• Anonym (Orkar ej med)

Byta blöja i vår säng!!

Har 2 bonus barn på 5 och 7 år som har blöja bara på natten. Min sambo läser saga i vår dubbelsäng och de kryper ned under täcket.
    Sedan så byter han och sätter på blöja på lakanet eller ovanpå täcket utan skydd.
    Hittar ibland deras underkläder under mitt täcke där det kan va bajsränder och lite kiss i. ( han bär sedan in dom på sina rum)
    Jag blir galen! Tycker det är såå ohygieniskt!
    Har sagt till han, men han säger att han glömmer bort.Han tycker inte det är en sådan stor sak och sover gott i sängen.

Tips!

• Svar på tråden Byta blöja i vår säng!!
  • Anonym (ajajajbuff)

Låter änna som ena riktiga trollöngar........

Nåja ponerat att de inte är trollungar:

Av med blöjan på dem. De är för stora. Visa din Sambo denna tråd så kan han se att han är ensam om att tycka detta är normalt. De är för stora för att han skall göra så. Och de borde vara kapabla att 1: gå på toa (sängvätning är en sak för sig) 2: slänga smutsunderkläder i tvätten!!! 3: Om de är sängvätare dra på sig nattblöjan själv (de är pull-up inte svårare än att dra på sig underkläder) 4: någon behöver hjälpa dem med att lära om att torka... våtservetter efter man bajsat, inte sluta torka innan pappret är rent osv....
    Säg till din sambo att sluta bära dem! De är inte spädbarn, de kan gå själva, somna i sina egna sängar själva osv osv... så vida de inte har någon skada eller diagnos!

• Anonym (Jo)

Min 5 åring har blöja PÅ NATTEN och jag ser inget problem idet. BVC säger att de inte gör något före 6 år. Men jag håller med vid 7 Bode man kunna vara utan blöja även på natten.

• Luvan

Undrar om han VILL att de ska vara små??

Vad säger barnens mamma?

Nu pratar jag som en hobbypsykolog: Låter som att de har regredierat - en typisk försvarsmekanism. Mår de kanske dåligt?

• Anonym (hej)

Som sagt så utreder eller behandlar man inga sängvätare innan de fyllt sex/sju år. Men så fort de gjort det så får man hjälp på studs.

Så frågan är, var har inte 7-åringen fått hjälp mot sin sängvätning än?? Det är faktiskt omsorgsbrist att undanhålla sitt barn behövlig sjukvård.

• Ess
    Anonym (Orkar ej med) skrev 2014-07-21 18:54:59 följande:

Jag har tagit upp det förut men då blir han arg och försvarar barnen att det ej är något fel.Och att jag är negativ mot barnen,eftersom jag enligt han anklagar dom för att vara sängvätare.

Gå då på honom personligen istället. Ifrågasätt varför HAN är dum i huvudet och sätter blöja på så stora barn, vill han att dom ska bli mobbade eller?
    Det är ju nog så att det är betydligt mer som saknas hos honom än hos barnen.
  • Anonym (...)

Stora barn som beter sig som små barn är ofta osäkra. Går tillbaka till att kissa och bajsa på sig, blir klängiga som små barn m.m. De kan ha varit med om otäcka saker och så. Det är ett ganska vanligt tecken på att de har blivit utsatta för något. Kanske bäst att kolla upp saken? De kanske har det jättedåligt hos mamman eller något. Vi pratade en del om det här under ett gruppsamtal om hur barn beter sig när de lever i våld. Om de själva blir slagna eller får se sin mamma bli slagen osv. Det var i alla fall tydligen jättevanligt att barn beter sig såhär om de blir/har blivit utsatta för våld eller så. 

• Oldie

Min sambo får inte byta på vår bebis i sängen, ännu mindre hade han fått byta på sina stora barn i vår/min säng.
    Tycker allt du skriver verkar väldigt underligt och jag hade nog inte kunnat leva med en man som behandlar sina stora barn som bebisar. I mina ögon är detta föräldrar som inte tar sitt ansvar och jag tycker väldigt synd om barnen som inte får växa upp...

• Anonym (moi)

Min systers 7 åring har blöja på natten (7,5 för att vara mer korrekt) pga att hon kissar på sig på natten.
    Kan ta fruktansvärt lång tid att få hjälp med det, min syster sökte hjälp för över ett år sedan men väntar fortfarande på tid för det så att man får hjälp på studs stämmer inte, iaf inte i alla län.

• Ess
    Anonym (moi) skrev 2014-07-23 10:30:37 följande:

Min systers 7 åring har blöja på natten (7,5 för att vara mer korrekt) pga att hon kissar på sig på natten.
    Kan ta fruktansvärt lång tid att få hjälp med det, min syster sökte hjälp för över ett år sedan men väntar fortfarande på tid för det så att man får hjälp på studs stämmer inte, iaf inte i alla län.

Vi fick låna ett larm på vc till vår dotter. 
    Tyvärr så vaknade hon inte när det signalerade på natten, men vi andra for upp och började leta efter vart det brann. Trodde det var brandlarmet som gick.
  • Anonym (Anna)

Din sambo bör söka hjälp för sängvätningen. Mitt ena barn kissade i sängen vid sex års ålder. På BVC sa dom bara " det växer bort" hela tiden. Sen fick jag kontakt med en barnläkare med stor erfarenhet. Han mätte trycket från blåsan och det var så att blåsan var överaktiv och trycker på så fort att barnet inte har en chans att bromsa. Vi fick medicin för att lugna blåsan.( och dessutom fick vi reda på att vi hade rätt till gratis plastade engångsskydd för sängen. En lastbil kom hem till dörren ned ett jättepaket gratis. Himla bra fast bättre om BVC sagt det tusen tvättar tidigare....)

Jag blir ledsen när jag ser åsikter att barnen bara är behandlade som bebisar. Deras skydd mot att skämmas är ofta att ignorera det jobbiga. De behöver utredning men innan dess är det nog inte mindre jobbigt för som att sätta på blöjan själv.

Supporta pappan att söka hjälp, ts! Barnen har hamnat mellan två stolar om ingen av föräldrar orkat ta tag i nattenuresen.

• Anonym (Anna)

PS det är jobbigt för barnet att kissa ner lakan och täcke också. Det kan vara idé att sluta med blöja för att barnet ska vakna till när det blir vått och kallt. Men då ska man som förälder klara att tvätta varje gång utan att se ut som det är jobbigt och skuldbelägga barnet. Jag är tveksam om du klarar det ts. Eller dumt av mej, nånting säjer mej att det är förstås alltid är din sambos sak.

Fattar inte hur man kan leva med en man och se hans bekymmer som bara hans.

• Ess

Googla på sängvätning, eller gå in på www.torrnatt.nu/
    Kolla om det finns några tips som du själv kan hjälpa barnen med, kommer det till att söka läkarhjälp så är det bara en vårdnadshavare som kan gör det.

Annars så säg åt pappan att köpa några stycken av Ikeas madrass skydd "skydda högt". En uppsättning lakan och även några av Ikeas billiga täcken, så är det bara att byta när olyckan är framme.

• Anonym (Orkar ej med)

Anna: min sambo låter mig ej få hjälpa till.jag har föreslagit massor med saker och försöker hjälpa. Men han tycker inte det e ok ,han anser att jag klagar och gnäller på hans barn, och eftersom det ej är mina barn och han har det högsta ansvaret så...

Jag ger upp snart!

• mamaleona
    Anonym (Orkar ej med) skrev 2014-08-15 13:54:41 följande:

Anna: min sambo låter mig ej få hjälpa till.jag har föreslagit massor med saker och försöker hjälpa. Men han tycker inte det e ok ,han anser att jag klagar och gnäller på hans barn, och eftersom det ej är mina barn och han har det högsta ansvaret så...

Jag ger upp snart!

Det skulle jag också göra - i form av  att flytta till en egen lägenhet så länge som han inte lyssnar på dig, ni bor ju för 17 tillsammans. FLytta någon annanstans o låt dom leka dagis tillsammans. Har du visat honom tråden - hoppas det men tror ju inte det.?
Svar på tråden Byta blöja i vår säng!!