Anonym (Sara) skrev 2014-08-08 23:51:46 följande:
Då kan du ju läsa vad jag skrivit och fundera på vem du skriker åt...
Jag har själv en bonus och har i mina inlägg försökt fokusera på pappans ansvar mot sitt barn inte på bonusföräldern. Klart ts har sina barn som prio 1 men pappan borde agera mer ärligt och juste mot sitt barn och sitt ex. Har han lagt pengar på en resa med "sin nya familj" men inte är villig att lägga en spänn på att hålla sitt löfte om att hjälpa sitt barn hålla kontakt med sina rötter kan jag fatta att barnets mamma blir besviken. Att sedan säga att det barnet ju redan fått en semester (helfinansierad av mamman) och att pappan därför lugnt kan lägga sina pengar på "sin familj" och inte inkludera/på något sätt budgetera för det barnet tycker jag är illa resonerat.
Går du tillbaka i tråden och läser mina inlägg kanske du kan se att min sambos ex också tycker att " vi kan betala eftersom vi har mer pengar".
Hon "sparar" semesterpengar eftersom bonus ju åkt på semestrar med oss, så hon behöver inte ta med h*n. Och jag/vi ser hur det påverkar bonus att känna sig bortvald/ivägen hos biomamman.
Jag som bonusmamma kan välja hur mycket jag engagerar mig i bonusen (nu råkar jag efter några år tillsammans ha kommit att älska den där ungen och gläder mig över en god relation) men föräldrar har ett ansvar som de inte bara kan dribbla bort och lägga över på andra. Det anser jag att ts man försöker göra.
Jag har läst igenom dina inlägg och jag skrek åt alldeles rätt person... Det finns en del bonusföräldrar som verkar anse att de har rött att döma ut andras sätt att lägga upp det bara för att de inte följer deras normer, och du verkar vara en av dem.... Du påpekar att jag hade ett otrevligt sätt, vilket lite är som att bita sig själv eller ngt med tanke på tonen i många av dina inlägg.
Nej, jag anser inte att man betalar den andra föräldern semesterpengar om man inte åker på semester med barnet. Vi åker när det passar familjen bäst, ibland är det när bonus är här o ibland inte. Och speciellt hälsa på mina barns morföräldrar passar vi självklart på att göra när bonus inte är här, så kan vi göra saker hon tycker är roligare NÄR hon är här. Har vi inte möjlighet att åka på semester när bonus är här (hennes mamma brukar ganska högljutt kräva att få bestämma veckor, ibland bråkar vi om det o ibland inte) så ställer vi inte in semestern. Och inte heller ger vi pengar till mammans semester. Vi tältar, åker till Finland, åker o hälsar på släktingar o vänner runt om i Sverige, vi åker till skara sommarland, till gröna Lund osv. Bonus KAN INTE vara med på allt. Hon är med på en del, men är hon inte hör så är hon inte.
Visst kunde pappan berättat att förhållandena ändrats, men samtidigt borde mamman tänkt på att varken hennes liv eller pappans såg likadant ut längre. Oavsett om han skulle hjälpt till eller inte så tar man upp saken till diskussion när man PLANERAR resan, inte när man precis skall åka. Då vet man vad man har att röra sig på.... Jag reste till Spanien som tonåring och mina föräldrar sa att de ville hjälpa till med biljetten. Självklart pratade jag med dem INNAN jag bokade biljett, jag tog inte för givet att de skulle kunna hosta upp pengar några dagar innan jag reste. Så har pappan gjort fel som inte meddelat att överenskommelsen inte gäller längre har mamman gjort lika fel i att inte ta upp sin undran i ett tidigare skede.
Gällande din sambos ex förstår jag mkt väl att hon inte längre kan betala - hennes ekonomi ser inte längre it som tidigare och då måste man ibland planera om. Helt förståeligt och inte speciellt ovanligt... Men vad du anser om det lyser ganska tydligt igenom..
Jag anser tvärtemot dig att pappan inte försöker dribbla bort sitt ansvar utan att mamman inte tar sin del av ansvaret utan förväntar sig att pappan skall stå för hennes kostnader som hon själv planerat för.