Vem gör mest hushållsarbete av er?
Svara på frågan i rubriken. Utveckla gärna ert svar
Svara på frågan i rubriken. Utveckla gärna ert svar
Isch 50/50. Inte alltid och inte varje dag, men isch 50/50. Ibland gör han ingenting och jag allt och ibland tvärtom. Ibland gör vi saker varannan gång och vissa sysslor delar vi upp mellan oss utifrån hur det passar med scheman och intressen. Vi räknar mer mängden jobb och att alla sysslor är likvärdiga än att göra alla sysslor varannan gång.
Jag planerar och lagar exempelvis nästan all mat. Jag städar också mest. Han sköter tvätt, disk, handling och tar mest hand om vårt barn.
Ni som röstar för att ni gör mest men inte är nöjda, var det likadant innan ni fick barn?
Jag röstade annat. Är kvinna men gör förmodligen minst hushållsarbete av mig och sambon för tillfället. Jag varken trivs eller vantrivs med det. Det jämnar väl ut sig i längden.
Min man gör helt klart mer än mig. Inget jag är lycklig över men heller inget han sörjer över i sig. Jag har varit väldigt sjuk och vi bestämde att den lilla energi jag hade över skulle läggas på att umgås med barnen. Nu är jag (nästan) frisk men vi har fastnat lite i gamla mönster. Jag läser med barnen. Han städar. Har jobbat med att bryta det under sommaren så det kommer nog ordna sig.
Lite olika. Men vi delar på det, totalt sett.
Städning och matlagning är 50/50 ungefär. Inte strikt uppdelat, utan lite som det faller sig. Men tvätten sköter jag till största delen, vilket jag trivs med.
Min sambo sköter däremot trädgården till nästan 100%, vilket han trivs med.
Bil och cyklar servar sambon också till 100%. Annat fix hemma som snickerier, målning och sånt delar vi på. Storhandlar gör vi oftast tillsammans.
Jag, kvinna, gör 99% av allt hushållsarbete. Jag trivs med att diska och tvätta och till viss del städa, för då vet jag att det blir bra gjort. När han diskar är det risk att få pest vid nästa måltid t.ex. Det jag INTE trivs med är att vara hans hushållerska för att han är för lat för att plocka upp sin egen smutstvätt från golvet när jag ändå tvättar den, att han inte orkar lägga sin disk i diskhon när jag ändå diskar den, med mera...
Vi gör ungefär lika mycket, inte strikt 50/50 jämt men utslaget så blir det ungefär samma lika. Just nu gör han mest då han är pappaledig.
Vi gör i stort sett lika mycket. Jag gör mer med tvätt och mat, men han städar mer tex.
Vi gör ungefär lika mycket skulle jag säga. Däremot så har vi väl "nischat" oss lite. Han städar mer än jag. Jag lagar mer mat. Han diskar och torkar kladd mer än jag. Jag tvättar mer. Handling av mat delar vi på. Bilarna tar han hand om (stort intresse från hans sida, stort ointresse från min.....så länge de rullar ). Jag ser till att barnen har vettiga kläder. Jag är nöjd.
Vi gör ungefär lika mycket, vi har inget bestämt om vem som gör vad.
Vi gör faktiskt det mesta tillsammans, lagar mat, städar, tvättar, handlar o.s.v
Eftersom min man veckopendlar, så jag jag naturligtvis mest. Förut har det gått bra, men nu när hälsan inte är den bästa, så blir det väldigt jobbigt. Jag gör mycket mer än jag vill och orkar.
Vi är båda övertygade om att vi gör mest så troligen gör vi ungefär lika mycket och ingen är nöjd för det är så gräsligt tråkigt. Det enda jag gillar är att laga mat så det gör alltid jag, min man nattar barnet istället för det gillar han. Tar ungefär lika mycket tid.
Jag skulle säga att vi gör ungefär lika mycket. Jag lagar mer mat och det främst för att jag är den med matlagningsintresse och tycker att det är rogivande. Sambon tar hand om tvätten, det är hans "grej". Han gör mer i trädgården eftersom han tycker att det är roligt, jag gör det inte. Resten tar vi när vi ser kan man väl säga, vi har lika tolerans för smuts och stök så det är aldrig några problem. Det blir gjort av någon (den stom stör sig först;)) och vi ser det som en självklarhet att hjälpas åt. Ibland tar en av oss med barnen ut på något och den andre slår på hög musik storstädar under tiden. Nu är ungarna äldre och får givetvis hjälpa till i hushållet.
Jag röstar:
Jag (kvinna) gör minst och trivs med det.
Jag gör det mest, men när jag känner för det. Så jag röstade på annat