Plockar du undan efter dig själv på t.ex McDonald?
Visst jobbar dom hårt för sina dåliga löner så tycker att man kan bjuda på det. Bara vanlig vardagsartighet helt enkelt. Men det är jag det...?
Visst jobbar dom hårt för sina dåliga löner så tycker att man kan bjuda på det. Bara vanlig vardagsartighet helt enkelt. Men det är jag det...?
Självklart! Serveras maten på bricka och det finns angiven plats att ställa den när man är klar så gör man det, allt annat är ohyfsat och slappt.
Det beror på restaurangen. De flesta snabbmatsställen och lunchställen har ställen för att ställa brickorna. Just MC Donalds vill att man källsorterar åt dem, vilket jag känner att jag inte har gått med på.
Självklart tar man inte undan efter sig. Om alla gjorde det skulle de ju minska ned personalstyrkan, färre skulle kunna jobba där.
Samma sak gäller f.ö. s.k. självscanning på matvarubutiker o.d.
Ni som gör det tror kanske att ni gör peronalen en tjänst, men i själva verket är det naturligtvis helt tvärtom.
Tänk efter lite!
klart jag gör
Ja, jag brukar plocka undan efter mej, det hör till god hyfs.
Dom enda gångerna jag inte plockar bort efter mej är när jag själv måste sitta i ett berg av skräp runtomkring mej. Jag ska inte behöva utstå det. Jag vill ha det trevligt när jag äter. Sköter inte dom sitt jobb, så sköter inte jag mitt.
Dessutom när dom har missskött sistt jobb, då har jag inte dåligt samvete att bara lämna. Typ när dom är otrevliga (över en viss gräns), när dom ger mej dålig mat (över en viss gräns), när dom är långsamma (över en viss gräns) och lite annat. Så jag använder inte-plocka-undan-efter-mej-metoden för att visa att jag inte är nöjd med mitt besök. Å andra sidan, när jag är övernöjd med besöket brukar jag också berätta det, och dessutom komma tillbaka igen.
Ibland.
Är det fullt i "sopstationen" så lämnar jag på bordet.
Det är personalens jobb att torka borden om nagon spillt, men jag betalar ingen serviceavgift sa det finns ingen anledning för mig att inte plocka undan efter mig.
McDonaldspersonalen har mycket arbete i alla fall, ingen kommer att fa sparken pga brist pa arbetsuppgifter för att jag plockat undan efter mig.
Det är trots allt en snabbmatsrestaurang, och ju fler kunder de har, desto bättre ekonomi, om jag inte plockar undan efter mig kan inte nästa sätta sig där jag suttit och det kan skapa irritation hos andra gäster.
Mycket jobbigare för mig att plocka bort efter andra än att plocka bort efter mig själv sa jag gör som jag vill att andra ska göra.
Självklart plockar jag undan efter mig!
Jag har själv jobbat på Mc Donalds under två år och att folk skitade ner och tyckte det var "vårt jobb" att plocka deras skit gjorde mig sjukt irriterad. Ännu mera när föräldrar sa till deras barn att "nä, det finns andra som plockar skiten".. Bra uppfostran!
Om alla plockade undan efter sig skulle det finnas mer personal i kassan och i köket. Folk skulle få sin mat snabbare (för ofta är ju 3min för lång tid). Men det är de inte många som förstår. Vi var tvugna att ha en personal som jämst gick i matsalen (100%) för att folk var grisar..