• Anonym (Ts)

Betala bonusens semesterresa?

Blev lite irriterad här om dan. På sambons ex.

Saken va att deras familj (=biomamman, bonuspappa, mitt styvbarn och ett yngre halvsyskon) skulle resa på en 3 veckor lång semesterresa till det land biomamman kommer ifrån (långt härifrån!). Dom har inte varit där sedan min mans och biomammans barn var litet. Dock var dom på lång, dyr semesterresa för 2 år sedan och även i vintras. Båda de vuxna i familjen jobbar heltid och tjänar ganska bra.

Vi däremot, har de senaste åren tyvärr varit tvungna att leva nästan enbart på min mans inkomst, och vi har många månader gått back och inte haft någon möjlighet att spara alls. Vår semester i år blev en bilsemester och en mini-camping resa. Inget dyrt (dyrt för oss, men inte jämfört med biomammans familjs semester) eller fancy alltså.

Min man hade nu då fått frågan om han kunde hjälpa till att betala dotterns resa för det var ju så dyrt!? Dom hade visst pratat om det då dom skildes, att han skulle hjälpa till. Alltså man får ju alltid fråga, men jag kände att jag blev irriterad. Situationen har ändrats radikalt sedan dom skildes. Då fanns det enbart deras barn med i bilden. Nu finns det totalt 4 barn, 2 i varje hushåll, och dom tjänar även mycket MER än oss! Hade vi pengar att lägga på styvbarnen biljett skulle vi väl hellre använt dom på en resa för barnen här så även dom fick sig en solsemester! Biomammans familj har varit nu då på 3 semesterresor på 2 år och båda vuxna har bra inkomst. Vi har inte varit på någon utomlandssemester alls och dom vet att vi har haft dåligt med pengar. Ibland känns det bara som att biomamman inte tänker på att det även finns andra barn och vuxna i hennes barns liv och att vi har helt andra förutsättningar än henne...

Puh! Var tvungen att släppa ut lite steam! :/

• Svar på tråden Betala bonusens semesterresa?
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2014-08-08 20:17:35 följande:
    Fast, ts och andra rättfärdigar ju att barnet inte får följa med på semester med att h*n ju får åka med sin mamma, dvs eftersom barnets mamma lägger pengar på att barnet skall få åka på semester så kan barnets pappa spara in kostnaden för att erbjuda barnet en semesterresa och istället lägga pengarna på sitt o ts barn och sin bonus.

Mitt barns biomamma har samma argumentation; eftersom vi gör resor med barnet kan hon lägga sina semesterpengar på sig och sin nya karl. Visst, vi åker gärna på semester med min bonus, men det skär i hjärtat att höra h*n säga att h*ns mamma aldrig frågar om h*n vill åka med henne på semester.
    Jag har inte uppfattat ts som att dom aldrig gör något med barnet, eller att barnet aldrig är inräknat i deras semestrar. Det var i år som det inte gick att få till det så att alla var där samtidigt.
    Om inte jag läst helt fel så satsar dom på att åka alla nästa gång.
  • Brumma
    Ninanicolinaa skrev 2014-08-08 18:34:36 följande:

Haha Brumma, den kommentaren ska komma från dig som är aktiv här 24/7. Ja jag kanske bor i slott ja, men jag har också ett fint liv och bor inte inne på familjeliv!
    Enligt dig så kanske du inte vill ge dina bonusbarn något, men hos mina väninnor som har bonusbarn ser de inget konstigt med att barnen får dubbelt så mycket julklappar och allt annat. Klart att barnen ska få lika mycket hos pappa som de andra barnen och lika mycket hos mamman som hennes nya barn. Inte går pappan och minskar på barnets tillgångar för att barnet bor hos mamma och får saker där också. Av alla jobbiga situationer när ett barn måste gå igenom en skilsmässa så är det ju något av en positiv sak skilsmässobarn faktiskt får.
    Dina barn skadas inte av att din bonus/ar får lika mycket hos mamman och pappan ellerhur? Eller blir det mindre saker som läggs på dig själv då eller? Egoistiska snåljåp. Sådana människor slutar jag alltid umgås med.

Haha. Ja, jag har på sista tiden varit hör ganska mkt. Men 24/7... Nja, du kanske skulle kolla upp vad det innebär... Jag tittar in när jag har några minuter över och ja, vissa trådar engagerar mig. Men stör det dig så mkt så varför inte sluta läsa mina inlägg??

Jag har förövrigt en alldeles underbar familj som jag har förmånen att tillbringa tid med 24/7 (ja, där är uttrycket korrekt) för tillfället. Förövrigt vet du faktiskt inte ett skit om mig och hur jag behandlar mitt bonusbarn. Men greppa saker ur luften verkar du vara bra på - som sagt - du kanske skulle komma ut o kolla på verkligheten o sluta fantisera så mkt... Med tanke på att fantasierna består av rena påhitt menar jag...

Men nej, självklart kan hon inte få dubbelt av allt eftersom våra liv inte stannar för att hon inte är här. Vi lever som en vanlig familj - skillnaden är att ibland är vi en mindre än annars. Oavsett om hon är här eller inte så gör vi aktiviteter med barnen. Liksom hennes mamma gör.

Resten ska jag inte ens behöva kommentera men eftersom du verkar ha problem med det där med verklighet o fantasi så... Vi går inte efter millimeterrättvisa. Vilket innebär att barn och vuxna får presenter och julklappar efter önskemål och behov - och vår ekonomiska förmåga såklart. Hittills så har det utan undantag varit bonus saker som kostar mest eftersom hon är tonåring.... En leksaksbil av plast gör äldste sonen lika glad som yngste sonen blir av en boll. Och de bryr sig inte ett skvatt om att storasyster får en dator eller konstnärsmaterial för mååånga hundra (tusen) mera.... Så lägg ner din självbelåtna "se ner på andra" attityd för den är bara jäkligt osmickrande... Egoistisk snåljåp? Jag lägger MER pengar på bonus än mina egna barn...
  • Brumma
    Ess skrev 2014-08-08 19:25:36 följande:
    Egoistisk snåljåp är det sista jag uppfattar Brumma som. Har aldrig läst att hon missunnat sin bonus något, varken presenter eller julklappar.
    Däremot så vänder hon sig mot åsikten vissa framför, att familjen ska sluta leva och bara göra saker vh när bonus är hos dem, att allt ska planeras utefter bonus.
    Tack.
  • Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-08-08 19:08:57 följande:
    Oj, du var ju trevlig och balanserad...

Du vet, man får inte mer rätt för att man gapar och skriker, det trodde jag minsta barn fick lära sig!

TS skriver själv att de ( hennes man som är den som tjänar pengarna som det verkar) knappt hade råd med semester för "deras familj", där hennes särkullebarn ingår men tydligen inte hans...

Varför är det mannens ex som ska ha allt ansvar för att ordna med semesteraktiviteter för barnet? Vore det inte rimligt att pappan ( om de nu inte kunde samordna så att de hade alla barn hos sig samtidigt) istället höll sitt löfte och bidrog till sitt barns resa till släkten på mammans sida?

Ingenstans har jag läst att mannen krävts på hela reskostnaden för barnets resa, så hade han velat hade han kunnat förklara läget och gett ett litet bidrag. På så sätt hade han i alla fall visat lite engagemang.

Och på tal om orättvisan i att barnet fått åka på fler semestrar än ts barn, ska exet behöva låta bli att ta med barnet på semester för att h*n ska kvalificera sig till att pappan ska lägga några pengar på semester för h*n?
    Nej, jag vet att jag tappade humöret lite. Men jag blir så trött när man får skit bara för att man råkar vara bonusmamma... Och jag blir trött på folk som anser att mammor har rätt att begära vad fasen de vill och pappan ska bara säga - jomenvisst, här är betalkortet...

Förstår inte hur människor tänker...
  • Anonym (x)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2014-08-08 19:02:21 följande:

Ska mamman bidra när ni åker på semester? Annars är väl svaret nej? Bonusbarnet bör uppleva saker med både mamma och pappa vad det upplever måste vara upp till den föräldern. Om barnet kostar mycket o de inte vill ha det med på resan har bonusen ett hem hos er, antar jag. O när ni reser så får bonusen följa med på er bekostnad. Varje familj betalar för sina nöjen.

• Anonym (Sara)
    Brumma skrev 2014-08-08 22:16:19 följande:

Nej, jag vet att jag tappade humöret lite. Men jag blir så trött när man får skit bara för att man råkar vara bonusmamma... Och jag blir trött på folk som anser att mammor har rätt att begära vad fasen de vill och pappan ska bara säga - jomenvisst, här är betalkortet...

Förstår inte hur människor tänker...

Då kan du ju läsa vad jag skrivit och fundera på vem du skriker åt...

Jag har själv en bonus och har i mina inlägg försökt fokusera på pappans ansvar mot sitt barn inte på bonusföräldern. Klart ts har sina barn som prio 1 men pappan borde agera mer ärligt och juste mot sitt barn och sitt ex. Har han lagt pengar på en resa med "sin nya familj" men inte är villig att lägga en spänn på att hålla sitt löfte om att hjälpa sitt barn hålla kontakt med sina rötter kan jag fatta att barnets mamma blir besviken. Att sedan säga att det barnet ju redan fått en semester (helfinansierad av mamman) och att pappan därför lugnt kan lägga sina pengar på "sin familj" och inte inkludera/på något sätt budgetera för det barnet tycker jag är illa resonerat.

Går du tillbaka i tråden och läser mina inlägg kanske du kan se att min sambos ex också tycker att " vi kan betala eftersom vi har mer pengar".

Hon "sparar" semesterpengar eftersom bonus ju åkt på semestrar med oss, så hon behöver inte ta med h*n. Och jag/vi ser hur det påverkar bonus att känna sig bortvald/ivägen hos biomamman.

Jag som bonusmamma kan välja hur mycket jag engagerar mig i bonusen (nu råkar jag efter några år tillsammans ha kommit att älska den där ungen och gläder mig över en god relation) men föräldrar har ett ansvar som de inte bara kan dribbla bort och lägga över på andra. Det anser jag att ts man försöker göra.
  • Lillusen
    Anonym (Sara) skrev 2014-08-08 23:51:46 följande:

Jag har själv en bonus och har i mina inlägg försökt fokusera på pappans ansvar mot sitt barn inte på bonusföräldern. Klart ts har sina barn som prio 1 men pappan borde agera mer ärligt och juste mot sitt barn och sitt ex. Har han lagt pengar på en resa med "sin nya familj" men inte är villig att lägga en spänn på att hålla sitt löfte om att hjälpa sitt barn hålla kontakt med sina rötter kan jag fatta att barnets mamma blir besviken. Att sedan säga att det barnet ju redan fått en semester (helfinansierad av mamman) och att pappan därför lugnt kan lägga sina pengar på "sin familj" och inte inkludera/på något sätt budgetera för det barnet tycker jag är illa resonerat.

Går du tillbaka i tråden och läser mina inlägg kanske du kan se att min sambos ex också tycker att " vi kan betala eftersom vi har mer pengar".

Hon "sparar" semesterpengar eftersom bonus ju åkt på semestrar med oss, så hon behöver inte ta med h*n. Och jag/vi ser hur det påverkar bonus att känna sig bortvald/ivägen hos biomamman.

Jag som bonusmamma kan välja hur mycket jag engagerar mig i bonusen (nu råkar jag efter några år tillsammans ha kommit att älska den där ungen och gläder mig över en god relation) men föräldrar har ett ansvar som de inte bara kan dribbla bort och lägga över på andra. Det anser jag att ts man försöker göra.

Mycket bra inlägg även om jag fortfarande inte tycker att pappan ska betala för sitt barn hos mamman och det är konstigt hur ett sånt avtal kommit upp.

Men ESS och Brumma, hur kan ni ens tycka annorlunda, det här är ett upplägg som ni brukar förespråka emot till viss del. Den här pappan är också bonuspappa, han försörjer i stort TS och hennes dotter och även hennes del av deras gemensamma barn. Och här blir biomamman (ja TS är det till sitt äldsta barn) sur när en sån här överenskommelse kommer upp. Och ändå har pappan valt att åka bort på sin semester utan sitt barn till förmån för sitt andra barn och sitt bonusbarn så att dom får träffa sin släkt.

Och visst, det gick inte att få ihop veckorna för att prio låg på att TS dotter (pappans bonusdotter) skulle åka med. Skulle ni försvarat TS man om det hade varit han som kommit in på familjeliv och beklagat sig för att han inte hade råd då han måste försörja fler än han har råd med.

Summa summarum av alla dessa trådar är att dessa barn har i alla fall en förälder som väljer att ta sitt ansvar för sina barn från sina tidigare relationer, värre är det för de barn där båda föräldrarna väljer att skilja sig från både ex och barn.....och vi är förvåndade över att så många barn och unga mår dåligt idag!
  • Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-08-08 23:51:46 följande:

Jag har läst igenom dina inlägg och jag skrek åt alldeles rätt person... Det finns en del bonusföräldrar som verkar anse att de har rött att döma ut andras sätt att lägga upp det bara för att de inte följer deras normer, och du verkar vara en av dem.... Du påpekar att jag hade ett otrevligt sätt, vilket lite är som att bita sig själv eller ngt med tanke på tonen i många av dina inlägg.

Nej, jag anser inte att man betalar den andra föräldern semesterpengar om man inte åker på semester med barnet. Vi åker när det passar familjen bäst, ibland är det när bonus är här o ibland inte. Och speciellt hälsa på mina barns morföräldrar passar vi självklart på att göra när bonus inte är här, så kan vi göra saker hon tycker är roligare NÄR hon är här. Har vi inte möjlighet att åka på semester när bonus är här (hennes mamma brukar ganska högljutt kräva att få bestämma veckor, ibland bråkar vi om det o ibland inte) så ställer vi inte in semestern. Och inte heller ger vi pengar till mammans semester. Vi tältar, åker till Finland, åker o hälsar på släktingar o vänner runt om i Sverige, vi åker till skara sommarland, till gröna Lund osv. Bonus KAN INTE vara med på allt. Hon är med på en del, men är hon inte hör så är hon inte.

Visst kunde pappan berättat att förhållandena ändrats, men samtidigt borde mamman tänkt på att varken hennes liv eller pappans såg likadant ut längre. Oavsett om han skulle hjälpt till eller inte så tar man upp saken till diskussion när man PLANERAR resan, inte när man precis skall åka. Då vet man vad man har att röra sig på.... Jag reste till Spanien som tonåring och mina föräldrar sa att de ville hjälpa till med biljetten. Självklart pratade jag med dem INNAN jag bokade biljett, jag tog inte för givet att de skulle kunna hosta upp pengar några dagar innan jag reste. Så har pappan gjort fel som inte meddelat att överenskommelsen inte gäller längre har mamman gjort lika fel i att inte ta upp sin undran i ett tidigare skede.

Gällande din sambos ex förstår jag mkt väl att hon inte längre kan betala - hennes ekonomi ser inte längre it som tidigare och då måste man ibland planera om. Helt förståeligt och inte speciellt ovanligt... Men vad du anser om det lyser ganska tydligt igenom..

Jag anser tvärtemot dig att pappan inte försöker dribbla bort sitt ansvar utan att mamman inte tar sin del av ansvaret utan förväntar sig att pappan skall stå för hennes kostnader som hon själv planerat för.
  • Brumma
    Lillusen skrev 2014-08-09 13:47:02 följande:
    Mycket bra inlägg även om jag fortfarande inte tycker att pappan ska betala för sitt barn hos mamman och det är konstigt hur ett sånt avtal kommit upp.

Men ESS och Brumma, hur kan ni ens tycka annorlunda, det här är ett upplägg som ni brukar förespråka emot till viss del. Den här pappan är också bonuspappa, han försörjer i stort TS och hennes dotter och även hennes del av deras gemensamma barn. Och här blir biomamman (ja TS är det till sitt äldsta barn) sur när en sån här överenskommelse kommer upp. Och ändå har pappan valt att åka bort på sin semester utan sitt barn till förmån för sitt andra barn och sitt bonusbarn så att dom får träffa sin släkt.

Och visst, det gick inte att få ihop veckorna för att prio låg på att TS dotter (pappans bonusdotter) skulle åka med. Skulle ni försvarat TS man om det hade varit han som kommit in på familjeliv och beklagat sig för att han inte hade råd då han måste försörja fler än han har råd med.

Summa summarum av alla dessa trådar är att dessa barn har i alla fall en förälder som väljer att ta sitt ansvar för sina barn från sina tidigare relationer, värre är det för de barn där båda föräldrarna väljer att skilja sig från både ex och barn.....och vi är förvåndade över att så många barn och unga mår dåligt idag!
    Jag är inte riktigt med på vad jag brukar tycka annorlunda? Jag brukar alltid förespråka att varje förälder planerar och betalar för sig själv. Att man kan FRÅGA men inte förvänta sig. Jag har inte sagt att det var fel av mamman att fråga, jag har sagt emot dem som anser att pappan självklart skall betala.

Vidare brukar jag förespråka att livet inte stannar bara för att bonus inte är där. Och att det är en omöjlighet för bonus att vara med på allt - om man inte tillhör dem som anser att de heltidsboende barnen skall straffas för att de har ett syskon som en del av tiden bor hos sin andra förälder.

Jag brukar även förespråka att varje familj själva lägger upp hur de vill sköta sitt. Ekonomiskt, vilket ansvar varje person har, hur delaktig bonusföräldern är osv. Tillsammans inom familjen - INTE att bioföräldrarna bestämmer över bonusföräldrarnas huvud. Aldrig.

Så förklara gärna vad det är jag tycker annorlunda i den här tråden mot vad jag brukar göra. Så förklarar jag gärna vad jag menar :)
  • Anonym (Sara)
    Brumma skrev 2014-08-09 14:04:05 följande:

Jag har läst igenom dina inlägg och jag skrek åt alldeles rätt person... Det finns en del bonusföräldrar som verkar anse att de har rött att döma ut andras sätt att lägga upp det bara för att de inte följer deras normer, och du verkar vara en av dem.... Du påpekar att jag hade ett otrevligt sätt, vilket lite är som att bita sig själv eller ngt med tanke på tonen i många av dina inlägg.

Nej, jag anser inte att man betalar den andra föräldern semesterpengar om man inte åker på semester med barnet. Vi åker när det passar familjen bäst, ibland är det när bonus är här o ibland inte. Och speciellt hälsa på mina barns morföräldrar passar vi självklart på att göra när bonus inte är här, så kan vi göra saker hon tycker är roligare NÄR hon är här. Har vi inte möjlighet att åka på semester när bonus är här (hennes mamma brukar ganska högljutt kräva att få bestämma veckor, ibland bråkar vi om det o ibland inte) så ställer vi inte in semestern. Och inte heller ger vi pengar till mammans semester. Vi tältar, åker till Finland, åker o hälsar på släktingar o vänner runt om i Sverige, vi åker till skara sommarland, till gröna Lund osv. Bonus KAN INTE vara med på allt. Hon är med på en del, men är hon inte hör så är hon inte.

Visst kunde pappan berättat att förhållandena ändrats, men samtidigt borde mamman tänkt på att varken hennes liv eller pappans såg likadant ut längre. Oavsett om han skulle hjälpt till eller inte så tar man upp saken till diskussion när man PLANERAR resan, inte när man precis skall åka. Då vet man vad man har att röra sig på.... Jag reste till Spanien som tonåring och mina föräldrar sa att de ville hjälpa till med biljetten. Självklart pratade jag med dem INNAN jag bokade biljett, jag tog inte för givet att de skulle kunna hosta upp pengar några dagar innan jag reste. Så har pappan gjort fel som inte meddelat att överenskommelsen inte gäller längre har mamman gjort lika fel i att inte ta upp sin undran i ett tidigare skede.

Gällande din sambos ex förstår jag mkt väl att hon inte längre kan betala - hennes ekonomi ser inte längre it som tidigare och då måste man ibland planera om. Helt förståeligt och inte speciellt ovanligt... Men vad du anser om det lyser ganska tydligt igenom..

Jag anser tvärtemot dig att pappan inte försöker dribbla bort sitt ansvar utan att mamman inte tar sin del av ansvaret utan förväntar sig att pappan skall stå för hennes kostnader som hon själv planerat för.

Suck, ja, fortsätt skrika då om det känns bättre för dig. Själv får jag ut mer av att samtala med andra i tråden som är vuxna nog att acceptera att man kan tycka olika.

Men till skillnad från dig, tydligen, tycker jag att löften skall hållas och speciellt löften gjorda till förmån för sitt barn, oavsett om barnet vore vårt gemensamma eller sambons sedan tidigare. Barnet sedan tidigare är inte "mer värt", men sannerligen inte mindre heller och att skyffla över allt ansvar på den andra bioföräldern och inte ens lägga en spänn på att ge sitt barn semester (förutom att barnet får pen.gar i födelsedagspresent) samtidigt som pappan har råd att betala för sitt andra barn.r ochdessutom för sitt bonusbarn, nä, då har man som förälder felprioriterat.

Men som bonusförälder kanske man "ska" tycka att det är ok så länge inte mitt/mina egna barn drabbas, det är ju vad dina, ts och många andras inlägg signalerar.
  • Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-08-09 16:42:52 följande:
    Suck, ja, fortsätt skrika då om det känns bättre för dig. Själv får jag ut mer av att samtala med andra i tråden som är vuxna nog att acceptera att man kan tycka olika.

Men till skillnad från dig, tydligen, tycker jag att löften skall hållas och speciellt löften gjorda till förmån för sitt barn, oavsett om barnet vore vårt gemensamma eller sambons sedan tidigare. Barnet sedan tidigare är inte "mer värt", men sannerligen inte mindre heller och att skyffla över allt ansvar på den andra bioföräldern och inte ens lägga en spänn på att ge sitt barn semester (förutom att barnet får pen.gar i födelsedagspresent) samtidigt som pappan har råd att betala för sitt andra barn.r ochdessutom för sitt bonusbarn, nä, då har man som förälder felprioriterat.

Men som bonusförälder kanske man "ska" tycka att det är ok så länge inte mitt/mina egna barn drabbas, det är ju vad dina, ts och många andras inlägg signalerar.
    Vad bra att du tolkar lite som du vill... Att påstå att du samtalar och accepterar att andra tycker olika.... Jodå, visst...

Jag accepterar att andra tycker olika och GÖR olika. Vilket är vad jag förespråkar - att alla får lägga upp det som de tycker passar bäst. Du accepterar ju INTE att TS och hennes sambo gör på ett annat sätt så hur du kan påstå ngt annat har jag svårt att förstå. Men du kanske skulle läsa dina egna inlägg en extra gång...

Löften skall hållas så länge det är rimliga löften att avkräva. Att avkräva ngn pengar när denne någon har en sämre ekonomisk tillvaro än en själv och bli sur när det inte går är inget annat än småaktigt och snålt.

Mina föräldrar hade inte alltid råd att åka på semester med oss allihop. Så ibland åkte de med en mindre del av syskonskaran medans vi var hos mormor eller farmor. Helt förståeligt och enda sätter det kunde bli ngn semester. Så nej, att det gäller bara bonusbarn har du fått helt om bakfoten. Men det är väl bra antar jag när man kan ge andra åsikter de inte har bara för att det skall passa bättre med ens världsbild....
  • Anonym (aaa)

Men alltså. Löften om obestämda summor pengar eller liknande vid en separation måste väl sättas i sitt sammanhang? Eller?

Ex när jag skilde mig och våra barn började bo varannan vecka. Då lovade min exman att ställa upp och skjutsa våra barn även mina veckor om de behövde skjuts. Eftersom han har körkort och tog över vår bil och jag inte ens har körkort och därför ingen bil heller.

Jag tror att jag bad honom om det EN gång det första året och sedan aldrig mer. För det mesta gick det att lösa ändå med lite planering, vi tog bussen eller barnen kunde åka med någon kompis (till matcher o likn) när det behövdes mina veckor. Någon gång bad jag min pappa att skjutsa.

Och numera bor jag ihop med min nya, och han har både körkort och bil. Så om barnen (MINA barn) behöver skjuts till en match när de är hos mig så ber jag sambon. Skulle aldrig falla mig in att ringa mitt ex och be honom hålla sitt löfte att skjutsa barnen när vi har en bil i hushållet.

Ni som anser att mamman har rätt att kräva att pappan betalar flickans resa - tycker ni att jag ska ringa mitt ex nästa match och säga "du lovade ju att skjutsa så gör det nu då"? När jag kan lösa det på annat sätt? Precis som mamman ju kan lösa den här resan på annat sätt, de hade ju tydligen pengarna och kunde åka ändå!

Visst, om det ABSOLUT kör ihop sig och barnet inte kunde komma till matchen på annat sätt, då skulle jag kunna ringa exet, för barnets skull. Men i så fall skulle jag FRÅGA, inte säga "du har lovat att skjutsa så gör det nu! Håll ditt löfte!" Men så var ju inte situationen här - de hade ju pengar till resan. De ville ju bara att pappan skulle betala en del av resan för att det skulle bli billigare för mamman.

• ica
    Brumma skrev 2014-08-09 14:04:05 följande:

Tycker du låter som en underbar förälder och bonusförälder. Man kan inte låta ett barn diktera familjens hela tillvaro.
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (Vera) skrev 2014-08-08 00:35:47 följande:
    Ska jag kalla honom för mitt eget barn?

Oj vad skäll jag skulle få.

Mitt älskade bonusbarn gav mig en varm kram ikväll sa åt mig:jag åker nu! Kom hem i tid o var rädd om dig kramade jag tillbaka.

Men.......skulle aldrig betala 1 krona för resa med hans mamma.

Den resan gör VI tsm
    Åh herre gud, giv mig styrka... Jag menade förstås att det finns andra ord än bonusbarn. Plastbarn, styvbarn, extrabarn...  Hur kan man tolka det jag skrev som att man ska kalla bonusbarnen sina egna barn?! Det skulle vara jävligt fräckt när barnet/n har en mamma. Det är skillnad om den biologiska mamman skulle vara död, eller kanske sitta i fängelse för en mycket lång tid, eller om hon skulle ha övergivit barnet för gott. Då skulle det kanske kunna vara okej att kalla barnet/n sitt eget, naturligtvis på barnets villkor. Och med det menar jag: Om barnet/n vill det. Eftersom det uppenbarligen råder svårigheter att tolka det jag skriver är det väl bäst att förtydliga.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (WTF?) skrev 2014-08-16 01:46:26 följande:
    Åh herre gud, giv mig styrka... Jag menade förstås att det finns andra ord än bonusbarn. Plastbarn, styvbarn, extrabarn...  Hur kan man tolka det jag skrev som att man ska kalla bonusbarnen sina egna barn?! Det skulle vara jävligt fräckt när barnet/n har en mamma. Det är skillnad om den biologiska mamman skulle vara död, eller kanske sitta i fängelse för en mycket lång tid, eller om hon skulle ha övergivit barnet för gott. Då skulle det kanske kunna vara okej att kalla barnet/n sitt eget, naturligtvis på barnets villkor. Och med det menar jag: Om barnet/n vill det. Eftersom det uppenbarligen råder svårigheter att tolka det jag skriver är det väl bäst att förtydliga.
    Tack! Då förstår jag. Hade lite svårt att tolka det du skrev. Beror kanske på mitt dåliga sätt att skriva,särskrivningar och så
  • Anonym (WTF?)
    Brumma skrev 2014-08-08 01:03:23 följande:
    Biomamman och hennes nya hade uppenbarligen haft råd att betala resan själv om de prioriterat denna resa istället för de tidigare semesterresorna.

Sedan - vadå inte "har råd med" fler barn? I vilken värld lever du där flera semesterresor ingår i barnets självklara standard? Eller ens en semesterresa?

Underhållet plus barnbidraget plus boendeförälderns egen del räcker till ett normalt barns kostnader så ja, det räcker alldeles utmärkt med att bara betala underhållet o h inte "en krona mer" - inte till boendeföräldern iallafall. Men som umgängesförälder har du ofta liknande utgifter för barnet som boendeföräldern, förutom mat, försäkring och förskole/fritidsavgift.. Men det täcker som sagt underhåll, barnbidrag o boendeförälderns egen del.

Jag kallar bonus för en bonus eftersom det är så jag alltid sett henne.
    En sak som fascinerar mig här på FL är folks totala oförmåga att läsa vad som faktiskt står i inläggen. Du citerar mitt inlägg men har tydligen inte läst det, för jag har inte skrivit något om semesterresor. Jag nämnde en resa till släkten utomlands, inte mer. Jag skrev ingenstans att semesterresor, eller en enda semesterresa för den delen, ingår i ett barns självklara standard! Om du tolkade mitt inlägg så vore det ju bra om du nämnde att det är just din tolkning, och inte vad jag påstått.

Att inte skjuta till någon slant extra då och då är så jävla snålt, den summa man betalar i underhåll täcker sällan hälften av kostnaderna, som det är meningen. Men även om det täcker kostnaderna så har pappan lovat att betala lite extra ibland, då ska han hålla det löftet. Att mamman är omgift har inget med saken att göra, hennes nya man ska inte behöva försörja hans barn.

"Inte har råd med fler barn" betyder just det, inte råd med fler barn. Har man inte ekonomiska möjligheter att skaffa barn ska man givetvis inte göra det. TS man har en förpliktelse gentemot sitt första barn, det måste han tänka på och ta med i beräkningen innan han skaffar barn med en ny partner. Han kan inte plötsligt säga att han inte kan hålla det löfte han gav till barnets mor för att han inte har råd att skaffa nya ungar, det skulle han ha tänkt på innan.

Vad den biologiska mamman prioriterat eller inte angår ingen och minst av alla TS, det kvittar eftersom pappan lovat att betala extra och han ska också hålla det löftet. Att säga att han inte har råd att hålla sitt löfte för att han har ny familj är att säga att hans barn från det tidigare förhållandet inte är lika viktigt som de nya barnen. Skulle en kvinna starta en tråd och säga att hennes ex inte betalar som han lovat eftersom han har barn med en ny partner skulle det bli ett jävla liv, då vore han inte vatten värd bland kärringmaffian här. Men i det här fallet är det visst helt okej. Lustigt...

Just du kanske ser ditt bonusbarn som just en bonus, men så var det inte just dig jag hade i avseende när jag skrev det där.Det är jättebra att du ser bonusen som just en bonus.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (WTF?) skrev 2014-08-17 23:14:23 följande:
    En sak som fascinerar mig här på FL är folks totala oförmåga att läsa vad som faktiskt står i inläggen. Du citerar mitt inlägg men har tydligen inte läst det, för jag har inte skrivit något om semesterresor. Jag nämnde en resa till släkten utomlands, inte mer. Jag skrev ingenstans att semesterresor, eller en enda semesterresa för den delen, ingår i ett barns självklara standard! Om du tolkade mitt inlägg så vore det ju bra om du nämnde att det är just din tolkning, och inte vad jag påstått.

Att inte skjuta till någon slant extra då och då är så jävla snålt, den summa man betalar i underhåll täcker sällan hälften av kostnaderna, som det är meningen. Men även om det täcker kostnaderna så har pappan lovat att betala lite extra ibland, då ska han hålla det löftet. Att mamman är omgift har inget med saken att göra, hennes nya man ska inte behöva försörja hans barn.

"Inte har råd med fler barn" betyder just det, inte råd med fler barn. Har man inte ekonomiska möjligheter att skaffa barn ska man givetvis inte göra det. TS man har en förpliktelse gentemot sitt första barn, det måste han tänka på och ta med i beräkningen innan han skaffar barn med en ny partner. Han kan inte plötsligt säga att han inte kan hålla det löfte han gav till barnets mor för att han inte har råd att skaffa nya ungar, det skulle han ha tänkt på innan.

Vad den biologiska mamman prioriterat eller inte angår ingen och minst av alla TS, det kvittar eftersom pappan lovat att betala extra och han ska också hålla det löftet. Att säga att han inte har råd att hålla sitt löfte för att han har ny familj är att säga att hans barn från det tidigare förhållandet inte är lika viktigt som de nya barnen. Skulle en kvinna starta en tråd och säga att hennes ex inte betalar som han lovat eftersom han har barn med en ny partner skulle det bli ett jävla liv, då vore han inte vatten värd bland kärringmaffian här. Men i det här fallet är det visst helt okej. Lustigt...

Just du kanske ser ditt bonusbarn som just en bonus, men så var det inte just dig jag hade i avseende när jag skrev det där.Det är jättebra att du ser bonusen som just en bonus.
    Jag tycker dock att han har anledning till att bryta löften pga att han fått fler barn.

Utan att det tolkas som att barnet är mindre värd.

Fler barn=mindre pengar

Så är det bara tyvärr.

Bonuspappan ska väll visst dra sitt strå till stacken han också, kära nån den bonusmamma som inte lägger ett korvöre till sitt bonusbarn.

Så jag tror inte att det blir något liv på någon kärringmaffia om man skulle starta en sådan tråd.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Vera) skrev 2014-08-18 05:53:35 följande:
    Jag tycker dock att han har anledning till att bryta löften pga att han fått fler barn.

Utan att det tolkas som att barnet är mindre värd.

Fler barn=mindre pengar

Så är det bara tyvärr.

Bonuspappan ska väll visst dra sitt strå till stacken han också, kära nån den bonusmamma som inte lägger ett korvöre till sitt bonusbarn.

Så jag tror inte att det blir något liv på någon kärringmaffia om man skulle starta en sådan tråd.
    Tar tillbaka! Kärring maffian skulle garanterat slå bakut!

Problem med läsningen fortsätter....
Svar på tråden Betala bonusens semesterresa?