• Flizan30

Vackrast flicknamn av dessa?

Vilket av dessa namn gillar ni mest? Skriv gärna vad ni associerar med namnet och passar för tjej ? 

Agnes
    Alice
    Astrid
    Josephine
    Ellen

• Svar på tråden Vackrast flicknamn av dessa?
  • Natulcien
    Agnes är ett av mina favoritnamn. Jag tycker att det är både vackert och tufft på samma gång. Det har karaktär.

Alice är klassiskt och fint, men lite tråkigt, tycker jag. Kanske för att det, tillsammans med Alicia, är så vanligt nu..?

Astrid
    är också både vackert och tufft, precis som Agnes. Jag har alltid gillat Astrid!

Josephine är vackert på engelska eller franska, tycker jag. Men på svenska känns det så tråkigt. Ett tag hette ju alla tjejer Josefin/Josephine och kallades Jossan.

Ellen är också väldigt fint, och ytterligare en av mina favoriter. Mjukt, vackert, men ändå med karaktär.

Lovisa har jag aldrig gillat. Vet inte varför. Tycker bara att det är ett stentrist namn. Tänker på en manhaftig, dominant äldre kvinna.
  • modsey

Astrid, vackert, traditionellt men ändå tufft.

• Flizan30

Äntligen har jag bestämt mig vad hon skall hetaSolig. Det blir en Astrid! men hur tror ni Astrid funkar på engelska? Min man är superglad att jag har bestämt mig då jag har velat länge nu och han gillar också Astrid.

• fluu
    Flizan30 skrev 2014-07-24 21:45:24 följande:
    Äntligen har jag bestämt mig vad hon skall hetaSolig. Det blir en Astrid! men hur tror ni Astrid funkar på engelska? Min man är superglad att jag har bestämt mig då jag har velat länge nu och han gillar också Astrid.
    Grattis och vilket namn er dotter fått! Jag känner en amerikans Astrid och det är inga problem där inte. Det uttalas nästan lika som på svenska och ingen har tyckt att det var konstigt eller så. Den Astrid jag känner har också haft en fransk barnflicka och även på franska verkar det gå bra med uttal.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

vilket fint namn*

• Natulcien
    Flizan30 skrev 2014-07-24 21:45:24 följande:

Bra val!
  • Flizan30

Fluu: tycker du att namnet passar även på en blond flicka med " gulligt" utseende? Min dotter är bara 10 v än så svårt att se vad hon passar i. Men när jag presenterade namnet för en nära vän sa hon att hon inte ser ur att vara en Astrid. Så blev lite osäker nu Men namnet har ju attityd och är inte sockersött:).

• EttSuntLeverne

Ellen eller Astrid.

Ellen passar på en tuffare tjej (fast det är ju svårt att veta hur ens lilla bebis kommer att bli till sättet senare). ;)

• EttSuntLeverne
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-27 09:51:46 följande:

Ellen eller Astrid.

Ellen passar på en tuffare tjej (fast det är ju svårt att veta hur ens lilla bebis kommer att bli till sättet senare). ;)

Såg att du frågade om Lovisa också - det namnet är jättefint! Väldigt flickigt.
  • EttSuntLeverne
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-27 09:53:08 följande:

Såg att du frågade om Lovisa också - det namnet är jättefint! Väldigt flickigt.

Och nu såg jag att du bestämt dig redan. ;)

Grattis till en Astrid då da. :)
  • EttSuntLeverne
    Flizan30 skrev 2014-07-27 09:58:37 följande:

Ett sunt leverne: vad tänker du om Astrid? Hur är en Astrid?

Först och främst så tänker jag på Astrid Lindgren - ganska ofrånkomligt antar jag. ;)

Sedan tänker jag att en Astrid är en söt och snäll tjej. Hon säger sällan emot sina föräldrar. Lite lillgammal. Lite "tråkig" som tonåring.

Sedan kan det givetvis bli tvärtom. Men du frågade hur jag tänker att en Astrid ska vara, så jag svarade utifrån det. ;)
  • EttSuntLeverne
    Flizan30 skrev 2014-07-27 10:38:53 följande:

Ja okej;) ja det är nog svårt att inte associera till Astrid Lindgren :)

Fast vad gör det? Kvinnan var ju ascool och ruggigt begåvad!
  • fluu
    Flizan30 skrev 2014-07-27 09:38:42 följande:
    Fluu: tycker du att namnet passar även på en blond flicka med " gulligt" utseende? Min dotter är bara 10 v än så svårt att se vad hon passar i. Men när jag presenterade namnet för en nära vän sa hon att hon inte ser ur att vara en Astrid. Så blev lite osäker nu Men namnet har ju attityd och är inte sockersött:).
    Tja, Astrid är ju nordiskt så varför inte blont. Jag är inte så låst vid utseende när det kommer till namn. Din dotter kommer kanske inte heller alltid att vara gullig ;) 
    Sedan tycker jag att Astrid må vara rivigt, men det är också vackert och feminint. 
    Dessutom växer man nog i sitt namn. Jag tycker att man ganska ofta hör "han ser ut som en Kalle och inte Olle" och sedan när barnet är lite äldre så är det ingen tvekan om att barnet "är" sitt namn.
  • Flizan30

Jo man brukar ju vänja sig. :). Så tänker jag också att man kan också vara trött på att alltid " vara låst" i ett fack som söt eller rar då kan det vara bra med ett " rivigt" namn. :).

• fluu
    Flizan30 skrev 2014-07-27 11:14:43 följande:
    Jo man brukar ju vänja sig. :). Så tänker jag också att man kan också vara trött på att alltid " vara låst" i ett fack som söt eller rar då kan det vara bra med ett " rivigt" namn. :).
    Håller med. Framförallt tänker jag att jag inte vill ge mina barn, och då särskilt inte en flicka, ett allt för vänt, ljuvt eller prinsessigt namn med tanke på framtiden. Ett namn med karaktär och attityd kan komma till användning om mitt barn hamnar i en chefsposition/ledarroll exempelvis.
Svar på tråden Vackrast flicknamn av dessa?