• bf141123

Högriskgraviditet, någon fler?

Hej!

Är gravid med vårt fjärde barn, en riktig sladdis. Jag är en högriskgraviditet under alla graviditeter pga högt blodtryck som kan/har orsaka/t tillväxthämning och fosterdöd. Vår förstfödde dog i v24 pga massiva infarkter i moderkakan, nr 2 gick jag hela vägen (v38) nr 3 föddes 29+0 pga minskat flöde i navelsträng och var 30% tillväxthämmad. Väntar nu vårt fjärde barn och är i v26. Helt sjukskriven, äter 2 st blodtrycksmediciner och en blodförtunnande. Ska på vår andra tillväxtmätning på måndag. Legat inne 2 ggr på förlossning för blodtrycksmätningar (dygn). Har dock aldrig haft havandeskapsförgiftning.
    Undrar om det finns någon fler som går hos specmvc parallellt med vanlig mvc och är bedömd som högriskgraviditet?

• Svar på tråden Högriskgraviditet, någon fler?
  • Grynet2010

Jag väntar också barn nr 4 och är högriskföderska då min livmoder sprack under kejsarsnittet förra graviditeten. Vi blev avråd att bli gravid igen men trots piller är jag nu i v 19 och går på täta kontroller. Min livmoder är tunn samt att under förra snittet så blev dom tvungen att ta ut urinblåsan den hade fastnat i buken plus att jag hade mycket ärrvävnader och stora bråck i gamla snittet.

• bf141123
    Grynet2010 skrev 2014-08-16 21:25:30 följande:

Jag väntar också barn nr 4 och är högriskföderska då min livmoder sprack under kejsarsnittet förra graviditeten. Vi blev avråd att bli gravid igen men trots piller är jag nu i v 19 och går på täta kontroller. Min livmoder är tunn samt att under förra snittet så blev dom tvungen att ta ut urinblåsan den hade fastnat i buken plus att jag hade mycket ärrvävnader och stora bråck i gamla snittet.

Sprucken livmoder, låter fruktansvärt! Vad bra att de kunde sy ihop den. En vän till mig fick också problem med sin urinblåsa. Den hade "fastnat" i snitt nr1 men blev fixat vid nr2. Vår lilla var inte planerad, våra barn är 16½ och snart 14 år så en bäbis fanns inte på kartan. Men när vi upptäckte det så började tankarna snurra..läkare konsulterades och vi valde att behålla henne. Kändes så fel att ta bort. 
    Är lite nervös inför tillväxtmätningen imorgon. Det brukar gå fort när flödet i navelstränge och/eller flödet i kärlen till livmodern försämras. Det är de tre som mäts samt hennes storlek. Vår yngsta fick sämre flöde den här tiden.

Hoppas att allt fortsätter gå bra för dig, håller tummarna!
  • yodi

min sista graviditet räknades som högriskgraviditet.
    graviditeten innan hade jag fått svår hf samt hellp, dottern föddes v 32 med ks då flera inre organ höll på att ge upp.

fjärde graviditeten åt jag trombyl från v 7, när jag kom till v 18 blev jag sjukskriven. v 22 så kom dom fram till att flöde i navelsträngen var påverkat och vi fick gå på täta kontroller på spec mvc, vi var där två gånger i veckan för att kolla blodtryck,blodprover och urin prover. ett tul gjordes v 26 han var då -12%

v 28 konstaterades svår hf och tul visade att han inte hade växt något sen v 26 så det blev akut ks och ut kom en liten kille på 855g

• bf141123
    yodi skrev 2014-08-18 10:00:39 följande:

min sista graviditet räknades som högriskgraviditet.
    graviditeten innan hade jag fått svår hf samt hellp, dottern föddes v 32 med ks då flera inre organ höll på att ge upp.

fjärde graviditeten åt jag trombyl från v 7, när jag kom till v 18 blev jag sjukskriven. v 22 så kom dom fram till att flöde i navelsträngen var påverkat och vi fick gå på täta kontroller på spec mvc, vi var där två gånger i veckan för att kolla blodtryck,blodprover och urin prover. ett tul gjordes v 26 han var då -12%

v 28 konstaterades svår hf och tul visade att han inte hade växt något sen v 26 så det blev akut ks och ut kom en liten kille på 855g

Är det ok med både dig och barnen nu? Hur gamla är de? Min tjej som föddes i v29 fyller snart 14 och är friskast i familjen. 
  • bf141123

Varit på tillv.ul idag. Allt såg bra ut med tjejen! Är 26+0 nu och hon väger 950g. Det är nästan lika mycket som hennes storasyster i v29+0 (födelsevikt 980g, -30% tillväxthäm.). Alla flöden var ok. Puh! Ska tillbaka om 2 v. Mitt bl.tryck är dock lite väl högt, 160/98, så täta kontroller av det innan de sätter in ytterligare medicin.

• SkogsstjärnN

Här är en till, bara i vecka 15 dock och senaste graviditeten var för nio år sedan.

Havandeskapsförgiftning från v.22 i förra graviditeten, pga av värdelös vård gick jag ända till vecka 35 och hade bara tur att vi överlevde. Då hade blodtrycker skjutit i höjden och jag haft både organpåverkan och krampanfall i flera veckor. Som tur var var jag på förlossningen då moderkakan lossnade och dottern klarade sig precis.

Har hunnit flytta till sthlm sen dess och är imponerad över hur pass "tagen på allvar" jag känner mig, fick träffa läkare redan i vecka 8 och var på specmödra i vecka 11. Nu är det bara att vänta till första flödesmätningen i vecka 24 som avgör hur det står till i fortsättningen.

Jag har svårt att förhålla mig till hur denna graviditet ska bli. Har hela tiden räknat med att om det blir ett till barn så kommer allt bli värre, dels pga av åren som gått men även på grund av att jag fått en autoimuna sjukdommar som i sig ökar risken för att det händer igen. Mitt egna blodtryck gick dessutom aldrig tillbaka efter dottern föddes så nu börjar jag på gränsen till högt. Men det kanske går skitbra? Alla ska vara så himla uppåt och jag får ingen riktigt grepp om hur stora riskerna är egentligen.

• bf141123

SkogsstjärnN, vad bra att de har koll på dig från början. Får du medicin mot ditt blodtryck? Ibland kan läkare undvika att berätta om risker som ev kan hända för att inte skrämma upp mamman. Fel anser jag, iallafall om det finns något som gör att det inte kommer att bli en normal graviditet. Vänd dig till läkare på specmvc om du har frågor om risker kring denna graviditet. Jag har fött tre barn och det har alla varit olika trots samma problem, högt blodtryck och hög risk för tillväxthämmning. Bara vänta och se hur denna slutar. Håller tummarna för dig!

• yodi
    bf141123 skrev 2014-08-18 17:25:21 följande:
    Är det ok med både dig och barnen nu? Hur gamla är de? Min tjej som föddes i v29 fyller snart 14 och är friskast i familjen. 
    jag har fått en kronisk njurskada, den är liten och påverkar inte mitt dagliga liv men njurarna är lite känsligare.

isabella är nu fyra och visserligen liten för sin ålder men i övrigt pigg och frisk, hade infektions astma som hon växt i från.

jonathan är nu nio månader, han har lätt bpd ( kronisk lungsjukdom, ärr vävnad på lungorna som kom av att han tvingades andas så långt innan han egentligen skulle)  men i dags läget är det inget som ger honom bekymmer.
  • SkogsstjärnN
    bf141123 skrev 2014-08-19 09:56:02 följande:

SkogsstjärnN, vad bra att de har koll på dig från början. Får du medicin mot ditt blodtryck? Ibland kan läkare undvika att berätta om risker som ev kan hända för att inte skrämma upp mamman. Fel anser jag, iallafall om det finns något som gör att det inte kommer att bli en normal graviditet. Vänd dig till läkare på specmvc om du har frågor om risker kring denna graviditet. Jag har fött tre barn och det har alla varit olika trots samma problem, högt blodtryck och hög risk för tillväxthämmning. Bara vänta och se hur denna slutar. Håller tummarna för dig!

Ingen blodtrycksförändring än men inbokat kontroller tätt from vecka 22. Äter ingen blodtrycksmedecin normalt iom att jag är precis på gränsen. Dock fick jag trombyl från vecka 10 då det kanske förebygger HF.

Jaa, precis! Efter att jag skrev dethär igår vände jag mig till sambon och hade en lång diskussion om hur dumt det är att vården ska vara så himla lugnande hela tiden. Det går bra, tänk inte på det och gulligull hela tiden. Jag är verkligen inte en sådan som oroar sig så det blir bara fjantigt. Men vi kom fram till igår att det ligger på mig att be dem prata med mig på ett annat sätt, då får ta tag i det nästa möte:)

När blev du sjukskriven? Håller alla tummar för dig med:)
  • bf141123
    SkogsstjärnN skrev 2014-08-19 13:12:13 följande:
    Ingen blodtrycksförändring än men inbokat kontroller tätt from vecka 22. Äter ingen blodtrycksmedecin normalt iom att jag är precis på gränsen. Dock fick jag trombyl från vecka 10 då det kanske förebygger HF.

Jaa, precis! Efter att jag skrev dethär igår vände jag mig till sambon och hade en lång diskussion om hur dumt det är att vården ska vara så himla lugnande hela tiden. Det går bra, tänk inte på det och gulligull hela tiden. Jag är verkligen inte en sådan som oroar sig så det blir bara fjantigt. Men vi kom fram till igår att det ligger på mig att be dem prata med mig på ett annat sätt, då får ta tag i det nästa möte:)

När blev du sjukskriven? Håller alla tummar för dig med:)
    Blev sjukskriven ganska sent i denna graviditet jämfört med de andra, v20. De andra från v13. Sen har jag hört hur hård fk har blivit på att bevilja sjukskrivning så det var lite nervöst ett tag. Semestertider så det tog 6 v innan jag fick besked. 
  • bf141123
    yodi skrev 2014-08-19 09:58:19 följande:
    jag har fått en kronisk njurskada, den är liten och påverkar inte mitt dagliga liv men njurarna är lite känsligare.

isabella är nu fyra och visserligen liten för sin ålder men i övrigt pigg och frisk, hade infektions astma som hon växt i från.

jonathan är nu nio månader, han har lätt bpd ( kronisk lungsjukdom, ärr vävnad på lungorna som kom av att han tvingades andas så långt innan han egentligen skulle)  men i dags läget är det inget som ger honom bekymmer.
    Min prematurtjej var också liten med infektionsastma till 3 års ålder. Hade även BPD så efter 13 v på prematuren gick vi hem med syrgas. Den hade vi hemma i nästan 2 års tid (hon blev bättre och kunde vara utan mycket men krävdes när hon blev riktigt förkyld vilket var en gång i månaden). Inhalationer av mediciner samt sondmatning. 
    Hon har inga men av sin tidiga födsel med alla komplikationer som följde. Dock tidig pubertet, 10 år. 
    Härligt att dina barn mår bra! 
  • bf141123

Nu har vi legat ett dygn på BB/Förlossningen för täta blodtryckskontroller igen. Hade alldeles för högt tryck så det var bara att åka in i går fm. Lugnade ner sig så idag fick jag åka hem. Två veckor på raken, undrar om jag måste åka in nästa vecka också....
    Ingen tredje medicin..ännu...De gjorde en snabb koll på lilltjejen och allt såg bra ut, låg t.o.m och sög på tummen! Känns bra att hon mår ok. På tillväxtul. i måndags vägde hon 950g. Precis som hon skulle!

• SkogsstjärnN

Tycker att folk verkar bli sjukskrivna för så himla mycket då man läser här inne på FL så vette tusan om du hade blivit nekad!

Skönt att tjejen såg bra ut, tråkigt att du måste åka in. Har du egen mätare eller går du till mvc eller känner du när du ligger högt?

• bf141123
    SkogsstjärnN skrev 2014-08-22 14:41:22 följande:

Tycker att folk verkar bli sjukskrivna för så himla mycket då man läser här inne på FL så vette tusan om du hade blivit nekad!

Skönt att tjejen såg bra ut, tråkigt att du måste åka in. Har du egen mätare eller går du till mvc eller känner du när du ligger högt?

Jag går till dsk, 3 minuters gångväg. Har fått låna blodtrycksmanschett med barn nr 2 och 3. Får se om det blir så denna gången.
  • bf141123

Har sovit två nätter på förlossningen nu. Fick åka in i måndags pga blödning i vecka 27+0. De vet inte riktigt vart det kommer ifrån så jag har fått två kortisonsprutor för att påskynda lungmognaden OM det skulle bli förlösning snart. De passar även på att byta ut en blodtrycksmedicin. Alla andra värden är bra. Lilltjejen mår bara bra. Slutade att blöda på måndag kväll. Men det känns inte roligt...

• Lihihi

Hej! Jag plussade förra veckan och är bara I i v5, och pga att jag haft proppar i lungor och ben så räknas jag som högriskgraviditet. Har varit och tagit en del prover på MvC redan och på fredag ska jag på läkarbesök för att få sprutor med blodförtunnande. Mer än så vet jag inte ännu men jag hoppas att bebis inte ska påverkas något nu när jag får sprutor så tidigt. Hoppas kunna få mycket information hos läkarn på fredag.

Är dock orolig för missfall då en vanlig orsak är just proppar... Så den här veckan kan inte gå fort nog.

Håller tummarna för er andra och hoppas allt gått bra !

• bf141123
    Lihihi skrev 2014-09-01 08:57:08 följande:

Hej! Jag plussade förra veckan och är bara I i v5, och pga att jag haft proppar i lungor och ben så räknas jag som högriskgraviditet. Har varit och tagit en del prover på MvC redan och på fredag ska jag på läkarbesök för att få sprutor med blodförtunnande. Mer än så vet jag inte ännu men jag hoppas att bebis inte ska påverkas något nu när jag får sprutor så tidigt. Hoppas kunna få mycket information hos läkarn på fredag.

Är dock orolig för missfall då en vanlig orsak är just proppar... Så den här veckan kan inte gå fort nog.

Håller tummarna för er andra och hoppas allt gått bra !

Håller tummarna för dig också. Glad
  • Estebanan

Puffar upp tråden. Undrar hur det har gått för er som skrev? Jag planerar barn, är ev gravid, haft två havandeskapsförgiftningar innan och är LIVRÄDD. Samtidigt läser jag om er andra, modiga kvinnor som törs bli gravida igen.

Vore kul att höra hur det har gått för er gravida?

Svar på tråden Högriskgraviditet, någon fler?