• mammaannie

Lämpligt sätt att berätta om blommor och bin

Har en dotter på 9 år som börjat bli väldigt nyfiken på hur barn blir till. Hon blir hysterikt fnittrig när maken och jag pussas och kramas. Hon har koll på det här med mens, att hon kommer få hår under armarna, och sådan saker.

Men är det inte lite tidigt att gå in på detaljer exakt hur barn blir till eller är jag sen på det? Hur berättar jag lämpligast? Vill ju gärna att hon ska förbli barn så länge som möjligt och veta "vuxensaker" hur tidigt som helst.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Lämpligt sätt att berätta om blommor och bin
  • Alexi

Men vet man inte sånt vid nio år? Har hon inte sett tv-program och filmer osv som ger grunderna? Hon kanske vet mycket mer än du tror...

• Annelie 76

Kolla med biblioteket om de har bra böcker i ämnet. Det brukar vara lättare att läsa om det och sen diskutera.

• mammaannie
    Alexi skrev 2014-07-30 10:00:52 följande:

Men vet man inte sånt vid nio år? Har hon inte sett tv-program och filmer osv som ger grunderna? Hon kanske vet mycket mer än du tror...

Nej, hon tittar knappt på tv och definitivt inte på den sortens filmer. Sedan vet ju inte jag hur "utbildade" kompisarna är. Barn delar ju gärna med sig. :-/
  • vampyria2

man tar det i deras takt och svara på de frågor de ställer, finns ingen anledning till att sätta sig och förklara allt för ett sånt litet barn.
    Vi har i och för sig alltid haft barnböcker som visar hur det funkar och de ligger bland barnens böcker och den läser de ibland och fnittrar en del om, känns som en bra väg att lära dem hur den biten går till.

Den här boken har vi och den är riktigt bra tycker jag, berättar det barn kan vilja veta på att lätt och humoristiskt sätt.

www.bokborsen.se/Babette-Cole/Mamma-L%C3%A4gger-%C3%84gg/3721822

• Flickan och kråkan

Jag har en 5-åring och en 6,5-åring som vet hur bebisar blir till sedan ett år tillbaka. De har en 1-årig lillebror så frågan kom väldigt naturligt då jag var gravid. Båda pojkarna var jättenyfikna på hur bebisen hamnat i magen och inte minst hur de själva blivit till, haft det i magen och kommit ut. Inget märkligt alls. Den sexuella laddningen som vi vuxna har finns ju inte när de är så små. Med tanke på hur gammal din dotter är så har hon nog stött på det hela redan i många sammanhang. Krångla i te till det i onödan .

• scanmia

Ett barn blir till heter en underbart vacker bok av Lennart Nilsson. Låna den på biblioteket och titta i tillsammans. Den tar hand om hela den vetenskapliga biten.

Det som är mycket krångligare är ju den känslomässiga biten och där gäller det att prata och prata och prata lite till. Kärlek, känslor, etik och moral. Se nästan vilken ungdomsserie eller läs en ungdomsbok så tillsammans så har ni en bra startpunkt.

Sist men inte minst finns den tekniska biten. Vad gör folk? Hur? (Varför???) Säkerhet, skydd, regler, lagar... Svara på allt och försök att ge korrekta och neutrala svar.

Nu är en jättebra tidpunkt att börja prata på!

Svar på tråden Lämpligt sätt att berätta om blommor och bin