• Zerafina

Hur klarar ni av vardagen med hund?

Jag har alltid varit väldigt hundkär och funderar lite på att utöka familjen med en hund i framtiden. Familjen=jag och sambo. Han arbetar heltid och jag ska börja studera. Kan väl nämnas att vi inte är superrika men vi går runt och kan unna oss en och annan resa emellanåt, är väl som medelsvenssons ungefär. 

Saknar pålitlig hundvakt idagsläget och kan inte se att man skulle komma undan med en heller utan man behöver säkert ha två som reserver om den första inte har möjlighet att passa hunden, och ingen i vår familj är ett givet kort. 

Har räknat lite löst på det hela och landar på en summa på omkring 4000-4500 med en hund i familjen (hunddagis, foder, försäkringar etc). Då har jag inte räknat med extrakostnaden för bensin och ev vetkostnader som också uppkommer emellanåt. 

Så jag undrar bara, hur sjutton har ni råd med detta? Ett alternativ skulle ju vara att ha hunden med sig på jobbet men det är tyvärr omöjligt i våra branscher eller på skolan. 

Hur löser ni med hund er vardag? Skulle vara intressant att höra. 

• Svar på tråden Hur klarar ni av vardagen med hund?
  • Majsan70
    Zerafina skrev 2014-08-20 18:06:01 följande:
    Vad har du för arbete om man får fråga? Låter ju praktiskt att du kan ha med hunden till jobbet då. Har det aldrig uppstått problem då ni behövt pussla ihop jobb och hund med tanke på att ni väljer bort hundvakt? 

Jo, nog vet jag att häst kostar.. var ju hästtjej själv i mina yngre dagar  
    Jag jobbar natt på ett äldreboende och där är både hundar o katter välkomna. 

Vi har aldrig haft problem med överlappningen. Vår gamla hund klarade många timmar ensam med katterna och ungarna kom hem ganska tidigt från skolan. Jag jobbade dagar, kvällar och helger vilket innebar minimalt med ensamtid.

Nu tog vi bort den gamla hunden för en månad sedan och har bara en valp på 6 månader. Han kan inte vara ensam så länge ännu men vi bor vägg i vägg med min bror och familj samt har mamma 5 minuter bort så passning är aldrig nåt problem. 
  • poo90
    tobbe01 skrev 2014-08-20 18:47:14 följande:
    Och vad tjänar en "dogwalker"?
    Haha ja inte så stora summor tyvärr då man inte hinner med så många hundar i timmen. Då lönar sig ett hunddagis mer eftersom att alla hundar finns på samma ställe. Men att anlita en dogwalker är helt klart en bra idé om det bara gäller några få dagar i veckan, eller att hunden inte funkar att ha på dagis. 
  • Majsan70
    JECJ skrev 2014-08-20 18:53:07 följande:
    Hos oss kostar hunden mer än en av hästarna ;) hunden går på 2000 kr i månaden och hästarna kostar oss 1000kr/ stycket/ månad.

Till ts: Vi har en massa djur och jobbar båda två. Dock så arbetar jag en hel del hemifrån och annars så överlappar vi varandra så det inte blir så många timmar själv för hunden. Vid behov lämnar vi hunden hos svärfar, han har också en hund så vi hjälper varandra.

Hästarna och övriga djur får vi hjälp med av grannen vid behov. Han har också hästar så vi ställer upp när han behöver hjälp.
    Det var billigt med 1000 spänn i månadskostnad för häst. Är det inklusive, försäkringar, vaccinationer,avmaskning, tandläkare, hovslagare och foder? I såna fall otroligt! För dotterns ponny kostar mer än 1000 spänn i månaden utan uppstallningen.

Varför kostar hunden så mycket? 
  • JECJ
    Majsan70 skrev 2014-08-20 19:00:27 följande:

Det var billigt med 1000 spänn i månadskostnad för häst. Är det inklusive, försäkringar, vaccinationer,avmaskning, tandläkare, hovslagare och foder? I såna fall otroligt! För dotterns ponny kostar mer än 1000 spänn i månaden utan uppstallningen.

Varför kostar hunden så mycket? 

Vi har eget stall, mark, odlar höet själv och lösdrift :) Hovslagare ca 300kr/månad, försäkring ca 250kr/månad sen tillkommer ju lite på övriga poster (saltsten, mineraler, tand, vaccin, avmaskning, maskiner, havre m.m.) men det är ju inte varje månad och summorna är ju förvånansvärt små på de posterna (Detta är ju bara per häst).

Hunden kostar en del då han är äldre och har större behov. Aktiviteter, försäkring, mediciner (går på vetoryl ), foder m.m. kostar en del. Man måste ju räkna med att ha råd att ha hunden även när den blir sjuk eller liknande.

Sen har vi ett stort sparande. Det är absolut nödvändigt oavsett vilket djur man har. Man vill inte behöva avliva sin kamrat för att man inte har råd med ett dyrt ingrepp som kan göra att djuret blir helt friskt osv.
  • JECJ

Hästarna är renrasiga och har friska stammar och är av friska raser. Så dom kostar inte så mycket och har aldrig behövt vård.

Hunden är däremot en omplacering med grumlig härstamning. (Skröplig men världens finaste)

Så man får väl lite vad man betalar för, tyvärr. Ett " billigt" djur blir ofta dyrt.

• Majsan70
    JECJ skrev 2014-08-20 19:15:21 följande:
    Vi har eget stall, mark, odlar höet själv och lösdrift :) Hovslagare ca 300kr/månad, försäkring ca 250kr/månad sen tillkommer ju lite på övriga poster (saltsten, mineraler, tand, vaccin, avmaskning, maskiner, havre m.m.) men det är ju inte varje månad och summorna är ju förvånansvärt små på de posterna (Detta är ju bara per häst).

Hunden kostar en del då han är äldre och har större behov. Aktiviteter, försäkring, mediciner (går på vetoryl ), foder m.m. kostar en del. Man måste ju räkna med att ha råd att ha hunden även när den blir sjuk eller liknande.

Sen har vi ett stort sparande. Det är absolut nödvändigt oavsett vilket djur man har. Man vill inte behöva avliva sin kamrat för att man inte har råd med ett dyrt ingrepp som kan göra att djuret blir helt friskt osv.
    Ja det var billigt...vi landar inte där som sagt ens om vi räknar bort uppstallningen. Skall vi räkna med alla aktiviteter med hästen så jäklar då drar det iväg. O det gör det ju med hunden med om vi räknar in aktivteterna. Men nån dyr hundvakt betalar vi inte som sagt och skulle aldrig göra. 
  • Dexter dot com

Jag har två hundvakter och kan ha hunden med på jobbet (nattjobb inom vården) så jag har inga utgifter för hundpassning eftersom jag passar deras hundar ofta, tjänster & gentjänster mao.

Försäkring 160 kr/månad
    Mat & tuggben ca 300 kr/månad
    Jag har en rejäl hundbuffert om något skulle hända och veterinärräkningarna drar iväg.

• Zerafina

Tack allihopa för svaren. 

Summa summarum - för att ha hund i dagens samhälle så bör man (helst) vara två, med olika arbetstider, man ska jobba natt med möjlighet att ha med hund till jobbet, alternativt ha fler dagmattar att välja mellan (och gärna kunna passa deras hund/ar mellan varven) samt ha en inkomst som tillåter att man lägger till en buffert varje månad, och prioriterar det framför annat. Något ni vill tillägga eller revidera? 

• Majsan70
    Zerafina skrev 2014-08-21 23:40:55 följande:

Summa summarum - för att ha hund i dagens samhälle så bör man (helst) vara två, med olika arbetstider, man ska jobba natt med möjlighet att ha med hund till jobbet, alternativt ha fler dagmattar att välja mellan (och gärna kunna passa deras hund/ar mellan varven) samt ha en inkomst som tillåter att man lägger till en buffert varje månad, och prioriterar det framför annat. Något ni vill tillägga eller revidera? 

Haha, du har nog sammanfattat det ganska bra, men man gör det så jobbigt man vill.
    Vi som har många djur av olika slag prioriterar självklart våra djur framför annat. Vissa spelar golf, vissa reser massor och vi lägger våra pengar på djuren.
  • Zerafina
    Majsan70 skrev 2014-08-21 23:57:48 följande:
    Haha, du har nog sammanfattat det ganska bra, men man gör det så jobbigt man vill.
    Vi som har många djur av olika slag prioriterar självklart våra djur framför annat. Vissa spelar golf, vissa reser massor och vi lägger våra pengar på djuren.
    Visst fick jag till en ganska så bra sammanfattning? Skrattande 

Allting går ju och är möjligt, det handlar ju till syvende och sist om vilja och prioriteringar. 
  • Dexter dot com
    Zerafina skrev 2014-08-21 23:40:55 följande:

Japp, så ser hundlivet ut :)
    Jag har ju valt att leva snålt på ett deltidsjobb på natten för att ha möjlighet att ha hund och prioriterar att stoppa in pengarna som blir över på ett sparkonto så det finns när/om hunden behöver vård ( sist var vi och rengjorde tänderna för 6000 ).
    Att ha hund är ju ingen rättighet utan bara ansvar och skyldigheter att kunna tillgodose en hunds behov och kan man inte det får man ställa upp som hundvakt istället för att skaffa egen ;)
  • Lakritskatten

Hej! Detta har inget med den ekonomiska delen att göra kanske, men ett vardagstips till alla hundägare (som har androidtelefoner) är att ladda ner appen "Hundvänliga kartan" som visar alla hundvänliga caféer, barer, restauranger osv i hela Sverige. Gör vardagen både lite lättare å roligare och det känns kul att stödja dessa ställen som tillåter hund :)

• riboflavin

Vi har två hundar och löser vardagen på så sätt att de när vi jobbar sitter i hundgård. Vi slipper kostnad för dagis med andra ord, och då är det inte speciellt dyrt. Vi lägger 1500-2000 kr/mån på våra två.

Jag jobbar dagtid och sambon jobbar skift så för det mesta går vi om varandra, 1 vecka i månaden jobbar vi dagtid samtidigt, då brukar jag försöka jobba halvdagar (har 16 komptimmar per månad att nyttja). I snitt är de själva hemma 4 timmar per dag, vilket känns ganska lagom. Vi har dock inga bekymmer med att lämna dem där över dagen om vi måste, de trivs med varandra och i sin hundgård.

Bägge mina systrar har hundar och med lite varsel så har vi aldrig bekymmer med att få hundvakt, vi ställer upp för dem på samma sätt. Vi har också snälla grannar som gärna går över och kikar till dem, även om ingen av dem är i sån fysisk form att de våga gå promenader så sitter de gärna här och tar en kopp kaffe medan hundarna får springa runt i trädgården.

Man anpassar sig, och det går ganska obemärkt förbi egentligen, tills någon påpekar att de aldrig träffat oss utan hundarna ;)

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur klarar ni av vardagen med hund?