• matildaaa13

Min hund högg min kille

Hejsan. 

Jag har en hund som i november blir 3år. Han är en snäll blandrashund (Golden, New Foundland, Landseer och Berner Sennen) som aldrig visat några aggressiva tendenser. 

Jag och min kille har bott tillsammans med hunden sedan januari i år (jag har själv haft han sedan han var 12 veckor) och det har aldrig varit några som helst problem. I april skaffade vi en till hund, även den en blandrashane. (Golden, Landseer. Född mars 2014) 

Tidigare idag åt vår stora hund på ett ben, då min sambo gick ner på huk bredvid honom och rätt var det var så högg han min sambo i ansiktet och morrade åt honom, vilket slutade med att han fick åka in och sy 2 stygn i överläppen. 
    När det kommer till mat har hunden aldrig varit aggressiv tidigare och det är det som skrämmer mig. 

Vad har ni för tankar om detta och hur tycker NI jag bör jag gå till väga?

• Svar på tråden Min hund högg min kille
  • Anonym (sånt kan hända)

När min hund var valp knyckte han kycklingben ur sophinken och morrade och högg när jag försökte ta ifrån honom dem. Det verkade ske instinktivt, men hände aldrig mer. Han växte upp och blev en väldigt snäll hund.

Jag har svårt får uppfostringsmetoder som går ut på att hunden ska acceptera att man ska kunna ta ifrån dem maten.

Det bästa är att låta hunden vara ifred när den äter. Då undviken man såna situationer i fortsättningen. Kanske blev din hund överraskad och lite skrämd? Den kanske var helt inne i sitt bitande på benet och var inte beredd på att din kille kom?

Jag skulle vara uppmärksam på tendenser att bita i andra situationer, men inte göra för stor sak av det utan se det som en engångsföreteelse. 

• Anonym (Matten)

Tycker det vore att överreagera att "ta bort" hunden, detta borde gå att träna bort utan problem.

Hunden måste lära sig att tolerera att ni hanterar hans mat. Så här skulle jag göra: Ge honom aldrig mat direkt utan kontrollera tillgången. Ha som rutin att han måste sitta ner på kommando innan ni ställer ner matskålen. Få honom sedan att backa bort från skålen medan han äter, gärna flera gånger. Lyft upp skålen och sätt inte ner den igen förrän han sitter på kommando. Om han morrar under dessa övningar så säg NEJ med skarp röst, eller gör något annat skarpt, tydligt ljud, och gå in i honom med benen mot hans framdel tills han backar undan. Vänta tills han är lugn och avslappnad, och fortsätt sen med Sitt, sätt ner maten, låt honom äta ett par munfullar, be honom backa undan, etc etc etc.

Gör detta med hans vanliga mat, ben, godis etc.

Jobba samtidigt med vardagslydnad - rekommenderar "Nothing In Life Is Free"-träning, där man kräver en motprestation i form av lydnad för allting, från att man öppnar dörren när man ska gå ut till att han får hoppa upp i soffan, får godis, komma in i rummet, precis allting. Då lär han sig att du/ni har kontrollen och bestämmer, och då blir allting lättare.

Känns det kymigt så anlita en hundinstruktör, men det är du och din sambo som måste ha en bra relation med hunden i slutänden. Men jag tycker inte hunden ska behöva dö för att ni missförstod varandra den enda gången.

• Anonym
    Anonym (Matten) skrev 2014-08-31 21:42:30 följande:

Tycker det vore att överreagera att "ta bort" hunden, detta borde gå att träna bort utan problem.

Hunden måste lära sig att tolerera att ni hanterar hans mat. Så här skulle jag göra: Ge honom aldrig mat direkt utan kontrollera tillgången. Ha som rutin att han måste sitta ner på kommando innan ni ställer ner matskålen. Få honom sedan att backa bort från skålen medan han äter, gärna flera gånger. Lyft upp skålen och sätt inte ner den igen förrän han sitter på kommando. Om han morrar under dessa övningar så säg NEJ med skarp röst, eller gör något annat skarpt, tydligt ljud, och gå in i honom med benen mot hans framdel tills han backar undan. Vänta tills han är lugn och avslappnad, och fortsätt sen med Sitt, sätt ner maten, låt honom äta ett par munfullar, be honom backa undan, etc etc etc.

Han morrar aldrig och man får ta maten ifrån honom utan problem. Han äter på bestämda tider och han sitter ner och äter inte förens man sagt varsågod.

Därför är det skrämmande hur det kunde bli så nu från ingenstans. 

• Anonym (Fox)
    matildaaa13 skrev 2014-08-31 21:31:02 följande:

Hejsan. 

Jag har en hund som i november blir 3år. Han är en snäll blandrashund (Golden, New Foundland, Landseer och Berner Sennen) som aldrig visat några aggressiva tendenser. 

Jag och min kille har bott tillsammans med hunden sedan januari i år (jag har själv haft han sedan han var 12 veckor) och det har aldrig varit några som helst problem. I april skaffade vi en till hund, även den en blandrashane. (Golden, Landseer. Född mars 2014) 

Tidigare idag åt vår stora hund på ett ben, då min sambo gick ner på huk bredvid honom och rätt var det var så högg han min sambo i ansiktet och morrade åt honom, vilket slutade med att han fick åka in och sy 2 stygn i överläppen. 
    När det kommer till mat har hunden aldrig varit aggressiv tidigare och det är det som skrämmer mig. 

Vad har ni för tankar om detta och hur tycker NI jag bör jag gå till väga?

Det är väl bara att vänta och se om det händer något liknande, det är rovdjur med instinkter, att dom markerar ibland händer. Behöver inte något. Nej fan ta inte bort hunden.
  • Anonym
    Tines skrev 2014-08-31 21:32:03 följande:

Jag hade tagit bort hunden utan att fundera....

Och JA, jag har egen hund!

Det är ett beteende som går att träna bort om det uppstår. Hade du hellre tagit bort hunden en att tränat bort detta beteende?
  • Anonym
    Anonym (Fox) skrev 2014-08-31 22:24:25 följande:
    Det är väl bara att vänta och se om det händer något liknande, det är rovdjur med instinkter, att dom markerar ibland händer. Behöver inte något. Nej fan ta inte bort hunden.
    Jo, visst är det så..
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-31 22:58:42 följande:
    Det är ett beteende som går att träna bort om det uppstår. Hade du hellre tagit bort hunden en att tränat bort detta beteende?

Jag har mått jätte dåligt hela dagen över denna händelse och känt mig pressad av situationen. Jag vill verkligen inte ta bort honom men man vill ju inte begå ett misstag. Hundar kan ju också bli ''psyksjuka'' om man säger så.. 

och iom att han är en blandras vet man ju inte om han bara fått en massa dåliga egenskaper som nu börjat växa fram. Men det kan ju också vara en engångssak och absolut kan man träna bort sånt beteende när det kommer till aggressivitet ang. mat osv.

• Dexter dot com

En hund som plötsligt visar aggressivitet eller ändrar beteende kan ha ont så åk till vet för en grundlig undersökning och röntga armbågar och höfter för att utesluta smärta.

Sen får ni helt enkelt låta bli hunden när den äter/tuggar ben. Konkurrens av en ny hund kan trigga igång ett resursförsvar och sånt här brukar inte visa sig förren hunden är mentalt vuxen runt 2-3 års ålder.
    Försök läs er hunds kroppsspråk för en hund varnar ofta fast vi missar signalerna.

• Hallonbåt02

Ta hunden till veterinären och gå genom hunden så att han inte har ont då det kan leda till det du precis förklarade ts.

• Anonym (Love dogs)

Hej, då vi fick ta bort våran förra hund pga sjukdom. Så önskade sig sonen en katt som var svart precis som våran hund Sota var.

Sagt å gjort i julklapp fick han e katt, och ett tag efter det så skaffade vi en hund.
    Dem kom överens MEN hunden hade fått ett ben så nosade katten på det och hon morrade, Detta var kanske fel metod men det jag gjorde då var att jag sa nej och tog bort benet.

Sen hände det 1gång till gjorde samma sak och efter det så inget mer morrande.

Svar på tråden Min hund högg min kille