• whydoyoucare

vilka yrken kräver INTE utbildning?

Hej!

Jag har studerat samsam på gymnasiet och har gått klart den tre-åriga studietiden. Tidigare så har jag jobbat som butiksbiträde så det är den enda merit jag har på CVet. Jag undrar om någon av er vet vilka yrken som inte kräver en diplomerande gymnasieexamen eller högskoleutbildning?

• Svar på tråden vilka yrken kräver INTE utbildning?
  • Riktigragger

Vården skriker efter personal så ibland anställer de vårdbiträden och att då kan du gå som timvikarie. Samma sak gäller förskolan som ofta söker barnskötare (behöver inte alltid ha gått Barn-och fritidsprogrammet). Sen finns ju alltid typ Max, Frasses, McDonalds, försäljningsjobb m.m. 

Gå in på www.platsbanken.se och där kan du bocka för att bara se de jobb som inte kräver någon utbildning. Glad

Lycka till!

• Alexi

Butiksjobb kräver ju ingen utbildning, städning. sen finns det väl jobb som kräver körkort men inte mer.

• Karpalo

Finns ju som redan nämnts en hel del egentligen där man kan få jobb utan utbildning :) Nåt du kan ha i bakhuvudet är att om det ska minskas på personalen så är det oftast de utan utbildning som ryker först.

• sportpappa

De flesta yrken kräver inte någon specifik utbildning. Det finns några få yrken där det krävs en yrkeslicens ex. yrken inom juridik och medicin vilket i regel fås genom en högskoleutbildning.
    Att sen arbetsgivarna sätter viss utbildning som krav är en annan sak. Om man verkligen vill söka en tjänst och inte ha en formell utbildning så kan man ju söka ändå. Problemet är ju att det ofta finns många fler sökanden och utan utbildning så sållas man lätt bort. Vad har arbetsgivaren för anledning att välja någon utan formell utbildning när det finns 10 med? Då gäller det att ha en ansökan som står ut rejält och arbetsprover som visar på hur duktig man är.

Jag kan absolut tänka mig att anställa någon utan formell utbildning, men då kräver jag som sagt arbetsprover på hur duktig programmerare man är och på vilket driv personen har.

• Lovis111

Vården skriker efter personal, utan undersköterskeutbilning blir det (iaf i mitt län) svårt med fast anställning. Endast timvikarie med andra ord. Detsamma gäller förskolan. Industrin kräver sällan mer än gymnasiekompetens, sen spelar det ingen större roll vad du läst på gymnasiet, bara att du gjort det.

Svar på tråden vilka yrken kräver INTE utbildning?