• aster

100 kr för presenter på barnkalas - för litet?

Min son är 9 år. När han går på kalas är det jag som betalar presenten. Han får vara med att välja men jag sätter en övre gräns på 100 kr. Detta är dels att jag tycker det är onödigt dyrt  för mig annars, men också för att jag inte vill bidra till att driva upp priserna för presenter.

Jag har en ok lön, och kostnaden känns egentligen inte för mig. Däremot vet jag att andra föräldrar i grannskapet är sjukskrivna och arbetslösa, för dem innebär säkert presentköpen att de måste avstå något annat.

Efter senaste kalaset kommenterade sonen att de andra hade haft med dyrare paket. Det var bara en som hade haft med ett billigare paket för 70 kr. (Eftersom vi precis hade varit på BR så hade han koll på vad de olika legogrejerna kostade.)

Nu vill han att vi ska köpa dyrare nästa gång, men hur kommer då det kännas för stackaren som bara kan lägga 70?

Tips, råd, åsikter?

• Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?
  • fluu
    tankfull skrev 2015-03-26 10:34:12 följande:
    Exempel på vad du tycker är bra grejer att ge som kostar under 100 kr?
    Allt möjligt. Kläder, smink, pysselgrejer, böcker, små smycken, mycket i leksaksväg, biobiljett, inredning, hörlurar osv, osv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Flower Garden Girl)

Mobilfodral, väska (finns ibland billigt på rea), en vas eller så till kompisens rum (ibland önskar sig faktiskt flickorna något sådant), smyckesställ (har hittat flera gånger på rea i smyckesbutiker), ramar på Ikea (fins för 49) och rama in foton på något kul kompisarna har gjort ihop, ja, allt möjligt. Man behöver inte begränsa sig till de dyra leksaksbutikerna.

• Anonym (Dyrt!)

När mitt barn fyllde fyra år, så låg presenterna på omkring 100-175:- (några nära vänner gav för lite mer än så, till och med). Men mellan 100-175:- gav random kompisar från förskolan för, vars föräldrar jag aldrig någonsin träffat eller ens pratat med innan.

Jag fick en CHOCK! Då kommer jag från ett "fint" område och bor numera i ett arbetarklassområde - och trots området så var presenterna ändå så dyra! HELT otroligt!

Så jag kommer att "följa strömmen" och själv lägga för omkring 150:- för present vid nästa kalas. Får väl se om priserna ökar eller minskar med åldern.

• Anonym (Dyrt!)
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-25 16:48:06 följande:

Jag har nog aldrig funderat över pris då jag köpt presenter. Jag har hittat något jag tycker passar personen som ska få presenten och så har jag köpt den. Inte mer med det.

Eller så har jag köpt något från en önskelista om där funnits någon sådan.

För SÅ ofta är det ju inte kalas. Max en gång i månaden, om man slår ut det på ett år.

Jag ger hellre något som jag vet att personen kommer att uppskatta, än att ge något bara för att. Det om nått känns ju väldigt onödigt - snacka om att kasta pengarna i sjön!

EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 10:15:49 följande:

Jag ska tillägga att jag är låååååååångt ifrån rik och inte ens på min knapra ekonomi gör dessa presentpengar någon större skillnad.

Hur ofta går era barn på kalas, om ni anser att 50:- är lagom? En gång i veckan? Mer? (Vad får man för 50:-!?).

Det känns för övrigt lite märkligt att man sänker sin budget för kompisarnas presenter, bara för att man blir bjuden på många kalas (om så nu är fallet?).

För övrigt så tycker jag att det är en urkass idé det där med att samla ihop till en större present. Iaf om barnet är under typ 12 år. Barm gillar att få presenter - gärna personliga och många små paket. Känns som att föräldrarna är de som vill slå ihop sig om paket. Kanske för att de flesta är så snåla och opersonliga att de har ett tak på FEMTIO kronor.

Allvarligt! Pinsam summa.

EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 10:27:06 följande:

Mitt barn har också en kompis som är väldigt fattig. Denne kompis är alltid bjuden och kommer alltid utan present. Sist la jag fram ett paket på presentbordet från denne kompis (en film jag köpte då jag köpte 3 st filmer för 99 kronor). Så ska jag göra fortsättningsvis också.

• Anonym (Dyrt!)
    Tow2Mater skrev 2015-03-27 14:41:50 följande:

DVDs på rea kan bli ganska billigt.

3 st à 99:- (under hundralappen!).
  • tankfull
    Anonym (Flower Garden Girl) skrev 2015-03-27 23:01:40 följande:

Mobilfodral, väska (finns ibland billigt på rea), en vas eller så till kompisens rum (ibland önskar sig faktiskt flickorna något sådant), smyckesställ (har hittat flera gånger på rea i smyckesbutiker), ramar på Ikea (fins för 49) och rama in foton på något kul kompisarna har gjort ihop, ja, allt möjligt. Man behöver inte begränsa sig till de dyra leksaksbutikerna.

Jag tycker fortfarande att du har bra tips, men faktum är att i en lägre ålder så vill nog barnen helst ha leksaker och det är dyrast av allt! När de blir lite större kan de absolut uppskatta prylar till rummet m.m.
  • Mrs Green

Vi försöker också hålla oss under en hundring, förutom till de allra närmaste kompisarna. Nu är de 10 år och typ ett halsband från Glitter eller ett litet nagellack brukar vara uppskattat. Jag håller med om att det var svårare att hitta billiga saker för några år sedan, som inte kändes som skräp. Det går ju, men man fick leta lite mer.

• aster

Kul med nya inlägg!
    Jag har fått mycket bra tips och råd i tråden. Det jag tycker bäst om att ge är böcker.

• Anonym (Dyrt!)
    aster skrev 2015-04-17 05:14:52 följande:

Kul med nya inlägg!

Jag har fått mycket bra tips och råd i tråden. Det jag tycker bäst om att ge är böcker.

Fast, vänta nu, är det barnet eller dess föräldrar du ska glädja? Barn har böcker på iPad, lånar på bibblan, lyssnar på CD. Böcker är INTE kul för ett barn att få i present av en kompis.
  • Varit där

Vi här hemma har satt en gräns runt 100kr när det är presenter till barnens kompisar då vi inte vill lägga ut mer och speciellt nu när det har varit många kalas en period

• micromat

Hörde något på nyhetsmorgon som var super..

Kvartalskalas!!

Dom delar in barnen i klassen i olika kvartal, föräldrarna till barnen i samma kvartal anordnar 1 kalas för alla barnen. Ist för presenter ger dom andra barnen en 10 till födelsedagsbarnen så dom får köpa något själv!!

Superbra idé, man kan ju lägga 20kr var ist om man vill.

Åter till ts: Jag brukar försöka hålla mig till 100kr. Men det är jäkligt svårt. Finns inte överdrivet mycket för grabbar i den åldern upplever jag. Alltså sånt dom vill ha och som dom tycker är kul.

• Anonym (Dyrt!)
    micromat skrev 2015-04-17 11:00:45 följande:

Hörde något på nyhetsmorgon som var super..

Kvartalskalas!!

Dom delar in barnen i klassen i olika kvartal, föräldrarna till barnen i samma kvartal anordnar 1 kalas för alla barnen. Ist för presenter ger dom andra barnen en 10 till födelsedagsbarnen så dom får köpa något själv!!

Superbra idé, man kan ju lägga 20kr var ist om man vill.

Åter till ts: Jag brukar försöka hålla mig till 100kr. Men det är jäkligt svårt. Finns inte överdrivet mycket för grabbar i den åldern upplever jag. Alltså sånt dom vill ha och som dom tycker är kul.

Varje människa har EN dag som bara är dennes dag. VARFÖR i hela friden skulle man beröva en människa, framförallt ett barn, på denna dag!?

Jag hade ALDRIG gått med på något sådant. Jag hade ställt mig utanför hela konceptet och fortfarande anordnat temakalas - precis så som mitt barn vill ha det.
  • fluu
    Anonym (Dyrt!) skrev 2015-04-17 10:46:58 följande:
    Fast, vänta nu, är det barnet eller dess föräldrar du ska glädja? Barn har böcker på iPad, lånar på bibblan, lyssnar på CD. Böcker är INTE kul för ett barn att få i present av en kompis.
    Böcker är skitkul att få. För barn som gillar läsning alltså och det gör många barn.
  • Anonym (Dyrt!)
    fluu skrev 2015-04-17 16:20:59 följande:

Böcker är skitkul att få. För barn som gillar läsning alltså och det gör många barn.

Mitt barn älskar att läsa. Men att få en bok i födelsedagspresent, nja. Möjligen på jul - men till födelsedagen är det roligare att få spel och leksaker!

Böcker finns gratis på bibblan.
  • fluu
    Anonym (Dyrt!) skrev 2015-04-17 17:41:40 följande:
    Mitt barn älskar att läsa. Men att få en bok i födelsedagspresent, nja. Möjligen på jul - men till födelsedagen är det roligare att få spel och leksaker!
    Böcker finns gratis på bibblan.
    Väldigt tråkig inställning.
  • micromat
    Anonym (Dyrt!) skrev 2015-04-17 11:06:45 följande:

Varje människa har EN dag som bara är dennes dag. VARFÖR i hela friden skulle man beröva en människa, framförallt ett barn, på denna dag!?

Jag hade ALDRIG gått med på något sådant. Jag hade ställt mig utanför hela konceptet och fortfarande anordnat temakalas - precis så som mitt barn vill ha det.

Alla tycker olika givetvis.. Barnet blir inte berövat på sin dag, barnet har fortfarande sin födelsedag, kalas med familj och kanske för andra vänner.. Kalas för skolklassen delas på..

Ja.då hade du fått göra.det då
Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?