• liten2014

hon lämnar hunden ensam... vad göra?

En tjej jag känner äger en hund. Rätt busig men ändå lydig. Hon bor i lägenhet. Jobbar långa pass, längsta är på 10 timmar, från lunch till sen kväll. Hon lämnar hunden ensam dessa timmar. Detta har hon tydligen gjort länge. Hunden gör sina behov inne.

Tycker så synd om hunden även fast hon säger att den bara sover... Vart kan jag vända mig för att göra en anmälan? Hur länge får en hund vara ensam?

• Svar på tråden hon lämnar hunden ensam... vad göra?
  • Voodoodoll
    liten2014 skrev 2014-08-15 22:36:26 följande:

En tjej jag känner äger en hund. Rätt busig men ändå lydig. Hon bor i lägenhet. Jobbar långa pass, längsta är på 10 timmar, från lunch till sen kväll. Hon lämnar hunden ensam dessa timmar. Detta har hon tydligen gjort länge. Hunden gör sina behov inne.

Tycker så synd om hunden även fast hon säger att den bara sover... Vart kan jag vända mig för att göra en anmälan? Hur länge får en hund vara ensam?

En hund får vara ensam i 4 h enligt lag. Stackars hund.
  • Harvester

Gå in på "Miljö och hälsa" på kommunens hemsida, där bör finnas länk till djurskyddsinspektörer alt ring Länsstyrelsen och säg att du vill prata med ngn som har hand om djurskydd. Det är INTE ok att ha en hund så!

• San

Jag skulle aldrig få för mig att lämna min hund i 10 timmar. Det är verkligen inte okej! Jag lämnar henne MAX 5 timmar. Jag skulle lyssna på Harvesters råd.

• Tow2Mater
    liten2014 skrev 2014-08-15 22:36:26 följande:

Tycker så synd om hunden även fast hon säger att den bara sover...

Vad gor att du tycker synd om en sovande hund??

Erbjud dig att gå o rasta den på lunchen?
  • Dexter dot com

Ring Länsstyrelsens djurskydd och gör en anmälan. En vuxen hund ska rastas minst var 6:e timme och tvingas hunden göra sina behov inne klassas det som vanvård. 

• Alexandra1990

Enligt lag har jag för mig att det är 4 timmar. Går ju googla fram :P Eftersom att du säger att hunden gör sina behov inomhus så borde du agera, det är ett tydligt tecken på att hunden inte rastas ordentligt.

Tio timmar är jättemycket!

Vi hade hund och katt under uppväxten och hunden rastades morgon, på lunchen av någon av oss syskon som gick hem från skolan, på eftermiddagen, på kvällen och sen en sista lite mindre tur innan läggdags. Och vi hade ingen ras som behövde aktiveras så mycket egentligen. Vissa raser kräver mycket aktivering och långa promenader.

Har du pratat med henne om din oro?

• Hobbyarkitekt

Jag har svårt att tro att en redig vuxen människa tillåter sin hund att göra behoven inomhus.
    Menar du alltså att hunden bajsar och kissar inomhus, var och varannan dag och att ägaren till hunden kommer hem från sitt jobb och tar reda på all avföring - dagligen?
    Nja, det tror jag inte ett dugg på.
    Vem vill komma hem dagligen till ett nerbajsat och nerkissat hem?

• Dexter dot com
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-16 07:54:57 följande:

Jag har svårt att tro att en redig vuxen människa tillåter sin hund att göra behoven inomhus.
    Menar du alltså att hunden bajsar och kissar inomhus, var och varannan dag och att ägaren till hunden kommer hem från sitt jobb och tar reda på all avföring - dagligen?

Ingen redig, normal människa lämnar sin hund ensam i 10 timmar ! Om du bara visste hur många som inte sköter sina hundar och tillgodoser deras mest nödvändiga behov såsom mat,vatten,sällskap, motion och aktivering.
  • viseversa
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-16 07:54:57 följande:

Var bor du? På ett rosa fluffmoln omringad av enhörningar? Eftersom du inte tror på att det finns folk som vanvårdar sina djur?
  • Hobbyarkitekt
    Dexter dot com skrev 2014-08-16 08:20:12 följande:
    Ingen redig, normal människa lämnar sin hund ensam i 10 timmar ! Om du bara visste hur många som inte sköter sina hundar och tillgodoser deras mest nödvändiga behov såsom mat,vatten,sällskap, motion och aktivering.
    Fast om hunden gång på gång bajsar och kissar inne, så gör man väl något åt saken.
    Nog för att jag är pedant (jag skaffar inte husdjur själv av den enkla anledningen att de hårar av sig och/eller kissar och bajsar på låda/i bur), men INGEN människa vill väl ha AVFÖRING på sitt golv och sina väggar!?
  • Dexter dot com
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-16 09:00:17 följande:
    Fast om hunden gång på gång bajsar och kissar inne, så gör man väl något åt saken.
    Nog för att jag är pedant (jag skaffar inte husdjur själv av den enkla anledningen att de hårar av sig och/eller kissar och bajsar på låda/i bur), men INGEN människa vill väl ha AVFÖRING på sitt golv och sina väggar!?
    Det finns människor som faktiskt inte bryr sig att ordna hundvakt kostar pengar och då tar man hellre "olyckorna" på golven, det är ofta samma människor som spöar sina hundar för att skäller / tuggat på möbler när dom varit ensamma för länge eller avlivar sina hundar för att dom är jobbiga när ägarna helt enkelt inte orkar aktivera hundarna ordentligt. 
  • viseversa
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-16 09:00:17 följande:
    Jo finns tyvärr MASSOR av människor som bor under värre förhållanden än så. Googla vet jag så får du se hur vissa bor. Finns folk som går runt i bajs och kiss från sina djur samt sover i det.
  • Speakers Corner
    Harvester skrev 2014-08-15 22:57:41 följande:

Gå in på "Miljö och hälsa" på kommunens hemsida, där bör finnas länk till djurskyddsinspektörer alt ring Länsstyrelsen och säg att du vill prata med ngn som har hand om djurskydd. Det är INTE ok att ha en hund så!

Precis så.
  • Speakers Corner
    Tow2Mater skrev 2014-08-16 03:42:16 följande:
    Vad gor att du tycker synd om en sovande hund??

Erbjud dig att gå o rasta den på lunchen?
    För att förstå det måste man ha basickunskaper i en hunds behov.
    Men låt mig säga att det handlar om att hunden är ett flockdjur som behöver få vara med sin flock och det handlar om mental och fysisk stimulans för hunden.
    I min värld är det ett åtagande man förbinder sig till när man skaffar en hund.
    Det är en levande varelse ingen leksak man kan plocka fram när man känner för det och ignorera i övrigt.
    Om det är det man vill är det bättre att köpa en tyghund att leka med.
  • Hobbyarkitekt
    viseversa skrev 2014-08-16 09:14:28 följande:
    Jo finns tyvärr MASSOR av människor som bor under värre förhållanden än så. Googla vet jag så får du se hur vissa bor. Finns folk som går runt i bajs och kiss från sina djur samt sover i det.
    Vad ska jag googla på?
    "Lever i en bajslåda"?
  • Gizmo

Stackars hund! Gör en anmälan till Länsstyrelsen genast. Ingen vovve ska behöva leva i misär.

Svar på tråden hon lämnar hunden ensam... vad göra?