• Rainbow gg

Ny valp lämnad ensam!

Hej. Grannarna har en ny valp. Igår och idag har den gråtit något så förfärligt att jag trodde att det var ett barn som blev misshandlat.
    Jag ser valpen på balkongen nedanför. Grannarna är inte hemma och tjuter startade för mer än en timme sedan. Så vitt jag kan gissa så fick de hem valpen i veckan och kan ju knappast vara ensamrätt redan!
    Det riktigt skär i hjärtat. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Ny valp lämnad ensam!
  • ölburk2
    Axo skrev 2014-08-01 10:21:14 följande:
    Var står det att jag väljer foder efter pris?

Jag skrev att hundägare som den som ts skriver om sällan åker till en djuraffär och köper ett bra foder, utan nog väljer det billigaste i mataffären.

Jag själv har testat flera foder och har nu hittat ett färskfoder som funkar utmärkt till min aktiva schäferhane.
    Jag frågade, inte påstod.
    Men du gär antagandet att dom i TS väljer Willys billigaste foder, som du anser alltid skulle vara ett dåligt val, nåt jag inte håller med om, som du ser i det jag skriver.

Nej, jag/vi har aldrig åkt till nån djuraffär för att hitta ett bra foder, å då har min fru tidigare jobbat som assistent på ett djursjukhus under många år, där även foder säljs..
    Vi har alltså kunnat köpa till bra pris där, men dessa foder har oftast varit för kraftiga, å gett de så vanliga päls/hudproblemen.
    Så ett billigt foder från en vanlig butik har passat mycket bättre åt våra sällskapshundar, däremot har jakthundarna kunnat äta det mesta i foderväg..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • nernu

Men snälla nån... Den här människan ska inte ha hjälp. Hunden ska därifrån! Varför sitter alla och babblar om samtal och passningshjälp och något löjligt informationsblad???

• hansine
    Rainbow gg skrev 2014-07-31 16:24:23 följande:
    Jag hoppas det också. Ska självklart ta reda på mer när hon kommer tillbaka.

Känns jätte dumt att hon först lämnar i 6 timmar, kommer hem och sen ska åka en halvtimme senare och vara borta i 6 timmar till.
    Jag menar karntänen när hunden togs in i Sverige. Utländska hundar kan ha smittsamma sjukdomar som inte funnits här.

I Bohuslän har rävar fått parasiten dvärgbandmask. Sjukdomen alveolär echinokockos hos människor. Masken bildar vätskefyllda cystliknande formationer som växer tumörartat i olika organ, oftast lever och lungor.  Om sjukdomen lämnas obehandlad kan det leda till att det drabbade organet slutar fungera och man får till exempel leversvikt eller besvär med andningen. Smittan sprids av hundar som fått parasiterna utomlands.

Så här skriver Jordbruksverket på sin hemsida (www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/inochutforsel.4.32b12c7f12940112a7c80007568.html) :
    Ta in hundar, katter och illrar från länder utanför EU

Kraven för införsel av hundar, katter och illrar från länder utanför EU är olika beroende på om djuret kommer från ett listat eller inte listat land. I gruppen listade länder finns de länder utanför EU som har fungerade kontrollsystem för rabies.

Köp inte en smuggelhund

Hundar som smugglas in i Sverige har ofta behandlats illa och saknar de vaccinationer de ska ha. Det finns risk att farliga sjukdomar kan överföras till människor.

• Rainbow gg

Plötsligt tror ägaren att jag ska vara både promenadkompis med henne samt hennes dotter. Och att vi ska sitta och fika? Känns som att jag gick från hundvakt till kär familjevän över en natt.
    Sambon bara skrattar åt mig.
    Fick gå och förklara att nej, jag kan inte ta min hund, hennes hund + hennes 5-7?åriga dotter på promenad för min hund är inte barnsäker. Skulle gå dit och säga endast detta men fastnar där i säkert 30 minuter och får lyssna på när ägaren pratar med sina ungar på sitt språk om mobiltelefoner och flätor och gud vet vad..

Ungarna hanterar valpen på det mest ovarsamma sättet jag någonsin sett och hårdhänt. De tror att de har lärt hunden att morra på kommando men det de gör är att nypa den hårt runt bröstkorgen, hänga över den och skrika i örat på den att morra.

Jag har ont i magen fastän jag redan ringt djurskyddet och berättat om det jag visste i fredags. Inte ringde hon veterinären heller utan avföringen har visst blivit bra och det var "bara för att han inte ätit innan han bajsat" som det var svart - trotts att hon tidigare sa att det varit svart sedan de fick den för en månad sedan.. Inte heller hade hon ringt om eksemen utan hade fått "något pulver" som gör så det kliar mindre, vad och varifrån har jag ingen aning om.
    Ensam hemma var den idag igen och ylade och ylade.

Snälla, vad mer kan jag göra?

• Fröken W

:( Det är ju uppenbart att den här familjen inte ska ha hund. Barnen plågar ju den stackars valpen. Sa du nåt till dem eller mamman när de nöp/skrek på den? Va sa dem då?

Och va sa djurskyddet när du ringde igen?

• Rainbow gg
    Fröken W skrev 2014-08-03 23:02:59 följande:

:( Det är ju uppenbart att den här familjen inte ska ha hund. Barnen plågar ju den stackars valpen. Sa du nåt till dem eller mamman när de nöp/skrek på den? Va sa dem då?

Och va sa djurskyddet när du ringde igen?

Nja, jag vågade ju inte direkt skälla ut dem i deras hem. Tittade bara menande på mamman som jag antar skällde på dem på deras språk, eftersom hon började gorma på dem.
    Djurskyddet sa att de ska åka ut och prata med dem.
  • Fröken W

Nej förstår det!

Skönt att djurskyddet ska prata med dem, hoppas att det hjälper. Så bra gjort av dig!

• hansine
    Rainbow gg skrev 2014-08-03 22:24:23 följande:

Plötsligt tror ägaren att jag ska vara både promenadkompis med henne samt hennes dotter. Och att vi ska sitta och fika? Känns som att jag gick från hundvakt till kär familjevän över en natt.
    Sambon bara skrattar åt mig.
    Fick gå och förklara att nej, jag kan inte ta min hund, hennes hund + hennes 5-7?åriga dotter på promenad för min hund är inte barnsäker. Skulle gå dit och säga endast detta men fastnar där i säkert 30 minuter och får lyssna på när ägaren pratar med sina ungar på sitt språk om mobiltelefoner och flätor och gud vet vad..

Ungarna hanterar valpen på det mest ovarsamma sättet jag någonsin sett och hårdhänt. De tror att de har lärt hunden att morra på kommando men det de gör är att nypa den hårt runt bröstkorgen, hänga över den och skrika i örat på den att morra.

Jag har ont i magen fastän jag redan ringt djurskyddet och berättat om det jag visste i fredags. Inte ringde hon veterinären heller utan avföringen har visst blivit bra och det var "bara för att han inte ätit innan han bajsat" som det var svart - trotts att hon tidigare sa att det varit svart sedan de fick den för en månad sedan.. Inte heller hade hon ringt om eksemen utan hade fått "något pulver" som gör så det kliar mindre, vad och varifrån har jag ingen aning om.
    Ensam hemma var den idag igen och ylade och ylade.

Snälla, vad mer kan jag göra?

Hoppas verkligen att hunden är avmaskad och kontrollerad innan den kom hit.
  • Bergskristall

Hej, det har gått lång tid nu så jag undrar hur denna historia fortsatte? Fick den något slut eller pågår vansinnet än? Måste säga att situationen låter ju helt otrolig samtidigt som man förstår att det är vanligare än man tror men att det oftast sker utan inblick för andra.

• Rainbow gg
    Bergskristall skrev 2015-10-08 00:13:58 följande:

Hej, det har gått lång tid nu så jag undrar hur denna historia fortsatte? Fick den något slut eller pågår vansinnet än? Måste säga att situationen låter ju helt otrolig samtidigt som man förstår att det är vanligare än man tror men att det oftast sker utan inblick för andra.

Jag vet inte riktigt, djurskyddet pratade med henne och efter en tid slutade jag höra valpen. I samma veva skaffade hon en ny man som är den enda som jag nu för tiden ser promenera med hunden. Hur det gick med hundens eksem och med barnen vet jag inte för jag har inte pratat med henne sedan dess. Den nya mannen verkar vettig dock och verkar ta mycket ansvar för hunden.
  • Bergskristall
    Rainbow gg skrev 2015-10-08 10:22:17 följande:

Jag vet inte riktigt, djurskyddet pratade med henne och efter en tid slutade jag höra valpen. I samma veva skaffade hon en ny man som är den enda som jag nu för tiden ser promenera med hunden. Hur det gick med hundens eksem och med barnen vet jag inte för jag har inte pratat med henne sedan dess. Den nya mannen verkar vettig dock och verkar ta mycket ansvar för hunden.

Ja då får man väl bara hoppas att djurskyddet upplyste om överdrivna bad och onödig parfymering samt uppmanade till att ta hunden till veterinär för eksemen. Låter också lugnande att det finns någon där nu som tar ansvar och verkar vettig. Vissa ska dock inte ha hund så är det bara.
Svar på tråden Ny valp lämnad ensam!