• ametisten

Val av klinik i Danmark

Hej,

Vad jag förstår hämtar alla kliniker i Danmark spermier från samma banker, så av den anledningen spelar det ingen roll vilken klinik man väljer, dvs kvaliteten på spermierna är inte bättre eller sämre oavsett klinik eller vad de tar för pris (man tror ju ofta att det är bättre om det är dyrare, men om de använder samma källa för spermierna så stämmer ju inte det...) Stämmer det?

Sen ska man ju välja klinik noga av andra anledningar - pris, lokation så man lätt kan ta sig dit, bemötande etc, etc....

• Svar på tråden Val av klinik i Danmark
  • Anonym (Nyplussad)

Hej!

Ja det finns en uppsjö av kliniker att välja mellan. När vi försökte bli gravida första gången tog vi hjälp av CFC (Copenhagen fertility center). De var billiga och vi tyckte att det kändes seriöst att de gjorde vaginalt ultraljud inför inseminationen och undersökte att tajmingen var bra. Bemötandet var bra men miljön var ganska stressig, inseminationen tog fem sekunder och sen var man ute på gatan igen. Sjukhusmiljö. Det här var ju några år sedan men jag har för mig att vi betalade 2300 DKR per försök med anonym donator.

Nu har vi precis plussat med syskon på första försöket på Vitanova. Den kliniken kan jag verkligen rekommendera. Den ligger i en vacker sekelskiftesvåning en kort promenad från centralstationen. De gjorde inget ultraljud visserligen, men det var en väldigt lugn och skön stämning där vi fick ligga kvar på en stor brits i en halvtimma efter inseminationen och bara ta det lugnt. 6000 DKR med öppen donator betalade vi. Fantastiskt trevliga människor, ett par av dem är ganska bra på svenska också så det var lättare att prata i telefon med dem (vi gjorde journalsamtal över telefon).

Lycka till!

• Gaytjej

Annat som skiljer sig åt mellan klinikerna är mysfaktorn. Det finns allt tända ljus och kuddar och ligga kvar länge i sängen efteråt till strikt sjukhusmiljö och löpande band-känsla. CFC hamnar i sista kategorin och det passade oss bra. De var dessutom då (2008-2009) den billigaste kliniken + att den låg rätt OK. Tyvärr var de lite slarviga administrativt och nät-vänner till oss upplevde även slarv rent behandlingsmässigt :/

Efter 5 ins på CFC gjorde vi istället IVF (och två år senare FET för syskonförsök) på Triangeln och den kliniken rekommenderar jag varmt ur alla aspekter!!

Ni väljer sedan själva ifall ni vill ta från klinikens lager av sperma (alla hämtar från samma två ställen ja) eller om ni vill köpa egen sperma med profil - t ex från European Spermbank.

• Anonym (Om CFC)

Jag gjorde på CFC, först tre ggr insemination, sedan en IVF som funkade på första försöket.

Jag gjorde hos dem eftersom de verkar duktiga och är prisvärda och ligger bra till (Köpenhamn). DOCK allt går jättesnabbt där, så man behöver vara påläst innan och ha koll själv, för det är bara in-ut där.

Om man ringer deras jour och undrar något under sin behandlingstid eller "hålla koll på ägglossning och eventuellt ägglossningsspruta"-tid inför IVF så behöver man ställa väldigt specifika och genomtänkta och utförliga frågor så man får rätt svar, jouren har ju inte läst din journal, så man får ha koll själv, man vill ju inte riskera att råka få ägglossning fel tidpunkt i förhållande till inseminationsögonblicket (vid IUI-insemination direkt in i livmodern bör ju inseminationen ske max 6 timmar före eller efter ägglossningen såvitt jag förstått, så man vill inte komma in vid fel tidpunkt). Jag upplevde det som att man behövde ha mer koll själv inför inseminationen än inför IVF:en, så man inte missar ägglossningstiden med mer än några timmar.

Med det sagt, så tyckte jag de var duktiga. Då jag tagit reda på massa information själv så valde jag det billigare (men fortfarande duktiga) CFC, eftersom det är så dyrt och man vet inte hur många försök man behöver betala för. (Pengarna rullar iväg med resor, hotell, spermaprovköp, frakt av spermaprov, etc.) Så jag såg till att ha stenkoll själv, och accepterade att besöken på CFC var extrem-korta varje besök. Inseminationsbesöken var kanske 3 minuter hos läkaren (den tid det tar att signera några papper, ta av sig byxorna, insemineras, ta på sig byxorna). För IVF tog ägguttaget lite längre tid (men fortfarande kort tid), och embryoåterföringen var ungefär lika snabb som en insemination.

Jag har inte besökt någom annan klinik i Danmark.

• Anonym (Om CFC)

Kan tillägga att jag tyckte det var bra att CFC gjorde ultraljud inför inseminationen så det syntes om follikeln var jättestor, lite ihopsjunken (precis ägglossad) eller hade försvunnit (missade ägglossningen). Spermaprovet var tinat och användes oavsett (och man betalade oavsett), men man kunde i alla fall få en uppfattning om hur man lyckats pricka in ägglossningen.

• Anonym (Om CFC)

Om ifall man är litegrann gammal (d.v.s. har lägre procent bra ägg), men ändå har turen att ha bra äggreserv fortfarande (många folliklar), tror jag man har större chans med IVF än med insemination, då det förhoppningsvis blir många ägg och förhoppningsvis några av dem är bra. (Jag är lite gammal men kan få många ägg vid IVF, jag tror det var därför den metoden funkade bättre på mig än insemination.)

• Anonym (Om CFC)

Förtydligande till första inlägget:

Behandling var före IVF. (Då hade lokal gynekolog koll på min follikelutveckling i sammarbete med CFC, det var CFC som bestämde när jag skulle ta ut äggen genom att bedöma follikelstorleksvärdena de fick av min lokala fertilitetsgynekolog. Man kan nog göra alla ultraljud på CFC men jag bor långt från Köpenhamn så jag gjorde ultraljud hemma och åkte ner till ägguttaget.)

Hålla koll på sin ägglossning (med ägglossningstest och eventuellt med vaginalt ultraljud på hemorten och eventuellt ägglossningsspruta också) gjorde jag före insemination.

• Anonym (Om CFC)

Jag fick inte donatornumret från European Sperm Bank (jag frågade dock aldrig så vet inte vad de hade svarat om jag frågat). Men CFC hade inget emot att ge mig donatornumret när man signerade papper (det stod på pappret). Kanske alla kliniker gärna låter en se donatornumret? Man vill ju ha donatornumret om man vill kunna leta halvsyskon på seedsiblings.

• Käreste

Hej!

Vi håller också på att välja klinik i Köpenhamn och hade nästan bestämt oss för Danfert, mest på grund av att deras statistik såg bra ut. Men så läste vi massa dåliga recensioner om dem, så nu letar vi vidare... Man vill ju gärna bli bra bemött och veta att de är duktiga. Valet lutar mest åt triangeln just nu, har läst en del bra om dem.

Ärr det någon som har erfarenhet av Triangeln här och kan berätta lite om dem? Eller någon som rekomenderar en annan klinik i Köpenhamn?

• Anonym
    Käreste skrev 2014-08-18 12:44:54 följande:

Ärr det någon som har erfarenhet av Triangeln här och kan berätta lite om dem? 

Som jag skrev ovan så kan jag rekommendera dem varmt! Vi hade kontakt med många tjejpar som samtidigt med oss gjorde behandlingar på Triangeln och de har alla varit väldigt nöjda. 

Även de har god statistik (som man iofs annars inte ska titta sig allt för blind på). Kolla t ex deras resultat efter akupunkterbehandlingen som de erbjuder!

Lycka till

/mkt tacksam över att Danmark finns som alternativ till den långsamma och stelbenta svenska sjukvården
  • ametisten

Var hittar ni statistiken för respektive klinik?

Jag har nästan bestämt mig för Copenhagen Fertility Centre. Är de bra? Och hur ser deras statistik ut?

Skiljer det sig mycket i pris mellan klinikerna?

• Käreste

Vi valde Triangeln, och har varit väldigt nöjda! Första gången är det samtal med en läkare som ställer lite frågor och undersöker med vul för att de att allt står rätt till. Vi har gjort insemination, och då fått tid till vul ett par dagar innan ägglossning där äggblåsans storlek mäts, fått ta ägglossningsspruta när äggen har lagom storlek och så kommit in för insemination hos en sjuksköterska. Då vi bor i Köpenhamn har vi gjort allt hos kliniken, men man kan säkert göra vul i Sverige också. Har jag varit orolig att jag ägglossat för tidigt har jag fått komma in på extra vul, så de är väldigt snälla och tillmötesgående på Triangeln :)

Då det inte tagit sig de tre första inseminationerna, fick jag pergotime utskrivet och mognade då tre ägg. Och nu två veckor efter fjärde inseminationen sitter jag med ett plus på stickan :D

Om tre veckor ska vi på ett tidigt ultraljud och se hur många bebisar det blivit och att deras hjärtan slår :) Åh, vad jag längtar! 

VI REKOMMENDERAR TRIANGELN! :)

Svar på tråden Val av klinik i Danmark