• Anonym (Åh)

Vill inte börja med Citodon igen men fan, tror det är dax :(

Jävla skitrygg! Har haft problem med smärtor i rygg,höfter, bäcken, skinkor plus nervsmärtor( förmodar jag) ner i benen ända ut till fötterna. I mer än två år som smärtan funnits dagligen i olika stadier. Sjukgymnast och kiropraktor säger diskbråck medan läkaren enbart nämner ischias. Har nervpåverkan i ena benet sen förra året då jag var i princip handikappad under ca fem veckor. Kunde inte ligga mer än 1-2 Tim på natten. Kunde inte sitta, orkade inte gå. Visste inte vart jag skulle ta vägen. Sov hängandes över diskbänken med en kudde för att försöka få lite sömn. Läkaren vägrar ge mig magnetröntgen. Smärtorna ökar på nätterna så jag är rätt trött på dagarna. För första gången på ett par månader tog jag återigen Citodon. Fan jag som försökt klara mig utan starka tabletter. Hur länge ska man behöva gå med smärtor o käka starka tabletter innan man får riktig hjälp? Tänk om det är ngt annat än diskbråck? Ena foten brukar domna och det pirrar små stötar emellanåt. Hur länge kan man egentligen äta Citodon? Förra vändan åt jag maxdos i ca fyra månader innan jag kunde dra ner. Tack o lov brukar läkaren inte ifrågasätta när jag ringer och ber honom skriva ut mer. Men borde han inte reagera nån gång? Trodde läkarna var mer restriktiva idag. Vet inte vad jag vill med detta inlägget. Skriva av mig antar jag :/

• Svar på tråden Vill inte börja med Citodon igen men fan, tror det är dax :(
  • Anonym (Ont)
    Carnitas skrev 2014-08-27 20:34:07 följande:

Har man en smärtproblematik som är svår, så har man inte mycket till val.

3 års konsumtion, så kommer du ha en otrevlig AT om/när du slutar/uppehåll.

Ja, tyvärr. Jag har telefonen på ringning för att underhållsdosen ska vara regelbunden var tolfte timme. Har hänt någon gång att jag har missat det gör jag inte om.
  • Anonym
    Carnitas skrev 2014-08-27 20:34:07 följande:

Har man en smärtproblematik som är svår, så har man inte mycket till val.

3 års konsumtion, så kommer du ha en otrevlig AT om/när du slutar/uppehåll.

Vad är AT?
  • Anonym (hej)
    Anonym skrev 2014-08-27 21:53:27 följande:
    Vad är AT?
    Avtändning. De oerhört jobbiga besvär man kan få om man minskar eller slutar med en beroendeframkallande medicin eller med droger.
  • Carnitas
    Anonym (hej) skrev 2014-08-27 22:34:28 följande:
    Avtändning. De oerhört jobbiga besvär man kan få om man minskar eller slutar med en beroendeframkallande medicin eller med droger.

Fysiskt beroende måste vi tillägga, då AT är till största delen hos de med fysiskt beroende.

Psykiskt beroende har visserligen också AT besvär.

Men av helt annan art, och pågår mest i huvudet.

Och betydligt mildare.

Men psykiskt beroende är väldans svårt att komma ur istället, och att då är det inte AT som gör att man får återfall.

Utan det är att du inbillar dig du inte klarar dig utan din medicin/drog.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (hej)
    Carnitas skrev 2014-08-27 23:53:46 följande:

Fysiskt beroende måste vi tillägga, då AT är till största delen hos de med fysiskt beroende.

Psykiskt beroende har visserligen också AT besvär.

Men av helt annan art, och pågår mest i huvudet.

Och betydligt mildare.

Men psykiskt beroende är väldans svårt att komma ur istället, och att då är det inte AT som gör att man får återfall.

Utan det är att du inbillar dig du inte klarar dig utan din medicin/drog.

Tvärslutade med lyrica från högsta dos, var det värsta jag gjort. Låg i fosterställning i fyra dagar, kunde inte äta, kunde knappt gå.

Psykiskt beroende av stilnoct nu, får panik av tanken av att behöva sova utan.
  • Knallhatten

Hej!

Jag har diskbråck i diskarna L4-L5. Jag hade också problem med att jag inte fick nån MR men jag hade så sjukt ont av ischias smärtor och har varit sjukskriven innan för jag gick in i väggen efter jobbat jätte mycket övertid. Jag bytte Vårdcentral för nu för tiden kan man ju typ välja vart man vill skriva in sig tills man hittar en bra läkare. Jag fick en MR direkt efter jag bytte läkare och Vårdcentral. Jag har ätit mycket mediciner för min depression och byt mellan en mängd olika mediciner. Jag hade innan jag fick diskbråck fått Lyrica och Voxra utskrivet för min depression och har nu fått tramadol depott 200mg. Vet att mycket om olika mediciner och berondefaktorer. Hade precis innan jag fick ischiassmärtor nästan slutat med Lyrica. Men trappar man bara ned stegvis med mediciner så är det inte så jätte svårt att sluta med tabletterna. Mitt råd till dig är att byta läkare tills du får en MR ta med nån anhörig som kan hjälpa dig med att berätta hur dåligt du mår osv. Stå på dig och ge dig inte det är läkarnas skyldig att ge dig smärtlindring tills du kan funka någorlunda och hitta vad felet är och inte gissa sig fram.

Hoppas det löser sig för dig och lider med dig :(

• Anonym (Åh)
    Knallhatten skrev 2014-09-02 09:39:31 följande:

Hej!

Jag har diskbråck i diskarna L4-L5. Jag hade också problem med att jag inte fick nån MR men jag hade så sjukt ont av ischias smärtor och har varit sjukskriven innan för jag gick in i väggen efter jobbat jätte mycket övertid. Jag bytte Vårdcentral för nu för tiden kan man ju typ välja vart man vill skriva in sig tills man hittar en bra läkare. Jag fick en MR direkt efter jag bytte läkare och Vårdcentral. Jag har ätit mycket mediciner för min depression och byt mellan en mängd olika mediciner. Jag hade innan jag fick diskbråck fått Lyrica och Voxra utskrivet för min depression och har nu fått tramadol depott 200mg. Vet att mycket om olika mediciner och berondefaktorer. Hade precis innan jag fick ischiassmärtor nästan slutat med Lyrica. Men trappar man bara ned stegvis med mediciner så är det inte så jätte svårt att sluta med tabletterna. Mitt råd till dig är att byta läkare tills du får en MR ta med nån anhörig som kan hjälpa dig med att berätta hur dåligt du mår osv. Stå på dig och ge dig inte det är läkarnas skyldig att ge dig smärtlindring tills du kan funka någorlunda och hitta vad felet är och inte gissa sig fram.

Hoppas det löser sig för dig och lider med dig :(

Tack! Ska gå till en ny kille idag som jag fått tips om. Han jobbar ett par dagar i veckan som typ naprapat. Han trodde han kunde hjälpa mig med smärtan. Jag ger det ett par gånger.

Kommer testa att få en annan läkare först på VC och om det blir samma visa trots allt byter jag VC.
  • Anonym (34)

Låter jobbigt, jag hade diskbråck för ett tag sen men det läkte och försvann men har fortfarande problem av detta. Men nu kan man inte operera så det blir till att ha ont. Hoppas verkligen det blir bättre.

Skit det här med smärta som inte verkar gå att göra nåt åt!

• Anonym (Åh)

46 snart så är inte nån ungdom. Men det känns för tidigt att ha de här besvären :(

Anonym (34) skrev 2014-09-02 11:22:23 följande:

Hur gammal är du?

• Anonym (Åh)
    Anonym (34) skrev 2014-09-02 11:19:39 följande:

Låter jobbigt, jag hade diskbråck för ett tag sen men det läkte och försvann men har fortfarande problem av detta. Men nu kan man inte operera så det blir till att ha ont. Hoppas verkligen det blir bättre.

Vad har du kvar för besvär?
  • Anonym (lycka)

Jag jobbar som ssk sen många år och har lärt mig att vill man något i vården så ska man inte be om det utan KRÄVA det!

Ingen tar en om man säger: jag har fruktansvärt ont, jag tror eller vill ha en magnetröntgen eller annat..

Man ska säga: NU KRÄVER jag få den och den behandlingen! Det är DITT jobb att behandla patienter så de blir tillfredställda! Jag går INTE härifrån innan du skrivit remiss! Annars får jag väl ta kontakt med media (alla skiter på sig vid ordet media) och socialstyrelsen så får de göra en utredning utav er behandling av patienterna!

INGEN kan kasta ut dig därifrån, vakter t.ex får inte ingripa så länge du inte slår eller är hotfull mot någon. Vara bestämd är INGET hot.

Tro mig har sett bägge sorterna av patienter. De snälla får inte ngt, de arga och krävande får allt.

• Anonym (34)
    Anonym (Åh) skrev 2014-09-02 12:00:08 följande:
    Vad har du kvar för besvär?
    Nervsmärta i båda benen och ryggsmärta ibland. Nästan hela tiden mer eller mindre.
  • Anonym (Åh)
    Anonym (lycka) skrev 2014-09-02 12:30:44 följande:

Jag jobbar som ssk sen många år och har lärt mig att vill man något i vården så ska man inte be om det utan KRÄVA det!

Ingen tar en om man säger: jag har fruktansvärt ont, jag tror eller vill ha en magnetröntgen eller annat..

Man ska säga: NU KRÄVER jag få den och den behandlingen! Det är DITT jobb att behandla patienter så de blir tillfredställda! Jag går INTE härifrån innan du skrivit remiss! Annars får jag väl ta kontakt med media (alla skiter på sig vid ordet media) och socialstyrelsen så får de göra en utredning utav er behandling av patienterna!

INGEN kan kasta ut dig därifrån, vakter t.ex får inte ingripa så länge du inte slår eller är hotfull mot någon. Vara bestämd är INGET hot.

Tro mig har sett bägge sorterna av patienter. De snälla får inte ngt, de arga och krävande får allt.

Jo jag inser att det nog är så..
    Anonym (34) skrev 2014-09-02 12:37:21 följande:

Nervsmärta i båda benen och ryggsmärta ibland. Nästan hela tiden mer eller mindre.

Men oj då :( då är du inte alls heller bra från diskbråcket ju.
  • Anonym (34)

Nej jag vet man känner sig så ensam med detta problem. Lite skönt att höra att man inte är ensam faktiskt.

• Knallhatten
    Anonym (34) skrev 2014-09-02 11:19:39 följande:

Man kan visst operera diskbråck nu för tiden men det är bara i 5-10% man gör det men man kan inte garantera att det blir bättre efter en operation. Pratade med en kompis som berätta att hans tjej hade stora problem med flera diskbråck. Han berätta att hon vid tiden pluggade och jobbade deltid och hon sa att hon inte kunde jobba pga av skadan och fick en operation. Hon träffade även en person på sjukhuset som va sjukpensionär och hade haft svåra smärtor i 5 år. Men fick den uppfattningen om man säger att hon inte kan jobba pga av diskbråcket och då blev det en annan ton och hon fick en operation och blev bättre. 
Svar på tråden Vill inte börja med Citodon igen men fan, tror det är dax :(