Bajsa skrev 2014-07-29 11:57:56 följande:
Hur utvinner man den energin från berg o jord då?
Med värmepumpar huvudsakligen, att driva dom med har vi tillräckligt med elenergi för, t.ex från den befintliga vattenkraften.
Jag har själv både luft å vatten värmepumpar plus solfångare.., troligen blir det solceller åxå, men det är en fråga för grabben som ska ta över fastigheten.., själva kommer vi mestadels bo Gambia, å givetvis blir det Solen som kommer att få driva det mesta där nere.
Det är inte så komplicerat eller dyrt, sätt dig in i problematiken så kommer du själv att få se hur enkelt det är..
Olympiaden i Kina för nåt år sen å alla dess anläggningar, inkl hela staden som inhyste deltagare, journalister m.fl, försörjdes i stor sett till 100% med energi från Solen.., skulle bara viljan finnas så går det även i Sverige att ersätta mycket med solenergi..
Det får bara inte bli nåt politiskt experiment, utan det måste få ta tid, t.ex krav att vid allt nybyggande måste det användas
senaste effektivaste teknik för att utnyttja solenergin, annars inget bygglov.
Nåt liknande finns t.ex i Danmark för all nybyggnation av småhus, har det införsts i Sverige, så är det nåt jag missat.., svårt å hänga med, när jag bor i Gambia stora delar av året..