Tjänstledigt, Obetald semester mm
Hej
Jag ska snart börja studera. Jag har inte tillräckligt med veckor kvar hos CSN för att täcka hela min studietid. Jag tänkte skydda min SGI på följande olika sätt, och vill veta om jag har tänkt rätt så att jag verkligen skyddar SGI genom att göra så.
1. Ta ut flex timmar tre dagar i veckan, tjänstledigt två dagar och sedan föräldrapenning på helgen (lägsta nivån)
2. Ta ut semesterdagar tre dagar i veckan, tjänstledigt två dagar och sedan föräldrapenning på helgen (lägsta nivån)
3. Ta ut obetalda semesterdagar tre dagar i veckan, tjänstledigt två dagar och sedan föräldrapenning på helgen (lägsta nivån)
4. Utnyttja "tremånadersregeln", dvs att man inte behöver skydda sin SGI i tremånader. Lite osäker på om det spelar roll att jag innan dettat varvat arbete och föräldrapenning för att skydda min SGI.
5. Ta ut CSN-stöd på 50% (trots 100% studietakt).
6. Om man läser ett program och tar ut CSN både för och efter sommaruppehållet så blir SGI:n skyddad under sommaruppehållet vad jag förstår. Ur försäkringskassans vägledning: "SGI är alltså skyddad och hålls vilande under hela studietiden, det vill säga även under uppehåll mellan terminer."
Spelar det någon roll vad jag skriver på jobbets tidrapport när jag gör som 1-3? Dvs ska jag skriva tjänstledig eller föräldraledig tors-fre. Jag tar ju ut föräldradagarna först på lör-sön. (spelar ingen roll för min arbetsgivare)