• iris96

Min kille spelar hela tiden!

Jag vet inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga tråden i men jag antar att jag la det rätt.

Till saken. Min kille spelar hela tiden, och han jobbar just nu och måste gå upp vid ungefär sex tiden, men han är uppe till sena kvällen ungefär mellan tolv och tre. 

Jag vill inte att han ska spela av den enkla anledningen att jag vill att han ska vara någorlunda pigg när han kommer hem från jobbet och ska umgås med mig. 
    Jag har sagt till honom att jag gärna skulle vilja att han går och lägger sig tidigare så han är pigg dagen efter.
    Han säger bara "ja jag ska vara pigg". Men han orkar aldrig göra någonting som att till exempel gå ut och gå eller göra något ansträngande, utan han vill bara titta på tv eller sitta och göra något.

Jag vet inte om det är någon som har något liknande problem eller har haft sådant problem som skulle kunna komma med tips om hur jag ska kunna lösa den här situationen!

För han säger att han inte vet vad han ska göra annars för hans hobby enligt han är att spela... 

• Svar på tråden Min kille spelar hela tiden!
  • iris96
    Rainbow gg skrev 2014-07-30 16:20:11 följande:
    iris96 skrev 2014-07-30 15:03:31 följande:
    Jag har försökt att säga till honom, men jag känner mig elak när han säger att det är hans hobby.. Jag har försökt hjälpa han att hitta något annat roligt att göra men han är helt omöjlig och blir bara irriterad och säger att det inte finns något annat kul att göra. 
    Det finns inget annat kul att göra.
    Jag och killen spelar dator och tv-spel ihop. Det är roligt. Gå ut och äta? Nepp. Gå och bowla? Nix. Shopping? Bara om det är absolut nödvändigt. Träffa vänner? Nä, vi spelar ju med dem. Gå på bio? Bara om den är absolut värt det.
    Kanske du ska hitta någon som vill göra sådana saker som du vill göra? Eller lära dig spela? Eller gör saker lite själv, man måste ju inte sitta ihop.
    Jag skulle nog aldrig kunna bli tillsammans med en kille som inte är gamer, som vill festa på helgen eller vill gå ut och lägga sig i solen hela dagarna. Jag vill inte ändra mig, jag trivs. och din kille kanske trivs han också. Den som inte verkar trivas är ju du.
    Visst ibland brukar vi spela tsm. Men ett förhållande är mer än att bara va osociala. Man är tsm och förhoppningsvis ska man leva med varandra förevigt och skaffa barn. 
    Jag är bara rädd för att han ska bli så beroende att han glömmer mig helt, och vad ska jag göra då?
  • boundforglory

Fast det kan vara rätt jobbigt att göra sociala saker efter jobbet oavsett hur mycket man sov natten innan.

• Rainbow gg
    iris96 skrev 2014-07-30 16:28:26 följande:
    Visst ibland brukar vi spela tsm. Men ett förhållande är mer än att bara va osociala. Man är tsm och förhoppningsvis ska man leva med varandra förevigt och skaffa barn. 
    Jag är bara rädd för att han ska bli så beroende att han glömmer mig helt, och vad ska jag göra då?
    Varför skulle man vara osocial när man spelar tillsammans?
    Sedan kan jag dock hålla med om att det kanske inte är så hälsosamt att bara sova tre timmar varje natt.
    Hur länge har ni varit tillsammans? Hur blev ni ens tillsammans om han bara spelar hela tiden?
  • iris96
    Rainbow gg skrev 2014-07-30 17:10:07 följande:
    Varför skulle man vara osocial när man spelar tillsammans?
    Sedan kan jag dock hålla med om att det kanske inte är så hälsosamt att bara sova tre timmar varje natt.
    Hur länge har ni varit tillsammans? Hur blev ni ens tillsammans om han bara spelar hela tiden?
    För jag anser inte att sitta och glo på datorn är speciellt socialt.
    Snart 1 år.
    Han bodde hos en familj å var medtvingad till ett läger å där träffades vi
  • iris96
    boundforglory skrev 2014-07-30 16:28:39 följande:

Fast det kan vara rätt jobbigt att göra sociala saker efter jobbet oavsett hur mycket man sov natten innan.

Jo jag vet men han har inget jobbigt jobb, han sitter bara och tar emot kunder. Å sen spelar han när han inte har kunder
  • boundforglory
    iris96 skrev 2014-07-30 20:42:58 följande:
    Jo jag vet men han har inget jobbigt jobb, han sitter bara och tar emot kunder. Å sen spelar han när han inte har kunder
    Då är han ju social hela dagarna på jobbet, inte konstigt han inte orkar vara social på kvällarna då.
  • iris96
    boundforglory skrev 2014-07-30 20:47:05 följande:
    Då är han ju social hela dagarna på jobbet, inte konstigt han inte orkar vara social på kvällarna då.
    Han får ungefär 3 kunder per dag och han jobbar mellan 7 och halv 5
  • boundforglory
    iris96 skrev 2014-07-30 21:41:11 följande:
    Han får ungefär 3 kunder per dag och han jobbar mellan 7 och halv 5
    Han är nog ändå trött ska du se, de flesta orkar inte hitta på så mycket efter jobbet.
  • snelhest16

Jag blir lite ledsen när jag ser en del av de här svaren, självklart ska man få ha en hobby, men det här känns inte som en hobby. Det känns som en livsstil. 
    Jag tycker personligen inte om det här att man ska ändra på varandra eller försöka kontrollera varandras vanor, det resulterar oftast mest i dålig stämning och samma vanor ändå.

Jag tror inte att han förstår att det här tär på dig. Det är inte elakt av dig att säga det heller, det är bättre att du säger det så att han förstår varför du reagerar som du gör. 
    Lyssnar han inte på det så kanske det är läge att värdera om det ger mer att fortsätta att vara tillsammans i ett förhållande där du inte trivs eller om det kanske skulle ge dig mer att göra något helt annat.

• sportpappa

Problemet tycker jag är som du säger att det har blivit mer än en hobby. Det har blivit en livsstil som han ägnar all tillgänglig tid till. Han har inte anpassat sig till livet som två och då är frågan hur livet skulle bli om ni blir tre eller fyra. Vill du att ni blir fler i familjen om han inte kan ge dig någon tid alls?

Prata om hur ni ska lägga upp livet tillsammans. Ska han verkligen lägga all tid på sin hobby eller ska han göra något annat också?
    Framförallt så vill du göra saker tillsammans med honom förutom att titta på TV.
    Prata med honom att du vill göra saker tillsammans med honom och fråga om han vill göra något tillsammans med dig.
    Boka in någon eller några dagar som ni gör saker tillsammans på då han inte spelar. Om han vet om vad som gäller i god tid så är det lättare att få till det. Hitta på enkla aktiviteter. Gör det inte för avancerat. En promenad och bio eller middag. Eller enklaste varianten är att ni lagar mat tillsammans och tittar på en film. På de dagarna går ni även och lägger er tillsammans.

• Hundälskaren1

Jag förstår precis hur du menar, jag har varit i samma sits. De som inte förstår i de tidigare kommentarerna är inte samma slags människor som du och jag, utan de är nöjda med det slags livet, men jag misstänker att du är som jag och vill få ut mer av livet och vardagen och ha ett socialt liv. Jag kommer aldrig förstå mig på det, precis som att gamers aldrig kommer förstå sig på oss.

Jag gav det flera försök, begränsa, bestämda tider osv, men det blev som att sedan när vi skulle göra något ihop blev det som att det "bara var jobbigt" för honom för att han ville ju egentligen spela hela tiden. Det slutade med att jag satte ett ultimatum, för jag ville få ut mer av mitt liv tillsammans med min sambo. Laga middagar, se film, umgås med kompisar. Jag kom fram till att jag kommer aldrig förstå honom och han kommer aldrig förstå mig, så jag gjorde slut för att jag upptäckte att vi ville olika saker i livet och vardagen.

Jag skulle säga att du behöver göra detsamma. Sätt gränser, funkar inte det, sätt ett ultimatum, vill han fortfarande inte så är ni inte rätt för varandra och du kommer bara gå och bli tokigare och tokigare på honom.

Kram kram och lycka till!

Svar på tråden Min kille spelar hela tiden!