Kan någon få veta vem pappan är?
Jag är ensamstående och gravid, har länge väldigt gärna velat ha barn så ska självklart behålla. Vet ju inte om jag någonsin hittar "den rätte" ändå. Jag är 32, har ordnade förhållanden, mycket välbetalt jobb där det inte verkar vara något problem att vara hemma ett år och sen komma tillbaka, kan köpa en större lägenhet och har vänner och familj på nära håll. De är alla väldigt stöttande, framför allt min bror ser fram emot att bli morbror. Det känns helt enkelt jättebra!
Pappan till barnet är en vän till mig, ingen av oss är intresserade av att ha ett förhållande och han vill inte ha barn. Helt förståeligt tycker jag. Han undrade försiktigt om jag inte skulle göra abort, men efter att jag förklarat mina känslor är han med på att jag ska behålla barnet själv. Ingen av oss tycker att han ska vara en del i barnets liv.
Jag vill absolut inte tvinga in honom i en oönskad papparoll, även om jag inser att det är bra för barn att ha två föräldrar. Jag tror inte att en ovillig pappa är mycket att ha egentligen och i min familj kommer barnet att ha andra vuxna förebilder. Jag väntar mig absolut heller inget ekonomiskt stöd från honom, han vill inte ha ett barn, det är det jag som vill. Alltså är det jag som betalar, och det kan jag. Som jag har förstått det blir han inte skyldig ett öre om vi gemensamt avtalar om detta, de regler som finns går väl bara in i de fall man inte beslutar om något annat? Sen inser vi båda att det är viktigt att veta om faderskap i medicinska sammanhang och att barnet egentligen har rätt till båda föräldrar.
Vad innebär det egentligen om vi registrerar honom som pappa? Detta skulle vi göra av medicinska skäl samt att barnet ska kunna få veta att han är pappan t.ex. om något skulle hända mig. Kan han få några som helst skyldigheter gentemot barnet? Kan utomstående kolla i dessa register och se att han är pappan? Borde jag helt enkelt uppge att jag inte vet vem pappan är? Det känns inte heller helt ok gentemot barnet.
Ledsen för långt inlägg, tacksam för svar!