• jasmiine

Någon som kan hjälpa oss? Pco/pcos problem

Hej alla, är en 17 årig tjej som är förlovad sambos och snart fru nästa år. Jag och min kille har en dotter på 13 månader ihop, redan i mars har vi försökt på syskon utan resultat. Åkte in till kvinnokliniken för en månad sen pga koll på mina äggstockar och fick veta att jag hade pco/pcos och hela min värld rasa samman... Det första jag fick för mig var att jag aldrig kommer kunna skaffa fler BARN, min blivande man kommer få leva med en steril fru resten av livet.... Jag är 1,56 och är lite överviktig sen graviditeten, har svårt att hålla mitt BIM och allt.. Hur ska vi gå tillväga? Ja vi är unga (17&20, han har fast anställning och vi har eget hem) men vill verkligen ha fler barn, båda älskar stora familjer och älskar livet som förälder! Vi är så oroliga att vi aldrig kommer plussa, vi vill så gärna att våran dröm till syskon till dotterm och stor familj ska bli sann :( Vad SKA vi göra?!

Har sökt via nätet och finns en medicin som ska hjälpa till på traven för ägglossning som heter Permotime MEN enligt 1177 funkar det inte på en som har pco/pcos, vad ska man hitta på? Har satt ett krav att börja trappa ner på maten och äta oftare och sundare, samt hålla koll på vikten men var ju smal innan jag blev gravid och hade ändå svårt att plussa... Tog 1 år på ett ungefär, snälla hjälp!
  • Svar på tråden Någon som kan hjälpa oss? Pco/pcos problem
  • Annelie 76

Testa LCHF. Det gör ofta att hormonerna blir mer normala och hjälper dig också att hålla vikten eller tom gå ner i vikt. En bra sida för mer info är www.kostdoktorn.se. Där finns även ett forum där det finns många som är i samma situation som du.

• Hearts76

Hej!

Jag har pco och har fått tre barn med Pergotime efter flera års försökande själva. Du är så ung vännen, klart det kommer funka tänker jag spontant. Jag har mycket oregelbunden mens så med Pergo fick jag äglgossning och därmed normala cykler. Man kan även bli gravid av sig själv med pco men det kan ju ta tid.

• MysanB

Jag har pcos och fick ett barn före de konstaterades, andra barnet krävde en lååång utredning å många hormoner å medeciner,sprutor men sååå värt de, sonen är ett "ivf" barn å nu väntar vi tredje barnet som oxå är ett ivf barn! Här (finland) så måste man ha försökt i 1år utan resultat före dom börjar nån utredning på en, sen betalar landstinget dom 3 första försöken. När vi tog ut ägg till 2:an så befruktade dom 5st så vi la 4st i frysen och är nu som "emskimåerna" ;) som vi ha fått 3.an med! :) jag va 16 när jag fick 1:an, 26 när jag fick 2:an å nu 28 å gravid i 20:e veckan! Lycka till!

• jasmiine
    Hearts76 skrev 2014-07-20 01:10:19 följande:

Hej!

Jag har pco och har fått tre barn med Pergotime efter flera års försökande själva. Du är så ung vännen, klart det kommer funka tänker jag spontant. Jag har mycket oregelbunden mens så med Pergo fick jag äglgossning och därmed normala cykler. Man kan även bli gravid av sig själv med pco men det kan ju ta tid.

Hur går vi tillväga med pergotime? När jag var inne och fick reda på det sa dom ingenting om hjälp eller liknande utan bara "du kan ha svårare att bli gravid och få mer manliga hormoner och svårt att hålla vikten, blir du allt för överviktig kan du bli steril eller ha ännu svårare till en graviditet"... Fick för ca en vecka sen reda på pergotime och vi skulle göra vad som helst för att få skippa insiminering och liknande. All hjälp vi kan få är en bonus till flerbarns föräldrar så all hjälp uppskattas men rädd att dom inte skulle ta oss seriöst för vi är unga :(
  • jasmiine
    MysanB skrev 2014-07-20 21:25:07 följande:

Jag har pcos och fick ett barn före de konstaterades, andra barnet krävde en lååång utredning å många hormoner å medeciner,sprutor men sååå värt de, sonen är ett "ivf" barn å nu väntar vi tredje barnet som oxå är ett ivf barn! Här (finland) så måste man ha försökt i 1år utan resultat före dom börjar nån utredning på en, sen betalar landstinget dom 3 första försöken. När vi tog ut ägg till 2:an så befruktade dom 5st så vi la 4st i frysen och är nu som "emskimåerna" ;) som vi ha fått 3.an med! :) jag va 16 när jag fick 1:an, 26 när jag fick 2:an å nu 28 å gravid i 20:e veckan! Lycka till!

Har du några tips/hjälpråd angående hjälpmedel? Vi uppskattar all hjälp vi kan få för att få fler underbara små liv, det är våran livsdröm att få fler barn och även om vi är så "unga" så är det vårat beslut. Vi har ett underbart liv hos oss men med tanken att bara ha ett barn skrämmer oss livet på flera sätt. Hon kommer då aldrig få leka med syskon, kommer aldrig få glädjen att ge fler barn våran kärlek och trygghet och annat :(
  • jasmiine
    Annelie 76 skrev 2014-07-19 20:59:44 följande:

Testa LCHF. Det gör ofta att hormonerna blir mer normala och hjälper dig också att hålla vikten eller tom gå ner i vikt. En bra sida för mer info är www.kostdoktorn.se. Där finns även ett forum där det finns många som är i samma situation som du.

Koster är svårt för mig, provade en diet som skulle sätta igång matsystemet och kroppen på naturliga sätt och det häll i 2 veckor sen krascha både jag och kroppen.. 
  • Pepsi

TS! Blir lite lätt irriterad när jag läser din trådstart!
    Du har fått ett tråkigt besked att du har pco.
    MEN, du kan visst få fler barn! Det kanske kommer ta lite längre tid än för andra och du kanske behöver få pergotime.

Är det pergotime du menar, så måste du läst väldigt fel! Sitter och läser att det är oftast lätt att framkalla ägglossning hos en som har PCO, Så läs om informationen på 1177, så tror jag att du kommer bli lugnare. Sen om du redan är inne i familjelivssvängen så läs trådar om PCO och pergotime här...så ser du att VI är många som blir gravida/får barn med hjälp av pergotime. Så hoppet är långt ifrån ute.

Sen kan du vara för ung för att landsting ska hjälpa dig, du är ju inte ens är myndig än så du kan få vänta ett par år.

Som någon skrev är LCHF bra för oss med pco. Du/ni lär få kämpa lite extra, så du kanske får ge dig fasen på att lyckas med LCHF så kanske du inte ens behöver ta till mediciner. Jag gick ner 10 kilo med hjälp av LCHF och tillsammans med pergotime, så blev jag gravid. 

En sista sak, jag som har accepterat att jag har pco, kan tänka såhär ibland. Tänk på alla som är oförklarligt barnlösa, där de inte hittar fel hos verken kvinnan eller mannen. Vi som har PCO vet iallafall vart felet ligger och vi kan få mycket hjälp för att kunna bli gravida och få dom barn vi vill ha. Så jag kan tänka att jag hellre har PCO, än att det skulle varit något annat fel. 

Som sagt läs igenom 1177 IGEN, så ska du se att allt löser sig med tiden.

www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/

• jasmiine
    Pepsi skrev 2014-07-21 01:48:04 följande:

TS! Blir lite lätt irriterad när jag läser din trådstart!
    Du har fått ett tråkigt besked att du har pco.
    MEN, du kan visst få fler barn! Det kanske kommer ta lite längre tid än för andra och du kanske behöver få pergotime.

Är det pergotime du menar, så måste du läst väldigt fel! Sitter och läser att det är oftast lätt att framkalla ägglossning hos en som har PCO, Så läs om informationen på 1177, så tror jag att du kommer bli lugnare. Sen om du redan är inne i familjelivssvängen så läs trådar om PCO och pergotime här...så ser du att VI är många som blir gravida/får barn med hjälp av pergotime. Så hoppet är långt ifrån ute.

Sen kan du vara för ung för att landsting ska hjälpa dig, du är ju inte ens är myndig än så du kan få vänta ett par år.

Som någon skrev är LCHF bra för oss med pco. Du/ni lär få kämpa lite extra, så du kanske får ge dig fasen på att lyckas med LCHF så kanske du inte ens behöver ta till mediciner. Jag gick ner 10 kilo med hjälp av LCHF och tillsammans med pergotime, så blev jag gravid. 

En sista sak, jag som har accepterat att jag har pco, kan tänka såhär ibland. Tänk på alla som är oförklarligt barnlösa, där de inte hittar fel hos verken kvinnan eller mannen. Vi som har PCO vet iallafall vart felet ligger och vi kan få mycket hjälp för att kunna bli gravida och få dom barn vi vill ha. Så jag kan tänka att jag hellre har PCO, än att det skulle varit något annat fel. 

Som sagt läs igenom 1177 IGEN, så ska du se att allt löser sig med tiden.

www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/

Fast jag har läst på 1177 och tagit in vad felet är hos mig och vad pco/pcos är för något, har t.p.m blivit medlem på en grupp med mammor som har det och får stöd där MEN man ska få svar från sjukhuset/gyn/kvinnokliniken vad det är vad man kan få hjälp med och inte bara säga att ens chans att få sin dröm uppfylld är minimal.. För att få pergotime måste man kontakta gyn/kvinnokliniken eller vc för att få det utskrivet och var där på vc för någon vecka sen och hon hade aldrig hört pco/pcos eller pergotime därför frågade jag här hur NI gick tillväga med att bli gravida med vilken hjälp/stöd.
    Vi båda vet att det kan ta lä'ngre tid än 7 månader i genomsnitt och vi är villiga att ta den väntan men att få lite hjälp på traven skadar aldrig, jag har sagt att efter semestern när killen åker och jobbar igen och dottern börjar på dagis ska jag ta tag i vikten och äta mindre men rätt och annat eftersom LCHF är inget för mig då min syster har ätit det och sa att det inte funkar i längre mängd med barnfamiljer då hon fick laga annat till barnen
  • Pandamamma79

Ofta ska man ha fyllt 22-23 för att få Pergotime. Olika i olika landsting...

Pco är en av de lindrigaste diagnoser du kan få. De allra flesta kan få barn med hjälp.

• Pepsi
    jasmiine skrev 2014-07-21 14:41:22 följande:
    Fast jag har läst på 1177 och tagit in vad felet är hos mig och vad pco/pcos är för något, har t.p.m blivit medlem på en grupp med mammor som har det och får stöd där MEN man ska få svar från sjukhuset/gyn/kvinnokliniken vad det är vad man kan få hjälp med och inte bara säga att ens chans att få sin dröm uppfylld är minimal.. För att få pergotime måste man kontakta gyn/kvinnokliniken eller vc för att få det utskrivet och var där på vc för någon vecka sen och hon hade aldrig hört pco/pcos eller pergotime därför frågade jag här hur NI gick tillväga med att bli gravida med vilken hjälp/stöd.
    Vi båda vet att det kan ta lä'ngre tid än 7 månader i genomsnitt och vi är villiga att ta den väntan men att få lite hjälp på traven skadar aldrig, jag har sagt att efter semestern när killen åker och jobbar igen och dottern börjar på dagis ska jag ta tag i vikten och äta mindre men rätt och annat eftersom LCHF är inget för mig då min syster har ätit det och sa att det inte funkar i längre mängd med barnfamiljer då hon fick laga annat till barnen
    Som jag tolkar din ts, så har du inte tagit in rätt information så därför tyckte jag att du skulle läsa om 1177. 

Det här säger jag inte för och vara elak, men räkna med att du kommer få vänta ett par år med att få hjälp och pergotime utskrivet. Du kommer få gå till en gynekolog, VC kommer inte skriva ut någon pergotime, då det är viktigt att göra vaginalt ultraljud för att se hur du reagerar på pergotime. 

Din syster får det och låta väldigt komplicerat, som jag gjorde så uteslöt jag bara kolhydrater och socker. 
    Och jag tyckte det var rätt enkelt, visst ska du laga ris till familjen så får du använda två kastruller en för vanligt ris och en för blomkålsriset, exempelvis. 

Men det är klart att du kan träna bort din övervikt oxå. För att för oss med PCO så kan det räka med att gå ner 5% av våran övervikt för att få igång mensen och en eventuell ägglossning. 
  • jasmiine
    Pandamamma79 skrev 2014-07-21 15:31:22 följande:

Ofta ska man ha fyllt 22-23 för att få Pergotime. Olika i olika landsting...

Pco är en av de lindrigaste diagnoser du kan få. De allra flesta kan få barn med hjälp.

Står ingenstans vilken ålder man ska ha för att få medicin för att få igång med äl och mens, skulle det vara åldersgräns tycker jag det är fel.. För kan finnas flickor som måste hålla koll på äl och sin mens pga olika anledningar och kan få svårt om dom har en sjukdom som hindrar att få normal menscykel
  • Pandamamma79
    jasmiine skrev 2014-07-21 21:42:49 följande:
    Står ingenstans vilken ålder man ska ha för att få medicin för att få igång med äl och mens, skulle det vara åldersgräns tycker jag det är fel.. För kan finnas flickor som måste hålla koll på äl och sin mens pga olika anledningar och kan få svårt om dom har en sjukdom som hindrar att få normal menscykel
    Fast då är ju dessa flickor inte i samma situation som du...eller hur.

Jag har inte bestämt detta. Det är vad jag hört. Vet att många 20 åringar får vänta i några år innan de får hjälp.
  • Pepsi
    jasmiine skrev 2014-07-21 21:42:49 följande:

Jag var 17- 18 år när jag fick min diagnos. Och fick proverna utskrivet. Och jag tror att det är främst det dom skriver ut om man ska framkalla regelbundna blödningar när man inte har åldern inne för att få hjälp att bli gravid.
  • jasmiine
    Pepsi skrev 2014-07-21 23:05:10 följande:
    Jag var 17- 18 år när jag fick min diagnos. Och fick proverna utskrivet. Och jag tror att det är främst det dom skriver ut om man ska framkalla regelbundna blödningar när man inte har åldern inne för att få hjälp att bli gravid.
    Så ni menar att bara för jag är 17 så får inte jag någon hjälp att skaffa större familj bara för jag inte är myndig? Att man ska vänta flera flera år innan man kan få hjälp? Ärligt talat tycker jag det låter löjligt då alla ska ha en rätt att få skaffa familj när dom vill och om man inte är myndig så kan man iallafall då ha med sig en som är myndig och bekfräfta att man är mogen och att man vill.. Nåväl fick mina svar på frågan att pergotime finns och hur andra har gjort
  • Pepsi
    jasmiine skrev 2014-07-22 12:16:40 följande:
    Så ni menar att bara för jag är 17 så får inte jag någon hjälp att skaffa större familj bara för jag inte är myndig? Att man ska vänta flera flera år innan man kan få hjälp? Ärligt talat tycker jag det låter löjligt då alla ska ha en rätt att få skaffa familj när dom vill och om man inte är myndig så kan man iallafall då ha med sig en som är myndig och bekfräfta att man är mogen och att man vill.. Nåväl fick mina svar på frågan att pergotime finns och hur andra har gjort
    Jag som är några år äldre tycker absolut inte att det är löjligt att de inte hjälper dom som inte är myndiga med att få barn.
    Och du kommer få hjälp men du kommer att få vänta ett par år, troligtvis. 

Det är därför jag säger att koncentrera dig på vikten för det kan hjälpa, och då kanske du inte ens behöver hjälp. Och du har ju barn sedan innan så då är det väl absolut inte omöjligt att du kan bli gravid utan pergotime. 

Sen sa du att ni "bara" försökt sedan i mars, och i dom flesta fall om man inte är äldre så måste man ha försökt i ett år utan resultat för att få hjälp!
Svar på tråden Någon som kan hjälpa oss? Pco/pcos problem