• Buttercup1975

Erfarenhet av verkställan?

Hej, Jag skrev en tråd men la den visst på fel ställe vilket kanske förklarar varför jag inte fått så stor respons. 

Försöker igen, på rätt ställe:
    -----
    Jag undrar om någon har erfarenhet av verkställande av dom gällande ett barns boende. Hur gick detta för er eller någon ni känner?  Vad gör vi? Jag är orolig att processen kommer dra ut på tiden och att Mamman kommer undan lindrigt (och därmed inte klokare) för sitt agerande. Kan han vara borta så länge i väntan på hjälp att han anses rotad hos mamman och att vi förlorar honom på grund av det?

Min sambo och jag har ett Tingsrättsbeslut som inte länge går att överklaga gällande min sambos 11 årige sons boende. Sonen bor hos oss och besöker sin mor var 6:e helg efter att Mamman tog med sig dottern och flyttade 4 timmar bort när hon fann kärleken. Vi träffar dottern var 6:e vecka. Barnen har var 3:e helg tillsammans.

Sonen är nu på längre sommarbesök hos sin mor. Det ser tyvärr inte ut som om mamman kommer skicka hem honom. Sonen ringde upp sin pappa och sa på ett sätt som han själv inte uttrycker sig på att han skulle flytta till mamma nu och la på luren. Han har konsekvent i snart två år uttryckt att han skall bo hos sin far vilket var grunden till den rekommendation socialtjänsten framförde till Tingsrätten om att han skulle bo hos oss.  

Modern vill nu lösa sonens boende hos sig "fredligt" och hotat med familjerätten om inte min sambo går med på en fredlig lösning. Detta är ju löjligt av två skäl som jag och min sambo ser det. Familjerätten är en bra "fredlig" lösning för alla som separerar för att få ordning på tillvaron för barnen. Vi ville själva lösa problemen i familjerätten men hon dök inte upp och betedde sig allmänt illa vilket gjorde att vi till sist stämde henne och hon hamnade inför domstol. Så nu är hon i en situation där hon vill till familjerätten men familjerätten kan inte riva upp ett domstolsbeslut. Det är som om Tingsrätten skulle riva upp ett beslut i Högsta Domstolen. Eller har jag helt missuppfattat något?

Vi hade planer på att börja få en vardag igen med lugn och ro nu när vi hade det domstolsbeslut vi kämpat stenhårt i ovisshet över vår familjs framtid för. Vi är förtvivlade och desperata för livstecken ifrån sonen. Vi får inte tag i honom men har fått ett text meddelande där det stod "Är du sur på mig pappa?". "Självklart inte." skrev pappa tillbaka. "Jag älskar dig." 

Den rätt man har som förälder att bestämma över sitt barn själv förbrukas när man tvingas stämma / blir stämd. Då bestämmer en domare hur ofta och när du träffar dina barn. Det känns som att bli omyndigförklarad. Men när domen klubbades igenom fick vi lite lugn och ro. Tillvaron kändes trygg. Hotet om att förlora ett barn till försvann. Efter vi fick domen skickade vi iväg sonen på tåget till mamman utan att ha ont i magen för första gången på väldigt länge. 

Då mamman  över längre tid agerat mycket udda anser vi att hon är mycket psykiskt instabil. Det finns det med på kartan att vi släpper honom frivilligt. Det vi vet efter att ha tagit en vända i domstol är att det är värt att kämpa in i det sista. Vi kommer att behålla honom hos oss så länge vi bara kan. När han är mogen nog att fatta ett eget informerat beslut som håller kommer han att få flytta om han vill även om inte vi tycker om det.

Det vi hittills har gjort är kontakta vår advokat och BUP för hjälp till sonen när han kommer hem (om han kommer hem). Vi har även kontaktat moderns familj för hjälp men de har pekat på både Bibel och Barnkonventionen i försvar av hennes agerande. Jag är helt stum. 

Jag är tacksam för all hjälp vi kan få! Han må inte vara min son men jag känner mig lika ledsen som om någon skadade ett av mina egna barn. Jag vill bara ha hem min lille kille.

/Orolig extramamma

• Svar på tråden Erfarenhet av verkställan?
  • Buttercup1975

Tack för allt stöd. Och ja, aaa vi är väldigt oroliga för hur sonen har det. Vi väntar oss inget annat än att han kmmer hem en mycket förvirrad och rädd 11 åring. Det enda vi kan göra är att säkerställa att han får psykolog hjälp när han kommer hem.  Jag tror att han tar skulden på sig för hur mamman har det och tänker rädda henne genom att flytta dit. Men vad vet jag, i brist på information kan jag bara spekulera.

Mamman har skickat sms i barnens namn till oss. Det skall låta som det kommer från barnen men det är ingen som tror på. Hon har ett speciellt uttryckssätt.

Det har inte gjorts några och det kommer inte att göras några utredningar av hennes psykiska tillstånd. Hon klarar av att hålla fasaden uppe alldeles för väl. Dessutom slår det tillbaka på mannen i målet att ens påstå att någonting inte ligger till. Samhället dömmer en man som ifrågasätter vettet hos en kvinna väldigt hårt. Under tingsrättsföret ville vi ha fortsatt gemensam vårdnad, strukturerad avtalat umgänge och bad rätten ta hänsyn till barnens bästa. Hon krävde en vårdnadsutrednng och skulle ha ensam vårdnad.

• Buttercup1975

Oops... skickade på skicka av misstag. Var inte klar.

Om vi trodde att familjerätten skulle kunna göra något skulle vi givetvis dit.

Jag ville tillägga att verkställan gäller kontraktsbrott och att vad gäller barnets bästa i den frågan är hur barnet bäst flyttas tillbaka hem. Svaret är givetvis frivilligt och i andra hand per poliseskort.

Mamman kommer vad jag kunnat härleda få betala våra advokatkostnader och eventuellt böter.  Utifrån de domar jag hittat online kan jag deducera att mamman förbrukat sin rätt till rättshjälp. Varken TR eller Hovrätten kommer anse att hennes talan inte blivit förd och att det finns skäl att utsätta barnen för en vårdnadsutredning till. 

Jag må inte vara någon part i målet av juridiska skäl. Men att göra barn gör ingen till mamma heller. Jag vill ha tillbaka det barn jag tillbringat nästan varje dag med de senaste två åren.

• Anonym (Lina)

Psykolog hjälp för att du spekulerar om saker du inte har någon aning om?!

Stackars pojke, hoppas verkligen han blir kvar hos sin mamma och syster!

• Kjell2

När ska enligt domen sonen komma tillbaka? Finns inte mycket att göra innan dess.

Sker ingen överlämning då bör i snabbt med hjälp av er advokat kontakta först familjerätten och eventuellt tingsrätten med begäran om verkställighet eller vite.

Ofast brukar i detta läge trilskande föräldrar se till att det blir en överlämning. Eventuellt med en stämning om nytt umgängesschema.

Kräver ni verställighet mot amman vilja  hänger det mycket på situationen och vad sonen säger. Det brukar dock ta lite tid innan det går så pass långt om det inte är en konstaterad akut fara för sonen.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Lina) skrev 2014-08-06 15:41:03 följande:

Så du drar dig inte ens för att låta hämta med polis?!

Hjälp, förstår du inte hur mkt det traumatiserar barn??!!

Stackars STACKARS barn!
  • Anonym (/darwinawards.com)
    Anonym (Lina) skrev 2014-08-06 15:41:03 följande:

Att barnet får prata med en vuxen som varken är mamma eller pappa är ett ansvarsfullt och vuxet sätt att hantera ett svårt problem. Håll dig till diskussioner du begriper.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (/darwinawards.com) skrev 2014-08-06 16:03:46 följande:

Att barnet får prata med en vuxen som varken är mamma eller pappa är ett ansvarsfullt och vuxet sätt att hantera ett svårt problem. Håll dig till diskussioner du begriper.

Barn som inte har behov av psykolog ska inte utsättas för det! Punkt!
  • Buttercup1975
    Anonym (Lina) skrev 2014-08-06 16:15:23 följande:

Det kan BUP avgöra. Liksom TR kan avgöra tillsammans med BUP hur överlämning bäst sker. Jag har stört förtroende för deras erfarenhet och kunskap.

• Buttercup1975

Det kan BUP avgöra. Liksom TR kan avgöra tillsammans med BUP hur överlämning bäst sker. Jag har stört förtroende för deras erfarenhet och kunskap.

• Anonym (aaa)
    Lite ett sidospår i tråden men vad menar du med "utsättas" för att prata med en psykolog? Menar du att ett samtal med en psykolog på något sätt skulle vara skadligt för ett barn? Ursäkta men det känns som du sett lite för mycket på millenniumtriologin :) de flesta barnpsykologer i dagens sverige är fullt vettiga personer som det inte är skadligt eller plågsamt för barn att ha ett samtal med oavsett om barnet har behov av det eller ej. Vem anser du förresten ska bedöma om barnet har behov av psykologkontakt? Mamman som skickar sms till pappan i sonens namn?
  • Buttercup1975

Sonen kom inte hem som avtalat vilken inte var någon överraskning. Vi har däremot hittat lite intressant läsning i nya lagar som gäller från 1/7 2014: ändring i brottsbalken kapitel 7 paragraf 2014:303

Den gör egenmäktighet straffbart på skalan böter till fängelse. Där står det;
    Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren eller om den som ska ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.

• Buttercup1975
    Anonym (aaa) skrev 2014-08-07 08:05:13 följande:
    Lite ett sidospår i tråden men vad menar du med "utsättas" för att prata med en psykolog? Menar du att ett samtal med en psykolog på något sätt skulle vara skadligt för ett barn? Ursäkta men det känns som du sett lite för mycket på millenniumtriologin :) de flesta barnpsykologer i dagens sverige är fullt vettiga personer som det inte är skadligt eller plågsamt för barn att ha ett samtal med oavsett om barnet har behov av det eller ej. Vem anser du förresten ska bedöma om barnet har behov av psykologkontakt? Mamman som skickar sms till pappan i sonens namn?
    :)
  • Kjell2
    Buttercup1975 skrev 2014-08-11 13:30:54 följande:

Sonen kom inte hem som avtalat vilken inte var någon överraskning. Vi har däremot hittat lite intressant läsning i nya lagar som gäller från 1/7 2014: ändring i brottsbalken kapitel 7 paragraf 2014:303

Den gör egenmäktighet straffbart på skalan böter till fängelse. Där står det;
    Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren eller om den som ska ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.

Ni bör så fort så möjligt dra igång processen, läs IDAG. Konatkta i första hand familjerätten och er advokat. Blir det ingen vettig respons då så gå till domstol.
  • Buttercup1975
    Skall skicka det som nu händer i privata meddelanden till de som vill ha informtionen. Det är skönt att få skriva av sig lite men jag redan avslöjat för mycket i detta forum. 

Ni som följer tråden eller vill ha information kan kontakta mig här eller via meddlanden så hör jag av mig.  Jag kommer att komplettera denna tråd med relevant juridisk info, utfall ifrån domstol mm allt eftersom.Det känns bra att kunna hjälpa andra som är i liknande sits och hittar hit.

Alla instanser är inkopplade. Bollen rullar för fullt.
Svar på tråden Erfarenhet av verkställan?