saraklara skrev 2014-08-30 18:20:40 följande:
Men även om det rör sig om en vuxen hund som är ensamhetstränad så tycker jag sex timmar per dag är för lång tid att lämna den ensam regelbundet. Hunden är ett flockdjur och trivs inte att vara ensam långa stunder ofta.
Det finns ju dock enkel lösning på detta problem både för vuxna hundar och valpar, man får helt enkelt fixa hundpassning om man måste vara ifrån hunden långa stunder. Kan ingen bekant passa hunden så kan man skaffa dagmatte eller dagis, så gjorde vi.
Självklart ska man inte lämna hund ensam många timmar varje dag. Utan då får man lösa det med hundpassning. Men med en vuxen hund är det lättare...
Hejo Svejo skrev 2014-08-30 19:27:41 följande:
Ja, hmm. Vuxen hund är absolut en idé. Men hur lång tid brukar man behöva lägga "full tid" innan man kan börja lämna ensam? Hur länge behöver man ta semester alltså.
Sen skulle det ju inte vara 6 h i sträck ensam, utan först ca 2 h sedan promenad på ca 25 min, sedan ensam kanske ca 2 h, sedan promenad eller sällskap ca 25 min och sedan 2 h igen innan någon kommer hem full tid.
Vi vill ha en liten hund.
Men det känns som en dålig idé även för en vuxen hund?
Tack för svar alla, förresten. 
Det låter inte alls dumt med det upplägget. Men det beror som sagt även på hunden personlighet och trygghet osv osv
Men en vuxen hund kan man även på dagmatte på eller lämna på dagis. Lite "omöjligt" med en valp.
Stressa inte fram, ta inte en hund för att den är söt. Utan tänk nog, kolla in temperamentet på hunden och se gärna till att ha 2-3 veckors prövotid, då kan ni alltid lämna tillbaka hunden om den verkligen inte skulle passa in i eran familj.