• pcb

Kattunge sover i kattlådan

Vrf sover vår katt unge i kattlådan när vi lämnar hemmet?

Är en Maine coon på 13v.

• Svar på tråden Kattunge sover i kattlådan
  • nemo1
    lvhdjt skrev 2014-08-12 18:36:08 följande:
    Tror inte riktigt att du pratar om katter? Låter mer som du pratar om marsvin. Du får gärna länka sidan du läst detta på!
    Länka sidan? Jag talar av egen erfarenhet och som sagt tänk så många fler kattungar katthemmen hade kunnat sälja om de såldes som ensamkatter.
    Jag hjälper hemlösa katter och har gjort så i tio års tid och har många katter som samsas alldeles utmärkt tillsammans. De äter sover busar ihop.
    Och jag skulle aldrig aldrig i livet sälja en kattunge som ensamkatt.
  • lvhdjt

Verkar inte som du fått mycket "erfarenhet" på de åren tyvärr.

• lvhdjt

Som sagt, katter är olika. Vissa fungerar utmärkt i "grupp" vissa fungerar inte.

• nemo1
    lvhdjt skrev 2014-08-12 22:21:38 följande:
    Som sagt, katter är olika. Vissa fungerar utmärkt i "grupp" vissa fungerar inte.
    Kattungar kattungar kattungar, jag pratar fortfarande endast om kattungar. Många vuxna katter som är vana att bo själv har givetvis många gånger problem med att bo med en annan katt. Men.... ALLA kattungar behöver en kattkompis, de är vana vid att ha sina syskon och mamma hos sig.
  • Lilje
    nemo1 skrev 2014-08-13 09:33:52 följande:
    Kattungar kattungar kattungar, jag pratar fortfarande endast om kattungar. Många vuxna katter som är vana att bo själv har givetvis många gånger problem med att bo med en annan katt. Men.... ALLA kattungar behöver en kattkompis, de är vana vid att ha sina syskon och mamma hos sig.
    Så vad rekommenderar du når kattungen inte längre är kattunge? Att man slänger ut den extra?

Jag hade nog aldrig köpt katt av dig, du verkar inte ha mycket koll på dom.
  • EnGladPingvin

Kattungar som växer upp tillsammans brukar ha mycket glädje av varandra både när de är kattungar och när de är äldre. Det är många uppfödare och katthem som aldrig skulle sälja en ensam kattunge till ett hushåll utan någon annan katt just för att de har behov som bara en annan kattkompis kan tillfredsställa.

Vi har två katter som är kullsyskon och med tanke på hur mycket de busade med varandra som kattungar (och även fortfarande gör ibland) och hur mycket de sov tillsammans kan jag bara säga att det vore grymt att förneka dem den närheten från en artfrände. En människa kan aldrig busa lika mycket och på samma sätt som kattungen behöver för att må bra och utvecklas.

Dessutom måste de flesta som arbetar lämna katten ensam långa stunder och jag får ont i magen när jag tänker på en liten kattunge som ska sitta ensam i flera timmar varje dag. Det är rent grymt att slita den från både mamma och syskon och sen tro att det ska räcka med att leka med den en stund på kvällen. Inte konstigt att den söker trygghet i kattlådan när den lämnas ensam.

• EnGladPingvin
    Lilje skrev 2014-08-13 10:37:49 följande:
    Så vad rekommenderar du når kattungen inte längre är kattunge? Att man slänger ut den extra?

I stort sett alla katter som får växa upp med andra katter trivs med det även i vuxen ålder. Det finns undantag och då får man lösa det, men i de flesta fall har katter mycket glädje av varandra. Att katter som växer upp utan andra katter runt sig tycker de är otäcka och ett hot är inte så konstigt. Tvärtom ganska naturligt och samtidigt väldigt sorgligt.
  • nemo1
    Lilje skrev 2014-08-13 10:37:49 följande:

Mycket korkad kommentar! Hur är det uppe i hjärnkontoret?
  • lvhdjt
    nemo1 skrev 2014-08-13 11:53:27 följande:
    Mycket korkad kommentar! Hur är det uppe i hjärnkontoret?
    Har ingen aning om vilken ålder du är i. Men tanke hur du skriver låter du som en mycket arg 14-åring.
    När kattungarna är minst 12 veckor går det hur bra som helst att skilja dom från sin mamma och syskon.

Finns väldigt många böcker och seriösa sidor på internet som är skriva på ett enkelt språk.
    www.zoosajten.se/katt/bocker
    Läs även de sidor jag länkade innan. Mycket lätt att förstå.

Kunskap är makt och din erfarenhet tar dig ingenstans. Att ha ett öppet sinne kommer få dig att lära dig mer och må bättre.

Katter lever inte i flock utan de heter i såna fall "sociala grupper" där dom dock inte är beroende av varandra.
  • nemo1
    lvhdjt skrev 2014-08-13 14:20:03 följande:
    Har ingen aning om vilken ålder du är i. Men tanke hur du skriver låter du som en mycket arg 14-åring.
    När kattungarna är minst 12 veckor går det hur bra som helst att skilja dom från sin mamma och syskon.

Finns väldigt många böcker och seriösa sidor på internet som är skriva på ett enkelt språk.
    www.zoosajten.se/katt/bocker
    Läs även de sidor jag länkade innan. Mycket lätt att förstå.

Kunskap är makt och din erfarenhet tar dig ingenstans. Att ha ett öppet sinne kommer få dig att lära dig mer och må bättre.

Katter lever inte i flock utan de heter i såna fall "sociala grupper" där dom dock inte är beroende av varandra.
    Då säger vi så. Du fotrsätter att tycka det är ok att köpa en ensam kattunge som får sitta ensam största delen av dygnet när ägarna jobbar. Så fortsätter jag att sälja kattungar i par eller till någon som redan har katt!
Svar på tråden Kattunge sover i kattlådan