller napp på full effekt i ca 40 sekunder. Vicka på flaskan så att pulvret löser sig ordentligt och känn efter att blandningen inte är för varm innan du ger det till barnet.

• LHUF

Tack för svar. Då skall jag alltså inte fylla vattenflaskor och ställa i kylen och värma sedan då? Verkar svårt att få till rätt temperatur om man skall blanda kallt och varmt..

Men man kommer väl snabbt in i det.

• Frida Andersson

Vi kokar upp vatten och låter svalna sen häller vi det i thermos. När det är dags för krubb så är det bara att hälla över i flaskan och tillsätta pulver. Dock tänka på att byta ut vattnet emellanåt.

• Bunsy

Vi gjorde som så att vi hade en termos på diskbänken med kokat (varmt) vatten och en tillbringare med kokat (kallt) vatten i kylskåpet. Sen blandade vi så att det blev ljummet när det var dags att dricka

• veh
    Eva 763 skrev 2015-03-03 12:15:37 följande:

Varför ska man inte skaka flaskan??

Tror det är för att det då lätt bildas luftbubblor, som kan ge barnet on i magen...
  • Varit där

Jag värmde i Micro när jag hade möjlighet men vi bodde oxå utomlands en period och då kokade vi upp i vatten kokare och lät det svalna och sen hade vi det i termos

• Eva 763

Ok, det visste jag inte! Gäller det all ersättning? Vi kokade inte vattnet när vi provade att ge vår lilla, värmde till 39 ca. Hon vaknade på natten och kaskadkräktes och blev jättedålig!! Det berodde på det kanske?? Det var Semper lemoloac

• Tiny_angel

Vi kokar fortfarande... Hon e över 2 mån nu. Kokar upp vatten och låter det stå och svalna, använder aldrig vatten som är mer än 24 timmar gammalt.

• Brumma
    Tiny_angel skrev 2015-06-17 07:37:40 följande:

Vi kokar fortfarande... Hon e över 2 mån nu. Kokar upp vatten och låter det stå och svalna, använder aldrig vatten som är mer än 24 timmar gammalt.

Fast det är ju inte vattnet som behöver kokas (om ni har kommunalt vatten o bor i sverige)... utan pulvret som behöver blandas med kokande vatten.

Att ni kokar vatten gör nog varken från eller till...
  • talulah gosh

När barnet blivit så gammalt att det kryper på golvet eller använder nappar som det tappar hit och dit är ersättningpulver nog det med minst bakterier som det får i sig

• straw2008

Kokade 3 första månaderna till första barnet (kokade även flaskor o nappar).
    Nu 3e barnet skulle aldrig falla mig in att koka... det är sånt 3-4 barns mammor skojjar om :)

I kinamockaskogen.....
  • Liten till

Började ge ersättning vid 4veckor. Tog kallvatten från kranen, hade i pulver och micrade till lagom temp.

Lillan mår fint och BVC rådde mig att göra såhär, vi har så bra vattenkvalitet i Sverige (kommunalt) så det är ok. Och bakterier i pulvret självklart, men har någon tittat i handen på en bebis och sett all skit som finns där? Tror att de överlever mycket mer än vi tror

Kokade med första barnet dock

Svar på tråden hur noga med att koka vatten till ersättning?