• kittykat

Lån till vän som ej betalats tillbaka

För några år sen var min då nära vän i en stor kris. Jag lånade henne en större summa pengar, och hon lovade att betala tillbaka (såklart). Hon var införstådd med att det endast var ett lån och alltså ingen gåva. Jag har dock inte sett en krona av dessa pengar sen dess. Hon hade ett tag ek problem och jag lät det hela bero, men åren bara fortsätter att gå och inga försök till återbetalning har gjorts! Jag har nu börjat tröttna och undra om jag överhuvudtaget kommer få se pengarna igen? Vi skrev inget formellt 'avtal', men det finns kvitto och flera vittnen. Nu har vår vänskap helt avslutats (av helt andra skäl), och jag har dessutom själv behov av pengarna.

• Svar på tråden Lån till vän som ej betalats tillbaka
  • Ogago
    kittykat skrev 2014-07-31 14:21:11 följande:

För några år sen var min då nära vän i en stor kris. Jag lånade henne en större summa pengar, och hon lovade att betala tillbaka (såklart). Hon var införstådd med att det endast var ett lån och alltså ingen gåva. Jag har dock inte sett en krona av dessa pengar sen dess. Hon hade ett tag ek problem och jag lät det hela bero, men åren bara fortsätter att gå och inga försök till återbetalning har gjorts! Jag har nu börjat tröttna och undra om jag överhuvudtaget kommer få se pengarna igen? Vi skrev inget formellt 'avtal', men det finns kvitto och flera vittnen. Nu har vår vänskap helt avslutats (av helt andra skäl), och jag har dessutom själv behov av pengarna.

Du hade haft betydligt lättare att få igen lånet om du hade ett låneavtal med underskrifter och allt. Nu är det värre.
    Om det är betydande belopp det handlar om kan du alltid ta kontakt med jurist. Vinner du målet så får du nog även denna kostnad återbetalad (kolla först, kolla först).

Kvittot betyder väl bara att han har tagit emot pengarna. Inte när han ska betala igen det och med vilken ränta och andra villkor. Står det inte ens att det är ett lån kan det ju lika gärna vara en gåva. Hur tillförlitliga är dina vittnen?

I TV-serien "Judge Judy" finns det åtskilliga fall som handlar om lån som förvandlats till gåva i mottagarens ögon. Dock är detta Amerikansk TV.
  • kittykat

Ja det är ju lätt att vara efterklok tyvärr :( när är ett vittne tillförlitligt? Det är våra respektive partners som är vittnen. Vad tror du om jag försöker få det skriftligt då, funkar det som 'bevis' på att det var ett lån och inte gåva? Hur det nu ska gå till. .

• Ogago
    kittykat skrev 2014-07-31 14:43:59 följande:

Ja det är ju lätt att vara efterklok tyvärr :( när är ett vittne tillförlitligt? Det är våra respektive partners som är vittnen. Vad tror du om jag försöker få det skriftligt då, funkar det som 'bevis' på att det var ett lån och inte gåva? Hur det nu ska gå till. .

Jag tycker att du ska prata med en riktig jurist och inte nån amatör du hittar här. Jag är dessvärre en amatör.

Om dina vittnen skriver ner sin redogörelse på ett papper kanhända en jurist avgöra om deras utsaga räcker. Kostar en slant att prata med en jurist, men är det ett ansenligt belopp kan det löna sej.

Vad säger din låntagare om saken? Vill hen inte lämna tillbaka lånet, eller tycker hen att det inte är ett lån alls, eller vad säger hen?
  • kittykat

Personen är medveten om att det är ett lån, upprepade gånger har jag fått höra "när jag får nytt jobb med bättre betalt ska jag betala", " när barnen blivit större.." "snart", 'nästa lön" etc Men det har inte kommit in ngt än..och nu umgås vi inte längre, vilket inte gör saken lättare.

• Ogago
    kittykat skrev 2014-07-31 14:55:16 följande:

Personen är medveten om att det är ett lån, upprepade gånger har jag fått höra "när jag får nytt jobb med bättre betalt ska jag betala", " när barnen blivit större.." "snart", 'nästa lön" etc Men det har inte kommit in ngt än..och nu umgås vi inte längre, vilket inte gör saken lättare.

När du pratar med honom nästa gång, spela in det på din mobil, så har du ett förstahandserkännande. Det kanske hjälper.
    Fråga honom mer om detaljer, typ när han tänker lämna tillbaka det mera exakt, varför han inte lämnat tillbaka lånet, och så vidare.
    Vad jag har fattat så är inspelade erkännanden tungt, också sparade mail och sms och annat.
  • Anonym (Tada)

Vet inte hur man spelar in ett telefonsamtal men kan du inte skicka ett mejl istället där du skriver att du undrar när du ska få tillbaka pengarna som hen lånade. Om hen svarar att hen inte har pengar (eller skyller på nogot annat) måste det väl vara ett bevis av något slag. Så kan du väl prata med vittnena och be att dem skriver ner att dem har bevittnat att hen har lånat pengar av dig. Sedan tror jag är det är kronofogden som kan hjälpa att få in pengarna. Ring dit och fråga hur man gör. Hoppas att det kommer till en lösning.

• dfuoih
    kittykat skrev 2014-07-31 15:10:48 följande:

Dum fråga kanske, men hur spelar man ett samtal man har?

Enklast med mobilen. Finns appar som pausar automatiskt när inget sägs, så du kan slå på inspelningen i lugn och ro innan mötet och sedan bara lägga mobilen lite diskret på bordet eller så.

Är du lite finurlig så kan du säkert få till en film också.

Sen kan du spela in telefonsamtalen om du ringer med mobilen också.
  • Lina svarar

1) Börja med att skicka ett e-postmeddelande eller sms till din vän och begär att han/hon ska betala hela lånet inom 30 dagar. Att du därefter kommer att vidta rättsliga åtgärder.

Eventuellt svar kan användas som bevis. Annars har du i alla fall gjort en korrekt uppsägning av lånet och har en förfallodatum. Enligt lag ska en fordran betalas inom 30 dagar från anmodan om inget annat överenskommits.

2) Ansök hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Denna ansökan kostar 300 kr och det är för att du ska få din fordran fastställd. Alltså ett bevis på att fordran finns. Detta bevis kallas för Utslag och behövs om du behöver Kronofogdens hjälp med att driva in pengarna. Du kan ansöka om beloppet vännen är skyldig, ränta enligt räntelagen (f.n 9%) från förfallodatum, de 300 kr du får betala i ansökningsavgift samt 380 kr i eget arvode för besväret du haft.

3) Du kan ringa Kronofogden och anonymt fråga om din vän har några skulder hos Kronofogden, tel 0771-737300. Då behöver du kompisens hela personnummer. Har du inte det får du det om du ringer folkbokföringen tel 0771-567 567.

4) Läs mer på Kronofogdens hemsida www.kronofogden.se. Klicka på "vill få betalt". Lycka till!

• Ogago
    jaghopparhögt skrev 2014-08-05 04:01:23 följande:

Hur länge var detta? Lån mellan privatpersoner preskriberas efter 2 år.

Om tidsperiodens längd vet jag inte, men preskriptionstiden förnyas varje gång man ber att lånet ska återbetalas. Så om man bara påminner regelbundet så finns lånet för evigt.
  • BozotheClown
    kittykat skrev 2014-07-31 14:21:11 följande:

Du skulle ha skrivit en betalningsplan samtidigt som hon undertecknade lånet på ett papper, med vittnen.
  • Anonym (Hjärnan)

Trist läge men man lär sålänge man lever

• Anonym (lm)

sälj skulden till bandidos. då lär hon sig något på kuppen.

• gretchen01

Skit tråkigt och höra, hade nästan samma problem med en väninna. Hon fick hyra min lägenhet i tre månader för att hon skulle skriva över den på sig själv och hyresvärden var fullt medveten om att det var hon som bodde där. Så jag fick ett samtal från min hyresvärd efter att andra månaden inte var betalt och efter mycket bråk och tårar så slängde jag ut henne. Efter 15 års lång vänskap för 3 ynkliga hyror, pengar gör mycket med folk tyvärr. Nu har jag lärt mig en läxa, börjar det krisa och pengar är inblandade så ska man göra det rätt från början med papper och hela kittet. 
    Så mitt tips är att ringa din "vän" och försök gör en avbetalningsplan eller nått, alltid enklare att betala tillbaka små summor än stora, så med lite tur får du in pengarna sakta med säkert. 

Svar på tråden Lån till vän som ej betalats tillbaka