• Oscarsmamma84

lämna på förskola eller ej?

Min son är 14 mån o började på förskolan i förra veckan. Nu har han blivit förkyld. Näsan rinner o han hostar o är hes. Han har inte feber. Han är trött o gnällig. Frågan är nu om jag ska lämna honom på förskolan imorgon eller inte? Han leker o så men jag ser på honom att han är tröttare än normalt. Vad hade ni gjort?
    Jag velar fram o tillbaka för han har ju inte feber.

• Svar på tråden lämna på förskola eller ej?
  • Alexi

Fast febern är helt irrelevant, det är inget som har någon betydelse i frågan om vara hemma eller där. Det är allmäntillståndet som avgör helt och hållet. Så nej, du ska inte lämna imorgon. Du ska se till att han orkar hela dagen på förskolan, gör han inte det ska han vara hemma.

• Vickan I

Han är 14 mån, tröttare än normalt och gnällig och ändå funderar du på om du ska lämna honom eller ej? Det är galet högt tempo för en liten på förskolan så orkar han inte riktigt med som vanligt så ska han absolut vara hemma oavsett om han är feberfri.

• Honungsblomman

Nej, du bör inte lämna honom på förskolan.

• Oscarsmamma84

Tack för era råd. Magkänslan säger att jag inte ska lämna honom. Men kan inte hjälpa jag velar. Han är mitt enda barn o jag vet ju inte hur mycket han orkar eller ej på förskolan o hur högt tempo där är.

• vikarien

Gå alltid på allmäntillståndet! Förmodligen blir han hemskickad rätt fort om du lämnar honom.

Tempot är bra mycket högre på förskolan, och barn som inte orkar det skickar vi hem.

Om dom inte mår bra vill säg...

Många sura föräldrar som hämtat sina barn och tyckt att dom minsann är friska för dom har ju ingen feber!

Men febern säger oftast inte så mycket...

Bli hemma och bli ordentligt friska Är mycket sjukdomar i början och det får man ta

• Honungsblomman
    Oscarsmamma84 skrev 2014-08-27 10:24:53 följande:

Tack för era råd. Magkänslan säger att jag inte ska lämna honom. Men kan inte hjälpa jag velar. Han är mitt enda barn o jag vet ju inte hur mycket han orkar eller ej på förskolan o hur högt tempo där är.

Skulle du gå till jobbet om du var i det tillståndet som din son är i? En näsa som rinner, hosta och hes röst.
  • Oscarsmamma84

K

Honungsblomman skrev 2014-08-27 10:31:10 följande:

Skulle du gå till jobbet om du var i det tillståndet som din son är i? En näsa som rinner, hosta och hes röst.

Helt ärligt? Ja det hade jag faktiskt men det e för jag inte lyssnar på min kropp. Tar 2 panodil o sen går jag.
    vikarien skrev 2014-08-27 10:30:10 följande:

Gå alltid på allmäntillståndet! Förmodligen blir han hemskickad rätt fort om du lämnar honom.

Tempot är bra mycket högre på förskolan, och barn som inte orkar det skickar vi hem.

Om dom inte mår bra vill säg...

Många sura föräldrar som hämtat sina barn och tyckt att dom minsann är friska för dom har ju ingen feber!

Men febern säger oftast inte så mycket...

Bli hemma och bli ordentligt friska Är mycket sjukdomar i början och det får man ta

Nej feber säger ju inte allt. Vet ju inte om han är som mig som aldrig får feber.

jo det blir nog o vara hemma.
  • Anonym (Vet)

Man ska passa sig med att lämna sjuka barn på dagis.
    Vet en mamma som blev orosanmäld till soc pga det.
    Hon hade lämnat en halvsjuk unge fyra gånger under ett år.
    Det blev utredning och hon mådde mycket dåligt under tiden.

Nu lämnar hon aldrig sitt barn om det inte är kärnfriskt, lika med vabbar otroligt mycket. Så fort det finns en antydning till att barnet kanske, kanske inte är 100% frisk.

• Oscarsmamma84

Uppdatering

Jag blir hemma med honom dessa två dagarna. Han är lite piggare idag men är fortfarande hes. Han är vaken ca 2 timmar åt gången så tror aldrig han hade orkat med förskolan.

Tack för era råd

• Flygfotogen

Feber är inte ett kvitto på att någon är sjuk. Det är bara ett symptom. Vi går på allmäntillståndet och dessutom bör man ha i åtanke att det kan finnas barn på förskolan som är infektionskänsliga och ens barn smittar ju sannolikt. Både barn och personal.

Svar på tråden lämna på förskola eller ej?