• emlan25

Skatteskuld

Hej!

Jag har dragit på mig en skatteskuld som har gått till kronofogden på ca 20000
    Skv har hotat att dra in min f skattsedel.
    Jag har varit utbränd o jobbar nu 50% och orkar ta tag i detta.

Hur skulle ni gjort för att lösa?
    Jag kan ju inte ta ett lån och skv väntar inte så länge.
    Drar dom in min f-skatt blir det inte lätt att betala då jag inte kommer kunna jobba alls.

Vill lösa detta och har redan betalt 10 (var 30 först) men som ensamstående mamma är de inte så lätt och inser att jag inte kommer kunna betala av till utsatt tid.

Förslag? Nån som vart i samma sits?

• Svar på tråden Skatteskuld
  • Nyfikna72

Du kan väl ta ett vanligt jobb och betala a-skatt. Drar de in din fskatt så kan du inte driva företag såklart men jag tror det ska mycket till om du gör upp en betalningsplan.

• SatanLendMeADollar

Har du ringt och pratat med dom?
    När folk är skyldig mig/mitt företag pengar ser vi hellre att pengarna kommer in i en långsammare takt än tänkt, istället för att vi måste in i en process med krav och stämningar eller sälja fakturorna och förlora pengar på det.

Skulle tro att de har kommit fram till liknande.

• Anonym

Ja har pratT med henne för ca 1 månad sen då skulden var ca 35 och frågade om jag kunde få 4 månader på mig o de kunde jag heligt glömma sa hon.

Nu har jag betalat in 10 000 och nollat skattekontot (skulden är hos kfm)

Tror ni jag har bättre läge nu? Jag kan inte ta lån eller nåt men har försökt sälja av saker o leva snålt som fan.

• SatanLendMeADollar
    Anonym skrev 2014-08-24 18:47:22 följande:

Ja har pratT med henne för ca 1 månad sen då skulden var ca 35 och frågade om jag kunde få 4 månader på mig o de kunde jag heligt glömma sa hon.

Nu har jag betalat in 10 000 och nollat skattekontot (skulden är hos kfm)

Tror ni jag har bättre läge nu? Jag kan inte ta lån eller nåt men har försökt sälja av saker o leva snålt som fan.

Ja prata med dem igen, nu ser de ju att du faktiskt betalar, då har de större tillit till dig.
  • Anonym

Ja jag ska pröva men har ju sån ångest över att de faktiskt kan dra in min F skatt o då kan jag ju inte jobba alls.

• MajaVira
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-24 18:40:24 följande:
    Har du ringt och pratat med dom?
    När folk är skyldig mig/mitt företag pengar ser vi hellre att pengarna kommer in i en långsammare takt än tänkt, istället för att vi måste in i en process med krav och stämningar eller sälja fakturorna och förlora pengar på det.

Skulle tro att de har kommit fram till liknande.
    Det går inte med Skatteverket, där måste man betala i tid annars går skulden till Kronofogden.
  • SatanLendMeADollar
    MajaVira skrev 2014-08-24 19:14:20 följande:
    Det går inte med Skatteverket, där måste man betala i tid annars går skulden till Kronofogden.
    Då får man ringa till kronofogden då.
  • MajaVira
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-24 19:15:46 följande:
    Då får man ringa till kronofogden då.
    De kan inte ta något eget beslut när det gäller när skulden ska betalas, utan har bara uppdraget att kräva betalning från TS.
  • SatanLendMeADollar
    MajaVira skrev 2014-08-24 19:30:13 följande:
    De kan inte ta något eget beslut när det gäller när skulden ska betalas, utan har bara uppdraget att kräva betalning från TS.
    www.kronofogden.se/Avbetalningsplan2.html
  • Anonym

Om skv drar in min f skatt så kan jag såklart inte jobba men nu försöker jag jobba på som tusan o försöker få in större jobb så jag kan betala skulden

• Nyfikna72

Har man fskatt sedel så har man ett stort ansvar och ett långt gående sådant och ser man att det drar iväg åt fel håll så ska man dra i handbromsen långt tidigare än du verkar ha gjort? Det är oftast därför de är benhårda med skatteskulder eftersom du borde ha haft kunskap och möjlighet att reglera detta tidigare. Du hade kunnat lagt företaget vilande och tagit ett vanligt arbete tills vidare tills du mått bättre? Kanske lättare sagt än gjort men det är så de resonerar iallafall.

Svar på tråden Skatteskuld