• Ezqilina

Någon som kan något om regler vid privat försäljning av begagnade möbler?

Har hamnat i en jättejobbig situation, vi sålde en bäddsoffa via annons häromdagen, och kvinnan som köpte den frågade om vi har husdjur, och det har vi inte och har inte haft.
    Nu kommer hon ändå och påstår att den är full med djurhår och att hennes barn fått åka in till akuten och ligga med syrgas pga detta, hon började terrorisera oss mitt i natten på telefon och på facebook och kräver att vi ska ta tillbaka soffan och ge henne pengarna tillbaka.
    Någon som vet vilka lagar och regler som gäller i såna här fall?

• Svar på tråden Någon som kan något om regler vid privat försäljning av begagnade möbler?
  • Anonym (Sladd)

Hon köper soffan i befintligt skick. Om hon kan se att det finns djurhår nu, så hade hon kunnat se det när hon köpte den.

Hon verkar knäpp, så bryr er inte.

• Kjell2
    Ezqilina skrev 2014-08-07 09:50:04 följande:

Har hamnat i en jättejobbig situation, vi sålde en bäddsoffa via annons häromdagen, och kvinnan som köpte den frågade om vi har husdjur, och det har vi inte och har inte haft.
    Nu kommer hon ändå och påstår att den är full med djurhår och att hennes barn fått åka in till akuten och ligga med syrgas pga detta, hon började terrorisera oss mitt i natten på telefon och på facebook och kräver att vi ska ta tillbaka soffan och ge henne pengarna tillbaka.
    Någon som vet vilka lagar och regler som gäller i såna här fall?

Om vi antar att ni inte ljugit om soffan och djur samt att hon fick möjlighet att kolla på soffan innan köpet gäller grundregeln "köpt är köpt". Ni kan alltså börja med att blåvägra att ta tillbaka den.

Men, tycker ni inte om konflikter och situationen är jobbig kanske det är lugnats att ta hennes erbjudande om återköp.
  • Hobbyarkitekt

Ni har rätten på er sida.

• Ezqilina

Tack för era svar!
    Jag vet inte hur vi kommer göra, om vi ska ge tillbaka pengarna eller inte, får se hur det utvecklas, men skönt att veta att vi har rätten på vår sida iaf.
    Ja, Anonym (Sladd), hon verkar lite knäpp, det märkte vi redan innan, så borde kanske inte genomfört affären från början men gjort är gjort... Tycker naturligtvis synd om dem om det nu är som hon säger att barnet fått en allergisk reaktion, men vem vet om det ens beror på soffan! Eller om det ens kommer från oss, de var flera stycken som hämtade och bar soffan och forslade den sedan i en skåpbil de lånat, så det kan ju likagärna komma därifrån.
    Tack, känns lite bättre nu! :)

• Hobbyarkitekt
    Ezqilina skrev 2014-08-07 10:28:34 följande:

Tack för era svar!

Jag vet inte hur vi kommer göra, om vi ska ge tillbaka pengarna eller inte, får se hur det utvecklas, men skönt att veta att vi har rätten på vår sida iaf.

Ja, Anonym (Sladd), hon verkar lite knäpp, det märkte vi redan innan, så borde kanske inte genomfört affären från början men gjort är gjort... Tycker naturligtvis synd om dem om det nu är som hon säger att barnet fått en allergisk reaktion, men vem vet om det ens beror på soffan! Eller om det ens kommer från oss, de var flera stycken som hämtade och bar soffan och forslade den sedan i en skåpbil de lånat, så det kan ju likagärna komma därifrån.

Tack, känns lite bättre nu! :)

Anmäl kärringen för trakasserier. Hårt mot hårt - det är det enda som fungerar på sådana där puckhuven!
  • Theorese

Hur vet ni att soffan fortfarande är i det skick som när ni sålde den? Ni behöver inte gå med på att köpa tillbaka den och varför ringa mitt i natten om en sån här sak?

Svar på tråden Någon som kan något om regler vid privat försäljning av begagnade möbler?