• arneas

Utgifter vid företagande

Sitter och funderar lite över att starta eget. Allt är i ett väääldigt tidigt stadie men försöker ändå räta ut lite funderingar.
    Några saker är kanske dumma men bättre att veta än att undra.
    Har tänkt mig en enklare affärsverksamhet med butik samt webbbutik.

Frågan är vad man har för självklara utgifter.
    Lokalhyra
    El
    Försäkring
    Moms (25%?)
    Webbhotell för nätbiten

Något självklart jag missat?

Betalar man någon skatt för de man säljer eller är det bara moms man betalar?
    (vi bor ju i Sverige så då kan det vara skatt på moms osv tänkte jag)

Och momsen. Räknar man ut den enbart på det man säljer eller är det på vinsten av det man sålt (säljer jag nåt för 100kr har jag kanske köpt in den för 40kr)? Kan man räkna av övriga utgifter eller är det enbart på försäljningen?

Något annat att tänka på när det gäller ekonomin?

Det ska vara ett enmansföretag, inga anställda. Men kan man betala ut någon ersättning vid enskillda tillfällen, om man tex tagit hjälp för något.
    Säg tex att man tar hjälp av en pensionerad förälder för en dag. Måste man anställa personen då med allt vad det betyder (arbetsgivaravgifter osv) eller kan man betala ut ersättning på annat sätt?

Tack för alla svar, tips och idéer!

• Svar på tråden Utgifter vid företagande
  • stadiljus

Jag har inte läst hela tråden men känner instinktivt att det känns som ett väldigt stort projekt att dra igång butik och webbshop på halvtid. Det är stora kostnader både för inköp och fasta månadskostnader och räkna också med att om du har tex Klarna webshop så tar de ca 4% i avgift för försäljningen (ex moms). Sen har de en fast månadskostnad också, tror den är 599 kr per månad. Frakter är väldigt dyra, om man inte har extremt stor verksamhet. Företagsförsäkring behöver du också mm. 

Gör upp en budget och visa upp den för någon eller några ekonomikunniga, tex ta kontakt med en redovisningskonsult. 

Avråder också från att köpa in saker från privatpersoner om du inte har sjukt hög marginal då du inte har avdragsrätt för moms men själv måste lägga på moms. 

Och sen viktigast, hur mycket pengar behöver du ha i vinst varje månad för att klara dig ekonomiskt? 

• stadiljus
    arneas skrev 2014-09-01 23:37:13 följande:
    Intressant. Har hört om nåt sånt här tidigare, men nja... :)
    Men med en bra revisor kan man säkert mycket.

Apropå revisor. Vad har denna för ansvar, och hur mycket ansvar har jag i det han/hon gör om något tex skulle bli helt galet? Kan revisorn sätta mig i skiten, eller står jag (företaget) med ryggen fri om denna gjort min ekonomi?
    (kanske har frågat det tidigare)
    Du som styrelsemedlem har allt ansvar! Så välj hjälp med omsorg! Glad

Läste nu om själva affärsiden om att köpa lådor med saker och då är det VMB, vinstmarginalbeskattning som gäller låter det som. 
  • Aumeå
    stadiljus skrev 2014-09-18 11:16:45 följande:
    Du som styrelsemedlem har allt ansvar! Så välj hjälp med omsorg! Glad

Läste nu om själva affärsiden om att köpa lådor med saker och då är det VMB, vinstmarginalbeskattning som gäller låter det som. 
    Jag förstår att många är dåligt insatta hur skatteverket fungerar,men genom tiden har jag haft många fel från just skatteverkets sida, ex 1 en garvad Monika på skatteverket hade gjort en skatteberäkning på mig, jag fick inte ihop siffrorna och åkte på mer skatt, jag ringde upp henne,hon gick snabbt igenom siffrorna och konstaterade att hon hade rätt,gav ett abrupt svar att jag fick överklaga till nämnden om jag inte var nöjd, tur nog satt min svärfar i nämnden och han berättade hur det funkade, Monika kommer berätta siffrorna för oss och vi godkänner eller ger avslag, Min fråga till svärfar: kan du skatte beräkning, Han nej men vill lyssnar vad hon berättar och visar ,där efter ger vi vår bedömning. Jag ringer skatteverket igen,efter 3 samtal får jag rätt person,Lars han svarar det är precis det här jag jobbar med(skatteberäkning),,Han ringer upp efter en stund och berättar att Monika gjort fel i sin beräkning,jag ringer direkt upp Monika, berättar vad Lars just gjort,att han betalar ut det felande beloppet, hon blir rasande,jag hänvisar tillbaka till Lars, pengarna sitter på kontot veckan efter,Lars hade rätt.
    Sedan har det varit samma och liknade historier fyra gånger igen, beloppen har varit av stor betydelse inte bara 1000 lappar utan betydligt mer,var av jag förstår att man måste titta vad skatteverket gör och man vinner stora pengar på det, bara rätta deras fel. Skatteverkets jobb är att vinna så mycket skatt som möjligt,dom rättar alltid till deras fördel men aldrig åt andra hållet (dina avdrag du kunnat göra)så därför bör din revisor kunna avdragen. 

Efter att jag provat många revisorer,bland annat ,Deloitte,KPMG,samt fler så med tiden har jag lärt mig, vissa gånger har jag ringt upp dom ovannämda revisorerna och frågat varför har du inte gjort dessa avdrag som jag har rätt till, många har blivit tyst vissa har svarat av principskäl för att dom förstår felet dom gjort/glömt eller inte idas göra, utan med en bra revisor har vi kunnat gå tillbaka och rättat felen dom gjort åren tidigare, så välj med omsorg rätt revisor,han behöver inte jobba på dom stora företagen vara godkänd och så,utan hitta killen som kan sitt jobb ut i fingerspetsarna. Det är ändå minst 20% mer i lön/pension  du vinner på rätt kille.
    Man ska ändå tydlig göra att jag varit granskad och haft rätt i samtilliga fall,ibland under 0 taxeringen hade jag 3 skatte handläggare på mig,som visade att det här bör du inte göra om,då kommer vi vara på dig med förfrågningar hela tiden,tillägga att alla avdrag då var både granskade och godkända fanns inte ett fel,utan det var dåligt utfört revisions jobb av tidigare ovannämda företag som gav mig ett 0 resultat.
  • Sirling
    130303 skrev 2014-09-06 21:30:06 följande:

Jo, det är ju ganska jobbigt om det skulle visa sig att det har blivit fel sen. Först och främst är revisor inte den som sköter ett företags redovisning, även om det i folkmun kanske kallas så. Det är redovisningskonsulter/redovisningsekonomersom sköter den löpande redovisningen.

Det man kan göra är att man kollar upp personen innan. Man kan se om personen är "aktoriserad redovisningskonsult". Det är SRF (Sveriges Redovisningskonsulters Förbund) som står för aktorisationen, och den som ansöker måste genomgå noggranna tester för att se om denna är kompetent nog.

Jag håller helt med. Redovisningsbranschen är väldigt brokig och vem som helst kan starta redovisningsbyrå. Kolla upp utbildningsnivå och se till att den byrå du ansluter dig till har en eller flera auktoriserade konsulter alt revisorer som ägare eller samarbetspartners till byrån. 
  • arneas

Just nu står mina planer lite i paus. Försöker lära mig genom att läsa ett par böcker och kolla intressanta sidor på nätet.
    Vi får se hur det blir i framtiden, om det blir någon butik av det hela eller om det stannar vid en vision. Skulle kanske behöva någon att starta med.
    Jag har räknat en del och är säker på att det skulle bli en lönsam verksamhet, men kanske funkar det inte att driva ensam tyvärr.

Fortsätt gärna att komma med tips och idéer!

• arneas

Om man ska göra en väldigt enkel budget kan den då se ut så här eller hur räknar man med tex moms och skatt? (det är ett förenklat exempel!)
    Räknar man momsen direkt på intäkterna eller gör man det på summan som blir kvar efter att man dragit utgifterna av intäkterna (som ja gjort nedan)?
    Och skatten. Kan man räkna som ja gjort med att ta ut en lön av vinsten och dra skatten på den?

In 20000kr
    Ut 4700kr
    Kvar 15300kr

Moms 3825kr (25%)
    Kvar 11475kr

Skatt 3787kr (33%)

Summa att ta ut 7688kr.

Det här är alltså ett exempel att räkna (tänka).
    Det kan bli högre intäkter och mer utgifter och allt ska inte till lön osv men för att göra det enkelt.

Hoppas man förstår hur ja menar.

• snedtak
    arneas skrev 2014-11-01 12:55:52 följande:

Om man ska göra en väldigt enkel budget kan den då se ut så här eller hur räknar man med tex moms och skatt? (det är ett förenklat exempel!)
    Räknar man momsen direkt på intäkterna eller gör man det på summan som blir kvar efter att man dragit utgifterna av intäkterna (som ja gjort nedan)?
    Och skatten. Kan man räkna som ja gjort med att ta ut en lön av vinsten och dra skatten på den?

In 20000kr
    Ut 4700kr
    Kvar 15300kr

Moms 3825kr (25%)
    Kvar 11475kr

Skatt 3787kr (33%)

Summa att ta ut 7688kr.

Det kan bli högre intäkter och mer utgifter och allt ska inte till lön osv men för att göra det enkelt.

Jag är inte egen företagare så jag har inte stenkoll på allt, men jag ser direkt ett antal saker som inte stämmer. Momsen är en påslagsskatt på 25% (om man inte säljer livsmedel eller böcker eller något annat med lägre momssats).

Dvs. om du säljer en vara som du får in 100 kr på så betalar kunden 100 kr + 25% moms *= 125 kr. När du ska gå på andra håller och se hur mycket av alla pengar du fått in "kontant" som är moms så är det motsvarande 25 kr av 125 kr som är moms, dvs 20%.

Alltså: 20% av allt du säljer för är moms som ska betalas in till staten.
    På samma sätt är momsen avdragsill för saker du köper som företagare. Läs mer på skatteverket: www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms.4.18e1b10334ebe8bc80005374.html

När det kommer till din lön så beror det på om du ska driva enskild firma eller ej, men det är inte enbart inkomstskatt som ska betalas utan även andra skatter och avgifter. För en enskild firma brukar man räkna att ca 50% av den vinst som man gör går att ta ut i lön/egna uttag.

Jag tror att du borde försöka gå en kurs i redovisning/bokföring eller liknande som är riktade mot egna företagare.
  • snedtak
    arneas skrev 2014-11-01 12:55:52 följande:

In 20000kr
    Ut 4700kr
    Kvar 15300kr

Moms 3825kr (25%)
    Kvar 11475kr

Skatt 3787kr (33%)

Summa att ta ut 7688kr.

Insåg att det kanske var direkt feedback på din uträkning du ville ha...
    Summa sålda produkter: 20 000
    Moms som ska till staten: 0,2*20 000 = 4 000
    Kvar till företaget: 16 000

Utgifter: 4 700
    Moms som du får tillbaka: 0,25*4 700= 1175
    OBS: Du får endast tillbaka pengar om du har betalat moms när du köpte varan, vilket du troligen inte gör om du köpte den av en privatperson.
    Summa utgifter: 4700 eller 3575 beroende på om du betalade moms vid inköp eller ej.

Kvar: 16 000 - 4700= 11 300 eller 16 000 - 3575 = 12 425
    Av detta kan du få 40-50% till dig personligen, dvs. 4500-6200 kr beroende på om du betalat moms på allt du köpt, hur mycket du tjänar (dvs. hur mycket grundavdraget påverkar) och vad din kommunalskatt är.

Nedan finns en bra och mer detaljerad beskrivning: www.bokforingsprogram24.se/ta-ut-lon-i-enskild-firma-sa-gor-du-egna-uttag/

• Aumeå
    snedtak skrev 2014-11-01 17:03:52 följande:

Insåg att det kanske var direkt feedback på din uträkning du ville ha...
    Summa sålda produkter: 20 000
    Moms som ska till staten: 0,2*20 000 = 4 000
    Kvar till företaget: 16 000

Utgifter: 4 700
    Moms som du får tillbaka: 0,25*4 700= 1175
    OBS: Du får endast tillbaka pengar om du har betalat moms när du köpte varan, vilket du troligen inte gör om du köpte den av en privatperson.
    Summa utgifter: 4700 eller 3575 beroende på om du betalade moms vid inköp eller ej.

Kvar: 16 000 - 4700= 11 300 eller 16 000 - 3575 = 12 425
    Av detta kan du få 40-50% till dig personligen, dvs. 4500-6200 kr beroende på om du betalat moms på allt du köpt, hur mycket du tjänar (dvs. hur mycket grundavdraget påverkar) och vad din kommunalskatt är.

Nedan finns en bra och mer detaljerad beskrivning: www.bokforingsprogram24.se/ta-ut-lon-i-enskild-firma-sa-gor-du-egna-uttag/

Kan hjälp lite grann!

Såld vara             Såld vara ex moms                Utgående moms  
    20000:-                      16000:-                                 4000:-
    Inköpt vara           inköpt vara ex moms              ingående moms
    4700:-                            3760:-                                  940:-

Intäkter företag
    12240 kr
    Hur dom 12240 kr beskattas beror på många faktorer!kan skriva några exempel.
    1. Har du dator du använder i företaget, den går på avskrivning och dras emot dom 12240 kr du tjänat.
    2. Har du dator så har du internet kostnad, även den dras.
    3. du har mobil samt tele kostnad för den, allt där dras oxå imot 12240:-
    4. har du lokal eller liknande, hyra dras,kontors möbler,skrivare osv..
    5 Använder företags bil, bränsle kostnader,försäkring,skatt,däck, verkstad osv.
    6 Marknadsföring osv
    7 Du kanske har kaffe på jobbet, har kanske en kaffe maskin, då behöver du en diskmaskin, diskmedel, toa papper, osv dom kanske används även privat, men det är svårt för skatteverket att hålla koll på.gäller även punkt 1,2,3,5,7 används privat.
    8 Finns hundra av drag till att göra, men ni förstår vart jag vill komma.
    Så av dom 12240 kr du tjänat så är det inte säkert du behöver betala en enda krona i skatt.
  • snedtak
    Aumeå skrev 2014-11-01 18:29:15 följande:
    Kan hjälp lite grann!

Såld vara             Såld vara ex moms                Utgående moms  
    20000:-                      16000:-                                 4000:-
    Inköpt vara           inköpt vara ex moms              ingående moms
    4700:-                            3760:-                                  940:-

Intäkter företag
    12240 kr
    Hur dom 12240 kr beskattas beror på många faktorer!kan skriva några exempel.
    1. Har du dator du använder i företaget, den går på avskrivning och dras emot dom 12240 kr du tjänat.
    2. Har du dator så har du internet kostnad, även den dras.
    3. du har mobil samt tele kostnad för den, allt där dras oxå imot 12240:-
    4. har du lokal eller liknande, hyra dras,kontors möbler,skrivare osv..
    5 Använder företags bil, bränsle kostnader,försäkring,skatt,däck, verkstad osv.
    6 Marknadsföring osv
    7 Du kanske har kaffe på jobbet, har kanske en kaffe maskin, då behöver du en diskmaskin, diskmedel, toa papper, osv dom kanske används även privat, men det är svårt för skatteverket att hålla koll på.gäller även punkt 1,2,3,5,7 används privat.
    8 Finns hundra av drag till att göra, men ni förstår vart jag vill komma.
    Så av dom 12240 kr du tjänat så är det inte säkert du behöver betala en enda krona i skatt.
    Vet du hur det funkar om TS köper sina varor från privatpersoner? Tror hen nämnde det tidigare. Då betalar man väl ingen moms när man köper varan och kan därmed inte dra av någon moms?
  • Aumeå
    snedtak skrev 2014-11-01 19:27:35 följande:
    Vet du hur det funkar om TS köper sina varor från privatpersoner? Tror hen nämnde det tidigare. Då betalar man väl ingen moms när man köper varan och kan därmed inte dra av någon moms?
    Blir samma siffra 12240 kr

Du lyfter moms på inköp men betalar tillbaka vid försäljning ändå, enda är att allt du köper som papper,internet,dator ja saker du behöver i ditt företag är momsfritt.
    Ex du har en företags bil tankar för 1000 kr, så drar du momsen så betalar du 800 kr istället, det bränslet säljer du inte vidare utan förbrukar själv,alltså ingående moms,det samma gäller arbetskläder och övriga saker, som ex kaffe maskinen/datorn du kanske använder även privat kostar den 12000/16000 efter du dragit momsen kostar den dig bara 9600/12800 kr 
  • Aumeå
    Aumeå skrev 2014-11-01 19:43:05 följande:

Du lyfter moms på inköp men betalar tillbaka vid försäljning ändå, enda är att allt du köper som papper,internet,dator ja saker du behöver i ditt företag är momsfritt.
    Ex du har en företags bil tankar för 1000 kr, så drar du momsen så betalar du 800 kr istället, det bränslet säljer du inte vidare utan förbrukar själv,alltså ingående moms,det samma gäller arbetskläder och övriga saker, som ex kaffe maskinen/datorn du kanske använder även privat kostar den 12000/16000 efter du dragit momsen kostar den dig bara 9600/12800 kr 
    Skrev lite otydligt, men om han köpt från privat person.
    +20000:- försäljning
    -4700:- inköp
    =15300:- moms pliktigt belopp
    -3060:- ska betalas som utgående moms
    12240:- kvar
  • snedtak
    Aumeå skrev 2014-11-01 19:43:05 följande:

Anledningen till att jag frågar är att en privatperson som säljer en vara i allmänhet inte är moms-pliktig och att man därför inte räkna bort ingående moms à 940 kr som du gjorde ovan. Alltså, om TS har som affärsidé att hen ska köpa varor av privatpersoner och sedan sälja dem vidare (med momspåslag) så finns momsen endast i sälj-delen av kedjan.

eforum.idg.se/topic/332387-k%C3%B6pa-av-privatperson-som-enskild-firma/
    www.egenfirma.se/enskild-firma/3226-kopa-varor-fran-privatperson.html
  • snedtak

Nu han du svara innan jag postade mitt inlägg så du kan bortse från det sista.

• Aumeå
    snedtak skrev 2014-11-01 20:08:27 följande:

Nu han du svara innan jag postade mitt inlägg så du kan bortse från det sista.

Du har rätt han ska in med 4000 kr vid försäljning, man får inte dra av ett ej momspliktigt belopp som är köpt av privat person.
    siffran ska vara 11300 då, tänkte för snabbt ovanför, 
  • arneas

Tack för era svar!
    Vill veta allt de här för att kunna räkna lite på hur det ev skulle kunna se ut, en enkel första budget.
    Är lite trög (lite extra idag) så får ta och smälta det här lite. Just nu känns det rörigt i skallen när ja försöker förstå.

Svar på tråden Utgifter vid företagande