• LängtansBlåaBlomma

Skötbord i lägenhet, smart lösning?

Vi har ett litet badrum men helst hade jag haft skötbordet där. En tvättmaskin som man skulle kunna lägga ett skötbord på, men det är en liten toppmatad så tror inte det funkar så bra. Kan man ha skötbordet i sovrummet? Stör man inte sin sovande partner då, tex med tanke på lukten? Hur gör ni andra med skötbord?

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Svar på tråden Skötbord i lägenhet, smart lösning?
  • LängtansBlåaBlomma

Mätte vår tvättmaskin och den är bara drygt 50 cm djup så det går nog inte att lägga en lös skötbädd på :/

• LängtansBlåaBlomma

Kanske kan bygga en egen, lite mindre, för bebisens första månader... Kan en skötbädd på ca 60 cm räcka ibörjan?

• Pandamamma79
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-10 20:39:55 följande:

Mätte vår tvättmaskin och den är bara drygt 50 cm djup så det går nog inte att lägga en lös skötbädd på :/

Ha den på golvet då. Sängen, soffan, nått bord. Golvet räcker gott och väl när barnet börjar röra sig mer.
  • LängtansBlåaBlomma
    Pandamamma79 skrev 2014-08-10 20:43:33 följande:

Ha den på golvet då. Sängen, soffan, nått bord. Golvet räcker gott och väl när barnet börjar röra sig mer.

Det skulle kännas säkrare, då kan bebisen inte rulla ner på golvet.
  • Alexi

Det är oerhört skönt med skötbord. Det är så mycket bättre för ryggen än att stå framåtböjd över tex en säng. Med första barnet bytte vi alltid på skötbord men när andra kom och vi hade en tvååring också orkade man sällan upp till övervåningen så då blev det på en gästsäng istället, väldigt obekvämt.

Ett skötbord kan ju stå var som helst, ni har inget annat rum, bebisens blivande rum eller så?

• mammalovis

Med första barnet fanns ingen plats över i badrummet utan vi hade kombinerat skötbord med byrå under för alla kläder lättillgängligt, i rummet närmast badrummet. Det fanns inte plats nog att byta på golvet heller, utan snedvriden arbetsställning.

Med andra barnet har vi haft samma skötbord i badrummet med tygförvaring med fack för krämer, termometer, tvättservetter mm på ena sidan, då två barns blöjor och annat tog större plats. Skötbordet är från IKEA (Hemnes tror jag) med relativt höga sidkanter ställt mot en vägg. För vår del känns soffor, fåtöljer mm mer farliga nu under klättringsperioden än skötbordet där man alltid står vid blöjbyten.

Vi använder hundbajspåsar till använda blöjor. Skönt att ha alla grejer som behövs samlade på ett ställe. Borta byter jag alltid på golvet, då andras skötbord kan innehålla mer spännande saker att vända sig efter. Ett tips är att ha en fastklistrad spegel framför huvudet på barnet, så är det inte lika kul att krypa nedåt, då flesta barn gillar sin egen spegelbild.

• LängtansBlåaBlomma
    Alexi skrev 2014-08-10 21:13:46 följande:

Det är oerhört skönt med skötbord. Det är så mycket bättre för ryggen än att stå framåtböjd över tex en säng. Med första barnet bytte vi alltid på skötbord men när andra kom och vi hade en tvååring också orkade man sällan upp till övervåningen så då blev det på en gästsäng istället, väldigt obekvämt.

Ett skötbord kan ju stå var som helst, ni har inget annat rum, bebisens blivande rum eller så?

Sovrummet är ett alternativ, här finns det nog plats men jag funderar på om den andra störs om den ena är uppe och byter på barnet mitt i natten.
  • mammalovis

Ni får väl testa att byta i sovrummet och se om den andra störs och komplettera med skötbord senare, om det fungerar. En skötbädd har ni ju alltid nytta av ändå.

• Alexi
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-10 22:06:20 följande:
    Sovrummet är ett alternativ, här finns det nog plats men jag funderar på om den andra störs om den ena är uppe och byter på barnet mitt i natten.
    Fast byter blöja mitt i natten gör du ju bara precis i början. Det är ju enbart bajsblöjor man byter mitt i natten och det slutar (i alla fall båda mina två) de göra ganska snart på nätterna. Så då i början kanske man ändå hjälps åt eller så har man en provisorisk plats för nätterna just i början. Jag bytte blöjor på nätterna lite varstans med andra barnet.
  • amalie79

Min bästa kompis hade en skitbra lösning på detta. De tog en garderob och inredde den med en bräda, lampa, mobil. Hyllor med blöjor etc under.

• nernu

Både vi och alla våra syskon har satt ett vägghängt skötbord. Så smidigt! 

• isolande

Vi hade bara själva överdelen av ett ikea skötbord som min svåger snickrade till lite sidor på så vi kunde lägga det på ena delen av spjälsängen, tvärs över liksom. Då låg bebisen där det inte var "tak". Det var förstås precis i början innan de började kunna krypa runt eller vända sig. Supersmidigt.

Skaffa en svag liten nattlampa, mer behövs inte för att byta en snabb blöja på natten. Visst, din sambo kanske vaknar till, men min erfarenhet säger att de ganska snart blir immuna och snarkar vidare....

• LängtansBlåaBlomma
    isolande skrev 2014-08-11 13:09:19 följande:

Vi hade bara själva överdelen av ett ikea skötbord som min svåger snickrade till lite sidor på så vi kunde lägga det på ena delen av spjälsängen, tvärs över liksom. Då låg bebisen där det inte var "tak". Det var förstås precis i början innan de började kunna krypa runt eller vända sig. Supersmidigt.

Skaffa en svag liten nattlampa, mer behövs inte för att byta en snabb blöja på natten. Visst, din sambo kanske vaknar till, men min erfarenhet säger att de ganska snart blir immuna och snarkar vidare....

Hehe, vi får hoppas det!!!
  • godistroll82

Vi hade också problem med att hitta plats till skötbordet i vår lilla lägenhet. Det blev till slut ett vägghängt skötbord inne på toaletten, funkade väldigt bra och Smidigt när det är nära tvättstället också. Men nu har vi flyttat till större lägenhet och sonen är 6 mån och lite tung att lyfta upp på skötbord så vi byter nu blöja på sängen och har en liten skötbädd bara. Det hade funkat från början med och ett billigt alternativ.

• Honungsblomman
    Förväntansfull1990 skrev 2014-08-10 18:50:59 följande:

Jag har köpt ett kombinerat skötbord/byrå som jag ska ha i vardagsrummet. Kommer använda en blöjhink som förhoppningsvis håller lukten borta :) Om inte annat får man väl tömma den lite oftare än annars men tror det kommer bli bra!

Folk är så äckliga.
    Grejen med blöjhink är att det är enklare att få en lagom stor plastpåse att knyta ihop, och således förhindra att lukt sipprar ur, för att sedan slänga den i den vanliga papperskorgen.
    Man fyller liksom inte blöjhinken med blöja efter blöja. När man stoppat ner en blöja. så använder man knivbladet på sidan och skär av påsen och knyter ihop den. Sedan slänger man den inplastade blöjan i papperskorgen.
  • amalie79
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 01:12:00 följande:
    Folk är så äckliga.
    Grejen med blöjhink är att det är enklare att få en lagom stor plastpåse att knyta ihop, och således förhindra att lukt sipprar ur, för att sedan slänga den i den vanliga papperskorgen.
    Man fyller liksom inte blöjhinken med blöja efter blöja. När man stoppat ner en blöja. så använder man knivbladet på sidan och skär av påsen och knyter ihop den. Sedan slänger man den inplastade blöjan i papperskorgen.
    Ja jag fattar inte heller, har haft kompisar som fyllt hela hinken med blöjor innan de tömt. Man slänger väl för jösse namn sopor varje dag!
Svar på tråden Skötbord i lägenhet, smart lösning?