Penida skrev 2014-07-31 19:56:22 följande:
Nu spammar jag tråden

Jag tror det kommer gå utmärkt TS men några tips:
Vår yngsta gillade aldrig sjal/sele men det hör nog till ovanligheterna skulle jag tro, nu var jag ju inte ensam utan hade min partner hemma så vi fixade det ändå. För att komma till sak, skaffa en sjal/ergonomisk bärsele om du inte har. Det hjälpte mig otroligt mycket när jag bara hade ett barn som älskade att vara nära som de flesta spädbarn och jag kan ju tänka mig hur smidigt det hade varit med två. Du har händerna fria, bebisen är nära vilket de flesta spädisar uppskattar och du kan ägna dig åt det äldre syskonet när bebisen "hänger" där.
Jag tror på att involvera det äldre syskonet och låta det vara med vid blöjbyte, "hjälpa till" osv men det får inte gå till överdrift. Den yngsta är fortfarande väldigt liten och i den åldern är det vanligt att barn tar ett steg tillbaka som det kan verka för oss eftersom det befinner sig i en känslig fas och det oavsett om det får ett nytt syskon eller ej. Närmandefas som sagt, läs om det. Låt henne vara liten. Ofta läser man på FL om föräldrar som menar att det äldre barnet bör överge sin älskade spjälsäng eller den plats det alltid haft i föräldrasängen till förmån för det nya barnet. Ska man göra förändringar gör det i god tid innan eller långt efter och bli inte förvånad om barnet som sov själv plötsligt behöver en vuxen nära.
Om ni inte kan vara hemma tillsammans, dela i alla fall upp er när ni båda är hemma med barnen.
Du är föräldraledig, inte städledig. Hushållet tar ni hand om tillsammans.
Se till att du får sova, är man två föräldrar som ser till varandra brukar det oftast inte vara något problem.
Hushållssysslorna hinner man lätt med när man är hemma 24/7. Låt mannen ta barnen när han kommer så barnen får en anknytning till båda. Riktigt små barn sover normalt 15-16 timmar per dygn