• Anonym (undar?)

11 år, "behöver" inget göra här hemma

Har 1 bonusbarn som är 11 år, fyller 12 nästa vår. Hon bor med oss vv.
    Tänkte höra med er andra som har barn i denna ålder hur mycket barnen hjälper till hemma?

Hos oss behöver inte bonus göra något. Har pratat med hennes pappa om att hon kanske kunde plocka av från matbordet en dag i veckan åtminstone, han håller väl med men har inte pratat med henne om det. Ibland plockar hon av om pappan säger till henne (typ 1 gång i månaden), men då efter suck och stön. Det slutar ändå med att hennes far hjälper henne att ta undan och plocka av, han tycker "synd" om henne som får stå själv och slita.

Som jag minns det brukade jag åtminstone hjälpa till med att duka när jag var i hennes ålder, men det har aldrig hänt att hon gjort.

För övrigt gör hon inget. Absolut inget annat. Har precis efter mycket tjat från både pappan och mig lyckats få henne att ställa in sin egen disk i diskmaskinen. Tidigare har allt bara stått på bänken (mellanmål etc som hon själv tagit när hon kommer hem före oss, saker hon bakat med, middagstallriken etc).

Tallrikar och glas mm som hon tar ner på sitt rum står kvar i dagar. Kläder och blöta handdukar kastas på golvet, men det struntar jag i så länge det är i hennes eget rum. Vi har "egna" handdukar, vill hon duscha med sina mögliga är det upp till henne. Hamnar grejerna någon annan stans släpper jag dom inne på hennes rum.

Hon har veckopeng, tycker att hon iallafall kunde städa sitt rum innan den delas ut men det behöver hon inte göra.

Har 2 barn till, 4 och 5 år, som gör precis lika mycket som bonus. Dom kan till och med duka fram frukosten ibland om man frågar snällt. Brukar be dom om att duka bordet ca 1 gång i veckan så de ska få in vanan att hjälpa till lite.

Det handlar inte om att jag vill att bonus ska städa hela huset, alltid diska eller nåt sånt, undrar mest hur ni andra har det? Vilka krav man kan ställa på barn i denna ålder?

Hennes pappa tycker inte det gör så mycket med disk på rummet, blöta handdukar osv, så länge det inte handlar om "allvarliga" saker. Han tror att barn gör "revolt" om man har för stränga regler. Men jag tycker inte det handlar om stränga regler, snarare inga regler.

Hela sommarlovet har hon varit uppe så länge hon själv tycker, vilket betyder till tolv/ett på natten. Och är jättegrinig med stora påsar under ögonen på morgonen. Spenderar större delen av dagen att se på tv, oavsett om solen skiner eller inte. Sitter bara inne. Tycker det känns så tråkigt, som förälder behöver man sätta gränser, men lägger mig inte i detta så mycket, känner att jag inte får så mycket till gensvar då jag försöker prata med pappan.

Vi har för övrigt ett jättebra liv tillsammans och är lyckliga med våra barn, men kan inte låta bli att tycka att man borde ställa mer på krav på bonus. Hos hennes mamma är det ungefär samam sak, men hon blir mer "curlad" där. 

• Svar på tråden 11 år, "behöver" inget göra här hemma
  • Anonym (Malin)

Det viktigaste är nog att du och pappan kommer överens om en rimlig nivå på hur mycket barnen ska hjälpa till hemma.

Även om pappan inte tycker att 11-åringen ska ha eget ansvar för vissa saker så hindrar ju inte det att du ber barnet om att hjälpa till att tex städa, laga mat etc tillsammans med dig/er.

• Helle 85

Jag växte själv upp med att inte behöva plocka å städa med mera när jag bodde hemma. Inte förens mamma blev tokig och allt skulle fixas på en gång. Jag hade svårt med städning osv när jag flyttade hemifrån å det har inte rättat upp sig förens nu efter jag träffa min man. Han har barn sen innan å sedan har vi ett barn. Hans barn va 6 när vi träffades. Jag brukar ta upp det som jag funderar över när det gäller hans barn men i slutändan är det hans ansvar för vilken person hon blir. Vi har liknande åsikter å tankar som fungerar väldigt bra på vårt barn men tyvärr inte på hans. Vi försöker lära vår tvååring hur man gör och beter sig och har en plan för vilka färdigheter vi vill ge barnet. Dock e det svårare med hans barn, barnet glömmer, orkar inte, struntar i osv och mannen orkar inte alltid ta tag i det. Är det då något som direkt berör mig så involverar jag mig annars så är det upp till honom. Jag tycker om och respekterar barnet men jag kan inte gå på denne som jag hade gjort med mitt eget. Så mitt tips, välj dina bråk och försök få mannen att förstå att han ansvarar för hur hans barn blir och vilka färdigheter denne får. Själv hoppas jag ge vår son färdigheterna för att sköta ett bra hem.

• anonymxyz

Tycker att du ska prata med pappan om du går och irriterar dig på saker istället för att ta ut det på barnet.

• Anonym (bra)
    Anonym (Malin) skrev 2014-08-17 14:49:48 följande:

Här hemma så gör vi oftast saker tillsammans istället för att ha uppdelat på olika dagar. När middagen ska lagas så brukar någon av barnen göra sallad medan den andra dukar tex. När vi har ätit klart brukar alla hjälpas åt att duka av bordet genom att ta några saker var tills det är undanplockat.

Kan du inte bara säga till när du lagar maten att du behöver hjälp med att tex duka eller fixa sallad. Det brukar ge tid till att prata om hur dagen har varit när man fixar tillsammans i köket. Och att alla hjälps åt att plocka undan efter maten är väl en självklarhet? Det går ju jättesnabbt om alla bara gör några saker var. Du kan väl säga till att om X plockar in det som ska i kylen så kan Y göra matlådor av resterna medan jag torkar av bord och köksbänken.

Mycket bra inlägg! Vill bara göra ett pyttetillägg om att bonus kanske behöver lite beröm i början innan det blir en vana.
  • Anonym (.....)

Har hon inga vänner som hon är med under veckorna hos er?

• Anonym (bra)

Jag har ingen erfarenhet av så stora barn. Men min 2-åring dukar bordet då och då (med lite hjälp såklart), han plockar undan sina egna saker (på uppmaning och med lite hjälp), han slänger sina egna smutskläder i tvättkorgen (självmant) och dammsuger gärna och länge när jag ber om.det :D

Hoppas att han vid behov skulle kunna sköta ett hushåll på egen hand när han är 12.

Jag tror att det är viktigt att förbereda sina barn för vuxenlivet och dem både att ta hand om sig själva och ett hushåll och även hur man samarbetar och hjälps åt i en familj.

• No Logo

Ett trix är att säga "x, nu ska jag laga mat, kom och plocka undan dina mellisgrejer så jag har nån stans att vara". Var ihärdig! Sen. Är hon plockat undan, ber du henne hjälpa dig att duka el dyl när hon nu ändå är i köket. Tjatar du iväg henne till badrummet med en blöt handduk så ber du henne tvätta handfatet samtidigt. Varje gång du måste be henne plocka undan sin egen lort får hon en extra uppgift. Snart fattar hon nog galoppen och plockar undan efter sig själv iallafall ; )

• Anonym (Hepp)

Ja du TS. Min make tycker inte att hans söner på 20+ behöver göra någothemma. Det har de aldrig behövt. Barn måste ju hjälpa till hemma för att lära sig. Lycka till!

• Mammayo

Har en bonustjej på snart 12 år.

Saker hon sköter själv utan tjat från oss:

- gå upp (egen väckarklocka), fixa sig på morgonen innan skola

- packa väskan

- fixa frukost/mellis åt sig

- ta hand om småsyskon kortare stunder

- ställa ner sin disk i maskinen när vi ätit

Saker hon fixar med lite tjat eller vägledning:

- bädda rent (jag lägger fram sängkläder och ber henne bädda)

- hygien (vi får påminna om dusch och byte av underkläder, hon glömmer...)

- duka (inget hon gör självmant men om vi ber henne)

- städa rummet (bädda sängen, hålla ordning) Någon gång ibland får hon dammsuga och damma själv

- ta ner smutstvätten

- läxor

- plocka ur diskmaskinen

Tycker de saker hon sköter själv är på en okej nivå men vore hon min egen hade jag nog krävt lite mer - eller åtminstone sett till att hon klarade av fler hushållssysslor även om hon inte behövt sköta dem själv jämt. Detta mest för att jag tror det är bra att lära sig att hjälpas åt och förstå innebörden av vad sim måste göras i ett hushåll.

Har en tvååring som redan nu "hjälper" mig med att duka, plocka ur diskmaskinen, dammar med egen trasa mm. Tror barn i alla åldrar mår bra av att känna sig delaktiga och att hjälpa till i familjen. Vill att man ska nå en slags vi-känsla. Att alla i hushållet är viktiga för att det ska fungera. Alla hjälper varandra efter förmåga!

• dahlian

Ha ha är hon 11 år. Jag har bonusar som är 15 och 18 år och fortfarande inte gör något alls utan lämnar tallrikar och glas överallt, slänger handdukar och kläder på golvet mm.De ska nämligen "lära sig själva" så småningom "tror han". De behöver dessutom inte ta ett enda steg utan blir skjutsade i bil hela tiden.Trots att det finns cyklar i garaget.

• Anonym (hade)

Jag hade bonus här. 13 år. Totalt sönder curlad. O en icke närvarande pappa. Försökte få henne delaktig i allt. Men det tog så mkt energi från mig att jag ensam skulle uppfostra henne.

• Anonym (Same)

Jag trodde inte det var då vanligt.. Här är det detsamma. 10 och 11 och kan inte göra någonting själva... Fruktansvärt enerverande och orättvist då han ställer krav på min dotter 6 år som han inte har på sina barn. Det är så svårt det här... Vårt gemensamma barn har vi inga problem med när set gäller uppfostran.. Där är vi väldigt överens. Jag har släppt det.. Dumpar också allt som ligger utspritt i deras rum och köper hellre nya glas på Ikea än tar undan det som är på deras rum.. För jag orkar inte bry mig längre.. I grund och botten är det hans och biomammans ansvar att se till vad de blir för vuxna, och är inte ditt input av intresse så lägg energin på dina kids!

• Anonym (..)

Min bonus är nio år. Han gör väl inget självmant men om man ber honom så gör han det direkt; går ut med hunden, städar rummet, byter lakan, dukar av bordet och hjälper till vid matlagning. Jag har själv 2 vuxna barn som bor hemma som hjälper till självmant och kan göra allt, tvättar själva, lagar avancerade middagar, städar huset, klipper gräsmattan, tvättar bilen. De är mitt " kvitto" för att de lärde sig hjälpa till redan som små

• Ingram

Det jag gjorde i den åldern var att plocka undan min egen mat ifrån bordet samt plockade undan sakerna i mitt rum när det var dags att städa rummet.
    Men som 11- åring hade jag inte speciellt många fler "måsten" än det, min son är idag 7 år gammal och även han gör dessa saker men jag tror inte jag kommer ha några fler krav på honom när han är 11.
    Det är främst för att jag inte riktigt ser vad mer han skulle kunna göra i hemmet.

• Anonym (roligt)

Jag har en egen 12 åring och inga bonusbarn, men min 12 åring plockar undan efter sig, hjälper till med lillasysters frukost om jag duschar. Ibland gör vi saker ihop som lagar mat, eller jag lagar mat och hon dukar. Samtidigt så pratar vi och har trevligt. Sen hennes pappa lämnade mig och jag bara har barnenen vv så är hon nu ett viktigt sällskap för mig.

Vissa saker som att ställa in sin disk i maskinen, smuts tvätt i tvättkorg osv är miniminivå. Det andra tycker jag ni får göra till en rolig grej, så det inte blir ett trist måste, och du får tjatrollen, så att hon lär sig att anstränger man sig blir man belönad och det är en  trevlig stund. Det kan ju skapa gemenskap på sikt. Min 12 åring hjälpte till med yngstas kalas.

Det blir bra om ni gör det bra. Visst ibland blir det gnäll här också, men om jag släpper på 5 minuter släpper 12 åringen konflikten på 10 minuter, sedan är det glatt igen.

Svar på tråden 11 år, "behöver" inget göra här hemma