• AEriksson

HJÄLP!!! Utmattad mamma

Jag har en son som blir två nu. På kvällarna har de gått hur bra som helst att lägga honom hittills. De har i princip bara varit att lägga honom i sängen och gett han välling. Då har han somnat direkt. Nu i över två veckors tid har han blivit helt hysterisk på kvällarna och står verkligen och skriker så mycke han bara orkar. Det är ingenting som hjälper! Vällingen ska han inte ha, läsa saga/sjunga duger inte. Lampan på/släckt spelar ingen roll. Har provat gått ut därifrån, men han fortsätter bara skrika tills jag inte klarar av att höra han skrika längre. Han skriker tills han blir sjöblöt i svett och tröttnar aldrig. Slänger bort nappen och skriker ännu mer gör han också. Jag är helt slut om dagarna då han inte somnar förrän runt 00. Och även då vaknar han efter nån timme och ska ha välling. Sedan är han vaken och ska upp runt 7-8. Jag som dessutom är gravid i v.26 sover jättedåligt och är som en zombie på dagarna avskyr detta. Det spelar heller ingen roll om lillen sover middag eller ej. Det är samma sak varje kväll.. och sova i våran säng klarar han inte av, för då härjar han bara.
    Tacksam för ALLA tips och råd!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Utmattad mamma
  • Natulcien
    Gladabarnensmamma skrev 2014-08-19 16:14:48 följande:

jag tror att ju mer man testar och ändrar, desto otryggare och oroligare blir dom. Stenhårda rutiner har hjälpt oss jättemycket. Förklara 5 minuter innan vad som kommer hända (snart tandborstning, släcka lampan etc. etc.) och låt honom reagera. Jag säger ofta till min lilltjej att hon visst får skrika hur mycket hon vill, men det är läggdags i alla fall!  

Då tror vi väldigt olika då...

Jag kan inte se att det finns någon som helst anledning att vara stenhård med ett barn. Däremot tror jag på att lyssna på barnet, respektera barnet och låta barnet själv ta ansvar för grundläggande behov såsom mat och sömn.
    Vi gör ungefär på samma sätt på kvällarna; läsning i soffan med lite mjölk och frukt eller macka, tandborstning, ombyte, toabesök, och sen lägger vi oss tillsammans med sonen och ligger hos honom tills han somnar.
    Men tiden är ganska flexibel utifrån om han verkar trött eller inte. Ibland vill han leka en stund till efter tandborstningen, och då får han det. Och han somnar oftast snabbt efter det att han väl har lagt sig.
    Och vi har aldrig haft något gråt eller skrik vid nattning. Ingen otrygghet eller oro.  Men vi har en liten kille som upplever att hans önskemål också räknas. Glad
  • AnniAy

Om han sover i spjälsäng testa med att byta ut den mot en vanlig säng? Han kanske börjar känna sig instängd i sängen :)

• Gladabarnensmamma
    Natulcien skrev 2014-08-19 16:38:10 följande:
    Då tror vi väldigt olika då...

Jag kan inte se att det finns någon som helst anledning att vara stenhård med ett barn. Däremot tror jag på att lyssna på barnet, respektera barnet och låta barnet själv ta ansvar för grundläggande behov såsom mat och sömn.
    Vi gör ungefär på samma sätt på kvällarna; läsning i soffan med lite mjölk och frukt eller macka, tandborstning, ombyte, toabesök, och sen lägger vi oss tillsammans med sonen och ligger hos honom tills han somnar.
    Men tiden är ganska flexibel utifrån om han verkar trött eller inte. Ibland vill han leka en stund till efter tandborstningen, och då får han det. Och han somnar oftast snabbt efter det att han väl har lagt sig.
    Och vi har aldrig haft något gråt eller skrik vid nattning. Ingen otrygghet eller oro.  Men vi har en liten kille som upplever att hans önskemål också räknas. Glad
    Ja, då tror vi olika. Hos oss är lyssnar vi till allas behov men mamman och pappan vet bäst när det väl gäller... men så har vi sex ungar också och då måste barnen även respektera andras behov (t.ex. inte ligga och skrika när de andra vill sova) m.m. och inte alltid kunna göra som dom vill.
  • Natulcien
    Gladabarnensmamma skrev 2014-08-19 17:29:21 följande:
    Ja, då tror vi olika. Hos oss är lyssnar vi till allas behov men mamman och pappan vet bäst när det väl gäller... men så har vi sex ungar också och då måste barnen även respektera andras behov (t.ex. inte ligga och skrika när de andra vill sova) m.m. och inte alltid kunna göra som dom vill.
    Ja...det är ju den där "vet-bäst-biten" som jag är tveksam till. Barn är ganska kompetenta, faktiskt. Glad
    Jag tror på att barn lär sig respekt om de visas respekt, de lär sig empati om de visas empati och att de lär känna sig behov av mat och sömn om de tillåts reglera detta själva.
  • Anonym
    rere88 skrev 2014-08-18 22:40:37 följande:

prova er fram och försök stå ut.. låt han skrika sig till sömns ifall han bara tramsar.. blir det jobbigt.. gå ut några minuter o ta frisk luft innan du går in igen.

kan du inte förklara hur du menar att en ledsen tvååring "bara tramsar"?
  • Anonym (Anonyym)

Min son vart så där oxå helt plötsligt.. Från att somna jätte lätt till att bara skrika o gråta, prova allt.. Försökte till o med söva han i bilen som han alltid somnar av men inget hjälpte.. Efter en vecka visa det sig vara öroninflammation.. Vet dock inte hur länge de kan ha ont innan det värker hål, för oss va det som sagt en vecka, men kanske kan hålla på längre, vet inte!

• AEriksson

Nu är vi inne på v.4 med samma problem. Absolut ingenting hjälper. Jag har testat precis allt man kan komma på, och de blir inte bättre alls. Han har inte somnat före 22 på kvällarna på flera veckor, och han är kanontrött å grinig hela dagarna!

• Kpax
    AEriksson skrev 2014-09-02 20:02:53 följande:

Nu är vi inne på v.4 med samma problem. Absolut ingenting hjälper. Jag har testat precis allt man kan komma på, och de blir inte bättre alls. Han har inte somnat före 22 på kvällarna på flera veckor, och han är kanontrött å grinig hela dagarna!

Har ni kollat öronen nu då?
  • Anonym (melatonin? theralen...)
    AEriksson skrev 2014-09-02 20:02:53 följande:

Gå iväg till bvc eller vc nåt verkar ju inte bra kanske han är mörkrädd? Har ni en lampa tänd..?

Finns ju vissa barn dom behöver nåt lugnande medel en period föe att bryta mönster ta upp det med nån barnläkare

Obs jag förespråkar inte medicin men i vissa fall kan det behövas en kort period
  • AEriksson

Öronen har vi kollat, han har haft öroninflammation två gånger redan, och det beror inte på dom den här gången. När han hade de så va de ändå inga problem med sömnen, så ett samtal till doktorn är nog på sin plats nu ja.

• Anonym

Har ni testat att somna i famnen? Min mellanson hade en period där runt 2-årsåldern då han inte ville sova på kvällen. han skrek också som besatt bara vi gck in i sovrummet efter att pyjamasen var på. Samsov och somnade med honom så inget sådant som spökade att han var själv eller så. Han somnade i bärsele på ryggen under ett par veckor och sedan gick det bra att ligga bredvid honom i sängen igen.

• Simon Lee
    tvååriga pojkar har mycket energi.

Låt honom spela intensivt
    tidigt kvällen,Hoppa, dansa och skratta lite mer, så att batteriet kan blir tomt.   När kroppen är trött, är det lätt att pojken blir lugn.
  • Anonym

Jag har läst/hört att det är väldigt vanligt att de runt 2-årsålder blir lite oroliga vid nattningen. Min son blev också det, han blev dock inte ledsen utan skulle bara envisas med att springa runt i rummet eller springa ut.

Jag håller med Natulcien, det hjälper inte att vara stenhård, låta dem skrika ensamma i rummet eller bli arg etc. Antingen kommer barnet göra ännu mer protester eller om det lugnar ner sig har barnet bara gett upp och känner antagligen sig "överkörd" och vem vet vad det skapar i barnet..

Det som hjälpte för oss var att jag la mig på en madrass på golvet och lät sonen leka i rummet (sålänge det var "pyssellek"). Oftast gick det efter ett tag att få honom att ligga bredvid mig på golvet och läsa saga och så somnade han där. Jag lät aldrig honom gå ut ur rummet och tillsist valde han att själv lägga sig ner. Nu efter några månader med denhär rutinen somnar vi alltid på golvet redan efter 30-45 min. Men det funkade redan efter ca en vecka. Han är snart tre år och sover ca 1,5 timme på dagen och somnar sedan vid 8 på kvällen.

Lycka till! Jag lider med dig speciellt eftersom du är gravid också! Men även om det kanske känns hopplöst nu så kommer det inte vara såhär föralltid. (klyschigt men sant) :)

Svar på tråden HJÄLP!!! Utmattad mamma