• Jencie

Sluta med napp, suger på tummen?!

Vår dotter är 3 år (4 i oktober) och vi har sedan några veckor tillbaka plockat bort nappen under dagtid. hon frågar inte så mycket efter den och vet att det bara är vid läggdags som det är okej. men nu har vi kommit på henne ett antal gånger under dom senaste dagarna med att suga på tummen . vilket känns betydligt värre än om hon skulle ha nappen dagtid då det är mycket svårare att plocka bort den ovanan. jag vet själv sög på tummen tills jag var 8 år och då hade mina föräldrar kämpat länge med att jag skulle sluta. många barn håller på ända upp i högstadiet. detta vill vi naturligtvis undvika, men hur? ska vi låta henne ha nappen på dagtid igen och eventuellt vänta in en tid då hon är mer "redo" att sluta? eller ska vi bara gilla läget med tummen och säga ifrån när vlöl upptäcker henne? eller vad gör man?

• Svar på tråden Sluta med napp, suger på tummen?!
  • Nyfikna72

Att sluta sent med napp brukar innebära tumme istället eftersom barnet är medveten om alternativet. Nu är det ju som det är så det är nog bara kämpa på, att fortsätta med napp är nog inte så smart.

Svar på tråden Sluta med napp, suger på tummen?!