• Hejo Svejo

Ni som skaffat hund...

Ni som skaffat hund, valp alltså, hur har ni löst det efter att ni hämtat hunden? Hur länge har ni varit hemma med den innan ni kunnat lämna den lite? Och kanske ngn timme eller två? Eller mer?
    Kan väldigt lite om att skaffa hund, och de jag känner har skaffat när de har studerat, så de kunnat vara hemma i massvis åtminstone det första året.
    Men nog finns det väl folk som skaffar hund som jobbar?
    Självklart kommer vi strunta i att skaffa hund om det inte funkar, men om det finns en möjlighet vore det underbart, då alla i familjen önskar sig en ny liten familjemedlem.
    Vore det annorlunda om vi skaffade två istället för en?
    Vi är borta från hemmet totalt ca 6 h, men med möjlighet att komma hem vid 2 tillfällen och ta en 20-minuterspromenad.

• Svar på tråden Ni som skaffat hund...
  • Aniiee

Det tar bortåt ett år att kunna lämna en hund ensam i mer än 2 timmer (olika, naturligtvis, beroende på hund, men i genomsnitt) Helst bör man vara hemma på heltid (eller i skift om man är flera) i åtminstone en månad, så hunden hinner komma tillrätta och landa. 

Kan man ta med sig hunden till jobbet så är det en bra lösning, men det är det inte så många som kan.

What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Hejo Svejo

Hmm... Jo, men en månad är inget problem, men ett år däremot... Och det gör ingen skillnad om det är två (syskon t ex), tror du?

• Majsan70

Jag har med mig hunden på jobbet på nätterna och är hemma dagtid. Ensamträningen började direkt vid 8 veckor genom att jag lämnade små korta korta stunder i taget. Först inom synhåll men med stängd dörr och sen längre bort i korridoren. 
    Sen tränade vi hemma genom att gå ut i trädgården eller gå över till grannarna. Vi hade hjälp genom att ha en gammal hund hemma som var van att vara ensam o därmed visade att det ingen fara var och det tog han över. 

Nej det spelar ingen roll om ni köper flera hundar, då måste ju båda ensamtränas. 

När jag har jobbat dagtid så har vi gått i skift om vartannat och därmed har den gamla hunden sällan behövt vara ensam mer än några timmar. Valpen vi har nu är 6 månader och klarar 3-4 timmar galant, men han måste aktiveras före och efter ensamträningen. Både fysiskt och psykiskt.

• Whitetrash86

www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/

Allt beror på hunden. Men skulle aldrig lämna en hund hemma eller borta fören hunden är minst 5 månader. Bortsätt från kanske 1 timme eller 2, för träningens skull. Vid 6 månader skulle jag kunna lämna på dagis eller dagmatte.
    Men allt detta hänger ju på hunden också, finns dom som kan vara som dagmatte (eftersom dagis inte tar fören vid 6 mån) vid 4-5 månader och hundar som aldrig kommer acceptera att bli lämnade.

• Hejo Svejo

Ok, tack för svar. Ser alltså inte så lovande ut för oss då... trist

• Aniiee
    Hejo Svejo skrev 2014-08-30 15:14:45 följande:

Ok, tack för svar. Ser alltså inte så lovande ut för oss då... trist

Det är synd att det är så, hundar är så kul att ha, men det är bra att du inser att det blir svårt och kanske inte kommer funka för er just nu (kanske en dag i framtiden Solig)
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Hejo Svejo
    Aniiee skrev 2014-08-30 15:26:40 följande:

Det är synd att det är så, hundar är så kul att ha, men det är bra att du inser att det blir svårt och kanske inte kommer funka för er just nu (kanske en dag i framtiden )

Ja, det är synd. En hund hade passat bra in i våra liv i övrigt. Vi tycker om att vara ute, och promenerar mkt.
  • Whitetrash86
    Hejo Svejo skrev 2014-08-30 15:40:04 följande:
    Ja, det är synd. En hund hade passat bra in i våra liv i övrigt. Vi tycker om att vara ute, och promenerar mkt.
    Kan du kolla runt på fodervärd? Hundar utan hem? 

Då kan ni få en vuxen hund, som faktiskt går att lämna ensam den tiden det är tillåtet.
    Har tagit över många äldre hundar, allt från 5år till 10år. Jätte trevliga och fina som annars skulle avlivas för att familjen inte längre vill/kan.
  • saraklara

Men även om det rör sig om en vuxen hund som är ensamhetstränad så tycker jag sex timmar per dag är för lång tid att lämna den ensam regelbundet. Hunden är ett flockdjur och trivs inte att vara ensam långa stunder ofta.

Det finns ju dock enkel lösning på detta problem både för vuxna hundar och valpar, man får helt enkelt fixa hundpassning om man måste vara ifrån hunden långa stunder. Kan ingen bekant passa hunden så kan man skaffa dagmatte eller dagis, så gjorde vi. 

• Hotte

Vi hade hundkoja och hundgård åt vår hund.
    Och från början var min man hemma ett par veckor och sedan jag ett par veckor. Och på den tiden lärde vi hunden vara själv i hundgården. Sedan såg dagarna ut ungefär så här:

Innan jobbet på morgonen gick maken ut med henne, sedan for han väl kring halv åtta tiden. (Jag tidigare) Sen kom min pappa, som var pensionär och bodde en km från oss och tog ut henne på en längre promenad kring nio-tiden.

Maken for hem till lunch och tog då in henne så hon fick ha ytterligare sällskap samt en kort prom på 5 - 10 min innan han skulle iväg igen på jobbet.

Sen på eftermiddagen var hon ensam i ca 3 - 4 timmar innan vi kom hem. Men det gick bra. Hon sov mest den tiden. Vi fick aldrig klagomål på att hon ylade eller sånt av grannarna. Sen var hon väldigt trygg i sig själv också.

Det kan ju vara skillnad på raser också. Vi hade en jakthund, beagle, eftersom maken jagade.

• Hejo Svejo

Ja, hmm. Vuxen hund är absolut en idé. Men hur lång tid brukar man behöva lägga "full tid" innan man kan börja lämna ensam? Hur länge behöver man ta semester alltså.

Sen skulle det ju inte vara 6 h i sträck ensam, utan först ca 2 h sedan promenad på ca 25 min, sedan ensam kanske ca 2 h, sedan promenad eller sällskap ca 25 min och sedan 2 h igen innan någon kommer hem full tid.

Vi vill ha en liten hund.

Men det känns som en dålig idé även för en vuxen hund?

Tack för svar alla, förresten.

• Majsan70

Jag tycker inte alls att ditt upplägg är dåligt. Har ni en vuxen trygg hund fungerar det utmärkt. 
    Skaffar man valp måste man ge det mer tid.

• Hejo Svejo
    Majsan70 skrev 2014-08-30 19:37:37 följande:

Jag tycker inte alls att ditt upplägg är dåligt. Har ni en vuxen trygg hund fungerar det utmärkt. 

Skaffar man valp måste man ge det mer tid.

Ja? Så en röst på ja iaf.

Men jag tror också på en omplaceringshund eg, det var nog tanken för början. Sen kom vi på ett sidospår med valp, för de är ju så söööööta.
  • Whitetrash86
    saraklara skrev 2014-08-30 18:20:40 följande:

Men även om det rör sig om en vuxen hund som är ensamhetstränad så tycker jag sex timmar per dag är för lång tid att lämna den ensam regelbundet. Hunden är ett flockdjur och trivs inte att vara ensam långa stunder ofta.

Det finns ju dock enkel lösning på detta problem både för vuxna hundar och valpar, man får helt enkelt fixa hundpassning om man måste vara ifrån hunden långa stunder. Kan ingen bekant passa hunden så kan man skaffa dagmatte eller dagis, så gjorde vi. 

Självklart ska man inte lämna hund ensam många timmar varje dag. Utan då får man lösa det med hundpassning. Men med en vuxen hund är det lättare...
    Hejo Svejo skrev 2014-08-30 19:27:41 följande:

Ja, hmm. Vuxen hund är absolut en idé. Men hur lång tid brukar man behöva lägga "full tid" innan man kan börja lämna ensam? Hur länge behöver man ta semester alltså.

Sen skulle det ju inte vara 6 h i sträck ensam, utan först ca 2 h sedan promenad på ca 25 min, sedan ensam kanske ca 2 h, sedan promenad eller sällskap ca 25 min och sedan 2 h igen innan någon kommer hem full tid.

Vi vill ha en liten hund.

Men det känns som en dålig idé även för en vuxen hund?

Tack för svar alla, förresten.

Det låter inte alls dumt med det upplägget. Men det beror som sagt även på hunden personlighet och trygghet osv osv
    Men en vuxen hund kan man även på dagmatte på eller lämna på dagis. Lite "omöjligt" med en valp.

Stressa inte fram, ta inte en hund för att den är söt. Utan tänk nog, kolla in temperamentet på hunden och se gärna till att ha 2-3 veckors prövotid, då kan ni alltid lämna tillbaka hunden om den verkligen inte skulle passa in i eran familj.
  • Hejo Svejo
    Whitetrash86 skrev 2014-08-30 20:20:07 följande:

Självklart ska man inte lämna hund ensam många timmar varje dag. Utan då får man lösa det med hundpassning. Men med en vuxen hund är det lättare...Det låter inte alls dumt med det upplägget. Men det beror som sagt även på hunden personlighet och trygghet osv osv

Men en vuxen hund kan man även på dagmatte på eller lämna på dagis. Lite "omöjligt" med en valp.

Stressa inte fram, ta inte en hund för att den är söt. Utan tänk nog, kolla in temperamentet på hunden och se gärna till att ha 2-3 veckors prövotid, då kan ni alltid lämna tillbaka hunden om den verkligen inte skulle passa in i eran familj.

Ah, ok. Bra tips! Tack.

Vi ska grunna på det ett tag till först.
  • Ciamarie

Vi valde att ta en vuxen hund och det har fungerat väldigt bra för oss. Det är både skönt och lite tråkigt att ha missat valptiden men det är ju en väldigt kort period i en hunds liv i alla fall. Om ni tar en vuxen hund så bör någon av er vara hemma med den ett tag så att den hinner landa i det nya hemmet. Ett par veckors semester blir nog en fin start ð???

• Dexter dot com

Även om ni skaffar en vuxen omplacering tar det ju några veckor innan ni vet om ni är rätt familj för hunden och den för er. Sen bör hunden få landa i ert hem och bli trygg med sitt nya hem innan ni börjar ensamhetsträna den. Man kan inte räkna med att en omplacering fixar att bli lämnad ensam när den bytt hem även om den klarat det i sitt förra hem utan man får börja om med träningen och se hur det går och 6 timmars ensamhet varje dag är inget jag någonsin skulle utsätta min hund för.

Är ni två i familjen så ta semester efter varann för då är ni ju hemma 8-10 veckor i sträck och hinner skola in den hos dagmatte/dagis vilket jag tycker ni bör ha när ni är borta så mycket.

• Hejo Svejo

Ok, tack för svar från er båda. Vi får helt enkelt ta oss en ordentlig funderare.

• Adria77

hej hej
    nu är vi också i tankar att skaffa hund och ev katt.
    Vi kan ordna med att någon är alltid hemma första 8 veckor.
    det jag undrar hur är det om far-morföräldrar som passar barnen kan de passa hunden alltså de kan och vill men blir hunden förvirrad. Vad är bäst i så fl lära hunden att vi brukar hälsa på mor -far föräldrar från första början. Eller blir hunden förvirrad?
    Vi har ju hur som helst många som skulle vilja hjälpa till, men frågan är är det då bäst att hunden är i sitt hem bara människorna ändras eller spelar det inte så stor roll?

Det blev snurrigt men ni vet vad jag menar kanske;)

• Dexter dot com
    Adria77 skrev 2014-09-07 13:47:51 följande:

hej hej
    nu är vi också i tankar att skaffa hund och ev katt.
    Vi kan ordna med att någon är alltid hemma första 8 veckor.
    det jag undrar hur är det om far-morföräldrar som passar barnen kan de passa hunden alltså de kan och vill men blir hunden förvirrad. Vad är bäst i så fl lära hunden att vi brukar hälsa på mor -far föräldrar från första början. Eller blir hunden förvirrad?
    Vi har ju hur som helst många som skulle vilja hjälpa till, men frågan är är det då bäst att hunden är i sitt hem bara människorna ändras eller spelar det inte så stor roll?

Det blev snurrigt men ni vet vad jag menar kanske;)

Om ni hälsar på valpen ofta hos uppfödaren innan leverans är den ju inte helt främmande med er när ni hämtar den och så bör den få några veckor att landa i den nya hemmet. Om ni sen låter dagmatte/husse hälsa på ofta och ni hälsar på dom ofta och efter några veckor skolar in hunden hos dom korta stunder så tror jag det kommer gå utmärkt.
    Tänk bara på att ni kommer överens om samma regler, vilka kommandon som ska användas och vilken träningsmetod ni ska köra så ni gör lika.
Svar på tråden Ni som skaffat hund...