• Mellanmjölkens land

Mat som blir god även utan salt?

Vår snart 10-månaders gillar inte barnmatsburkar (eller för den delen hemmagjord barnmat) utan vill äta samma som resten av familjen. Inte ens att ta undan lite mat och sen salta resten funkar alltid.

Det mesta går ner. Helt kött är ingen favorit eftersom hon inte har några kindtänder än men skär vi i småbitar äter hon åtminstone lite.

Nu skulle jag behöva tips på mat som blir god även om man inte saltar den. Övriga familjen består av Mamma, Pappa och Storasyster på 3 år. 

• Svar på tråden Mat som blir god även utan salt?
  • annaba
    Tow2Mater skrev 2014-08-19 21:03:33 följande:

En hel kyckling i ugnen.

Fyller på. Lite citronklyftor i, gärna också örtkryddor (färska eller torkade) i kycklingen för smak.

Korv på en bädd av lök och äpplen i ugnen är gott, potatis eller potatismos till
  • pigglet

Själv skulle jag säga att det inte finns någon mat alls som blir god utan salt. Vi är vana att äta salt mat, är den helt osaltad så smakar det urk.

Så mitt tips blir att laga vanlig mat som ni tycker om att äta, men salta först efter att ni tagit bort bebisens mat.

• cosinus

Till bebis använd mycket andra smaksättare, lök, vitlök, örtkryddor o s v i maten. Till er, salta efteråt.

Vet att när min äldsta var liten fanns någon saltfri buljong att köpa på hälsokosten, Den använde många som smaksättare när de lagade bebismat.

• Litet My

Man får ge mat med lite salt i tex korv, däremot ska man inte extrasalta utöver.

• pigglet
    Litet My skrev 2014-08-20 14:00:09 följande:

Man får ge mat med lite salt i tex korv, däremot ska man inte extrasalta utöver.

Men ärligt talat är det ju den mest underliga sak som kan sägas - det finns ju inte många saker som är saltare än just korv?! Och kan man ge barnet KORV, då borde ju rimligtvis ALL annan mat vara helt ok.
    JAg vet att det inte är ditt påhitt, men jag blir så förvånad över rådet.
  • Biffus
    pigglet skrev 2014-08-19 21:27:37 följande:

Själv skulle jag säga att det inte finns någon mat alls som blir god utan salt. Vi är vana att äta salt mat, är den helt osaltad så smakar det urk.

Stämmer. Jag tycker att allt som jag äter är gott utan salt (jag är whole food vegan, så jag äter ex havregrynsgröt utan att salta). Jag har inte ätit något med tillsatt salt på 3 år. Innan dess saltade jag mycket på allt. 

Så om man vänjer sig av med salt så smakar det mesta gott (förutsatt att man gillar grundsmaken, så klart) Glad
Svar på tråden Mat som blir god även utan salt?