• Anonym (rädd och osäker)

socialstyrelsens tillstånd (?)

Hej, jag och min pojkvän fick reda på graviditeten i våras. I april. Vi valde att ta betänketid.Vi har inte varit tillsammans speciellt länge. Bara 7 månader och är 18 och 19 år gamla. Vi valde att ta betänketid till vecka 13 då jag då ringde in för att boka en tid för abort. Jag/vi fick en tid två veckor senare. Skulle alltså då vara i vecka 15. Men det visade sig vara vecka 16+4. Vi fick en tid för abort vecka 17+1 och idag satt vi på akuten med ett piller framför mig och jag kunde inte.. jag grät så att det inte fanns fler tårar. Vi fick sitta i sex timmar och prata och tillsist så orkade jag bara inte mer. Jag hade stor press under dessa timmarna och gick hem utan piller. I bilen påväg hem får jag höra av min kille hur fel jag gör, att han skulle lämnat mig för länge sedan, att jag ljugit om vem jag berättat graviditeten för, (jag minns inte ens vilka jag berättat för, jag minns inte hälften som hänt under dessa månaderna som gravid, jag har varit i en bubbla av chock tror jag. I bilen gick det upp för mig, vi kan väl inte ha barn ihop om han är såhär mot mig och barnet? Hur ska jag kunna sätta detta barnet till världen när han säger att han varken är pappa till barnet eller kommer bli eftersom han inte känner en relation till det.. jag var helt enkelt inte redo att göra en abort så snart efter UL, eftersom jag och pojkvännen inte pratat klart om situationen, vi kom aldrig riktigt fram till något..
    Jag vet inte hur vi ska lösa det nu, vi kommer antagligen inte att hinna få en tid för abort innan det är för sent.. hur ska skälen vara för abort med socialens tillstånd?
    Är så jävla rädd så det finns inte.. så osäker.. någon som har erfarenhet/vet? Är så tacksam om någon kan svara mig, känner mig ensam och allt är bara en stor mess..
    Tack på förhand. /S

• Svar på tråden socialstyrelsens tillstånd (?)
  • Esoada

Men behåll den då och bli ihop med nån annan

• Anonym (?)

den det hit och dit.. det är DITT BARN ts. behåll ditt barn som växer i dig hur det än är och hur livet än ser ut så ångrar man ALDRIG sina barn, det kan jag lova.

men såsom du verkar må tror jag att du kommer ångra en abort den går aldrig att göra ogjord.

Esoada skrev 2014-07-20 22:29:38 följande:

Men behåll den då och bli ihop med nån annan

Jo haha, men att bli ihop med någon annan får vänta såfall. Jag vill inte skynda mig in i något förhållande. Jag vill ju ha med min pojkvän, men jag vill inte tvinga honom till något..
    Anonym (?) skrev 2014-07-20 22:43:39 följande:

den det hit och dit.. det är DITT BARN ts. behåll ditt barn som växer i dig hur det än är och hur livet än ser ut så ångrar man ALDRIG sina barn, det kan jag lova.

men såsom du verkar må tror jag att du kommer ångra en abort den går aldrig att göra ogjord.

Ja det är sant.

Vi har mått bra hittills, fram till igår då allt bara brakade ner till en enda mess, jag hoppas att han kommer tillbaks med samma energi och engagemang för oss. Jag är väl besviken och trött. Jag hör ofta att abort är det bästa men vi har stått upp för att vi vill bestämma själva och nu är vi oense om saken. Vi får se vad som händer.. tack för ditt svar!
  • Jeaninne

Jag tycker att du ska behålla. Med så mycket tvivel och ångest som du har, så kan du bli riktigt sjuk i själen om du gör aborten mot din vilja. Förhoppningsvis ändrar sig din kille när barnet väl finns där - många gör ju det, de får bara lite ågren först och måste göra sådana saker som att åka på semester med sina kompisar! För att känna att de fortfarande är unga och fria. 

Och om han inte ändrar sig, så får du fixa det själv. Du bor ändå i Sverige. Det går att få både ekonomiskt stöd och praktisk hjälp (t.ex. en kontaktfamilj) genom samhället som ensam mamma. Ett annat steg du kan ta, är att hitta nya kompisar i samma ålder och situation. Så kan ni stötta varandra. Finns säkert några här på Fl, som bor i din stad!

• yodi

jag tycker du ska kontakta en kurator för att riktigt få prata igenom det hela och få rätsida på hur du egentligen känner.

• Jeaninne
    yodi skrev 2014-07-21 04:01:03 följande:

jag tycker du ska kontakta en kurator för att riktigt få prata igenom det hela och få rätsida på hur du egentligen känner.

Fast abortkuratorerna brukar inte vara riktigt opartiska. Mitt intryck (och jag känner till det här genom mitt arbete) är att de rutinmässigt försöker övertala kvinnor under 25 att göra abort, och kvinnor över 30 att behålla... Även många BM på MVC och ungdomsmottagningar ser det också, tyvärr, som en rutinsak att boka tid för abort åt en ung kvinna som är med barn.
  • Anonym (xoxo)
    Jeaninne skrev 2014-07-21 12:27:39 följande:
    Fast abortkuratorerna brukar inte vara riktigt opartiska. Mitt intryck (och jag känner till det här genom mitt arbete) är att de rutinmässigt försöker övertala kvinnor under 25 att göra abort, och kvinnor över 30 att behålla... Även många BM på MVC och ungdomsmottagningar ser det också, tyvärr, som en rutinsak att boka tid för abort åt en ung kvinna som är med barn.
    Trams.
    För övrigt kan man anta att du anmält detta påstådda brott mot de etiska reglerna? Annars ser jag ditt uttalande som en anekdotisk berättelse, berättad enbart i syfte att driva antiabortpropaganda.
  • Jeaninne
    Anonym (xoxo) skrev 2014-07-21 12:48:04 följande:
    Trams.
    För övrigt kan man anta att du anmält detta påstådda brott mot de etiska reglerna? Annars ser jag ditt uttalande som en anekdotisk berättelse, berättad enbart i syfte att driva antiabortpropaganda.
    Det är svårt att anmäla när man inte själv varit närvarande, inte har några bevis o.s.v.. Det här är ju inget som antecknas i journaler, precis.
    Jeaninne skrev 2014-07-20 23:05:14 följande:

Jag tycker att du ska behålla. Med så mycket tvivel och ångest som du har, så kan du bli riktigt sjuk i själen om du gör aborten mot din vilja. Förhoppningsvis ändrar sig din kille när barnet väl finns där - många gör ju det, de får bara lite ågren först och måste göra sådana saker som att åka på semester med sina kompisar! För att känna att de fortfarande är unga och fria. 

Och om han inte ändrar sig, så får du fixa det själv. Du bor ändå i Sverige. Det går att få både ekonomiskt stöd och praktisk hjälp (t.ex. en kontaktfamilj) genom samhället som ensam mamma. Ett annat steg du kan ta, är att hitta nya kompisar i samma ålder och situation. Så kan ni stötta varandra. Finns säkert några här på Fl, som bor i din stad!

Ja du har rätt, blir ingen abort iallafall. Det går inte. Jag klarar det inte.. gjorde en förra året och blev inte riktigt kry förens jag blev gravid igen. Ångrade den aborten något frukansvärt.. men vi får se vad som händer med pojkvännen. Har varit ganska arg på honom efter det besöket på kk. Men det börjar kanske lugna ner sig, framför allt nu när han är borta en vecka, det var nog inte så dumt endå!
    yodi skrev 2014-07-21 04:01:03 följande:

Har varit i kontakt med en på gyn och med en på skola (som jag fortfarande träffar) det enda vi kommer fram till är att jag inte vill göra abort men att jag känner mig pressad av alla i min närhet som tar det negativt. Kuratorn på gyn sa att det lätt blir så när man känner sig ensam i graviditeten. Då min pojkvän plötsligt reagerade annorlunda..
  • Jonna S

Hej,

Jag är några år äldre och fick mitt första barn när jag var 28.
    Om pappan inte vill vilket helt klart verkar vara fallet. Hur kan han kila på semester och lämna dig I sticket med dina tankar?? När killar är 19 så är de inte ute efter att ha barn bara att göra..    Så fundera vad detta barn får för uppväxt? Pappan på sitt håll och med en ny tjej om några år och du på ditt håll.
    Du är 19 nu så du har dina mest fantstiska år framför dig. Du hinner träffa rätt kille som är mer mogen och skaffa barn tillsammans med och bilda en riktig lycklig familj, tro mig! En kille som verkligen vill ha barn med dig. 
    Vad tycker dina föräldrar och din killes förädrar? JS

• Jonna S

glömde, eftersom han helt klart inte vill så vänta några år och sätt ett önskat barn till världen istället som har en chans att få en lycklig uppväxt med dig som mamma och en pappa som vill ha er båda.

• Anonym (Suck)
    Jonna S skrev 2014-07-23 18:35:32 följande:

glömde, eftersom han helt klart inte vill så vänta några år och sätt ett önskat barn till världen istället som har en chans att få en lycklig uppväxt med dig som mamma och en pappa som vill ha er båda.

Vad sägs om att läsa TS inlägg? Jisses!
Svar på tråden socialstyrelsens tillstånd (?)