• MedlemFV

Glömde att tillägga saker under polisförhöret - För sent att göra det nu?

Jag blev förhörd av polisen förra veckan på Fredagen.

Men det finns några små punkter jag vill tillägga. Visserligen så kan det ju bli en rättegång, men tycker ändå att det är viktigt att ta upp dessa saker.

Och det här med kränkningsersättning. Polisen frågade mig om jag ville betala ersättning eller inte. Varför frågar hon det? Trodde det var obligatorisk. Har jag alltså rätt att säga nej till ersättningen? Blir stora insektens om jag gör det eller vad?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Glömde att tillägga saker under polisförhöret - För sent att göra det nu?
  • Ogago

Gå tillbaka till  polisen och be att få göra tillägg. Om du tycker det är värt det.

Sen förstår jag inte riktigt det du skriver... Vem ska betala ersättning till vem? Vem är kränkt av vem? Och vad är det för insekt du skriver om?

• MedlemFV
    Ogago skrev 2014-07-29 09:22:50 följande:

Gå tillbaka till  polisen och be att få göra tillägg. Om du tycker det är värt det.

Sen förstår jag inte riktigt det du skriver... Vem ska betala ersättning till vem? Vem är kränkt av vem? Och vad är det för insekt du skriver om?

En person är kränkt av vem. Men det är orelevant vem som är kränkt av vem egentligen. På grund av att frågan lyder om man son gärningsman har rätt att bestämma om man skall betala kränkningsersättning.

Nå, kan jag bestämma om jag vill betala eller inte?

Polisen frågade det nämligen.
  • Ogago
    MedlemFV skrev 2014-07-29 09:41:28 följande:
    En person är kränkt av vem. Men det är orelevant vem som är kränkt av vem egentligen. På grund av att frågan lyder om man son gärningsman har rätt att bestämma om man skall betala kränkningsersättning.

Nå, kan jag bestämma om jag vill betala eller inte?

Polisen frågade det nämligen.
    Frågade polisen verkligen dej om du själv kan bestämma om du vill betala kränkningsersättning? Vet dom inte själva svaret på den frågan? Jag som trodde dom kunde sin juridik...

Mitt svar är - Nej du kan inte bestämma själv, det gör domstolen åt dej. Om du inte själv väljer advokat gör dom det åt dej. Fråga hen, hen vet svaret.
  • MedlemFV
    Ogago skrev 2014-07-29 09:48:23 följande:
    Frågade polisen verkligen dej om du själv kan bestämma om du vill betala kränkningsersättning? Vet dom inte själva svaret på den frågan? Jag som trodde dom kunde sin juridik...

Mitt svar är - Nej du kan inte bestämma själv, det gör domstolen åt dej. Om du inte själv väljer advokat gör dom det åt dej. Fråga hen, hen vet svaret.
    Hon frågade om jag hade lust att betala kränkningsersättningen!!!

Om jag hade LUST inte att jag skule BESTÄMMA.

Så därför undrar jag om jag får välja att jag inte vill betala någon ersättning.

Och skulle det drabba mig negativt om jag hade svarat nej, jag vill inte betala ersättningen. Det kanske anses att jag är en dålig människa och straffet blir större eller något.

Eller tänk om strafet blir som den blir och jag slipper betala ersättning och kan göra samhällstjänst istället.

Eller?

Kan man ringa 114 14 och be de koppla mig till den personen som förhörde mig?

Just det här med 114 14 är jag så förbaskat förvirrad. Visa gånger säger polisen att man endast skall använda det numret till att anmäla saker. Och visa gånger så är det okej att ringa de för att bli vidar kopplad till en vis juridisk person. Hur fan skal de ha det?
  • MedlemFV

Men är oerhörd osäker på om man ens överhuvudtaget kan gör det jag har önskemål om. . . .

Snälla, ge mig goda svar och skicka gärna källor på om man kan ringa upp och tillägg eller inte.

Tack på förhand!

• Kjell2

Klart du kan ringa upp och berätta mera.

På samma sätt som du kan erkänna brott och acceptera ett straff frivilligt kan du frivilligt gå med på att betala kränkningsersättning. Gör du inte det kan domstolen besluta om kränkningsersättning ändå.

Ta allt detta med din försvarsadvokaten.

• MedlemFV
    Kjell2 skrev 2014-07-30 13:48:46 följande:

Klart du kan ringa upp och berätta mera.

På samma sätt som du kan erkänna brott och acceptera ett straff frivilligt kan du frivilligt gå med på att betala kränkningsersättning. Gör du inte det kan domstolen besluta om kränkningsersättning ändå.

Ta allt detta med din försvarsadvokaten.

Om jag tackar nej till att betala kränkningsersättning, finns det en möjlighet att straffet höjs eller att ersättningen höjs. Då det visar mig som en ful människa eller något åt det hållet?

Eller har man som människa rätt att säga: Nej jag vill helst inte betala ersättning.

Utan att man oroar sig för att straffet eller så blir hårdare.

TACK PÅ FÖRHAND!
  • Kjell2

Du kan som åtalad säga att du inte vill betala kränkningsersättning. Dock kan domstolen ändå besluta att du ska betala.

Hur domstolen beslutar kring straff och ersättning ska inte påverkas om du inte vill berala

Svar på tråden Glömde att tillägga saker under polisförhöret - För sent att göra det nu?