• Svar på tråden Här granskas det kontroversiella Miljöpartiet
  • Bajsa
    ölburk2 skrev 2014-07-29 11:51:11 följande:
    Enkelt, solenergin finns lagrad i tillräcklig mängd i berg, vatten å jord.., inte alls svårt att ta rätt på den, men idag finns varken viljan eller lusten från något parti att växla över, det är bara tomt prat..
    Snacket om att Sverige är så bra på "miljö" ger jag inte ett ruttet lingon för, men allt går ju att bevisa med rätt val av parametrar...
    Hur utvinner man den energin från berg o jord då?
  • Punkster
    Bajsa skrev 2014-07-29 11:29:36 följande:
    Hur ska solkraften och vindkraften försörja sverige vid extremt långa regnperioder och extremt långa perioder utan vind? Kanske när behovet av EL är som störst?
    Svara gärna på det
    I dagsläget är det naturligtvis inte möjligt att till 100% försörja Sverige med vind eller solkraft. Däremot så skulle vind och solkraft kunna stå för bra mycket mer av elförsörjningen än vad de gör nu. Investeringar på området ökar också viljan och möjligheten hos företag och aktörer att förbättra och utveckla ny teknik, för att t.ex. kunna lagra energi från sol och vindkraft under de kalla månaderna. Vi är inte där än, såklart. Men vi kommer heller aldrig att komma dit om vi inte satsar.
  • Mentat
    Bajsa skrev 2014-07-29 11:29:36 följande:
    Hur ska solkraften och vindkraften försörja sverige vid extremt långa regnperioder och extremt långa perioder utan vind? Kanske när behovet av EL är som störst?
    Svara gärna på det
    Det behöver inte vara några extremt långt perioder utan vind. Det räcker med ett ögonblick av totalt vindstilla i landet så får du elavbrott om vi inte har reglerkraft, tillräckligt mycket för att uppväga all vindkraft.

Normalt sett använder vi vattenkraft som reglerkraft men det sätter också ett tak på hur mycket man kan bygga ut vindkraft, solenergi och liknande kraftkällor där vi inte kan styra hur mycket de producerar.

Alltså behöver vi en baskraft i systemet som producerar el oavsett vilka yttre förutsätningar som råder. Kärnkraften är utmärkt för det. De verk vi har borde dock bytas ut mot nyare konstruktioner. Att (mp) stenhårt sätter sig emot det är ett skäl till att absolut inte låta dem få makten.
  • ölburk2
    Bajsa skrev 2014-07-29 11:57:56 följande:
    Hur utvinner man den energin från berg o jord då?
    Med värmepumpar huvudsakligen, att driva dom med har vi tillräckligt med elenergi för, t.ex från den befintliga vattenkraften.

Jag har själv både luft å vatten värmepumpar plus solfångare.., troligen blir det solceller åxå, men det är en fråga för grabben som ska ta över fastigheten.., själva kommer vi mestadels bo Gambia, å givetvis blir det Solen som kommer att få driva det mesta där nere.

Det är inte så komplicerat eller dyrt, sätt dig in i problematiken så kommer du själv att få se hur enkelt det är..

Olympiaden i Kina för nåt år sen å alla dess anläggningar, inkl hela staden som inhyste deltagare, journalister m.fl, försörjdes i stor sett till 100% med energi från Solen.., skulle bara viljan finnas så går det även i Sverige att ersätta mycket med solenergi..

Det får bara inte bli nåt politiskt experiment, utan det måste få ta tid, t.ex krav att vid allt nybyggande måste det användas senaste effektivaste teknik för att utnyttja solenergin, annars inget bygglov.

Nåt liknande finns t.ex i Danmark för all nybyggnation av småhus, har det införsts i Sverige, så är det nåt jag missat.., svårt å hänga med, när jag bor i Gambia stora delar av året..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

Borde förstås ha skrivit i mitt #34, att det jag tar upp aldrig kommer att hända i Sverige, då Alliansen har sålt våra gemensamt ägda vattenkraftverk så att det privata nu äger allt.
    Detta för att kunna finansiera skattelättnaderna, men nu är det slut på tillgångar att sälja av, så oavsett regering kommer skatte eller avgiftshöjningar att behövas..

Å det privata kommer aldrig att tillåta att vi får tillgång till den el som behövs.
    Den kommer att säljas på Nord Pool Spot till högsbjudande, så vi i Sverige blir utan el, eller tvingas betala höga priser för det som tidigare var prioriterat oss i Sverige.

• Mentat
    ölburk2 skrev 2014-07-29 12:29:40 följande:

Borde förstås ha skrivit i mitt #34, att det jag tar upp aldrig kommer att hända i Sverige, då Alliansen har sålt våra gemensamt ägda vattenkraftverk så att det privata nu äger allt.
    Detta för att kunna finansiera skattelättnaderna, men nu är det slut på tillgångar att sälja av, så oavsett regering kommer skatte eller avgiftshöjningar att behövas..

Å det privata kommer aldrig att tillåta att vi får tillgång till den el som behövs.
    Den kommer att säljas på Nord Pool Spot till högsbjudande, så vi i Sverige blir utan el, eller tvingas betala höga priser för det som tidigare var prioriterat oss i Sverige.

Nu skall tråden handla om (mp) och inte Alliansen men rena sakfel måste kunna korrigeras: Staten äger fortfarande en hel del vattenkraft via Vattenfall.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2014-07-29 12:58:39 följande:
    Nu skall tråden handla om (mp) och inte Alliansen men rena sakfel måste kunna korrigeras: Staten äger fortfarande en hel del vattenkraft via Vattenfall.
    Då kan ju du börja, för än har det inte varit mycket läsvärt om MP.

Sen kan du skippa skitsnacket, alla vet vad Alliansen har gjort med Sverige, å det är oåterkallerligt/oreparerbart.., våra förfäder vrider sig av vanmakt å ilska i sina gravar..

Nej jag är varken MP eller nåt annat parti ö.h.t, men med bruten ryggrad, så har nu Sverige försatts i en mycket otrevlig situation..
  • Mentat
    ölburk2 skrev 2014-07-29 13:04:42 följande:
    Då kan ju du börja, för än har det inte varit mycket läsvärt om MP.

Sen kan du skippa skitsnacket, alla vet vad Alliansen har gjort med Sverige, å det är oåterkallerligt/oreparerbart.., våra förfäder vrider sig av vanmakt å ilska i sina gravar..

Nej jag är varken MP eller nåt annat parti ö.h.t, men med bruten ryggrad, så har nu Sverige försatts i en mycket otrevlig situation..
    Jag har börjat behandla (mp) i inlägg #33. SÅ svårt att hitta var det inte om man bara försökte...
  • ölburk2
    Mentat skrev 2014-07-29 13:40:50 följande:
    Jag har börjat behandla (mp) i inlägg #33. SÅ svårt att hitta var det inte om man bara försökte...
    Partipolitik är sällan nåt jag brukar diskutera, politk däremot kan jag ha åsikter om.
    Svaret är enkelt, i Sverige tillåts en blockpolitisk regeringform, så det är rätt meningslöst att diskutera ett partis politik som ingår i ett block, utan att samtidigt ta med de andra partiernas politik.., ingen vet ju före valet vilket partis politik som blir gällande i varje enskild fråga.
    Det ska kohandlas om varenda skitsak i blocken, allt för att alla ska få sin maktlystnad tillgodosedd..
  • Tom Araya
    I Norrbotten firas bilens dag 365 gånger om året
    06:00 | 16-10-28 Kommentera 9

Så här på bilens dag ? den 28 oktober ? önskar man att iden rödgröna regeringen kunde öppna ögonen och se hur viktig bilen är för att hela landet ska leva.

?Just nu är bensinen alldeles för billig?, sade infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Dagens Industri (24/10).

Ett sådant påstående, från en person som själv inte har körkort, tjänar 130 000 kronor i månaden och blir skjutsad av Säpo till jobbet, är ett hån mot vanliga människor runt om i landet.
    ...

kuriren.nu/nyheter/i-norrbotten-firas-bilens-dag-365-ganger-om-aret-9020591.aspx

• Tom Araya
    Här ställs Isabella Lövin till svars ? frågas ut om familjens bil

En 13 år gammal bil med dieselmotor ägs av Isabella Lövins (MP) familj.

I SVT-programmet Opinion live ställs språkröret till svars för bilvalet.
    ...

www.aftonbladet.se/a/m64lmE

Svar på tråden Här granskas det kontroversiella Miljöpartiet