• Bellasfamilj

Nybliven hundägare

Hej! Jag fick hem min 8 åriga pomeranian valp för tre dagar sedan och tänkte höra ifall det fanns någon som hade några tips! Första dagen var hon jätte förvirrad och ville inte äta eller dricka så mycket alls, spydde i bilen hem och låg mest och vilade hela dagen. Dom två senaste dagarna har hon varit pigg och lekfull och har både sprungit och kastat boll och jagat efter svansen. det som oroar mej är att jag tycker att hon äter lite dåligt och hon har bara bajsat och kissat två gånger sen hon kom. Är detta vanligt? ringde till djursjukhuset och dom sa att det kunde bero på förvirring och värmen men jag är ändå lite orolig. undrar också om maten, hon ska ha 4 dl per dag uppdelat i fyra omgångar men hon äter bara en dl.. Vad kan man göra? är detta något jag borde oroa mej för? Alla tips och all hjälp tas emot med tacksamhet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-26 20:09
    åtta månader gamla menade jag såklart, inte åtta år!

• Svar på tråden Nybliven hundägare
  • hundhår

Hej! Det är en omställning att byta hem, om du är lugn, trygg och beter dig som att allt är som det ska så kommer din valp inse att denne har hamnat på en trygg plats med trygga människor. Då kommer mat och toavanor att reglera sig av sig själv. Var bara noga med att få i henne vätska regelbundet. Reagerade bara på maten, 4 dl låter mycket, hundar bör inte byta foder den första tiden det är tillräckligt mycket nytt ändå men kolla om det är spannmålsfritt valpfoder hon får att äta. Taste of the wild valpfoder är ett som jag rekommenderar då det har en bra ingredienslista som inte innehåller för mycket onödigt. De spannmålsfria fodren smakar också mycket bättre vilket gör att valpen kommer att äta bättre. Kolla att det godis du erbjuder också är fritt från socker, färgämnen och onödigt spannmål. Finns massor av torkat kött av olika sorter. Frystorkat är mjukt och bra för valpar.
    Börja redan nu med bra rutiner som tandborstning vilket är ett måste en gång per dag. Använd en god tandkräm och bara dutta till en början och sen massor av beröm. Sen borsta med barntandborste lite mer för varje gång. Börja med en pälsvård som krävs i korta korta pass.
    Gå ut efter lek, sovstunder och när valpen ätit. Samt alla ggr du ser att något är på gång. Varva mer stressande lekar som pinn och bollkastning med att söka godis, balansera på lämpliga föremål och vardagslydnad. Håll de stressande lekarna till ett minimum, leker ni draglekar träna ofta på att valpen släpper och kan vänta innan leken fortsätter. En valp orkar bara några minuter, håll all träning och lek i korta pass. De vill ofta mer men behöver massor av sömn och vila. Ibland får du säkert hjälpa valpen att varva ned genom att hålla mjukt och bestämt tills valpen slappnar av.
    Lycka till och bara ställ fler frågor om det är något du undrar över!

• nov

En valp kan vara förvirrad till en början, men se till att lägga mycket uppmärksamhet kring valpen. Förhoppningsvis börjar den äta mer om någon dag då det redan gått tre dagar hos dig. Sen kan det faktiskt bero på värmen, inte ens jag som människa har någon lust att äta i den här värmen... Så det skulle inte vara konstigt att valpen heller inte har så stor lust att äta just nu.
    Vad ger du för sorts foder? Om du ger torrfoder så testa att blötlägga dem lite, dvs häll lite vatten i fodret. Blir lättare för valpen att äta då :)

• Bellasfamilj

Maten jag ger är "Royal Canin Starter" som jag fick av uppfödaren. Är bara oroad för att hon sa att hon ska äta 4 dl om dagen men äter sammanlagt 1.. 

• Bellasfamilj

Uppfödaren till Bella sa också att vi antingen kunde dela upp maten på fyra tillfällen om dagen, eller ge henne allt och låta henne äta när hon vill.. detta har jag dock läst om inte ska vara så bra, så vad tycker ni? Hur ska jag göra för att få i henne maten, hur mycket ska hon få och när? Hoppas att lära mej allt detta snart!

• Aniiee
    Bellasfamilj skrev 2014-07-26 20:32:01 följande:

Maten jag ger är "Royal Canin Starter" som jag fick av uppfödaren. Är bara oroad för att hon sa att hon ska äta 4 dl om dagen men äter sammanlagt 1.. 

Oroa dig inte, hon äter när hon är hungrig. Det du kan göra är att ställa fram torrfodret, alla 4 dl på en gång så får hon fri tillgång till det. Märker du att hon gluffsar i sig om ett par dagar så kan du ju antingen dela upp det igen eller låta henne vara "en gång om dagen"-hund.

Hon är ny hemma, allt är nytt, hon är ovan, kanske stressad. Varför då stressa henne mer med att ta bort maten från henne när hon inte äter? Hon kanske till och med hellre äter på natten, nu när det är så varmt? (En av mina hundar gör det).

Fri tillgång till vatten hoppas jag att hon har....

Kul med valp! Lycka till Solig
    Key change, MOFO!
  • Aniiee
    Bellasfamilj skrev 2014-07-26 20:36:01 följande:

Uppfödaren till Bella sa också att vi antingen kunde dela upp maten på fyra tillfällen om dagen, eller ge henne allt och låta henne äta när hon vill.. detta har jag dock läst om inte ska vara så bra, så vad tycker ni? Hur ska jag göra för att få i henne maten, hur mycket ska hon få och när? Hoppas att lära mej allt detta snart!

Finns inget "rätt eller fel" i hur många gånger hon får mat. Det HON trivs med är bäst, så ställ fram maten. (Om du inte är en sån där som är glömsk och undrar varje gång du ser en tom skål "gav jag henne?" och ger henne lite till, just in case.)
    Key change, MOFO!
  • Bellasfamilj
    Aniiee skrev 2014-07-26 20:37:57 följande:
    Oroa dig inte, hon äter när hon är hungrig. Det du kan göra är att ställa fram torrfodret, alla 4 dl på en gång så får hon fri tillgång till det. Märker du att hon gluffsar i sig om ett par dagar så kan du ju antingen dela upp det igen eller låta henne vara "en gång om dagen"-hund.

Hon är ny hemma, allt är nytt, hon är ovan, kanske stressad. Varför då stressa henne mer med att ta bort maten från henne när hon inte äter? Hon kanske till och med hellre äter på natten, nu när det är så varmt? (En av mina hundar gör det).

Fri tillgång till vatten hoppas jag att hon har....

Kul med valp! Lycka till Solig
    Skönt att höra! självklart har hon vatten, och dricker ganska bra tycker jag också, kissar dock sämre men djursjukhuset sa att värmen gör så att hon kissar mindre! nu oroar jag mej lite mindre, vill bara göra rätt från början eftersom jag läst att det är så man ska göra. somsagt, tack så mycket! 
  • Aniiee
    Bellasfamilj skrev 2014-07-26 20:48:45 följande:
    Skönt att höra! självklart har hon vatten, och dricker ganska bra tycker jag också, kissar dock sämre men djursjukhuset sa att värmen gör så att hon kissar mindre! nu oroar jag mej lite mindre, vill bara göra rätt från början eftersom jag läst att det är så man ska göra. somsagt, tack så mycket! 
    =) 

Djursjukhuset har rätt, det är värmen som gör att hundarna inte kissar lika mycket. De svettas också Solig
    Key change, MOFO!
  • Swadilfare

Försök att ge henne sina 4 mål och låt henne äta de hon vill :) en valp ska inte äta ett mål om dagen då dom har en väldigt liten mage ^^ Och dom behöver fylla på med näring regelbundet så att hon växer som hon ska :) hon kommer finna ro och känna sig hemma och då kommer hon troligen också att börja äta som hon ska :) vi hämtade våran lilla valp 2 månader sen, inte våran första hund men de är alltid lika spännande :D hoppas att allt går bra och att ni har de kul och mysigt tillsammans <3

Svar på tråden Nybliven hundägare