• Anonym (Bio och bonusmamma.)

Det här med svartsjuka bonusmammor, är det inte mest svartsjuka biomammor det handlar om?

Jag är en bonusmamma och biomamma dvs en frånskild mamma som träffade en ny man med barn för 7 år sedan. Jag var då 27 år och är nu 34. Jag har funderat på det här man läser om svartsjuka bonusmammor och för egen del tycker jag inte alls att det stämmer. Jag undrar om det inte är så att oftast är det biomammor som går ut vitt och brett till omgivningen att det är så medans bonusmammor sällan diskuterar sådana saker öppet då de inte känner att de vågar med risk att uppfattas dåliga. Jag tror att det är så att man som biomamma har svårare att släppa taget om sin position i den gamla familjen än män generellt och behöver kanske inte göra det direkt efter en skilsmässa. Men när man blir påtvingad att ge upp den positionen så är det jobbigt och man känner sig övergiven och utelämnad vilket då infaller när den nya kvinnan kommer, speciellt om biomamman varit en dominant spelare i familjen blir det jobbigt. Ex på hur jag menar: pappan flyttar ihop med en nya kvinna till en ny större lgh vilket medför att biomamman blir av med nyckeln till hemmet, biomamman blir arg för hon känner sig utestängd och skyller det på den nya kvinnan som hon börjar tala nedsättande om inför omgivningen och barnen, bonusmamman blir här den som blir kallad svartsjuk. Samma situation händer min make, dvs han blir av med nycklar för att biomamman flyttar ihop, hans reaktion är, vad kul för dej! Och att skylla på den nya mannen finns inte på kartan även om han förmodligen lika lite som bonusmamman vill ha en främling som kommer och går i hemmet och att försöka prata nedsättande om bonuspappan pga detta är helt orealistiskt för pappan. Ett annat exempel : biomamman vill inte att bonusmamman ska få vara med på uppträdanden i skolan för det känns jobbigt för henne trots att det gått några år efter skilsmässan, hon försöker påverka barnen att bonusmamman inte borde vara där, hon pratar med pappan. Samma situation fast för pappan, dvs att den nya bonuspappan följer med: Inte en tanke finns för de flesta pappor att de skulle sätta sig själv i fokus på barnens framträdande, att en vuxen som barnen vill ha med inte skulle få komma pga svartsjuka från pappa! Aldrig att min make skulle agera så mot barnen eller försöka få dem att självmant välja bort bonuspappan. Jag har så många exempel på min hypotes från mitt liv men förstår att det inte Alltid ser ut så. Men nog tror jag att det generellt är biomammor som är väldigt självfokuserade och har betydligt svårare att ge upp sin position och även se exet bli lycklig och gå vidare i ett liv med de gemensamma barnen utan att mamman är med i det, där det istället finns en bonusmamma.

• Svar på tråden Det här med svartsjuka bonusmammor, är det inte mest svartsjuka biomammor det handlar om?
  • Anonym (Biobonus)
    smulpaj01 skrev 2014-08-08 09:16:04 följande:
    Svartsjuka/avund? Snarare en oro om barnens välbefinnande?!

Detta beror ofta på att mannen låtit kvinnan styra allt som rör barnen under förhållandet och när det sen tar slut så vet inte mamman om mannen/pappan ens är kapabel att ta hand om barn.

Därav känner hon att hon är i behov av att "kontrollera" mannen.

När det gäller svartsjuka så tror jag det i stort sett aldrig är någon svartsjuka från biomammors håll, när det gäller den saken är det nog uteslutande från bonusmammors sida.
    Biomammorna har redan haft (och dumpat?) mannen i fråga. Bonusmammor är ofta (enligt vad man kan utläsa på fl i alla fall) svartsjuka på sin mans ex/biomammorna då dessa fått uppleva allt fantastiskt med "deras" man första gången och allt nu är "gammal vana" för mannen. (enligt en del bonusmammor)

Kanske är biomamman första stora kärleken o.s.v och det kan vara svårt för bonusmammor att komma över.

Jag är själv både bio och bonusmamma och är inte det minsta svartsjuk på min sambos ex, men jag tror att det finns många som är det!
    Haha det finns gott om biomammor som är svartsjuka.
    Min man blev tillsammans med hans barns mamma för att hon blev gravid, på papper bodde de tillsammans i 3,5 år. I verkligheten sågs de max en helg varannan månad då min min såg till att slippa henne så mycket som möjligt och började jobba borta för att inte behöva åka hem till henne på kvällarna(när man frågade honom varför han inte bara lämnade henne svarade han "för man måste leva med den man har barn med" vilket även är hans uppfostran och hans mamma har erkänt att hon och hans pappa levt tillsammans olyckliga i 15 år innan de tillslut skildes).
    I hennes lilla värld just då trodde hon att de var lyckliga, nu när hon lever med någon som hon faktiskt älskar så inser hon vilken misär hon levde i förr, men hon har erkänt att hon fotfarande är svartsjuk på mig för att jag får allt det hon ville ha den dagen hon valde att ta hål på kondomerna. 
    Allt detta har hon erkänt.

En fd. vän valde att sluta med p-piller när hon var 15, pappan som också var 15 visste inte och gjorde slut med henne, tre dagar efter han gjort slut berättade hon att hon var gravid i v 20. Pappan valde att inte bli tillsammans med henne igen och idag lever han i hus, med sin nya och deras två barn och vännen är skitsur för att deras son inte träffar sitt barn lika mycket som hans nya barn gör, trots att hon gått upp i tingsrätten och kämpat för att han bara ska träffa son vh.

Om jag kollar på de som separerat och har problem är de oftast biomamman som ställer till det, de flesta separerade pappor jag känner vill helst slippa mamman så mycket som möjligt.
  • styggavargen
    Satfläsk skrev 2014-08-08 19:21:18 följande:
    Jag har läst vad du har skrivit men jag känner inte igen mig och håller absolut inte med dig. Det enda jag ser i inlägget är en massa dravel. Att påstå att svartsjuka nog uteslutande kommer från bonusmammor är ett himla roligt uttalande.

Att du tror att biomammor vill "kontrollera" sina ex pga att de har tagit det största ansvaret för barnen under förhållandet och inte vet om pappan klarar av att ta hand om dem efter en separation, är också ett himla roligt uttalande.
    Allting känns väldigt märkligt när man har ett rent uttalande från mitt EX(biomamma) " Vet du hur det känns att det kommer in en annan kvinna i mina barns liv och konkurrerar om kärleken till mig"

En fras som verkligen stannat i minnet till 110%, med erfarenhet som gäller fortfarande.. Jag har fattat medelandet och de konsekvenser som alltid varigt vid ett förhållande hos mig.. därför har jag avstått från förhållande i 3år och kommer göra så i 5år till. Sen är barnen så stora att jag kan starta ett liv.. Tills dess håller jag mig numera på mattan. Det är viktigare att träffa barnen än genomgå en storm varje gång...
  • Satfläsk
    styggavargen skrev 2014-08-08 19:31:47 följande:
    Allting känns väldigt märkligt när man har ett rent uttalande från mitt EX(biomamma) " Vet du hur det känns att det kommer in en annan kvinna i mina barns liv och konkurrerar om kärleken till mig"

En fras som verkligen stannat i minnet till 110%, med erfarenhet som gäller fortfarande.. Jag har fattat medelandet och de konsekvenser som alltid varigt vid ett förhållande hos mig.. därför har jag avstått från förhållande i 3år och kommer göra så i 5år till. Sen är barnen så stora att jag kan starta ett liv.. Tills dess håller jag mig numera på mattan. Det är viktigare att träffa barnen än genomgå en storm varje gång...
    Det låter för jävligt när du skriver att du avstår ett förhållande pga att du är orolig för att ditt ex ska gå i taket. Om jag nu har förstått dig rätt?

Min mans ex bad honom att gå och skjuta sig själv när han berättade att han hade träffat mig.
  • mona83
    Anonym (2 ggr) skrev 2014-08-08 18:31:34 följande:

Han har garanterat sagt och agerat annorlunda mot henne än vad han har berättat för dig!

Mitt ex och jag hade ett förhållande när han träffade sin nya - MEN vi var i alla högsta grad tillsammans fortfarande.

Till henne hade han dock sagt att han var singel!

Samma sak med mitt barns pappa. Han hade nog inte sagt att han var singel direkt, men sagt att vårt förhållande var dåligt. Något han aldrig nämnt till mig!

Nä jag är faktiskt väldigt säker på att dom inte hade nått förhållande när vi träffades. Att jag vet det beror nog på att dom hade ett on/off förhållande sonens första två år i livet som tog helt slut den sommaren och vi träffades några månader senare, levde i olika städer och hon verkar inte överdrivet smart heller och har gett honom skit enda sedan sonen föddes. Förut för att hon var den enda som kunde ta hand om sonen eftersom hon var mamma och när jag kom in i bilden fick han skit för det.

Vill man inte förstå att det är slut så gör man inte.
    L.O.V.E
  • Anonym (bg)
    Brumma skrev 2014-08-08 18:21:48 följande:
    Nej, jag tror ont riktigt det har ngt med om bonusmamman egentligen fått barn innan.... Har man en svartsjuk o osäker läggning spelar det knappast ngn roll om man är ex eller ny...

Jag hade inga barn när jag träffade min man. Och jag vet precis vilken lycka o kärlek han kände när hans första barn föddes. Vilket jag förstår precis eftersom jag känner samma för båda mina barn. Jag är inte det minsta svartsjuk på hans ex - eller på att de har barn ihop. Det finns liksom ingen anledning :D

Dessutom såg jag fördelar med att han fått barn tidigare - han var lugnare än jag, han såg till att jag packade BB-väskan i tid, jag kunde luta mig mot honom genom förlossningen på ett annat sätt än jag kanske kunde gjort om även han var förstagångsförälder, han fick inte panik när mjölken inte rann till, han var lugn genom tredagarsfebern, han visste redan innan att man inte klarar så mkt som man föresatt sig när man är föräldraledig :D

Kort sagt - ingen svartsjuka men en hel radda fördelar :)

Jag har heller aldrig varit svartsjuk på deras luv de levde tillsammans. Hennes prioriteringar var en stor orsak till att han slutligen lämnade henne - han ville varken ha henne eller livet de levde. Barnet var oplanerat men han skulle gärna haft henne mer än vad han fick för mamman... Så nej, även om jag inte hade egna barn sedan innan så finns inte minsta lilla korn av svartsjuka för min mans ex....
    Jag menar inte alls att alla bonusmammor som inte har egna barn tidigare är svartsjuka. Det var mer en fundering kring varför jag själv inte var det :) att det för mig personligen kanske bidrar att jag redan har gjort allt det där själv med.

Och jag kan se fördelarna som du pekar på med att mannen har barn sedan tidigare. För mig är det mer "bra att han har barn själv så han fattar hur jag tänker/hur det är", inte att han "vet mer" eftersom våra ungar är relativt jämngamla.

• Anonym (bg)

Detta beror ofta på att mannen låtit kvinnan styra allt som rör barnen under förhållandet och när det sen tar slut så vet inte mamman om mannen/pappan ens är kapabel att ta hand om barn.

När det gäller svartsjuka så tror jag det i stort sett aldrig är någon svartsjuka från biomammors håll, när det gäller den saken är det nog uteslutande från bonusmammors sida.
    Biomammorna har redan haft (och dumpat?) mannen i fråga. Bonusmammor är ofta (enligt vad man kan utläsa på fl i alla fall) svartsjuka på sin mans ex/biomammorna då dessa fått uppleva allt fantastiskt med "deras" man första gången och allt nu är "gammal vana" för mannen. (enligt en del bonusmammor)

Kanske är biomamman första stora kärleken o.s.v och det kan vara svårt för bonusmammor att komma över.

Jag är själv både bio och bonusmamma och är inte det minsta svartsjuk på min sambos ex, men jag tror att det finns många som är det!
    Lite nyfiken - med dessa teorier som du har... hur förklarar du att biomamman berättar osanna elakheter om pappan (saker hon menar att han har gjort mot henne) för barnen? Att hon berättar för barnen vilket farligt område pappan och hans nya har flyttat till (ren lögn det med)? Att hon förklarar för barnen att pappan och hans nya inte är en familj med dem, den enda familjen är hon och pappan och deras barn (trots att hon och pappan varit skilda i över 5 år)?

Och att allt detta dyker upp månaderna efter att pappan och hans nya flyttat ihop?

Är det bonusmammans avundsjuka på biomamman som får biomamman att säga allt det här till barnen tror du? Eller är det att hon är osäker på om pappan är kapabel att fortsätta ta hand om barn (som han gjort sedan skilsmässan) nu när han flyttat ihop med en annan kvinna?
  • Ess
    Anonym (2 ggr) skrev 2014-08-08 18:31:34 följande:
    Han har garanterat sagt och agerat annorlunda mot henne än vad han har berättat för dig!

Mitt ex och jag hade ett förhållande när han träffade sin nya - MEN vi var i alla högsta grad tillsammans fortfarande.
    Till henne hade han dock sagt att han var singel!

Samma sak med mitt barns pappa. Han hade nog inte sagt att han var singel direkt, men sagt att vårt förhållande var dåligt. Något han aldrig nämnt till mig!
    Det är inte så säkert. Jag hade gjort slut med mitt ex, alltså sagt klart att det var slut och vi höll på att separera. Då träffade jag en kille som jag blev ihop med, och då fick exet för sig att jag var otrogen emot honom....................

Hur tydlig ska man behöva va, räcker det inte med att man klart och tydligt sagt åt honom att han var som en kvarnsten runt halsen och att jag bara ville bli av med honom. Jag ville inte se honom mer.
    Behöver man va mer tydlig?
  • Anonym (bg)
    Ess skrev 2014-08-08 21:20:22 följande:
    Det är inte så säkert. Jag hade gjort slut med mitt ex, alltså sagt klart att det var slut och vi höll på att separera. Då träffade jag en kille som jag blev ihop med, och då fick exet för sig att jag var otrogen emot honom....................

Hur tydlig ska man behöva va, räcker det inte med att man klart och tydligt sagt åt honom att han var som en kvarnsten runt halsen och att jag bara ville bli av med honom. Jag ville inte se honom mer.
    Behöver man va mer tydlig?
    Jag fick berätta gång på gång för mitt ex att jag ville skiljas och förklara för honom 100 ggr varför och det räckte inte. Han tog inte in det. För att han ville inte förstå.

Det tog flera månader efter att jag hade flyttat ut innan det började sjunka in i honom.

Det kan ofta vara väldigt svårt att förklara saker för någon som inte vill förstå budskapet.
  • Ess
    Anonym (bg) skrev 2014-08-09 10:55:03 följande:
    Jag fick berätta gång på gång för mitt ex att jag ville skiljas och förklara för honom 100 ggr varför och det räckte inte. Han tog inte in det. För att han ville inte förstå.

Det tog flera månader efter att jag hade flyttat ut innan det började sjunka in i honom.

Det kan ofta vara väldigt svårt att förklara saker för någon som inte vill förstå budskapet.
    Vissa är nog så övertygade om sin egen förträfflighet att dom inte fattar när man säger något negativt om dem, eller att man inte vill ha med dem att göra mer. Dom tror att man skämtar för -Du har det så bra att du aldrig kommer att få det bättre än nu.
  • Anonym (bg)
    Ess skrev 2014-08-09 11:24:29 följande:
    Vissa är nog så övertygade om sin egen förträfflighet att dom inte fattar när man säger något negativt om dem, eller att man inte vill ha med dem att göra mer. Dom tror att man skämtar för -Du har det så bra att du aldrig kommer att få det bättre än nu.
    Ja... jag gick till och med hos en kurator bland annat för att orka med att driva igenom skilsmässan mot hans vilja. Och exet tyckte det var jättebra att jag gick dit för kuratorn skulle prata förstånd med mig och få mig att inse att jag inte alls borde skiljas.

Jovisst.
  • falukorv

Fast det där är ju bullshit.
    Efter tre år vet man att barnen mår bra hos sin pappa.
    Efter en månad vet man att barnen har det bra hos sin pappa.

• Anonym (bg)
    falukorv skrev 2014-08-09 11:37:34 följande:
    Fast det där är ju bullshit.
    Efter tre år vet man att barnen mår bra hos sin pappa.
    Efter en månad vet man att barnen har det bra hos sin pappa.
  • Anonym (...)

Håller med dig om det första, skulle också inte släppa kontrollen över mina ungar om jag inte var 100% på pappans föräldraskap. Dock kan det vara lätt att omedvetet använda "barnets bästa" att gömma sig bakom utan att ens se sina egna sanna motiv. Kontrollbehov, underliggande ilska och att ha lätt att se fel och starta konflikter handlar inte nödvändigtvis om svartsjuka/avundsjuka som i att man själv vill ha mannen/familjen, utan det kan vara en omognad och ovilja att förlåta de handlingar som sårade under relationen.

På den andra punkten tror jag att du är ute och cyklar helt åt Haparanda. Jag förstår inte på vilket sätt min mans ex och deras förflutna skulle vara ett hot mot vårt förhållande? Om jag var osäker på min man skulle hans ex vara bland de sista jag skulle oroa mig för. He´s been there, done that, didn´t like it, liksom!

Jag tycker synd om henne som fick den mer omogna versionen av min man, den trasiga familjen och har en hm, instabil livssituation idag och har haft så under alla de år de har varit skilda. Vill inte låta nedlåtande, men jag ser hur hon om och om igen ställer till det för sig (i mina ögon, hon kanske är nöjd som hon har det idag får jag väl ödmjukt tillägga...) och kan inte på något sätt känna någon svartsjuka på deras förhållande, utan jag känner verkligen att jag är min mans livs kärlek och lycka.

Säkert hade jag känt annorlunda om min man hade gett mig känslan av att han jämförde och drömde om deras tidigare familj och gjorde det bästa av situationen med mig, men då hade vi såklart inte varit gifta. Glad

Frustrationen jag har känt gentemot exet har snarare handlat om hur hon har använt barnet för att ta ut sin ilska på min man på vår familj och saboterat där hon kommit åt. Jag ser inte att jag är skyldig henne någonting, så när det kommer en brud och kallar mig fula saker och agerar som om hon var världens centrum reagerar jag inte bra. Jag anser henne vara ganska spånig och inte en personlighet jag skulle vilja ha i min närhet om jag inte hade behövt. Det är som att ha en obehaglig släkting som man inte gillar men inte blir av med men som man inte kan välja bort. Utöver det är det inte kul att någon som denna kan ha inflytande och åsikter om ens vardag.

Jag anser det vara kränkande och härskarteknik att avfärda mig som en svartsjuk fru på grund av detta.

Och nej, det är inte jag som orsakade problemen, däremot är det jag som påverkade min man till att säga ifrån och stå upp för vår familj. Det borde på alla sätt och vis ligga hennes hjärta närmare än mitt att få till ett bra samarbete för sitt barns skull. Jag vet att jag är hård angående detta, men jag har blivit det genom att bli överkörd för många gånger tidigare.
Svar på tråden Det här med svartsjuka bonusmammor, är det inte mest svartsjuka biomammor det handlar om?