• mullemeck

Hög risk för Trisomi 13&18 efter KUB. Någon mer?

I fredags var vi på Kub då jag väntar vårt tredje barn. UL såg ut att vara utan anmärkning sa barnmorskan, men när hon la in mina värden och kollade blodprovet så fick vi 1:67 på Trisomi 13&18 ("allvarligare" form av kromosomavvikelse än DS). Vad siffran var för Trisomi 21 (ds) vet vi inte. Det var inte på högrisk i allafall. 

Usch! Nu väntar moderkaksprov på tisdag morgon. Är så nervös inför provet och senare även resultatet. Jag har haft en diffus känsla sedan jag blev gravid att något är fel. Tänk om jag känt rätt!!

Någon mer som haft högrisk för Trisomi 13&18??? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Hög risk för Trisomi 13&18 efter KUB. Någon mer?
  • mullemeck
    Kravmärkt skrev 2014-08-19 21:08:23 följande:
    Jag var i vecka 16. Avbrytandet gick under omständigheterna bra, jag fick åka hem samma dag vid fyratiden (skrevs in vid sju på morgonen). Det var så klart jättesorgligt och hemskt att behöva skiljas från henne men det kändes rätt ändå eftersom hon var så pass sjuk. Jag höll henne ett tag (hon var så liten men ändå så stor) innan vi åkte. Det kändes bra. Be om smärtstillande, finns ingen gräns när det handlar om ett avbrytande. Lycka till.
    Tack! Om du jämför med en "vanlig" förlossning, om du har fler barn. Är det att jämföra rent fysiskt i smärta? Jag förstår att det psykiska lidandet är fruktansvärt. Jag oroar mig lite för hur förlossningen kommer att gå till?hur lång tid tog det?
  • Kravmärkt
    mullemeck skrev 2014-08-19 22:19:26 följande:
    Tack! Om du jämför med en "vanlig" förlossning, om du har fler barn. Är det att jämföra rent fysiskt i smärta? Jag förstår att det psykiska lidandet är fruktansvärt. Jag oroar mig lite för hur förlossningen kommer att gå till?hur lång tid tog det?
    Smärtan var inte så påtaglig tycker jag, jämfört med en vanlig förlossning. När det är ett sånt litet barn så öppnas man ju inte helt och därför slipper man det smärtsamma öppningsskedet. Kan tänka mig att jag var öppen typ 4 cm när hon trilla ut. För det gjorde hon, trillade. De kommer be dig använda ett bäcken om du går på toa just för att de kan ramla ut och ner i toastolen. Kommer moderkakan utan problem strax därpå så är det lugnt, har förstått att vissa får gå igenom en skrapning efter förlossningen om moderkakan inte kommer ut av sig själv. Då blir det nog tal om ev övernattning.
  • Kravmärkt
    mullemeck skrev 2014-08-16 09:58:04 följande:

Tack! Min flicka i magen har Edwards syndrom vilket knappt är förenat med liv. Så vi har valt att avbryta graviditeten. Det kommer att ske om en dryg vecka. Jag har då precis gått in i vecka 17.

Kravmärkt - hur lång gången var du när din flicka kom? Hur gick förlossningen/avbrytandet??

Hur har det gått TS?
  • mullemeck

Har inte skrivit här på länge. Det gick "bra" under avbrytandet, det är ett tag sedan nu. Den 25/8.

Rent kroppsligt gick det snabbt, det tog en timme med smärta, men det gick väldigt snabbt så det gjorde rätt ont tycker jag. Inte på samma sätt som en vanlig förlossning där man har pauser.

Det värsta var att vi blev fruktansvärt dåligt bemötta. Kallt och helt bortkopplat från känslor. Trots att jag och min man grät och inte förstod någonting nästan. Vi hade inte fått någon information alls innan nästan. Vi trodde vi skulle få det på plats men det var bara, i med tabletter och säg till när det har kommit ut. Ungefär!

Hemskt men vi har hämtat oss bra. Kroppsligt gick det snabbt och mentalt tog det ett par månader sen kändes det ljusare och ljusare. Vi har dock inte bestämt om vi vill försöka på nytt. Vi har två friska fina härliga barn redan!

• pingeming

Hej mullemeck, My här ifrån tråden januari-februari bebisar 2015. Tänkt en del på dig så loggade in på familjeliv nu för att kolla och höra med dig hur det är. Lider med dig och gör så ont att läsa va ni fått gå igenom, så tråkigt att vården bar sig illa åt :(

Stora styrkekramar ifrån mig och jag vill önska er all lycka i framtiden

• mullemeck

Hej! Vad gullig du är som skriver. Tack vi har det fint faktiskt! Tiden läker faktiskt såret ganska bra. Jobbigt till en början men efter vintern och framemot våren kändes det väldigt bra igen, med tanke på omständigheterna. Jag var väldigt noga med att vi inte skulle ha fler barn. Stod på loppis och sålde bebissaker under hösten och det var väldigt skönt och viktigt för mig. Stängde av den delen av hjärnan helt. Vi har två underbara, fina barn hemma och jag var SÅ nöjd med det och såg fram emot allt man kan göra nu när de börjar bli lite större (de är 3 och 5).

Men?så sent i våras och nu i sommar har längtan börjat smyga sig på. För både mig och min man. Vi längtar efter en liten lillasyster eller lillebror? Så vi har precis börjat försöka igen att få vår lilla 3a. Får se hur det går! Vi tar det som det kommer! 

Jag är inte längre livrädd att det skall hända igen. Det absolut värsta som kan hända är att samma sak händer igen?och nu vet jag att jag klarar mig igenom det. Och det bästa som kan hända är att vi får en frisk bebis!! Så vi har sagt att vi vill prova och se!

Tack än en gång för att du skrev.

Hur gick det för dig? När fick du din bebis? Hur fungerar det i familjen?

• pingeming

Skönt att höra att det gått förmått och våren och sommaren gjort gott med er, kul att höra att du också kommit på andra tankar :)

Jag var också färdig efter 2 men ändå sitter jag här nu med en liten grabb på snart 8 månader (född 19 Januari)

Är ju något väldigt ovanligt ni varit med om så denna gången kommer det gå bra, håller tummarna för er!

Funkar fint i familjen men känner mig färdig nu med barn, räcker gott och väl med 3 barn :)

Den store grabben blir 6 i oktober så han har precis börjat skolan och hamnat i världens trots, dotter blev 3 nu i lördags och gör allt för att hävda sig då lillebror tar väldigt mycket tid efter att varit kolik bebis och vill inget annat än att bli runt bärd så känns svårt att hinna med en fjärde ????

Några av oss tjejer ifrån tråden håller fortfarande ihop i en grupp på Facebook så man bollar mycket tankar och idéer med dom.

Jag hoppas och önskar er all lycka i framtiden och tack för du svarade, var kul att höra hur det gått och går för er.

Kramar!

• ZooZoo

Hej tråden,

Jag fick inte bra värden/sannolikhet alls på mitt KUB 1:39 för trisomi 13 &18 (dock bättre för trisomi 21).

Det är mitt blodvärde som drar ner det ordentligt. Har otroligt låga värden av Beta HCG och Papp-a hormonen (0,2 MoM beta HCG och 0,178 MoM papp-a). Nackspalten var 1,6 mm och min ålder är 31.

Jag har försökt att leta efter andra med så låga värden, men hittar inga Kan ju vara att alla kanske inte får reda på dessa blodvärden heller? Men känner mig väldigt orolig och ledsen just nu.

Har tid för mkp nästa vecka. Får se om det även görs ett noggrannare UL också. 

Det stör mig att jag var mer orolig för dåliga resultat på KUB denna gången jämfört med min förra graviditet. Tänk om det betyder att det faktiskt är något. 

Är det några som har fått lika låga värden som mig på blodprovet? 

• ZooZoo

Idag fick vi reda på moderkaksresultatet och allt så fint ut! Fick lov att stanna bilen innan jag vågade höra på vilket resultat det var (hon ringde). Började gråta glädjetårar och en stor sten föll från axlarna. Det är en liten pojke vi väntar ^_^  <3

Så då kan man ha så dåliga värden på hormonerna som jag hade/har och allt kan se bra ut ändå ^_^

• annika52

Hej! För lite mer än ett år sen skrev jag om min dotter som valde att avsluta sin graviditet i vecka 14 pga barn med kromosomfel.Tiden efter har varit jobbig och det tog tom slut mellan henne och pojkvännen efter flera års förhållande.
    I dag har hon ett nytt förhållande och en frisk baby i magen.är i veclka 16 och  kubtest har visat 1:2000 vilket ju tyder på frisk.
    Och det bästa av allt ett ännu nytt barnbarn ska komma.Är så glad för hennes skull och håller tummarna för både henne och er andra som drabbats att ni till slut få hålla ett friskt barn i famnen. Annika

Svar på tråden Hög risk för Trisomi 13&18 efter KUB. Någon mer?