• Cadencee

Studera utan studiemedel

Såhär ser min situation ut i höst. Jag ska börja plugga pp en tvåårig utbildning på halvfart. Den är på halvdistans vilket innebär att en gång i månaden ska jag åka till stockholm. Tågbiljetterna kostar mig ca 1000:- totalt. Kommer bo hos mina släktingar däruppe så ofta det går annars tillkommer det även pengar för övernattning i Sollentuna där skolan ligger. Tyvärr fick jag veta att jag inte får studiemedel förrän jag klarat av poäng som motsvarar 14 veckor (då måste jag alltså få minst godkänt i dom kurser jag börjar med). Skolstarten är 1/9. Jag har jobbat heltid 1 vecka i juni (den lönen plus timlön för juni kom i fredags) jobbar heltid hela augusti som kommer i slutet av september samt heltid två veckor i augusti som kommer i slutet av september. Hur det ser ut med jobb i höst vet jag inte då sommarjobbet inte behöver ta in så mycket vikarier men jag får sjölvklart stå på deras lista. Skulle jag inte få någon lön ALLS i höst går vi minus 4000:- i månaden. Hur ska jag/vi tänka och göra för att vi ska lösa detta så bra som det bara går? Mina föräldrar ställer upp och lånar mig dessa pengar/upp till 4000:- beroende på hur mycket jag jobbar å så också. Hoppas ni förstod min fråga!

• Svar på tråden Studera utan studiemedel
  • Cadencee

Klara det kommer vi göra på det ena eller andra sättet. Känns bars tufft att få det beskedet nu att jag inte får studiemedel från början

• Fjärilslarv
    Kira2 skrev 2014-07-28 14:14:28 följande:

Varför får du inte studiemedel?

men det stod ju i trådstarten, för att hon inte klarat sina poäng.

till ts: Hur långt har du att åka egentligen om tågbiljetterna kostar 500kr styck????
    boka tidigare. Biljetterna släpps 3 månader innan resan, så ligg på och köp då. Så gjorde alltid jag när jag skulle upp till skolan, och det blev då inga 500kr styck, snarare 500kr totalt om ens det.
  • Fjärilslarv

Buss brukar vara billigare än tåg ts.

• Fjärilslarv

övernattning behöver inte heller kosta mycket, om du bor på vandrarhem och hyr en sängplats istället för ett rum så blir det billigt. Har du med dig färdiga matlådor till lunch och middag så blir det inte heller dyrt, du kan ju ha kylklamp i en kylväska.

• Cadencee

Jag åker från jönköping-stockholm sen från stockholm-skogås där mina släktingar bor. Så blir det en tur och retur resa skogås-sollentuna en resa skogås-sollentuna och efter den dagen sollentuna-jönköping.

Jag kan inte boka så tidigt som 3 månader innan tyvärr då jag inte vet så långt innan om jag kan bo hos mina släktingar eller inte utan bokar 1 månad i förväg.

• Cadencee
    Fjärilslarv skrev 2014-07-28 15:09:57 följande:

Buss brukar vara billigare än tåg ts.

Jag söker på sj för hela resan och bokar biljetter efter det.
  • Fjärilslarv
    Cadencee skrev 2014-07-28 15:50:49 följande:
    Jag söker på sj för hela resan och bokar biljetter efter det.
    men sj visar ju inte alla bussar etc. Det är ofta billigare att boka från bolagens egna hemsidor.
    Cadencee skrev 2014-07-28 15:49:42 följande:

Jag åker från jönköping-stockholm sen från stockholm-skogås där mina släktingar bor. Så blir det en tur och retur resa skogås-sollentuna en resa skogås-sollentuna och efter den dagen sollentuna-jönköping.

Jag kan inte boka så tidigt som 3 månader innan tyvärr då jag inte vet så långt innan om jag kan bo hos mina släktingar eller inte utan bokar 1 månad i förväg.

Men om du tar reda på när träffarna är och så hör du efter med dina släktingar om du kan bo där de datumen, även om de är så långt innan.
    Om du inte kan bo hos dina släktingar så kan du ju köpa en sängplats på ett vandrarhem, brukar kosta 100kr eller 200kr, då kan du ju också boka tidigt i förväg.

Om du använder reskassa istället för kontakter så blir det ju inte så dyrt, och om det skulle kosta sammanlagt mer än 250kr så finns det ju dygnskort.
  • Fjärilslarv

Sen behöver du ju inte åka snabbtåg heller, åka lite obekväma tider så som tidigt på morgonen etc. Det brukar ju finnas billiga platser någon gång på en dag, men man kanske får åka sådär halv sju.

• Cadencee
    Fjärilslarv skrev 2014-07-28 17:55:49 följande:

men sj visar ju inte alla bussar etc. Det är ofta billigare att boka från bolagens egna hemsidor.Men om du tar reda på när träffarna är och så hör du efter med dina släktingar om du kan bo där de datumen, även om de är så långt innan.

Om du inte kan bo hos dina släktingar så kan du ju köpa en sängplats på ett vandrarhem, brukar kosta 100kr eller 200kr, då kan du ju också boka tidigt i förväg.

Om du använder reskassa istället för kontakter så blir det ju inte så dyrt, och om det skulle kosta sammanlagt mer än 250kr så finns det ju dygnskort.

Dom visar swebus och bus4you iallafall. jag kan inte fråga så långt i förväg. De planerar in så myclet grejer så de kan omöjligt svara mig så tidigt, både jobb å privata saker. Jag tänker inte kräva det av dom då det är jag som behöver hjälpen :)
    Fjärilslarv skrev 2014-07-28 17:56:50 följande:

Sen behöver du ju inte åka snabbtåg heller, åka lite obekväma tider så som tidigt på morgonen etc. Det brukar ju finnas billiga platser någon gång på en dag, men man kanske får åka sådär halv sju.

Skulle gärna kunna åka så tidigt men har en son på 1,5 å tänka på också. Vill inte lämna honom på dagis hur tidigt som helst om jag inte behöver.

Exempelvis denna gång när jag åker så åker jag på en söndag vid 12.05 men då åker jag buss till linköåing och byter till tåg därifrån.

Reskassa har jag inte tänkt på! Det ska jag kolla upp! :)
  • minnan11

Tycker du borde fått studiemedel direkt. Men det får väl se till att gå ihop sig på nån höger eller vänster.

• Fjärilslarv
    minnan11 skrev 2014-07-30 14:54:22 följande:

Tycker du borde fått studiemedel direkt. Men det får väl se till att gå ihop sig på nån höger eller vänster.

varför då?
    Hon har ju inte uppfyllt kraven och måste således studera och ta betyg i de poäng som hon har kvar innan hon kan få studiemedel beviljat.
  • Cadencee
    minnan11 skrev 2014-07-30 14:54:22 följande:

Jag trodde jag skulle få det då mina andra kurser som jag inte klarat var första terminen på ssk-utbildning innan jag blev mammaledig. Så blev lite chockad att jag inte skulle få något alls :/ men får ligga i från start så jag verkligen klarar de första 35 yh-poängen så jag får mina pengar.
  • Cadencee
    riboflavin skrev 2014-07-30 17:56:16 följande:

Du löser det säkert bra, speciellt med föräldrarna i ryggen om det krisar. En stor applåd för föräldrar som ställer upp när barnen själva jobbar för att nå ett mål.

Men tänk på att du när du studerar utan studiemedel riskerar din SGI.

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m/

Har ingen sgi eller ja, jag har inte jobbat så mycket så att den ger något mer än lägsta summan. Samtidigt kommer jag förhoppningsvis kunna jobba minst 50-75% som timvikarie om kommunen fortsätter att ge mig jobb :)
Svar på tråden Studera utan studiemedel