• Alexi

Bröd/knäckebröd i skolan

Hur ser det ut på era skolor gällande bröd/knäckebröd till luncher och mellanmål? Är det fritt att äta så mycket man vill av detta, har lärarna någon koll på vad barnen äter osv?

Min dotter har börjat förskoleklass och de har knäckebröd till lunchen och sen även till mellanmålet (vet inte om det bara är smörgås eller typ fil också ibland). Någon dag kommer dottern hem och har ätit två knäckebröd till lunch och tre till mellanmål (säger hon). Jag tycker det här är alldeles för mycket, både för hälsan men också för att hon ska vara hungrig till middagen 17.30. Är man 5,5 år har man ju inte riktigt vanan inne att äta lagom av sånt som är mindre nyttigt och tänka att man inte ska äta för mycket för att orka middagen sen.

Vilka erfarenheter har ni av det här?

• Svar på tråden Bröd/knäckebröd i skolan
  • SpanskaFlugan
    Alexi skrev 2014-08-27 13:22:26 följande:

Fast till tex mellanmål till barn i samma ålder borde man väl kunna se att ett normalt intag ligger på x smörgåsar. Dvs det är ju viktigt att barn lär sig äta lagom mycket, och inte överäter bara för att det är gott.

Och det är skillnad på att äta flera smörgåsar till lunchen för att maten inte var god mot att äta en drös mackor till mellis när man ska få middag några timmar senare.

Jag har själv stora viktproblem (bland annat orsakat av alldeles för mycket mackätande i ungdomen) och därför är det väldigt viktigt för mig att mina barn lär sig normalt ätande.

Men igen, det beror ju på vad hon äter under resten av dagen. Om hon bara ätit tre knäckemackor till lunch så förstår jag att hon vill ha två knäckemackor till mellanmål. Är hon fortfarande mätt till middagen så får hon väl äta mindre då.
  • Alexi
    Duckan skrev 2014-08-27 13:53:49 följande:

Vet du om de får något mer än knäckebröd till mellanmål? Om så tycker jag att du kan be att de har lite koll på hur många din dotter äter isåfall. 

Nej jag vet ju inte det men ska kolla upp det. Hon har bara gått en vecka så vi har inte koll ännu.
  • Alexi
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-27 14:19:37 följande:
    Men igen, det beror ju på vad hon äter under resten av dagen. Om hon bara ätit tre knäckemackor till lunch så förstår jag att hon vill ha två knäckemackor till mellanmål. Är hon fortfarande mätt till middagen så får hon väl äta mindre då.
    Men hur mycket näring och bra saker är det i knäckebrödsmackor med gigantiska mängder smör på (hon älskar smör och jag kom och hämtade precis vid mellis en dag så jag såg mängden smör hon hade på). Så jag vill hellre att hon äter mindre mackor och mera middag.
  • SpanskaFlugan
    Alexi skrev 2014-08-27 14:40:32 följande:

Men hur mycket näring och bra saker är det i knäckebrödsmackor med gigantiska mängder smör på (hon älskar smör och jag kom och hämtade precis vid mellis en dag så jag såg mängden smör hon hade på). Så jag vill hellre att hon äter mindre mackor och mera middag.

Det var därför jag frågade vad hon har på brödet och vilket sorts bröd det är. En grov knäckemacka med grönsaker, keso och kalkon är ett suveränt mellanmål. En vanlig fiberlös knäckemacka med massa smör, eller lättmargarin, är inte särskilt bra. Jag tror inte knäckemackorna i sig är boven, utan pålägg och den totala mängden mat över dagen.
  • Duckan

Spanska Flugan, tvivlar på att skolan har vare sig keso eller kalkon och om de hade det skulle min unge ändå bara ha smör på.

• Alexi

Mindotter har enbart ett tjock lager smör. Och det är vanliga knäcke.

• Bunny on speed

Barnen får bröd (oftast knäcke men ibland även mjukt) till lunch. Det är låst övriga tider.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Penida

Hos oss får barnen ta högst 2 knäckebröd till lunch. Smaka på maten och äta något av den ska de göra innan om det så bara är av salladsbuffén. Till mellis serveras ibland knäckebröd och mjuk bröd med olika pålägg, ibland något mer matigare.
    Vi äter middag senare än er (runt 19.00) så jag är snarare glad om de är mätta när de kommer från fritids om de har sen dag. Vi hämtar ofta tidigt och då äter de mellanmål hemma runt 15. Bröd har vi i stort sett bara hemma på helgerna så jag tycker inte att det skulle göra så mycket om så hände vid enskilda tillfällen men om det var vanligt förekommande hade jag väl inte gillat det. Är ditt barn kräset hemma också eller får hon i sig bra näringsrik mat där? Har ni bröd hemma? Skippa det i så fall kanske? Tar ni med frukt/grönsak till skolan? Packa med nån nyttig och näringsrik grönsak hon gillar.

Avskyr CIO-metoder
  • Alexi

Hon är kräsen hemma också så att vi försöker äta nyttigt hjälper inte såvärst. Hon äter fil och flingor eller smörgås med smör på till frukost.
    Ja vi har med frukt till skolan, äpple främst eller som idag morot. Det äter de ju på förmiddagen.

• Penida
    Alexi skrev 2014-08-28 18:22:30 följande:
    Hon är kräsen hemma också så att vi försöker äta nyttigt hjälper inte såvärst. Hon äter fil och flingor eller smörgås med smör på till frukost.
    Ja vi har med frukt till skolan, äpple främst eller som idag morot. Det äter de ju på förmiddagen.
    Jag tänkte till middagen. Äter hon bra där? Vi har en brödgalen dotter, det är den främsta anledningen till att vi skippar bröd hemma på vardagarna om det inte på något sätt ingår i middagen. I morse åt de fil med bär innan de gick till skolan men ägg (stekt) och makrill går också bra för hennes del. Vill man ha bröd hemma finns det ju bättre bröd, mjukt och hårt, som man kan köpa. Ofta är det nog lättare att ändra vanor hemma än för en hel skola.

Jo, jag vet att de äter det på förmiddagen, jag tänkte snarare på att hon med det i alla fall får i sig nåt lite bättre. Morot är bra!
    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (??)
    Alexi skrev 2014-08-27 15:12:25 följande:

Mindotter har enbart ett tjock lager smör. Och det är vanliga knäcke.

Vanliga husmans är bland de bästa bröden man kan äta. Och är du rädd för smör? Får de verkligen smör på fritids?
  • Alexi
    Anonym (??) skrev 2014-08-28 22:59:24 följande:

Vanliga husmans är bland de bästa bröden man kan äta. Och är du rädd för smör? Får de verkligen smör på fritids?

På vilketsätt är sånt bröd bra? Och ja, jag tycker att tre mackor med ett tjock lager smör (jag vet hur min dotter brer för hon älskar smör) är för mycket fett.
  • Alexi
    Penida skrev 2014-08-28 18:37:42 följande:

Jag tänkte till middagen. Äter hon bra där? Vi har en brödgalen dotter, det är den främsta anledningen till att vi skippar bröd hemma på vardagarna om det inte på något sätt ingår i middagen. I morse åt de fil med bär innan de gick till skolan men ägg (stekt) och makrill går också bra för hennes del. Vill man ha bröd hemma finns det ju bättre bröd, mjukt och hårt, som man kan köpa. Ofta är det nog lättare att ändra vanor hemma än för en hel skola.

Jo, jag vet att de äter det på förmiddagen, jag tänkte snarare på att hon med det i alla fall får i sig nåt lite bättre. Morot är bra!

Middagen äter hon väl oftast bra om det är något hon gillar, annars petas det bara.

Hon äter ofta fil och flingor till frukost men på helgerna blir det smörgås då hon vill kunna sitta i soffan och äta och det får hon inte med fil.

Så det är väl inga stora mängder bröd på vardagarna men hon äter mycket annan mjölmat, makaroner och sånt. Kinkig med brödsorterna också tyvärr, vill helst ha "pärlan vete"...
  • En blå giraff

Knäckebröd är ju ändå ett nyttigt sorts bröd så jag tycker nog TS att du förstorar upp saken lite. Kanske läraren kan försöka begränsa henne till 2 knäcke vid mellis. Det tycker inte jag är så mycket för en 6-åring. Och det borde ju inte göra henne mätt till middag såvida ni inte äter väldigt tidigt. Det är ju skillnad mellan förskola och skola att det är färre personal och barnen förväntas vara mer självständiga, svårt för personalen att ha koll på allt.

• MxMeNow

I vår skola får barnen inga mackor om de inte äter upp sin mat. Orkar man inte mat orkar man inga mackor! Är det mat de inte gillar ska de åtminstone smaka innan de får mackor. Hårdbrödmackor har aldrig gjort någon överviktig.

Svar på tråden Bröd/knäckebröd i skolan