Studera utan studiemedel
Såhär ser min situation ut i höst. Jag ska börja plugga pp en tvåårig utbildning på halvfart. Den är på halvdistans vilket innebär att en gång i månaden ska jag åka till stockholm. Tågbiljetterna kostar mig ca 1000:- totalt. Kommer bo hos mina släktingar däruppe så ofta det går annars tillkommer det även pengar för övernattning i Sollentuna där skolan ligger. Tyvärr fick jag veta att jag inte får studiemedel förrän jag klarat av poäng som motsvarar 14 veckor (då måste jag alltså få minst godkänt i dom kurser jag börjar med). Skolstarten är 1/9. Jag har jobbat heltid 1 vecka i juni (den lönen plus timlön för juni kom i fredags) jobbar heltid hela augusti som kommer i slutet av september samt heltid två veckor i augusti som kommer i slutet av september. Hur det ser ut med jobb i höst vet jag inte då sommarjobbet inte behöver ta in så mycket vikarier men jag får sjölvklart stå på deras lista. Skulle jag inte få någon lön ALLS i höst går vi minus 4000:- i månaden. Hur ska jag/vi tänka och göra för att vi ska lösa detta så bra som det bara går? Mina föräldrar ställer upp och lånar mig dessa pengar/upp till 4000:- beroende på hur mycket jag jobbar å så också. Hoppas ni förstod min fråga!