• Saka

Klarar man av två täta barn?

Hej Vi har idag en dotter som är nio månader och jag är gravid med barn nummer två. Det gick lite fortare än vi tänkt oss. Men allt kändes bra till jag blev gravid. Vet inte om det beror på graviditeten men nu känner jag mig orkeslös, har ingen energi att ta hand om vår lilla guldklimp, hur ska det då gå med två? Nu är jag både nervös och har panik för om jag klarar av det..Orkar man, vad blir den stora skillnaden, kommer vår lilla tjeja att bli osidosatt?

• Svar på tråden Klarar man av två täta barn?
  • ursula
    Penida skrev 2014-07-31 19:56:22 följande:
    Nu spammar jag trådenFlört
    Jag tror det kommer gå utmärkt TS men några tips:
    Vår yngsta gillade aldrig sjal/sele men det hör nog till ovanligheterna skulle jag tro, nu var jag ju inte ensam utan hade min partner hemma så vi fixade det ändå. För att komma till sak, skaffa en sjal/ergonomisk bärsele om du inte har. Det hjälpte mig otroligt mycket när jag bara hade ett barn som älskade att vara nära som de flesta spädbarn och jag kan ju tänka mig hur smidigt det hade varit med två. Du har händerna fria, bebisen är nära vilket de flesta spädisar uppskattar och du kan ägna dig åt det äldre syskonet när bebisen "hänger" där.
    Jag tror på att involvera det äldre syskonet och låta det vara med vid blöjbyte, "hjälpa till" osv men det får inte gå till överdrift. Den yngsta är fortfarande väldigt liten och i den åldern är det vanligt att barn tar ett steg tillbaka som det kan verka för oss eftersom det befinner sig i en känslig fas och det oavsett om det får ett nytt syskon eller ej. Närmandefas som sagt, läs om det. Låt henne vara liten. Ofta läser man på FL om föräldrar som menar att det äldre barnet bör överge sin älskade spjälsäng eller den plats det alltid haft i föräldrasängen till förmån för det nya barnet. Ska man göra förändringar gör det i god tid innan eller långt efter och bli inte förvånad om barnet som sov själv plötsligt behöver en vuxen nära.
    Om ni inte kan vara hemma tillsammans, dela i alla fall upp er när ni båda är hemma med barnen.
    Du är föräldraledig, inte städledig. Hushållet tar ni hand om tillsammans.
    Se till att du får sova, är man två föräldrar som ser till varandra brukar det oftast inte vara något problem.
    Hushållssysslorna hinner man lätt med när man är hemma 24/7. Låt mannen ta barnen när han kommer så barnen får en anknytning till båda. Riktigt små barn sover normalt 15-16 timmar per dygn
  • Penida
    ursula skrev 2014-07-31 20:08:06 följande:
    Hushållssysslorna hinner man lätt med när man är hemma 24/7. Låt mannen ta barnen när han kommer så barnen får en anknytning till båda. Riktigt små barn sover normalt 15-16 timmar per dygn
    Ofta är också barnets andra förälder hemma något, att man är föräldraledig de timmar som den andre arbetar betyder inte att man är själv 24/7 med allt hushållsansvar och allt som rör barnen men visst, det är upp till varje familj att dela upp det på så sätt som känns rätt. Jag tycker också det verkar klokt att den förälder som är mest frånvarande är med barnen när denne kommer hem.

Avskyr CIO-metoder
  • modsey

har en minut mellan mina, det fungerar det med helt utmärkt Solig
    Skulle också avråda från att sätta den stora på förskola, dels får ni hem massa baciller, sen har du stressen med tider att passa och det nya stora i bland jobbiga, att börja förskola och som så liten...samtidigt som man får syskon hemma.
    Ta tiden för vad den är och ha inte så stora krav på hushållet ( städhjälp om ni har råd?) laga mat för flera dagar när ni båda är hemma.
    var ute mycket och sist men inte minst; njut trots att det är smått kaotiskt i bland!

• Alexi
    sasso78 skrev 2014-07-31 18:24:19 följande:
    Eller så skapar det ett barn som gillar förskolan, sina kompisar och fröknar. Och en mamma som kan fokusera på bebisen endast i några timmar. Alla glada och nöjda. Och här pratar vi inte hela dagar utan Max 20 timmar veckan eller kanske rentav bara 15 timmar. Det blir inte många timmar varje dag. Så barnet är ju ändå med mamman och bebisen i många timmar.
    Fast jag upplever (med två barn på förskola sen flera år), att det är lämnandet som är tufft. att bli lämnad där och mamma och pappa går iväg. Och det kommer man inte ifrån oavsett hur lite de är där. Och att då göra det med en liten, liten plutt som kanske inte ens går ännu och ännu mindre pratar, det är ganska tufft.
  • Alexi
    MxMeNow skrev 2014-07-31 19:36:54 följande:

Jag har fyra barn, det är 4-6 mån mellan varje och det fungerar jättebra. Visst var det några tuffa småbarnsår, men det gick.

Jag kan inte gissa vad det skulle stå istället (jag har svårt att tro att det ska stå 4-6 månader...), hur långt har du mellan dina barn?
  • MxMeNow
    Alexi skrev 2014-07-31 22:24:18 följande:

Jag kan inte gissa vad det skulle stå istället (jag har svårt att tro att det ska stå 4-6 månader...), hur långt har du mellan dina barn?

Men shit, hur tänkte jag där?!? Förstår att det inte gick att begripa.

Vad jag menade var att äldsta var sex mån när jag blev gravid med lillebror, lillebror var fyra mån när jag blev gravid med lillasyster och lillasyster var fyra mån när jag blev gravid med minstingen.
  • Alexi
    MxMeNow skrev 2014-07-31 22:33:24 följande:
    Men shit, hur tänkte jag där?!? Förstår att det inte gick att begripa.

Vad jag menade var att äldsta var sex mån när jag blev gravid med lillebror, lillebror var fyra mån när jag blev gravid med lillasyster och lillasyster var fyra mån när jag blev gravid med minstingen.
  • Saka

Tack för alla svar! Tjejen kommer att skolas in på dagis i januari pga att båda föräldrarna jobbar då, sen får vi se hur det känns när nr två kommer. Jag hoppas klara av att ha båda hemma, vill inte heller riskera att minstingen blir sjuk.

• Sakira
    Saka skrev 2014-07-31 22:55:11 följande:

Tack för alla svar! Tjejen kommer att skolas in på dagis i januari pga att båda föräldrarna jobbar då, sen får vi se hur det känns när nr två kommer. Jag hoppas klara av att ha båda hemma, vill inte heller riskera att minstingen blir sjuk.

Jag är i nästan samma situation. Min dotter är drygt 8 månader och jag är gravid igen och det blir 16 månader mellan barnen om allt går vägen. Vi vill ha två barn även om vi från börjar tänkt oss lite större mellanrum. Min sambo kommer börja arbeta igen i februari och då skola in dottern på förskola. Sen får vi se hur det blir när jag går hem i mars/april. I vår stadsdel får man ha ha äldre syskon på förskola 5timmar/dag tre dagar i veckan. i dagsläget ser jag för och nackdelar med det. Jag är allt lite nervös.
  • Penida
    Sakira skrev 2014-08-02 20:18:13 följande:
    Jag är i nästan samma situation. Min dotter är drygt 8 månader och jag är gravid igen och det blir 16 månader mellan barnen om allt går vägen. Vi vill ha två barn även om vi från börjar tänkt oss lite större mellanrum. Min sambo kommer börja arbeta igen i februari och då skola in dottern på förskola. Sen får vi se hur det blir när jag går hem i mars/april. I vår stadsdel får man ha ha äldre syskon på förskola 5timmar/dag tre dagar i veckan. i dagsläget ser jag för och nackdelar med det. Jag är allt lite nervös.
    Om jag får vara lite nyfiken undrar jag vilka fördelar du ser med att ha ett så litet barn på förskola när du är hemma med dess syskon?
    Avskyr CIO-metoder
  • Sakira
    Penida skrev 2014-08-02 20:22:00 följande:
    Om jag får vara lite nyfiken undrar jag vilka fördelar du ser med att ha ett så litet barn på förskola när du är hemma med dess syskon?
    Jag kan tro att det innebär stimulans för barnet att vara på förskola, bland annat. Nu blir det ju inga långa stunder om alls. Jag vet inte ännu hur det kommer att bli. Min dotter kommer ju hinna förändras en hel del innan det är dags.
  • modsey
    Sakira skrev 2014-08-02 21:20:25 följande:
    Jag kan tro att det innebär stimulans för barnet att vara på förskola, bland annat. Nu blir det ju inga långa stunder om alls. Jag vet inte ännu hur det kommer att bli. Min dotter kommer ju hinna förändras en hel del innan det är dags.
    ett så litet barn som 16 månader behöver inte pedagogisk stimulans på det viset, utan det man kan ge hemma när man nu ändå är hemma räcker tillräckligt för en sån liten!
  • Sakira
    modsey skrev 2014-08-03 18:11:12 följande:
    ett så litet barn som 16 månader behöver inte pedagogisk stimulans på det viset, utan det man kan ge hemma när man nu ändå är hemma räcker tillräckligt för en sån liten!
    Ok
  • Penida
    modsey skrev 2014-08-03 18:11:12 följande:
    Avskyr CIO-metoder
  • nozpa

Nu var det lite längre mellan mina. Äldsta var närmare 20 månader när lilla kom. Vi var hemma alla 4 i 6 månader. Inga problem alls. 3:an kommer nu när 2:an är 19 månader (nästan 20 hon också). Och vi kör på liknande upplägg denna gången.
    Bara man är ett team som föräldrar så tror jag att det fixar sig.

• yndra

Det gar finfint! Jag har fatt 3 barn tatt, jag har en 2 aring, en 1 aring och en liten krabat pa 1 manad. Visst ar det fullt os mest hela tiden men det gar!

Svar på tråden Klarar man av två täta barn?