• Honungsblomman

Hur uttalas namnet?

Hur uttalas namnet Maya?

Uttalas det Maja eller Meja? - Dvs. är Maya en alternativ stavning av namnet Maja, eller en alternativ stavning av namnet Meja?

Personligen tycker jag att Maja är det korrekta. Fast när jag läser Maya så läser jag först Meja, sedan rättar jag mig själv och läser Maja istället.

Kanske båda varianterna är korrekta?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalas namnet?
  • Dixie
    Honungsblomman skrev 2014-09-01 15:17:01 följande:
    Stackars vet jag inte. Hon får mat, kärlek och omsorg. Hon växer upp med två höginkomsttagare som har eget företag, - så någon förskola lär det inte bli tal om de första tre åren iaf.
    Det är knappast synd om deras lilla tjej. ;)
    vad jag menade var att hon kommer ju konstant att bli kallad vid fel namn eftersom hennes föräldrar uppenbarligen inte vet hur svenska stavningsregler fungerar - det är ju trevligt att hon har bra föräldrar, men synd att de inte har koll på stavningsregler. 
  • Honungsblomman
    Dixie skrev 2014-09-01 15:24:10 följande:

vad jag menade var att hon kommer ju konstant att bli kallad vid fel namn eftersom hennes föräldrar uppenbarligen inte vet hur svenska stavningsregler fungerar - det är ju trevligt att hon har bra föräldrar, men synd att de inte har koll på stavningsregler. 

Eller så bryr de sig inte. ;)
  • Honungsblomman
    Pandamamma79 skrev 2014-09-01 18:13:52 följande:

Nej, man kan inte stava Meja med Maya.

Oooops, tydligen så kan man det. ;)
  • MallaL
    Honungsblomman skrev 2014-09-01 18:24:54 följande:

Man kan en massa saker. Man kan stava namnet Peter som "Pater" om man vill och kräva uttalet "peter", men fel i de flestas ögon och man krånglar till det för barnet.
  • Pandamamma79
    Honungsblomman skrev 2014-09-01 18:24:54 följande:
    Jo, de verkar vara för upptagna med sina företag!
  • Honungsblomman
    Pandamamma79 skrev 2014-09-01 19:09:56 följande:

Jo, de verkar vara för upptagna med sina företag!

De har ett företag. Ett företag som de allra flesta på FL förmodligen känner till. ;)
  • Pandamamma79
    Honungsblomman skrev 2014-09-01 19:17:25 följande:
    De har ett företag. Ett företag som de allra flesta på FL förmodligen känner till. ;)
    De är så speciella att de måste stava Meja som Maja/Maya. Hm, lustigt!
  • Dixie
    Honungsblomman skrev 2014-09-01 19:17:25 följande:
    vad har det med saken att göra?
  • Honungsblomman
    Dixie skrev 2014-09-02 08:40:02 följande:

vad har det med saken att göra?

Jag svarade på ett inlägg. Jag menade att de har ETT företag (inte flera som påstods) och att det för övrigt (som en liten inflik) är ett nätföretag som jag gissar på att cirka 70% av familjelivs användare, handlat från någon gång.
  • Pandamamma79
    Honungsblomman skrev 2014-09-02 08:47:47 följande:
    Jag svarade på ett inlägg. Jag menade att de har ETT företag (inte flera som påstods) och att det för övrigt (som en liten inflik) är ett nätföretag som jag gissar på att cirka 70% av familjelivs användare, handlat från någon gång.
    Inflikar du det för att föräldrarna med anledning av detta är så hippa att de kan stava fel till sitt barns namn och tro att andra ska veta att det uttalas Meja? Ja, lång fråga!

Eller tycker du att det borde imponera oss så mycket att Maya/Meja inte ifrågasätts?
  • Dixie
    Pandamamma79 skrev 2014-09-02 20:44:30 följande:
    Inflikar du det för att föräldrarna med anledning av detta är så hippa att de kan stava fel till sitt barns namn och tro att andra ska veta att det uttalas Meja? Ja, lång fråga!

Eller tycker du att det borde imponera oss så mycket att Maya/Meja inte ifrågasätts?
    det funderade jag också på!
    varför TS tycker det är viktigt att påpeka att föräldrarna är höginkomsttagare och har eget företag - när det handlar om att de inte vet hur saker stavas!
  • Honungsblomman
    Pandamamma79 skrev 2014-09-02 20:44:30 följande:

Dixie skrev 2014-09-03 09:03:41 följande:
    det funderade jag också på!
    varför TS tycker det är viktigt att påpeka att föräldrarna är höginkomsttagare och har eget företag - när det handlar om att de inte vet hur saker stavas!
    Någon sa att det var synd om barnet. Jag ville påvisa att det absolut inte är synd om barnet. Barnet har en unik stavning på sitt namn, - andra barn har dysfunktionella föräldrar.
    Det är INTE synd om Maya. That's all.

Svar på tråden Hur uttalas namnet?