• Äldre 29 Aug 23:12
    967 visningar
    7 svar
    7
    967

    Hemma länge med barnen

    Har två barn på 2 resp 4 år. Jag har varit hemma från jobbet i över 4år nu. Vad jag förstår har man rätt till att vara hemma helt till barnet är 1,5år. Därefter är ledighet en överenskommelse med arbetsgivaren. Men finns det någon gräns på hur längr man får vara hemma helt? Det största barnet går i förskolan två dagar i veckan medan 2-åring är helt hemma. Vi har räknat på det och funderar på att inte ha barnen alls i förskolan då vi förlorar så mycket på det. Min man är egen företagare och vi får betala rätt mycket för de 15 timmarna vi har rätt till. Jag själv har en tjänst på 75% och skulle jag gå tillbaka tjänar jag inte så mycket ändå. Är det någon mer som har det så? Funderar på att ha barnen hemma och vara hemma tills de börjar skolan? Har man rätt till det? Måste man ta ut föräldrapenning? Alltså funkar det att vara och får man vara helt hemmafrån jobbet och ha barnen hemma utan ta ut föräldrapenning tills de börjar skolan?

  • Svar på tråden Hemma länge med barnen
  • veh
    Äldre 29 Aug 23:21
    #1

    Om din kommun har vårdnadsbidrag, och om det är kvar efter valet (...) så kan du ju ha det ett tag. Sedan måste du kunna ta ut föräldradagar i motsvarande omfattning som du är ledig. Det kan ditt jobb kräva, de har ju inte så stor nytta av någon som är anställd men so. Går hemma och drar i en massa år för att sedan komma tillbaka och knappt ha koll på något...?

    Men säger de ja, så kan du ju vara hemma hur länge du vill.

    Har du inte pluggat på högskola och använt all din CSN, så skulle du ju kunna göra det ett tag. Läsa på distans, kan kombineras med att vara hemma. Och det kan de ge tjänstledigt för, men jag vet inte om de är tvungna att göra det...?

    Vad gäller avgift till förskolan så bör du ha rätt till 15 h/vecka gratis, om ditt barn är över 3 år (eller fyller det i höst). Dock kanske bara 3 h/dag, fem dagar per vecka. Följer skolårets schema, så ledigt lov.

  • Äldre 29 Aug 23:22
    #2

    Rätt att vara ledig från jobbet har du efter att barnet fyllt ett endast om du tar ut fp minst fem dagar i veckan. Men du tycks ha en väldigt generös arbetsgivare. Har du begärt två års fl redan från början eller förlängt efterhand? Frågar de inte när du ska komma tillbaka?

  • Äldre 29 Aug 23:45
    #3

    Du får vara hemma resten av livet om du vill, men behålla jobbet behöver de bara låta dig göra så länge du tar ut full fp.

  • Äldre 30 Aug 10:21
    #4

    varför betalar ni för förskoleplatsen? det måste väl vara gratis och räknas som allmän förskola om barnet inte går mer än 15 timmer och är över 3 år? eller menar du att det kostar mycket för den lilla?

    du får vara hemma utan ersättning om du vill det, men din arbetsgivare behöver inte bevilja mer ledighet utan då får du istället säga upp dig om de inte frivilligt låter dig vara ledig längre.
    men tänk på att om du varken jobbar eller tar FP så får du i framtiden lägsta ersättning för sjukskrivning, a-kassa nollas osv. och om du inte vill ha lägstanivå FP måste du jobba upp ny SGI om ni skaffar ett till barn.

  • Äldre 30 Aug 10:25
    #5

    tänk också på att du inte tjänar in någon pension alls under alla år du är ledig. och om du jobbar deltid många år blir även det ett stort hål i pensionen. så rimligt vore att ni sätter av extra pengar i eget pensionsspar åt dig under tiden du "jobbar" med att ta hand om barnen. man  vet aldrig vad som händer i framtiden och det vore oförsiktigt att inte kompensera för utebliven pension.

  • Äldre 30 Aug 11:38
    #6
    Sarita skrev 2014-08-29 23:22:22 följande:

    Rätt att vara ledig från jobbet har du efter att barnet fyllt ett endast om du tar ut fp minst fem dagar i veckan. Men du tycks ha en väldigt generös arbetsgivare. Har du begärt två års fl redan från början eller förlängt efterhand? Frågar de inte när du ska komma tillbaka?


    Nej. 1,5 år har man laglig rätt att vara föräldraledig utan att ta ut FP. Däremot sänker man sin SGI efter året om man inte tar ut FP men det är ju något helt annat.
  • Äldre 30 Aug 21:25
    #7
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-30 11:38:06 följande:
    Nej. 1,5 år har man laglig rätt att vara föräldraledig utan att ta ut FP. Däremot sänker man sin SGI efter året om man inte tar ut FP men det är ju något helt annat.
    Ja, du har rätt.
Svar på tråden Hemma länge med barnen