Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

HJÄLP!!! Utmattad mamma

Han kanske inte är trött? Kanske därför han är irriterad? Sover han på dagen?

Provat att ta bort vällingen? Vissa barn blir ju pigga av sånt.

• Natulcien
    AEriksson skrev 2014-08-18 22:48:40 följande:

Han äter inte ens vällingen han får på kvällen. Och det är samma visa vare sig han sover middag eller ej. Idag vaknade han till exempel 20 över 5 i morse och skulle upp och leka. Han har inte sovit något alls på dagen, och de märks att han är supertrött. Men han lägger sig inte ens ner utan står bara och skriker.

Han kanske är övertrött då istället? Prova er fram.
    Har det hänt något nytt i hans liv? Har han nyligen börjat förskola, kanske?
    Att låta honom skrika är absolut ingen lösning. Det är bara grymt och löser ingenting.
    Kanske behöver han mer närhet just nu? Har ni provat att natta honom i er säng t.ex. så att ni kan ligga tätt intill och hålla om honom tills han somnar?
  • Natulcien
    rere88 skrev 2014-08-18 22:40:37 följande:

låt han skrika sig till sömns ifall han bara tramsar.. blir det jobbigt.. gå ut några minuter o ta frisk luft innan du går in igen.

Du skämtar, hoppas jag? Skulle du vilja skrika dig till sömns?
  • Natulcien
    Gladabarnensmamma skrev 2014-08-19 16:14:48 följande:

jag tror att ju mer man testar och ändrar, desto otryggare och oroligare blir dom. Stenhårda rutiner har hjälpt oss jättemycket. Förklara 5 minuter innan vad som kommer hända (snart tandborstning, släcka lampan etc. etc.) och låt honom reagera. Jag säger ofta till min lilltjej att hon visst får skrika hur mycket hon vill, men det är läggdags i alla fall!  

Då tror vi väldigt olika då...

Jag kan inte se att det finns någon som helst anledning att vara stenhård med ett barn. Däremot tror jag på att lyssna på barnet, respektera barnet och låta barnet själv ta ansvar för grundläggande behov såsom mat och sömn.
    Vi gör ungefär på samma sätt på kvällarna; läsning i soffan med lite mjölk och frukt eller macka, tandborstning, ombyte, toabesök, och sen lägger vi oss tillsammans med sonen och ligger hos honom tills han somnar.
    Men tiden är ganska flexibel utifrån om han verkar trött eller inte. Ibland vill han leka en stund till efter tandborstningen, och då får han det. Och han somnar oftast snabbt efter det att han väl har lagt sig.
    Och vi har aldrig haft något gråt eller skrik vid nattning. Ingen otrygghet eller oro.  Men vi har en liten kille som upplever att hans önskemål också räknas. Glad
  • Natulcien
    Gladabarnensmamma skrev 2014-08-19 17:29:21 följande:
    Ja, då tror vi olika. Hos oss är lyssnar vi till allas behov men mamman och pappan vet bäst när det väl gäller... men så har vi sex ungar också och då måste barnen även respektera andras behov (t.ex. inte ligga och skrika när de andra vill sova) m.m. och inte alltid kunna göra som dom vill.
    Ja...det är ju den där "vet-bäst-biten" som jag är tveksam till. Barn är ganska kompetenta, faktiskt. Glad
    Jag tror på att barn lär sig respekt om de visas respekt, de lär sig empati om de visas empati och att de lär känna sig behov av mat och sömn om de tillåts reglera detta själva.
Svar på tråden HJÄLP!!! Utmattad mamma