• spöke

Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (pojknamn)

*** Inspirationslista ***

Astrid Lindgrens verk är helt klart några av de mest inflytelserika namnkällorna i Sverige. Många av namnen har blivit populära eller fått ett extra uppsving tack vare Astrid.

Här har jag listat tjugo pojknamn från Astrids böcker - vilket namn gillar du bäst? Kommentera gärna.

SpökeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-13 20:20
    Flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m73791517.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (pojknamn)
  • Mithi

Jag tycker om Emil, Anton, Alfred, Lukas, Rasmus, Melker, Pelle och Nils  

• fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-14 08:26:31 följande:
    Mytologiska namn på barn, är en kategori för sig.
    Vi har å enda sidan Loke, Fjalar och Freja. Samtidigt har vi Kevin, Liam och Cassandra. - Jag känner att det är liknande människor som använder sig av dessa namn, på människobarn, bara att den ena kategorin har fler patriotiska anhängare.
    Nja, vissa mytologiska namn går ändå bra tycker jag. Vissa är så vanliga att de är rätt "avdramatiserade".
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hobbyarkitekt
    fluu skrev 2014-08-14 19:51:37 följande:
    Nja, vissa mytologiska namn går ändå bra tycker jag. Vissa är så vanliga att de är rätt "avdramatiserade".
    Avdramatiserade eller ej. Det är fortfarande en viss typ av människor som använder sig av dessa namn.
  • Aspie

Birk (som jag röstade på) och Melker är mina favoriter från den listan.

• spöke
    fluu skrev 2014-08-14 06:51:43 följande:
    Av dessa är Nils finast och "bäst" enligt min smak. Det AL-pojknamnet som låter vackrast är Fjalar. Andra namn ur AL som jag gillar är bland andra: Leander, Alfred, Emil, Gunnar, Anders, Manfred, Einar, Bengt. Massor av vackra namn helt enkelt ;)
    Tycker också att Fjalar låter väldigt vackert.
  • Honungsblomman

Wilhelm är fint, tycker jag.
    (Förklaring: "Mio" i "Mio min Mio" heter ju egentligen "Bo Wilhelm Olsson").
    Även namnet Bo är ganska gulligt. Jag kan dock ha blivit lite påverkad av Pixibok-serien om "Bo". ;)

• spöke
    Honungsblomman skrev 2014-08-21 13:38:28 följande:
    Wilhelm är fint, tycker jag.
    (Förklaring: "Mio" i "Mio min Mio" heter ju egentligen "Bo Wilhelm Olsson").
    Även namnet Bo är ganska gulligt. Jag kan dock ha blivit lite påverkad av Pixibok-serien om "Bo". ;)
    Pixi-Bo är ju himla gullig. Faktiskt!
  • Honungsblomman
    spöke skrev 2014-08-21 13:53:38 följande:
    Pixi-Bo är ju himla gullig. Faktiskt!
    Ja, visst är han. Så pass gullig att jag till och med har en speciell "Bo-röst" när jag läser Bo's repliker i boken. Skrattande
  • spöke
    Honungsblomman skrev 2014-08-21 14:18:54 följande:
    Ja, visst är han. Så pass gullig att jag till och med har en speciell "Bo-röst" när jag läser Bo's repliker i boken. Skrattande
    Hihi, jag brukar också köra olika röster när jag läser barnböcker - gärna med olika dialekter.
  • Honungsblomman
    spöke skrev 2014-08-21 16:01:53 följande:
    Hihi, jag brukar också köra olika röster när jag läser barnböcker - gärna med olika dialekter.
    Va kul! :) Det ger ju mer liv till sagan, så är det ju.
    Olika dialekter har jag kommit på mig själv att ha ibland, då jag läser högt ur barnböcker. Många äldre figurer får oftast skrovliga södersvenska dialekter, av någon anledning.
  • Vokalissan
    KovTjejen89 skrev 2014-08-31 06:49:09 följande:

Vem heter Niklas i en bok av Astrid Lindgren?

Pelles storebror på Saltkråkan!

Själv gillar jag Mio och Jonatan!
  • Cilla93

Jättemånga fina. Röstade på Jonatan men Nils, Birk, Mattis och Melker är också fina.

• MrsFreud

Jag gillar flera av namnen men tycker nog att Lukas (Lucas) är allra finast. Det heter min äldsta i andranamn, och jag har många gånger funderat på att ge hans yngre bröder det namnet trots att det redan är "upptaget". Men jag gillar även Alfred, Mio, Emil, Rasmus, Mattis, Niklas, Jonathan

Svar på tråden Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (pojknamn)