• Sjöstjärnan

Schäfervalp som biter för HÅRT!

Hej,

Vår valp (schäfertik 13 veckor) är otroligt bitsk. Jag förstår att valpar bits, men hon är verkligen, verkligen extrem. Hon hoppar upp på oss alla i familjen och biter så vi blöder. Hon visar ofta tänderna och morrar samtidigt. Vi har försökt med avledning och det fungerar ibland. Att kasta iväg en godis gör att hon springer iväg och hämtar den ,men sedan dröjer det inte länge innan hon börjar anfalla igen. (kanske ser hon avledningen med godis som belöning?)
    Vi har också provat med att betämt säga NEJ. Men ju mer bestämt vi säger ordet NEJ, ju mer triggad blir hon, och det känns som problemet blir värre. Vad vi än gör så känner vi att inget fungerar. 

Vi vet ärligt talat inte hur vi ska hantera detta. Söker information på nätet och där  hittar man så många olika åsikter och råd kring detta. Låt det vara, det växer bort. Eller det här måste tas itu med på en gång, det är inte tillåtet att bita så hårt.

ÄR det normalt att valpar beter sig såhär extremt? Eller finns det anledning för oss att oroa oss över det här?

Detta är vår första hund. Vi vill ge hunden bästa möjliga liv och vill verkligen ordna upp detta. Kommentarer som "vissa borde inte ha hund" osv undanbedes vänligt med bestämt.
  • Svar på tråden Schäfervalp som biter för HÅRT!
  • Anonym
    Sjöstjärnan skrev 2014-08-28 14:03:53 följande:

Jag ska kanske förtydliga att när vi kastar iväg godis till henne så är det när hon "sitter fast" i benet och man inte kan gå någonstans eftersom hon vägrar att släppa. Det gör sååå ont och det är svårt att inte kasta iväg någon för att få henne att släppa då (när NEJ inte fungerar) Och oftast är det leksaker i stället för godis.  Men leksakerna intresserar henne tyvärr inte så jättemycket. När hon har släppt berömmer vi mycket.

Ska börja på valpkurs om ett par veckor :)

Hon begriper inte när ni säger nej. Men hon begriper mycket väl att sätter hon tänderna i era ben så for hon godis.Ni berömmer alltså med godis när hon biter.

Hjälp till med händerna och bänd upp hennes käkar samtidigt som du säger nej. Håll sen mjukt handen om nosen så hon inte attackerar igen och beröm samtidigt. (NU kan du ge en godisbit om hon släppt). Om och om igen. Man visar med handling och ord samtidigt. Till slut begriper hon. Ord kan inte valpen förstå om det inte följs av en direkt handling. Snart förstår hon enbart ordet.

• Anonym
    Anonym skrev 2014-08-28 14:12:47 följande:
    Hon begriper inte när ni säger nej. Men hon begriper mycket väl att sätter hon tänderna i era ben så for hon godis.Ni berömmer alltså med godis när hon biter.

Hjälp till med händerna och bänd upp hennes käkar samtidigt som du säger nej. Håll sen mjukt handen om nosen så hon inte attackerar igen och beröm samtidigt. (NU kan du ge en godisbit om hon släppt). Om och om igen. Man visar med handling och ord samtidigt. Till slut begriper hon. Ord kan inte valpen förstå om det inte följs av en direkt handling. Snart förstår hon enbart ordet.
    Tack, ska testa :)
  • Awesome

Åh herregud har jag bara lust att säga, ursäkta. En valp föds inte med kunskapen om vad ordet nej betyder och när man väl lärt dem vad nej betyder så behöver man verkligen inte använda stora bokstäver. Lär hunden nej under lugna former, inte under brinnande krig!

Sitter hunden bokstavligen fast i er, säg nej och ge den därefter direkt ett obehag så att den släpper. Fast försök förekomma hunden så att den aldrig lyckas bita och leka "över gränsen". Var lugn hela tiden och var konsekvent. Gör den direkt om det så var obehaget inte tillräckligt. Ha pondus och var tydlig och lugn så vinner du respekt hos hunden. När hunden gör rätt så kan den få en godbit och lite kel. Jaga inte upp den med glättig röst och rejäla klappar. Lugn och fin.

Låter tyvärr som om er uppfödare inte är så seriös egentligen. Man säljer inte en svår hund till en nybörjarfamilj.

• Birgitta02
    Anonym skrev 2014-08-28 14:15:53 följande:
    Tack, ska testa :)
    Undrar varför jag blev anonym?
    Valpar förstår inte vårt språk. Och man använder bara enstaka ord, tillsammans med handling. Ingen hund förstår hela meningar. De kan känna igen vissa ord i en mening när de blir äldre, men enbart för att den kopplar visa ord med en handling. T ex Ska vi gå ut? Och så går ni ut. Den meningen förstår hunden därför att handlingen att gå ut föregås av vad du sa innan. Likaså när du säger "sitt" och du visar att hunden ska sitta. Då kopplar den ihop "sitt" med att sätta sig. (Och då berömmer man).

Alla ord måste visas med handling i början. Så småningom behövs bara orden. Dessutom måste man vara konsekvent. Är hunden envis och vägrar utföra en viss handling fast du vet att hunden kan - då får du inte ge upp och släppa det. Hunden SKA göra det du säger. Alla brukshundar (och de flesta hundar överhuvudtaget) vill göra sin ägare till lags. Det är nästan alltid ägarens fel när sånt här händer som du beskriver i din TS.

När hunden kommer i trotsåldern (8-12 månader) skall man undvika att lära hunden nya saker. Träna gamla lärdomar som den lärt sig innan.

Och köp valpböcker. Läs på.

Lycka till!
  • Dexter dot com

Vad händer om du skriker till när hon biter sig fast eller avleder med nåt ultragott ? Tittar hon upp och /eller släpper skulle jag belöna ögonkontakten/ att hon släppte med nåt rejält gott och helt enkelt lägga undan henne i hennes valphage. Att avleda handlar om att fånga hundens intresse med något otroligt lockande och belöna när hunden bjuder på det önskade beteendet .
    Valpar bits och det går över men kan ni inte avleda för att hon är blockerad så låt henne lugna ner sig med ett tuggben i sin hage. 

Att " ta strid" med en hund som triggas igång är bara onödigt och jobbigt och även om ni klarar av det nu så är risken stor att hon lär sig att hantering är obehagligt och kommer försvara sig i framtiden och 35 kg schäfer är ingen hit att ständigt behöva korrigera fysiskt. Personligen tycker jag att leka hund och morra, trycka till, lägga ner osv är förkastligt och förlegat.
    Att avleda och visa hunden till det beteende man önskar och belöna det ger bättre och snabbare resultat och är mycket trevligare :)
    Kan ni inte åka till uppfödaren och få tips och råd så boka in er hos en privat tränare ( gärna IMMIansluten) och få lite hjälp för det här behöver ni hjälp med nu.

Är det en bruks eller showavlad schäfer ni har?

• Hallonbåt02
    Dexter dot com skrev 2014-08-28 16:23:56 följande:

Vad händer om du skriker till när hon biter sig fast eller avleder med nåt ultragott ? Tittar hon upp och /eller släpper skulle jag belöna ögonkontakten/ att hon släppte med nåt rejält gott och helt enkelt lägga undan henne i hennes valphage. Att avleda handlar om att fånga hundens intresse med något otroligt lockande och belöna när hunden bjuder på det önskade beteendet .
    Valpar bits och det går över men kan ni inte avleda för att hon är blockerad så låt henne lugna ner sig med ett tuggben i sin hage. 

Att " ta strid" med en hund som triggas igång är bara onödigt och jobbigt och även om ni klarar av det nu så är risken stor att hon lär sig att hantering är obehagligt och kommer försvara sig i framtiden och 35 kg schäfer är ingen hit att ständigt behöva korrigera fysiskt. Personligen tycker jag att leka hund och morra, trycka till, lägga ner osv är förkastligt och förlegat.
    Att avleda och visa hunden till det beteende man önskar och belöna det ger bättre och snabbare resultat och är mycket trevligare :)
    Kan ni inte åka till uppfödaren och få tips och råd så boka in er hos en privat tränare ( gärna IMMIansluten) och få lite hjälp för det här behöver ni hjälp med nu.

• Hallonbåt02

Hon är 13 veckor, har ni provat att skrika till alternativt pipa till som en valp när hon bits?  det brukar få dem konfunderade då de associerar det med ett av sina kullsyskon som har bitit tag för hårt.

• Apopan

• Apopan

• Axo

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vilken kennel hunden kommer ifrån och om den är en bruks eller utställningsavlad. Du får gärna skriva det i ett pm till mig om du inte vill skriva det här.

Har ni testat med att helt lugnt bara hålla fast valpen? När hon sätter igång och biter och beter sig illa, sätt er på knä och ta valpen mellam era ben, håll händerna på bringan så kan hon inte bita er. Sitt så tills hunden är helt lugn och avslappnad, då kan ni släppa. Detta är inget hårt, utan du hållet helt enkelt fast lugnt tills valpen själv lugnat ner sig.

Du har stor nytta av detta sen när hunden blivit äldre också. Kallas för ryggsäcken om du vill googla!

• Anonym
    Birgitta02 skrev 2014-08-28 12:39:50 följande:
    Tveksamt. Uppfödaren har gett rådet att slänga ut godis när valpen bits. Verkar inte som några kunniga uppfödare. Där belönar man när valpen gör fel. Och det ger verkligen fel signaler.
    Nej det är ingen belöning i hundens ögon. Hunden blir belönad om man jagar upp sig och och flaxa och fara det ser hunden mer som en belöning. Detta är ett beetende som växer bort med tiden och då är det bättre att avleda istället för att skapa onödiga konflikter som kan skadar relationen mellan hunden och ägarna. Min hund gjorde exakt likadant och jag hade tålamod och jag kastade ut både godis och leksaker och det har fungerat utmärkt och min hund blev inte det minsta aggressiv och dom flesta jag känner har gjort precis samma sak med stor framgång. 
  • suziz
    Anonym skrev 2014-08-29 11:36:14 följande:
    Nej det är ingen belöning i hundens ögon. Hunden blir belönad om man jagar upp sig och och flaxa och fara det ser hunden mer som en belöning. Detta är ett beetende som växer bort med tiden och då är det bättre att avleda istället för att skapa onödiga konflikter som kan skadar relationen mellan hunden och ägarna. Min hund gjorde exakt likadant och jag hade tålamod och jag kastade ut både godis och leksaker och det har fungerat utmärkt och min hund blev inte det minsta aggressiv och dom flesta jag känner har gjort precis samma sak med stor framgång. 
    Fast det beror nog mer på hunden än något annat. Alla hundar är inte likadana och har man en tillräckligt smart hund som gillar godis så har man snabbt ett mycket stort problem!
  • Birgitta02
    Anonym skrev 2014-08-29 11:36:14 följande:
    Precis som med barnuppfostran så är det individer det handlar om. Och tipsen kan bli många och helt motsatta beroende på vem som ger dom. Man får prova sig fram och se vad hunden svarar på.
  • Anonym
    suziz skrev 2014-08-29 14:19:23 följande:
    Fast det beror nog mer på hunden än något annat. Alla hundar är inte likadana och har man en tillräckligt smart hund som gillar godis så har man snabbt ett mycket stort problem!
    Klart det handlar om hunden. Det jag menar är att det är ett naturligt beetende hos valpar som faktiskt växer bort med tiden och då är det väl bra mycket bättre att avleda och rikta valpen på att göra annat än att hamna i onödiga dispyter som istället kan eskalera och resultera i att man skadar relationen med sin hund!
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-29 22:43:26 följande:
    Klart det handlar om hunden. Det jag menar är att det är ett naturligt beetende hos valpar som faktiskt växer bort med tiden och då är det väl bra mycket bättre att avleda och rikta valpen på att göra annat än att hamna i onödiga dispyter som istället kan eskalera och resultera i att man skadar relationen med sin hund!
    självklart är det en indevidanpassning. Men när det handlar om hunden och belöning ska man tänka till lite extra.

tillexempempel

Valpen hoppar bitter. 

Vad vill valpen? Ha igång matte/husse till lek och bus.

Belöning i valpens ögon:  matte husse börjar flaxa vifta neja fya hit och dit.

Inte speciellt troligt att valpen i detta sammanhang ser en godis som belöning.

Det är väldigt enkelt att man omedvetet belönar det man vill slippa genom att försöka neja fya och bråka.
  • Abbe83

Låter som vår schäfer Thor när han var valp. Nu är han 1 år och 4 månader och har slutat hoppa och bita men det tog tid innan han slutade med det beteende.
    Han är vår första schäfer, min sambos första hund men jag har haft hund innan men då hade jag en liten tax.

Vi skrek till, avledde, höll fast honom eller om det inte funkade så gick vi undan.Kom han efter och bet i ben och fötter så avledde vi med en leksak, godis. Ett tuggben att tugga på har alltid funkat för att få honom lugn Såg till att befästa kommandona nej och loss. Vi fick undvika att använda för ljus röst och låta för glada vid belöning vid rätt beteende för då blev han för exalterad. Såg till att vara lugn och bestämd. Men inte alltid så lätt att behålla lugnet för jag har haft panikångest och har ångest men tänkte extra på vilken sinnesstämning jag var i och fokuserade på att andas lugnt. 

Har gått valpkurs och sen fortsättningskurs i lydnad och det har hjälpt mycket. 

• Anonym (CC)

Nu har jag inte läst alla svar men med tanke på det du skriver om att kasta godis. En vän till mig har stora problem med sin hund som nu är 1 år och otroligt bitig och stressad. När den blir för glad kan den inte hantera det utan det går överstyr och den biter då. Hon har hittat en bra hundpsykolog till hjälp och har också fått till sig att kasta godis för att avleda hunden. Tycker själv att det lät konstigt men det funkar. Säger inte att det är rätt men det funkar för henne.
    Lycka till med din vovve :)

• astegmatism
    Sjöstjärnan skrev 2014-08-28 10:34:48 följande:

Hej,

Vår valp (schäfertik 13 veckor) är otroligt bitsk. Jag förstår att valpar bits, men hon är verkligen, verkligen extrem. Hon hoppar upp på oss alla i familjen och biter så vi blöder. Hon visar ofta tänderna och morrar samtidigt. Vi har försökt med avledning och det fungerar ibland. Att kasta iväg en godis gör att hon springer iväg och hämtar den ,men sedan dröjer det inte länge innan hon börjar anfalla igen. (kanske ser hon avledningen med godis som belöning?)
    Vi har också provat med att betämt säga NEJ. Men ju mer bestämt vi säger ordet NEJ, ju mer triggad blir hon, och det känns som problemet blir värre. Vad vi än gör så känner vi att inget fungerar. 

Vi vet ärligt talat inte hur vi ska hantera detta. Söker information på nätet och där  hittar man så många olika åsikter och råd kring detta. Låt det vara, det växer bort. Eller det här måste tas itu med på en gång, det är inte tillåtet att bita så hårt.

ÄR det normalt att valpar beter sig såhär extremt? Eller finns det anledning för oss att oroa oss över det här?

Detta är vår första hund. Vi vill ge hunden bästa möjliga liv och vill verkligen ordna upp detta. Kommentarer som "vissa borde inte ha hund" osv undanbedes vänligt med bestämt.
    Jag har tittat på ett program, om en man, som talar med hundar. Han sa att: Om man tappar någonting på golvet, så skall man inte ta upp den med en bestämd attityd och för bryskt, då väcker man kamplusten, schäfer är extra känslig för kamp. Hunden skall inte först in, han skall lära sig att han kommer in sist. Man får ta hunden i nackskinnet, det har jag gjort och konstigt nog så har det hjälpt.
    Hunden skall lära sig att man biter inte
Svar på tråden Schäfervalp som biter för HÅRT!